Vadmands og APJs skam bør de ryste af sig.
Fra : Bo Warming

Dato : 25-03-06 07:10

Vadmands og APJs skam bør de ryste af sig.

Per Vadmand og Anders Peter Johnsen har på diverse ng pralet af den
onde skæbne der uforskyldt har ramt dem - Per har fået lussinger i
skolen og Johnsen har hallucineret at han var Jesus og har fået piller
fra psykiater til at komme ud af unoderne.

Selv har jeg aldrig været til gene for mit undervisningsforløbs
fremragende institutioniers lærere, så de har behøvet at bruge vold,
og mit nas på psykiatrien har sigtet mod at påføre en ond stat
udgifter for at nedbringe muslimimporten. Det har bestået i
interessante og afslørende samtaler med tosse-overlæger men intet
andet.

Det har givet mig forskningsindsigt i behandlervæsenets skavanker.

I 1900-tallet har næppe mere end en håndfuld lærere dasket til elever
andet end hvad var påkrævet for at skaffe ro for de
undervisningsinteresserede elever. Da Per formodentlig må have været
asocial og derved fremprovokeret minimal-vold fra lektor-side, er jeg
nysgerrig efter detaljer. Det samme med APJ. Her på usenet er vi en
klub og bør aldrig have hemmeligheder for hinanden. Ingen behøver at
skamme sig over at have været asocial i fjern fortid på en måde der
ikke ser ud til at gøre til gentagelses-onder, svingdørspatient-status
eller lignende. Vi er resultat af arv og miljø og vil vi gøre noget
for at bedre samfundet, så kan det være åbenhed, så andre kan lære af
ærlig rapportering af erfaringer.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-03-06 06:12

Bo Warming skrev:
> Vadmands og APJs skam bør de ryste af sig.
>
> Per Vadmand og Anders Peter Johnsen har på diverse ng pralet af den onde
> skæbne der uforskyldt har ramt dem

Det lyder nu noget selvmodsigende, når de fleste pralerøve plejer at
prale af "god skæbne" og ellers holde deres kæft...

> - Per har fået lussinger i skolen og
> Johnsen har hallucineret at han var Jesus

Nåja, tillad mig så i det mindste forklare, hvordan det overhovedet gik
så galt:

Jeg fik mig for små ti år siden (foråret 1997) en gevaldig psykose efter
min fars pludselige og uventede død i sommeren 1996.

Vi holdt min studenterfest ca. 3 uger før hans død, hvilket var en
ganske kort overgang fra min hidtil højeste "optur" til mit livs værste
"nedtur"!

Efter hans død begyndte jeg - som det havde været planlagt allerede
længe før min studentereksamen - at læse teologi. Altimens jeg altså
hashrøg mig fra sans og samling for min fars fede DJØF-udbetalte pension
til mig i sorg over tabet over ham....

I mit lille "Bibeltrip" - som på daværende tidspunkt nok havde været
undervejs i et stykke tid - kastede jeg mig samtidig med denne uhildede
indtagelse af psykoreaktive, hallicinogene rusmidler over mere eller
mindre narkopåvirket løsagtige fortolkninger af den kristne apokalypse,
Johannes' Åbenbaring.

I sig selv et yderst spændende skrift, for så vidt at det ifølge egen
beskrivelse skulle være "kodet" i et ganske indviklet symbolsprog og
TILSYNELADENDE forekommer at være en slags åndeligt "testamente" til
Kristenheden, som apostlen Johannes (Jesu unge discipel, ikke at
forveksle med Jesu fætter og mentor, "Døberen"!) angiveligt skal have
fået i form af en vision under sit fangeskab på den græske ø Patmos.

I denne angivelige vision, hvor Johannes altså skulle have skuet den
både himmelfarne og herliggjorte Jesus, benyttes lejligheden så at sige
til at videreformidle nogle - igen abstraheret "kodede" - budskaber fra
Jesus til de kristne i syv antikke byer på det dengang græsk-ioniske
fastland (det nuværende Vesttyrkiet): Efesos, Smyrna, Pergamon,
Thyatira, Sardes, Filadelfia og Laodikea.

Hvert af disse "menighedsbreve" (Åb. kap. 2 og 3, hvis I vil tjekke
efter derhjemme) er i udgangspunktet ganske hårde og irettesættende, men
afsluttes dog med en velsignelse, gældende en - ikke nærmere bestemt -
"observant lytter".

Om denne forjættede "observante lytter" hedder det altså følgelig i
disse hævdede "menighedsbreve":

(Åb 2, 7:) "Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden siger til
menighederne. Den, der sejrer, vil jeg give at spise af livets træ, som
står i Guds paradis."

(Åb 2, 11:) "Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden siger til
menighederne. Den, der sejrer, skal ikke skades af den anden død."

(Åb 2, 17:) "Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden siger til
menighederne. Den, der sejrer, vil jeg give af den skjulte manna og give
ham en hvid sten og indskrevet på stenen et nyt navn, som ingen kender
undtagen den, der får det.

(Åb 2, 26-29) "Den, der sejrer og trofast gør mine gerninger indtil
enden, ham vil jeg give magt over folkene; han skal vogte dem med et
jernscepter, som når lerkar knuses, ligesom jeg har fået magt til det af
min fader, og jeg vil give ham morgenstjernen. Den, der har øre, skal
høre, hvad Ånden siger til menighederne.

(Åb 3, 5-6) "Den, der sejrer, skal klædes i hvide klæder, og jeg vil
aldrig slette hans navn af livets bog, men vedkende mig hans navn over
for min fader og hans engle. v6 Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden
siger til menighederne."

(Åb 3, 12-13): "Den, der sejrer, vil jeg gøre til en søjle i min Guds
tempel, og han skal aldrig mere fjernes, og på ham vil jeg skrive min
Guds navn og navnet på min Guds by, det ny Jerusalem, der kommer ned fra
himlen fra min Gud, og mit nye navn. Den, der har øre, skal høre, hvad
Ånden siger til menighederne."

(Åb 3, 21-22:) "Den, der sejrer, vil jeg give sæde hos mig på min trone,
ligesom jeg har sejret og har taget sæde hos min fader på hans trone.
Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden siger til menighederne."

Til disse syv skriftsteder, hører også andre skriftsteder i dette
skrift, omhandlende netop dette angiveligt "profetiske" skrifts
fortolkning. Det hedder sig nemlig i kapitel 5, v2-3: "Og jeg så en
mægtig engel, som med høj røst udråbte: »Hvem er værdig til at åbne
bogen og bryde dens segl?« Men ingen i himlen eller på jorden eller
under jorden kunne åbne bogen og se i den. Og jeg græd meget, fordi der
ikke fandtes nogen, der var værdig til at åbne bogen og se i den."

Herefter træder der ifølge denne centrale kristne dommedagsprofetis
videre handlingsforløb faktisk en person - angiveligt Jesus Kristus, ud
fra symbolikken at dømme - "ind på scenen" i vers 6.

Men alligevel er der denne surrealistiske dobbelthed i det sjette af de
ovennævnte "menighedsbreve": "...og mit nye navn..." samt syvende
menighedsbrevs ordlyd, hvor det helt klart ifølge trinitarisk
forestilling synes at være Jesus - og IKKE Faderen, sådan som man ellers
måske skulle tro - der er den til Johannes talende?

Det synes altså med andre ord som om at Johannes' Åbenbaring er stillet
op som alle tiders ultimativt ukristelige "Great Quiz Show", hvor een
eller anden fremtidig "deltagende" kristentroende "eksaminant", som IKKE
i udgangspunktet er identisk med Jesus, ALLIGEVEL formår at "løse gåden"
og dermed kunne opnå en decideret "fuldmagt", som faktisk - ifølge det
sjette af "menighedsbrevene" - tværtimod betyder at Jesus omvendt
identificerer sig direkte med vedkommende?

(Angående dette med at "knække koden" i Johannes' Åbenbaring, må jeg
lige for en god ordens skyld minde gamle Iron Maiden-fans derude om den
ganske sublime sang "Number of the Beast", hvor indledningen egentlig
bare er engelsk recitering af Johannes' Åbenbaring kap 13, v 18: "Her
kræves der visdom! Den, der har forstand, må regne på dyrets tal, for
det er et mennesketal. Dets tal er 666".)

Det var dèn vildfarelse, jeg røg ud i: Ikke som sådan at jeg mente at
VÆRE Jesus (altså dèn konkrete historiske person, som blev korsfæstet
for små 2000 år siden), men som sådan snarere at jeg - for så vidt at
jeg i mit eget regulære storhedsvanvid mente at kunne "knække"
alletiders allervigtigste religiøse symbolkode - troede at denne
profeti, givet af og ved Jesus, på een eller anden hashpsykotisk syret
måde måtte kunne komme til at gælde mig personligt som nulevende
kristen, i fald jeg virkeligt måtte kunne påkalde mig rollen som denne
"profeterede observante læser".

(Jeg har måske bare set for mange eventyrfilm, for scenariet minder jo
forskrækkeligt om dèn "profeterede helterolle", som man netop ser som
bærende motiv i alt fra "Ridderne af det Runde Bord", "Sigurd
Fafnersbane" over "Ringenes Herre" til "Star Wars" og "Matrix"-sagaerne:
Jeg syrede totalpsykotisk ud i en eventyrforestillingsverden på flugt
fra en alt for hård virkelighed, jeg bare ikke mentalt kunne håndtere...)

Jeg har desværre aldrig fået set "A Beautiful Mind" med Russel Crowe i
rollen som en matematik-professor, der ikke lige kan lade sin hjerne
hvile, men som netop mere eller mindre bliver offer for sit eget
ufrivillige tankepind i forbindelse med brydning af abstrakte koder...

> og har fået piller fra
> psykiater til at komme ud af unoderne.

Det var nødvendigt for mig på daværende tidspunkt at komme "ned på
jorden" i både den ene og anden forstand: Jeg var ude på et psykotisk
skråplan, som visse andre Åbenbarings-engagerede kristne tydeligvis også
har været med uhyggelig lidelse til følge.

Blandt de værste, moderne skrækeksempler er nok den amerikanske
prædikant David Koresh, der netop ligeledes mente at være Kristus, men
som - desværre sammen med en masse forledte tilhængere - døde i Waco,
Texas i starten af 90'erne, da FBI og ATF efterhånden fik nok af hans
pseudo-messianske flip, der blandt andet drejede sig om "ret" til at
sexmisbruge sektmedlemmers børn og besidde ulovlige automatskydevåben...

Ligeledes har vi selvfølgelig "pastor" Moon fra bevægelsen af samme
navn: Denne mand lægger angiveligt også SINE syrede tolkninger af sin
egen påståede Johannes' Åbenbaring til grund for sin religiøse magt over
tilhængerne...

Alt i alt et ganske uhyggeligt kedeligt selskab at befinde sig i, i
overført, abstraheret forstand...

Alligevel må jeg dog - absurd nok! - takke et modbydeligt, Verdensberømt
terrorangreb i efteråret 2001 for at jeg er kommet ud af dèt vanvid...

Det var sgu' nærmest "mentalt forløsende angstbefriende" for
undertegnede i sin neurose at kunne råfortolke Åbenbaringens kapitel 18
om "Babylons Fald" ind i denne terrorhandling, for derefter heldigvis
langsomt at komme til sund fornuft i menneskelig anerkendelse af den
blotte kriminelle urimelighed og erkende min egen ynkelige
pseudofanatiske latterlighed over noget, jeg desværre vitterligt må
betegne som en umiddelbar mikropsykotisk "glædesrus": Nok var der sket
et næsten ufatteligt, Verdenshistorisk grimt terrorangreb, men det VAR
dog heldigvis ikke selveste dèn uigenkaldelige Dommedag, jeg levede i
angst for at skulle opleve!

Lur mig, om ikke netop Osama Bin Laden & Co BEVIDST har ville benytte
netop Johannes' Åbenbarings dystre kapitel 18 om "Babels Fald" imod det
i særklasse kristne USA som led i overlagt psykologisk/religiøs
krigsførsel imod Vesten?

Okay, den gik så bare ikke, Granberg!

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 26-03-06 08:20

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in
message news:4426228e$0$47043$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det lyder nu noget selvmodsigende, når de fleste pralerøve plejer at
> prale af "god skæbne" og ellers holde deres kæft...

Hvis ikke vi alle var dybt skitzo, ville det være så enkelt som du
siger.

> Nåja, tillad mig så i det mindste forklare, hvordan det overhovedet
> gik så galt:

JEg vidste at du ku tåle drilleri og det man ikke dør af, blir man
stærkere af og
det er bedre at blive gennemskuet end at blive overset

> [...]
> Fald" imod det i særklasse kristne USA som led i overlagt
> psykologisk/religiøs krigsførsel imod Vesten?

Tak for at du, som jeg håbede, gav os yderligere detaljer. Interessant
læsning.
Siden en VS-psykiatrioverlæge idømte Glistrup psykose har jeg øget min
interesse for hvad sindsyg-injurien indebærer.
Fordi jeg har biokemi-uddannelse, tror jeg ikke på genetik eller
hjerne-defekt, udover hvad sekundært kommer til som spinnoff af extrem
fortvivlelse, som nok er vigtigste kendetegn ved alvorlige
psykoser.Man er udtødt pga sin manglende situationsfornemmelse - man
er taberstemplet.
Alle civiliserede mennesker er påført et splittet sind og i sindets
hemmelighed dalrer vi mellem selvhad/tillært hjælpeløshed med
skamfølelse
og megalomani med overdreven stolthed a la Rousseau

"Gamle Rousseau havde mode til at sige, at han var den ædleste mand i
verden. Alle vi andre nøjes med i stilhed at tro det samme os selv".
Aldous Huxley

Vejen til en bedre verden er, tror jeg, at vi søger sandhed a la
Glistrup, og lægger temperament og rus bag os. Er stabile som klipper.
Finder overkommelige udfordringer og ikke uløselige koder eller
gåen-i-frelserens-eller-Napoleons-fodspor.

Og da vi uvægerlig jages ud i skitzofrene selvmodsigelser, selvbedrag,
livsløgn, så er det om at få det bedste ud af det, og ovenstående
beretning fra Anders Peter Johnsen er for mig et vellykket eksempel
på, at man skal "lade lynet arbejde for sig"

"Det er mig ikke nok at lynet ikke mere gør skade. Jeg vil
ikke aflede det: det skal lære at arbejde for mig".
Zarathustra/Nietzsche (bog4 kap 13,7.)
"En meget stor dyd består i at dræbe sine lidenskaber. En større dyd,
der består i at afbalancere dem. Camus

"Målet er ikke enhed eller harmoni - det er skældsord for
Nietzsche -målet er at det fortrængte og problematiske kanaliseres
over i noget konstruktivt" Safranski

"En genial mand begår ingen vildfarelser. Hans fejl er viljesakter og
er portaler til opdagelse. James Joyce

"Sanity is a madness put to good uses, waking life is a dream
controlled. George Santayana

"Noble deeds and hot baths are the best cures for depression.
Dodie Smith

Problemet er ikke at jeg er paranoid men at jeg ikke er paranoid nok
Woody Allen

The foolishness is a shrine of protection against the outside world
Peter Bamm

Look into the depth of your own soul and learn first to know yourself,
then you will understand why this illness was bound to come upon you
and perhaps you will thenceforth avoid falling ill.
Sigmund Freud

To lie still and think little is the cheapest medicine for diseases
of the soul.Nietzsche

"Jeg har den lykke efter hele årtusinders vildfarelser og forvirringer
at have genfundet den vej, der fører til et ja og et nej. Jeg lærer et
nej til alt, hvad der svækker - alt hvad der udmatter.
Nietzsche

Ofte indgår to idioter et fornuftægteskab. Wieslaw
Brudzinski

A man should not strive to eliminate his complexes, but to get into
accord with them: they are legitimately what directs his conduct in
the world. Sigmund Freud

"Det er ikke længere blot et spørgsmål om at være rask. I dag skal man
finde sig en sygdom, man kan lide. Jackie Mason

Hvor var Buddha og Muhammed eller Shakespeare dog lykkelige, at der
ikke var nogle gode slægtninge og læger, som helbredte dem for deres
ekstaser og inspiration. Hvis Muhammed havde taget ormepulver for sine
nerver, kun arbejdet to timer i døgnet og drukket mælk, så ville der
ikke være blevet mere tilbage af dette enestående menneske end hans
hund.
Læger og gode slægtninge sørger i sidste instans for, at menneskeheden
bliver sløvet. Middelmådighed vil blive anset for genialitet, og
civilisationen vil gå til grunde. Tjekhov

Jo tak, jeg har det nogenlunde. Dødsårsagerne holder hinanden i skak.
C.J. Hambro

Man skal ikke søge at eliminere sine komplekser - man skal bringe sig
i overensstemmelse med dem: Det er dem der styrer vor opførsel her i
verden. Camus

Much of your pain is self chosen. It is the bitter potion by which the
physician within you heals your sick self. Kahlil
Gibran

The strongest symptom of wisdom in man is his being sensible of his
own follies. Rochefoucauld (1613-1680)French Classical
Writer

There is a pleasure sure, in being mad, which none but madmen know,
John Dryden