Repatriering
Fra : Kert Rats

Dato : 25-03-06 03:39

Under hvilket ministerium ligger repatriering? Under hvilket ressort?

Er repatriering et område, det ligger uden for ministeriel ressort?

I så fald hvor?

Repatriering kunne velsagtens indpasses under indenrigsministeriet eller
udenrigsministeriet - vurderer jeg.

Hvad mener I?

Venligst

Kert Rats

Fra : Trans

Dato : 25-03-06 11:12

Kert Rats wrote:
> [...]
>
> I så fald hvor?
>
> Repatriering kunne velsagtens indpasses under indenrigsministeriet eller

Repatriering vil sige, at en person, der opholder sig uden for sit
hjemland, og som er i eller har givet anledning til problemer, med
eller uden hjælp eller magtanvendelse føres tilbage til sit hjemland.

Det kan f.eks. være en dansker, der under et studie- eller ferieophold
i et fremmed land, bliver frarøvet sin returbillet, mister sine penge
eller bliver syg, og som derfor ikke selv kan rejse tilbage som
planlagt, samtidig med at det fremmede land forlanger, at han forlader
landet, fordi han som dansk statsborger ikke har ret til at opholde sig
i landet i mere en et par måneder. Den danske ambassade eller konsulat
(altså udenrigsministeriet) har i så fald pligt til at assistere ham
på den måde, at den spørger hans familie eller venner i Danmark, om
de vil låne ham penge til hjemrejse, osv. Hvis de ikke vil det, er
sagen vel slut, idet udenrigsministeriet vist ikke har pligt til mere.

Det kan også være en dansker, der har begået forbrydelser i et
fremmed land, som derfor ikke længere vil have ham inden for dets
grænser. Hvis det f.eks .er Thailand, bliver manden spærret inde og
først lukket ud, når han kan anbringes på en flyver til Danmark, som
han selv eller en anden, men ikke Thailand, har betalt billet til. Jeg
erindrer et tilfælde med en dansk sømand, som blev hjemvist på denne
måde, efter at han var blevet pågrebet med lidt hashish.

Med hensyn til fremmede i Danmark, der skal repatrieres, f.eks. fordi
de har begået forbrydelser eller er gået ulovligt over grænsen, så
er det vist nok Rigspolitiets (altså justitsministeriets) opgave at
sørge for, at de forlader landet. Det går uhyre trægt. Vi har i
tusindsvis af uønskede personer i landet. Jeg tror derfor, vi bør
oprette et særligt organ, evt. et repatrieringsministerium, som skal
have til opgave at repatriere uønskede fremmede i en fart. Det bør
råde over egne interneringsfaciliteter og fly lige som CIA.

Organet bør også kunne forlange sanktioner gennemført mod lande, der
- i strid med folkeretten - ikke samarbejder ved repatrieringen af dets
statsborgerre.

Desuden bør der gennemføres en ændring på visumansøgningsområdet,
så alle visumansøgninger til Danmark ledsages af ansøgerens
fingeraftryk.

Bent