Opsætning af FTP-server
Fra : Anders Bang

Dato : 23-03-06 19:26

Hej,

Jeg ønsker at sætte en FTP-server op på min PC. Tidligere havde jeg blot en
enkelt PC i husstanden, der var forbundet til internettet via en
webspeed-forbindelse og her havde jeg ingen problemer med setup'et, da
IP-adressen jo blot var den af udbyderen tildelte IP-adresse.

Siden er vores hardware setup ændret en del: For det første etableres
forbindelsen til internettet nu gennem ejerforeningens netværk, der er
koblet op via en TDC ADSL-professionel linje. Mit stik i væggen befinder sig
altså på den anden side af en hardware router/firewall, proxy server mv.
Stikket i væggen går ind i netkort1 i PC1, hvor TCP/IP-protokollen på denne
forbindelse får en dynamisk tildelt IP-adresse af ejerforeningens router.
Netkort2 i PC1 er kablet op til netkortet i PC2. Netkort2 i PC1 har
IP-adressen 192.168.0.1 og netkortet i PC2 har IP-adressen 192.168.0.2.
Internet-forbindelsen på PC1 er delt vha. WindowsXP, som iøvrigt er
styresystemet på begge PC'ere.

Jeg ønsker at sætte FTP-serveren (FTP ServU) op på PC2 og det går også fint,
men hvilken IP-adresse skal man indtaste i sin FTP-klient, hvis man vil
koble sig op på PC2s FTP-server? FTP ServU viser bare den interne IP-adresse
(192.168.0.2), men den kan man jo ikke bruge til meget, når man sidder på
den anden side af routeren...

Håber I kan hjælpe.

Mvh
Anders

Fra : Hans

Dato : 23-03-06 20:24

Anders Bang wrote:
> [...]
> den interne IP-adresse (192.168.0.2), men den kan man jo ikke bruge
> til meget, når man sidder på den anden side af routeren...

Følgende lan-adresser og porte er forwardet som standard på en TDC pro ADSL,
men jeres konfiguration kan udmærket være anderledes:

192.168.1.2 25 SMTP
192.168.1.3 80 HTTP
192.168.1.4 21, 53 FTP, DNS

Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-03-06 20:31

"Anders Bang" <anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> wrote:

>Jeg ønsker at sætte en FTP-server op på min PC.

...cut

> [...]
>IP-adressen 192.168.0.1 og netkortet i PC2 har IP-adressen 192.168.0.2.
>Internet-forbindelsen på PC1 er delt vha. WindowsXP, som iøvrigt er

Du får lokale ip-adresse fra ejerforeningens router - Det betyder at din
ftp-server ikke kan 'ses' fra internettet...

Hvis du skal opsætte en ftp-server kræver det adgang til opsætningen i
ejerforeningens router - Og det får du nok ikke lige lov til...

Men tag en snak med den ansvarlige for netværket - Det er muligt han kan
finde en løsning....

<mlr>

Fra : Anders Bang

Dato : 23-03-06 21:42

> [...]
>
> Hvis du skal opsætte en ftp-server kræver det adgang til opsætningen i
> ejerforeningens router - Og det får du nok ikke lige lov til...

Well, nu er det heldigvis mig, der er formand og fortæller vores service
provider hvad der skal sættes op og hvad der ikke skal sættes op. De fik
besked på at sætte routeren op, så man netop havde mulighed for at lave
bl.a. FTP-server, så lad os antage at de rent faktisk har gjort det og at
der er hul igennem. Spørgsmålet er så nu, at når Netkort1 på PC1 får sin
IP-adresse tildelt af routeren og PC2 er sat til 192.168.0.2 på det
"interne - interne" netværk jf. setup-beskrivelsen i m it oprindelige
indlæg, hvilken IP-adresse skal jeg så tilgå PC2 med fra "ydersiden" af
routeren? Det har jeg nemlig ikke prøvet før.

Mvh
Anders

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 23-03-06 22:56

Hvorfor dele forbindelsen med Internet-deling?

JV

Fra : Anders Bang

Dato : 23-03-06 23:19

> Hvorfor dele forbindelsen med Internet-deling?

Fordi jeg kun har ét stik i væggen og pt. ingen router hos mig selv. Begge
maskiner skal have adgang til nettet.

Fra : Calle.

Dato : 24-03-06 10:24

Anders Bang wrote:

> Fordi jeg kun har ét stik i væggen og pt. ingen router hos mig selv.
> Begge maskiner skal have adgang til nettet.

så sæt en switch / hub på, da der jo er en router på i forvejen, den vil så
tildele dig nye IP til alt hvad du sætter på switchen

--
**** Calle. ****

Fra : Anders Bang

Dato : 24-03-06 15:08

> så sæt en switch / hub på, da der jo er en router på i forvejen, den vil
> så tildele dig nye IP til alt hvad du sætter på switchen

OK, lad os sige jeg sluttede begge PC 'ere til en switch eller hub. Den
ændrer vel stadig ikke på, at ejerforeningens router har den eneste udefra
synlige IP-adresse eller hva'? Så spørgsmålet er stadig: Hvilken IP-adresse
skal jeg tilgå PC2 med (hvad skal jeg skrive som adresse i FTP-klienten)?

Mvh
Anders

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-06 16:10

"Anders Bang" <anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> writes:

> [...]
> skal jeg tilgå PC2 med (hvad skal jeg skrive som adresse i FTP-klienten)?

På PC2 kører du "ipconfig" (hvis Windows) og "ifconfig -a" hvis Linux.

Brug det IP-nummer der vises.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 24-03-06 15:50

> [...]

> Well, nu er det heldigvis mig, der er formand og fortæller vores service
> provider hvad der skal sættes op og hvad der ikke skal sættes op. De fik

Det husker vi lige.

> indlæg, hvilken IP-adresse skal jeg så tilgå PC2 med fra "ydersiden" af
> routeren? Det har jeg nemlig ikke prøvet før.

Hvordan fortalte du din service provider at han skulle konfigurere jeres
udstyr?
Hint: Det er vel de oplysninger du har givet ham?

Hvis du bare vil finde din ydersideip så kan du prøve at se på
http://www.myip.dk

/Brian