Flere CSS filer i samme HTML-doc
Fra : Carsten Bechmann

Dato : 23-03-06 10:53

Jeg har tænkt på at istedet for at have en meget lang CSS-fil, om
man så kan lave flere af disse linier:

<LINK REL="stylesheet" TYPE="text/css" HREF="style/style.css">

F.eks. ville jeg så lave en fil, der hed standard.css som
indeholdt al grundlæggende info, såsom baggrund, skrifttype,
margener m.m.

Derudover ville jeg så lave et link til specielle formatteringer
i forskellige tabeller.

Ville det fungere i praksis, eller kan man kun have én henvisning
til en CSS-fil?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-06 10:58

Carsten Bechmann skrev:

> Ville det fungere i praksis, eller kan man kun have én henvisning
> til en CSS-fil?

Du kan sagtens have flere css-filer koblet på en enkelt side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 23-03-06 12:07

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Du kan sagtens have flere css-filer koblet på en enkelt side.

Men du skal tænke på at browseren så skal loade flere stylesheets end
oprindeligt. Så hvis dit stylesheet i forvejen er rimelig stort, bør du
overveje om du ikke kan dele det op i flere "sektioner" eller "afsnit".

F.eks. sådan her:

/* Definition af links */

a{}

a:hover{}

/* Definition af links, slut */

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : per christoffersen

Dato : 23-03-06 12:44

"David Trasbo" <datra@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men du skal tænke på at browseren så skal loade flere stylesheets end
> oprindeligt. ...

Er det ikke et minimalt problem?

Selvfølgelig går der lidt ekstra tid og kræfter med at forespørge på flere
filer end en enkelt, men byte-mængden er vel stor set den samme.
Desuden caches filerne, så de skal kun hentes engang.

/Per

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-03-06 14:32

> [...]
> filer end en enkelt, men byte-mængden er vel stor set den samme.
> Desuden caches filerne, så de skal kun hentes engang.

Eneste man lige skal huske på, er at rækkefølgen har betydning. Hvis f.eks.
BODY bliver defineret til noget i første inkluderede css, samt et
efterfølgende css, så er det den sidste der er gældende.
Men prøv dig frem

/C

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-06 14:44

Claus Rasmussen skrev:

> Eneste man lige skal huske på, er at rækkefølgen har
> betydning.

Jep.

> Hvis f.eks. BODY bliver defineret til noget i
> første inkluderede css, samt et efterfølgende css, så er det
> den sidste der er gældende.

Ikke helt - det er kun hvis der er modstridende definitioner at
browseren smider noget væk.

Brug af flere css-ark (og/eller flere style-blokke) svarer lidt til
serverbaseret inkludering - browseren behandler det som om det hele
stod i én samlet fil (med forbehold for mediespecifikke css-ark).
Har man derfor

   p{ color: black; font-size: 1.2em; }

- i det første css-ark og

   p{ color: red; font-weight: bold }

- i det andet, vil browseren håndtere det som:

p{
   color: black;
   font-size: 1.2em;
   color: red;
   font-weight: bold;
}

Her er der to definitioner af farven - og så "vinder" den sidste.
--
Jens Gyldenkærne Clausen