Snegleufarlighed men science-farlighed
Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-06 10:02

"Ulven kommer" skal science skrige for at tiltrække bevilginger - og
selv iberiske "dræbersnegle" søges brugt til at få bevilginger, som om
de var farligere end fortidens nøgensnegle

Den psykopatiske afstumpethed hos de højtbetalte universitetslektorer
er grotesk, når de som eneste bevis på farlighed anfører, at der er
talt 10000 snegle i en parcelhushave på Bornholm.

http://messenger.adtech.de/r105/r.asp?G=1C41AG0G0G1ED7G14CG4G0G (+
papir-Politiken idag)

Er sneglene kommet over med færgen - eller har vi altid haft dem?

Når jeg tidligere har påpeget de groteske lodret løgne fra
universiteterne herom, så har usenettere insisteret, at bl.a. dild
ædes. Nej. I 6 år har min dild ikke været berørt af sneglene, som
dræber 1. hinanden 2. bakterie-svampe-snav i rådne plantedele 3. visse
små kimblads-planter af fx salat, der ikke har meget cellulose eller
afskrækkende krydderi-gift

Fra : sdsf

Dato : 23-03-06 11:30

Bo Warming skrev:
> "Ulven kommer" skal science skrige for at tiltrække bevilginger - og
> selv iberiske "dræbersnegle" søges brugt til at få bevilginger, som om
> de var farligere end fortidens nøgensnegle
De snegle er sikkert ikke farlige, men ret væmmelige når de ligger
splattet ud over alt, som jeg oplevede det på en tur til Sverige for et
par år siden.

> Den psykopatiske afstumpethed hos de højtbetalte universitetslektorer er
> grotesk, når de som eneste bevis på farlighed anfører, at der er talt
> 10000 snegle i en parcelhushave på Bornholm.
Universitetslektorer er godt betalte, men meget ofte tjener en
gymnasielærer mere.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-06 13:56

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote in message
> [...]
> et
> par år siden.

> Universitetslektorer er godt betalte, men meget ofte tjener en

Penge er lidt vigtige i de indtægtslag

Helt komisk ved Politikenartikel om de uhyggelige DRÆBER-snegle er den
højtbetalte forskers instruks omenten at halshugge eller putte
uhyrerne i PLASTIKPOSE DER LÆGGES I FRYSEREN

Det er så sindsygt som at ville bruge gaskamre hvis man vil dræbe 6
mio jøder

Hvorfor har forskere aldrig praktisk sans?

Drys salt på, eller mas eller allerklogest IGNORER

Fra : @

Dato : 23-03-06 14:19

On Thu, 23 Mar 2006 13:55:40 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]

>uhyrerne i PLASTIKPOSE DER LÆGGES I FRYSEREN

>Hvorfor har forskere aldrig praktisk sans?
>
>Drys salt på, eller mas eller allerklogest IGNORER

eller få fat på nogle moskusænder, de æder sneglene, og senere kan man
selv æde ænderne

Fra : sdsf

Dato : 23-03-06 14:51

@ skrev:

> eller få fat på nogle moskusænder, de æder sneglene, og senere kan man
> selv æde ænderne
Hvorfor indskyde moskusænderne, de er bare et overflødigt led i
fødekæden.

Det bedste er vel selv at spise sneglene, bare drysset med lidt salt.

Fra : Martin Bak

Dato : 23-03-06 14:58

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor indskyde moskusænderne, de er bare et overflødigt led i
> fødekæden.
>
> Det bedste er vel selv at spise sneglene, bare drysset med lidt salt.

Hvis du selv havde set en stor klynge snegle fortære en hundelort på meget
kort tid, for derefter at fortære hinanden, så ville du nok betakke dig for
dén delikatesse.
En temmelig outrer kok her fra øen forsøgte for nogle år siden, at tilberede
sneglene. Det blev ikke noget hit. Alene det, at sneglene er helt utroligt
slimede, (meget mere end alm. sorte skovsnegle) gør det til en ret
uappetittelig affære.

Martin

Fra : sdsf

Dato : 23-03-06 15:28

Martin Bak skrev:
> [...]
> kort tid, for derefter at fortære hinanden, så ville du nok betakke dig for
Ok, nogle vilde krabater.
Måske man skal aflive dem med en maskingeværssalve inden spisning.

> [...]
> sneglene. Det blev ikke noget hit. Alene det, at sneglene er helt utroligt
> slimede, (meget mere end alm. sorte skovsnegle) gør det til en ret
Slimen gør vel at de let glider ned i halsen.

Fra : Jim

Dato : 23-03-06 15:44

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilberede sneglene. Det blev ikke noget hit. Alene det, at sneglene er
> helt utroligt slimede, (meget mere end alm. sorte skovsnegle) gør det til

"Kom nu Mulle, du vil jo gerne have din rokokopude"... ;0)

Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-06 15:46

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote in message

> Hvorfor indskyde moskusænderne, de er bare et overflødigt led i
> fødekæden.

Næ, tyskerne havde deres dyre pølseproteinsmag at takke for at de
måtte give op i WW1

Hindhede og andre prækede vegetarspisning - tredobbelt så meget
mætning hvis ikke svin er mellemled mellem svinefoder og
menneskefoder. Gå dog direkte til sagen, og svinene æder planter der
ernærer sig af gylle - drik det direkte!

Mht at snegle kan spise lort, så har vi reflekser så vi undgår slimede
ting, der netop ofte er rådne og dermed infektions-farlige.

Lort smager grimt, delvis pga konsistens. Snegle ligeså. Men lort der
er tørret er smagsløst og fiberholdigt og ernæringsholdigt nok til at
1 mio rotter lever af københavnernes lorte i kloakkerne. GRønlandske
slædehunde elsker lort incl tamhundelort.
Var jeg faldet ned i fly på Andesbjergtop og havde spist medpassagerer
op, ville jeg tørre lorte og spise af pulveret indtil redning ankom

Hvis vi som hunde spiste proteinet i knoglerne med, ville vi få
massage til rodhindefibre og ingen paradentose

Men som min søn protesterede da han var tre og jeg ville have han til
at spise sund fiberrig hård mad, som jeg havde et flip med dengang -
"jeg kan lide blød mad". Blød eller sprød.

Fra : Martin Bak

Dato : 23-03-06 12:22

at der er
> talt 10000 snegle i en parcelhushave på Bornholm.
>

> Er sneglene kommet over med færgen - eller har vi altid haft dem?

De er kommet over med færgen. Antagelig som æg i rodklumper på importerede
planter.

Blev første gang observeret i 1991. I 1997 blev der konstateret
masseforekomst i Sønderjylland og på Bornholm.

Den iberiske skovsnegl er en antropochor snegl, det vil sige, at den
spredes via menneskelig aktivitet. Sneglene spredes først og fremmest med
jord og plantemateriale, hvor æg og unger kan findes i jorden ved planternes
rødder. Transport af planter samt haveaffald udgør vigtige spredningsveje. I
England er det påvist, at sneglen har spredt sig ved hjælp af pelsen på
pattedyr. Gennem 1960'erne og 1970'erne spredte sneglen sig i Mellemeuropa,
hvor den blev rapporteret i Schweiz, Italien, Vesttyskland, Østrig og
Bulgarien. Opdelingen af Tyskland ser ud til at have fungeret som en
spredningsbarriere mod øst. Efter Berlinmurens fald og den tyske genforening
i 1991 begyndte sneglen at sprede sig i det tidligere Østtyskland. Da
sneglen først og fremmest spredes passivt ved hjælp af mennesker, er
spredningen sket tilfældigt, og kan forklare de geografiske
uregelmæssigheder, der har været i spredningen. Sneglen blev relativt sent
fundet i Holland i 1988, i Sverige i 1975 og i Norge i 1988. Et eksempel på
artens evne til passiv spredning er, at den i 1986 blev fundet i Port
Stanley på Falklandsøerne [Dansk Bibliotekscenters kilde: Proschwitz, Ted
von. Iberiaskogsnegl - en art på spredning i Norge / Ted von Proschwitz,
Kirsten Winge. - Fauna. - Vol. 47, nr. 3, 1994, side 195-203. ]

Fundet på:
http://members.tripod.com/nyttehave/emner/snegle/spansk.htm#SEC1
--
Martin
-Bornholmer.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-06 18:52

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> art på spredning i Norge / Ted von Proschwitz, Kirsten Winge. -
> Fauna. - Vol. 47, nr. 3, 1994, side 195-203. ]

Hvis der skal være mening i mediernes megen snak i det sidste årti om
det voksende antal "dræber"snegle - og nu en hybrid af disse og
skovsnegle - så skal de spise nogle nytteplanter som tidligere ikke
spistes. Gør de det?

Hvis der opleves større antal nøgensnegle i haverne, kan det være
fordi vi lægger mere mærke til dem, når medierne gør stort nummer ud
af dem.

Jeg har aldrig set problem i nogen snegle overhovedet. Selvom jeg
altid går barfodet og jogger jeg i en, så er det en anelse ulækkert,
ligesom at jokke i en hundelort.

Medierne er afstumpede og uærlige. Det skaber nyhed og fjendebillede
uden at der er fornuft og sandhed bag.

Fra : Martin Bak

Dato : 23-03-06 19:23

> [...]
> voksende antal "dræber"snegle - og nu en hybrid af disse og skovsnegle -
> så skal de spise nogle nytteplanter som tidligere ikke spistes. Gør de

Ja! Bestemt

> Hvis der opleves større antal nøgensnegle i haverne, kan det være fordi vi
> lægger mere mærke til dem, når medierne gør stort nummer ud af dem.

Nej, fordi at disse Siberiske snegle er en decideret plage, hvor de findes i
stort tal.

> Jeg har aldrig set problem i nogen snegle overhovedet. Selvom jeg altid
> går barfodet og jogger jeg i en, så er det en anelse ulækkert, ligesom at
> jokke i en hundelort.

Din lille parcel kan næppe ugøre areal til en vurdering af nogen
videnskabelig betydning.

> Medierne er afstumpede og uærlige. Det skaber nyhed og fjendebillede uden
> at der er fornuft og sandhed bag.
Jeg forstår din skepsis, eftersom du jo efter eget udsagn ikke selv har
problemet inde på livet. Du teoretiserer uden faktisk belæg.

Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-06 19:47

> [...]
> Jeg forstår din skepsis, eftersom du jo efter eget udsagn ikke selv
> har problemet inde på livet. Du teoretiserer uden faktisk belæg.

Hvis man fremlægger nyhed, bør der var sandhed bag. Jeg tror det er
myte at de ny snegle spiser meget mere eller er mange flere - jeg har
ikke hørt om gartnere der har mistet profit

Hvem har tal på spisevaner eller snegleantal?