Scalare fundet død, Volvo sælges
Fra : Kent Christensen

Dato : 14-06-01 19:09

Hej

Jeg har haft et Scalare-par gennem fem år, men i dag døde
den ene desværre. Det gik hurtigt, for jeg så først sygdomstegn
hos den her til morgen, og nu kl. 20:00 fandt jeg den død.

Nu skal jeg jo så ha' skaffet mig mig en enden kone/mand til
den jeg har, og det er netop problemet - skal det være en hun eller
en han???? Parret har fået unger flere gange, men jeg har aldrig direkte set,
at æggene blev lagt, så jeg ved ikke, hvilken der er hannen, og hvilken der
er hunnen .

Den Scalare der er død, foretog ofte skinangreb mod den anden nogen
tid inden æglægningen, hvis det kan hjælpe. Desuden var den den mindste
af de to. Jeg har også hørt, at man kan afgøre kønnet ved hjælp af afstanden
fra finneforlængelserne til gattet.

Måske skulle jeg bare købe et nyt par, eller hva'? Vil en ældre Scalare
i det hele taget acceptere en ny kone/mand.

Vh
Kent

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-06-01 19:47

Hjælp inden jeg går til af nysgerrighed: Hvor kommer Volvo'en ind i
billedet?
Blev den stakkels fisk kørt over?

vh
Jan

Fra : Kent Christensen

Dato : 14-06-01 22:17

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse news:9gb0qg$fok$1@news.net.uni-c.dk...
> Hjælp inden jeg går til af nysgerrighed: Hvor kommer Volvo'en ind i
> billedet?
> Blev den stakkels fisk kørt over?
>

> vh
> Jan

Det gjorde den da - der var tydelige spor af bildæk og
der lå en mega kofanger i akvariet !!

Nej, bare et lille humoristisk blikfang

Har du ikke noget at sige til mit lille problem?

Vh
Kent

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-06-01 07:40

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> wrote in message

> Det gjorde den da - der var tydelige spor af bildæk og
> der lå en mega kofanger i akvariet !!
>
> Nej, bare et lille humoristisk blikfang

Det virkede

> Har du ikke noget at sige til mit lille problem?

ikke alverden - men jeg tror du skal være heldig, hvis du skal finde en
enkelt fisk, der uden videre overtager den himmelfarendes plads. Jeg ville
ansakffe en 3-6 stks. og så vente på at der dannes sympatipar - det er let
at se, når det sker.
Og så kan du jo bruge Volvoen mod de overskydende.

mvh
Jan

Fra : Bl0bber

Dato : 14-06-01 20:00

Hej Kent.
Jeg har selv et Scalar par gående hvor hunden er betydelig mindre end
hannen, har også observeret hos andre at hunnen er mindre end hannen.
Men mange kloge vil mene at der ikke skulle være nogen forskel på han og
hun.
Mine scalarer er af Marmor typen så jeg ved ikke om det er "arts" specifikt
om der er forskel.
Håber det kan hjælpe dig lidt.
--
Mvh.
Kenneth

Fra : Torben Lundvall

Dato : 15-06-01 00:12

Hej Kent!

For et 5 år gammelt par er jeg ret sikker på at hannen vil være størst.
En så gammel scalare-han vil også have udviklet en tydelig "pukkel" på
hovedet.

"Enken" vil sandsynligvis parre ud med en ny han, også selvom den er meget
yngre og mindre.

Men lad dog den gamle fisk få en lille flok ung-fisk omkring sig på sine
gamle dage. Så vil du snart have et nyt par.

/Torben