/ Forside / Interesser / Fritid / Computerspil / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Computerspil
#NavnPoint
tedd 8528
mikael_ha.. 7820
refi 7305
Nordsted1 5883
ostemanden 4941
pallebhan.. 4708
HJV9222 4392
Klaudi 3460
miritdk 2521
10  Tri 2316
Oblivion bedst på Xbox eller pc?
Fra : jakob


Dato : 22-03-06 18:25

Halløj!

Jeg er kommet frem til at jeg bliver nødt til at eje Oblivion. Men skal
det være til Xbox360 eller pc platform??

Jeg vil have mulighed for at spille med alle grafikindstillinger på MAX,
og det jeg gerne vil vide er om der er nogen forskel på kvaliteten når
man sammenligner xbox-versionen med pc-versionen, forudsat at man køber
det ondeste grafikkort til sin pc?

Jeg har aldrig ejet en konsol og er heller ikke så meget inde i hvad der
sker på markedet for grafikkort, men så vidt jeg kan forstå er 4.000 kr
ikke helt ved siden af for et state-of-the-art grafikkort, hvilket vel
er nødvendigt? Og så skal jeg formentligt også til at skifte bundkort.

Så jeg tænkte på at erhverve mig en Xbox 360 som jo kun koster 3100 kr,
i stedet for, men jeg er ikke interesseret i at gå på kompromis med
grafikken.

Er der nogen der har nogle kommentarer til hvad jeg skal vælge?

--
Jakob

 
 
Jasper Norman Ahrens~ (22-03-2006)
Kommentar
Fra : Jasper Norman Ahrens~


Dato : 22-03-06 23:58

>
> Jeg har aldrig ejet en konsol og er heller ikke så meget inde i hvad der
> sker på markedet for grafikkort, men så vidt jeg kan forstå er 4.000 kr
> ikke helt ved siden af for et state-of-the-art grafikkort, hvilket vel er
> nødvendigt? Og så skal jeg formentligt også til at skifte bundkort.

Ja, hvis din PC er af "ældre" dato, slipper du sikkert ikke for et par andre
opgraderinger. Men erfaringen viser, at der ikke er ret meget vundet ved at
købe de nyeste nye grafikkort. Det er bedre at købe et gennemprøvet kort til
de halve, og bruge resten af pengene til de andre opdateringer. Jeg har ikke
selv prøvet en X-Box, men TV-skærmen sætter jo nogle naturlige begrænsninger
for opløsningen? Jeg selv ville ikke tøve et sekund med at ofre lidt på
PC´en i stedet for en konsol. Men prøv at tjekke www.gamespot.com for nogle
screenshots.



jakob (23-03-2006)
Kommentar
Fra : jakob


Dato : 23-03-06 16:55

> Ja, hvis din PC er af "ældre" dato, slipper du sikkert ikke for et par andre
> opgraderinger. Men erfaringen viser, at der ikke er ret meget vundet ved at
> købe de nyeste nye grafikkort. Det er bedre at købe et gennemprøvet kort til
> de halve, og bruge resten af pengene til de andre opdateringer.

Ok. Det var heller ikke fordi jeg absolut vil have det nyeste. Det
afgørende for mig er at jeg kan spille Oblivion med alle
grafikindstillinger på max. Hvor meget skal jeg af med til grafikkort
hvis det er kravet? (Tilgiv mine lidt dumme spørgsmål men jeg er ikke
ellers den helt store gamer, og slet ikke så grafiktunge spil).

> Jeg har ikke selv prøvet en X-Box, men TV-skærmen sætter jo nogle naturlige begrænsninger
> for opløsningen? Jeg selv ville ikke tøve et sekund med at ofre lidt på
> PC´en i stedet for en konsol. Men prøv at tjekke www.gamespot.com for nogle
> screenshots.

Det vil jeg gøre. Men mht. opløsningen så tænkte jeg at det var muligt
at koble xboxen til en alm. 19" fladskærm via DVI. Kan man ikke det?

Tak for svar!

--
Jakob



Jasper Norman Ahrens~ (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Jasper Norman Ahrens~


Dato : 23-03-06 23:51


> Ok. Det var heller ikke fordi jeg absolut vil have det nyeste. Det
> afgørende for mig er at jeg kan spille Oblivion med alle
> grafikindstillinger på max. >

Har du set nogen spille det med max-opløsning? jeg kender ikke spillet,. men
det er vist alm. kendt, at mange spil producenter laver spil, der
overhovedet ikke er "beregnet" til at kunne køre på nogen "alm." maskine.
Hvis du allerede har en TFT skærm, er det meget sandsynligt, at den max. kan
køre 1024x768 eller 1280x1024. Min egen er en 19" TFT, der ikke har det godt
med et billede der er alt andet end lige præcis 1280x1024. Så hjælper det jo
ikke meget at købe et grafikkort til 4k, der kan trække en opløsning på
1600x et eller andet, hvis skærmen ikke kan følge med.

>
> Det vil jeg gøre. Men mht. opløsningen så tænkte jeg at det var muligt at
> koble xboxen til en alm. 19" fladskærm via DVI. Kan man ikke det?
>
Hmm.. det er bestemt ikke umuligt. Men igen... det kræver at din 19" kan
vise opløsningen. Men jeg tror nu ikke at en X-Box har større opløsning end
1280x1024, men jeg aner det ikke. (sikke en stor hjælp




Frandsen (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Frandsen


Dato : 24-03-06 10:03

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44232632$0$38639$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hmm.. det er bestemt ikke umuligt. Men igen... det kræver at din 19" kan
> vise opløsningen. Men jeg tror nu ikke at en X-Box har større opløsning
end
> 1280x1024, men jeg aner det ikke. (sikke en stor hjælp

Xbox360'eren kan køre 1920x1080 (1080p inden for HDTV)



Bruno (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 26-03-06 01:57

Frandsen wrote:
> Xbox360'eren kan køre 1920x1080 (1080p inden for HDTV)
>
Er du sikker på max ikke er 1080i?

Noget andet er at spillene max tegnes i 720i og køre man højere
opløsning så køres der en opskalering, altså ligesom en skærm kan gøre
hvis den bliver fodret med mindre end max opløsning.

Mvh

Bruno

Jakob (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 26-03-06 23:05

Bruno wrote:
> Frandsen wrote:
>> Xbox360'eren kan køre 1920x1080 (1080p inden for HDTV)
>>
> Er du sikker på max ikke er 1080i?

Det mener jeg også det er.

> Noget andet er at spillene max tegnes i 720i og køre man højere
> opløsning så køres der en opskalering, altså ligesom en skærm kan gøre
> hvis den bliver fodret med mindre end max opløsning.

Mener du ikke 720p? Og mener du ikke ikke "minimum? Jeg troede at Xbox
360 spil var lavet til at køre 720p som minimum. Har du evt nogle links?

--
Jakob

Bruno (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 30-03-06 00:26

Jakob wrote:
>> Noget andet er at spillene max tegnes i 720i og køre man højere
>> opløsning så køres der en opskalering, altså ligesom en skærm kan gøre
>> hvis den bliver fodret med mindre end max opløsning.
>
> Mener du ikke 720p?

Jo, 720p. Sorry.


Og mener du ikke ikke "minimum? Jeg troede at Xbox
> 360 spil var lavet til at køre 720p som minimum. Har du evt nogle links?
>
Microsoft siger 720p er minimum, men der er rygter om en del spil ukke
overholder det. Det gælder eksempelvis Oblivion og PGR3, hvad der passer
skal jeg ikke kunne sige.

Mere alvorligt er at der vist næppe er nogen seriøse spil der kører mere
end 720p som opløsning, ellers ville de havde brugt det i
markedsføringen for at hæve sig over de andre. Vælger man output fra
boxen til 1080i så bliver signalet bare opskaleret internt i boxen -
altså som det gøres med DVD film o.a..

Man må vist sige der er et stykke fra 720p til spil på PC med 16*12
eller mere, men ok 360'eren koster også kun som et grafikkort.


Links. Kig i fora på www.xbox.com eller søg på 360 og upscaling.

Mvh

Bruno

Jakob (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 30-03-06 15:29

Bruno wrote:

> Man må vist sige der er et stykke fra 720p til spil på PC med 16*12
> eller mere, men ok 360'eren koster også kun som et grafikkort.

Nu er jeg ikke meget inde i det med det opløsninger: Er billedet på en
alm. pc progressivt eller interlaced? Efter hvad jeg har læst (men ikke
set) så kompenserer det faktum at 720p er progressivt, langt hen ad
vejen for den lavere opløsning i forhold til 1080i.

--
Jakob

Bruno (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 30-03-06 17:05

Jakob wrote:
> Nu er jeg ikke meget inde i det med det opløsninger: Er billedet på en
> alm. pc progressivt eller interlaced?

Progressivt, mendmindre du går ca. 15 år tilbage og tænker fx. 1024*768
interlaced (kun monster skærme og super prof grafikkort kunne noget
bedre - ihvertfald hvis der samtidig skulle være farver). Alt i dag på
PC og MAC er progressivt eller alle pixels ved hver optegning om man vil.


Efter hvad jeg har læst (men ikke
> set) så kompenserer det faktum at 720p er progressivt, langt hen ad
> vejen for den lavere opløsning i forhold til 1080i.
>
Der er vilde diskussioner om netop det. Svaret er vist at det afhænger
af udstyret og matrialet, jo mere action desto mere problematisk kan
1080i være.

Selv synes jeg ikke diskussionen er så spændende for når man sidder og
spiller i 1600*1200 eller 2048*1536, så er selv 1080p ikke og falde på
halen over når vi taler spil.

Sony siger PS3 bliver ægte 1080p, men Microsoft siger det er umuligt med
denne generation af konsoller.

Mvh

Bruno

Lars Jensen (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars Jensen


Dato : 24-03-06 09:46

jakob wrote:
>> Ja, hvis din PC er af "ældre" dato, slipper du sikkert ikke for et par
>> andre opgraderinger. Men erfaringen viser, at der ikke er ret meget
>> vundet ved at købe de nyeste nye grafikkort. Det er bedre at købe et
>> gennemprøvet kort til de halve, og bruge resten af pengene til de
>> andre opdateringer.
>
>
> Ok. Det var heller ikke fordi jeg absolut vil have det nyeste. Det
> afgørende for mig er at jeg kan spille Oblivion med alle
> grafikindstillinger på max. Hvor meget skal jeg af med til grafikkort
> hvis det er kravet? (Tilgiv mine lidt dumme spørgsmål men jeg er ikke
> ellers den helt store gamer, og slet ikke så grafiktunge spil).

Jeg har en Dell maskine med en 2,8Ghz Pentium-D og 2 Gbyte ram, og SATA
diske i raid, samt GeForce 7800Gtx grafikkort - og jeg har problemer
hvis jeg sætter der på 1280x1024 og alt på max - det kører ikke helt
super - især hvis jeg vælger at der skal være skygger på græs osv.

Så, hvis du vil køre alt på max, så skal du måske over i noget 7800 Gtx
SLI eller noget :)

Lars B

Hans Joergensen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 27-03-06 10:45

jakob wrote:
> Ok. Det var heller ikke fordi jeg absolut vil have det nyeste. Det
> afgørende for mig er at jeg kan spille Oblivion med alle
> grafikindstillinger på max. Hvor meget skal jeg af med til grafikkort
> hvis det er kravet? (Tilgiv mine lidt dumme spørgsmål men jeg er ikke
> ellers den helt store gamer, og slet ikke så grafiktunge spil).

Først skal du vente nogle år, så der kommer et grafikkort der kan
trække det på max..

Det ser rimeligt ud på et 6600GT, men det kan ikke trække spillet på
max.

Hvis du kan vente et par dage skal jeg fortælle dig hvordan det
virker på et 7900GT.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Jakob (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 27-03-06 11:41

Hans Joergensen wrote:

> Det ser rimeligt ud på et 6600GT, men det kan ikke trække spillet på
> max.

Ok.

> Hvis du kan vente et par dage skal jeg fortælle dig hvordan det
> virker på et 7900GT.

Det vil jeg meget gerne høre om

--
Jakob

Hans Joergensen (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 29-03-06 10:49

Jakob wrote:
>> Hvis du kan vente et par dage skal jeg fortælle dig hvordan det
>> virker på et 7900GT.
> Det vil jeg meget gerne høre om

Hm, ok, det er godt nok tæt på at være rigtig godt ihvertfald :)

Med alle settings på max, og 4xAA kører spillet umidbart næsten
flydende i 1280x1024, testet i skoven med masser af græs og træer.

Dog hakker det en smule når man drejer omkring og sådan, synes jeg.

Jeg nåede kun lige at teste det i 10 minutter igår, så det er kun
lige de første indtryk.

Sjovt i øvrigt at Oblivion detecter hardware og anbefaler præcis de
samme settings som den anbefalede med mine 6600GT-kort :)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Frandsen (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Frandsen


Dato : 23-03-06 09:32

"jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:442188ad$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Halløj!
>
> Jeg er kommet frem til at jeg bliver nødt til at eje Oblivion. Men skal
> det være til Xbox360 eller pc platform??
>
> Jeg vil have mulighed for at spille med alle grafikindstillinger på MAX,
> og det jeg gerne vil vide er om der er nogen forskel på kvaliteten når
> man sammenligner xbox-versionen med pc-versionen, forudsat at man køber
> det ondeste grafikkort til sin pc?

Har du HDTV?

> Jeg har aldrig ejet en konsol og er heller ikke så meget inde i hvad der
> sker på markedet for grafikkort, men så vidt jeg kan forstå er 4.000 kr
> ikke helt ved siden af for et state-of-the-art grafikkort, hvilket vel
> er nødvendigt? Og så skal jeg formentligt også til at skifte bundkort.

Hvis du allerede har pci-express, så skal du ikke nødvendigvis have en nyt
bundkort. Måske en større strømforsyning, men jeg kender ikke dit setup.

> Så jeg tænkte på at erhverve mig en Xbox 360 som jo kun koster 3100 kr,
> i stedet for, men jeg er ikke interesseret i at gå på kompromis med
> grafikken.
>
> Er der nogen der har nogle kommentarer til hvad jeg skal vælge?

Ud over Oblivion, hvad spiller du så typisk af spil? Jeg synes, at det er
dumt udelukkende at købe Xbox360 bare for et spil, så vil jeg hellere
opgradere min pc, og det er jo kun de færreste spil, som et ordentligt
grafikkort ikke kan køre her og nu.



Bruno (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 26-03-06 01:06

Frandsen wrote:
>
> Ud over Oblivion, hvad spiller du så typisk af spil? Jeg synes, at det er
> dumt udelukkende at købe Xbox360 bare for et spil, så vil jeg hellere
> opgradere min pc, og det er jo kun de færreste spil, som et ordentligt
> grafikkort ikke kan køre her og nu.
>

Medmindre ens PC er helt håbløs, så kan jeg ikke se det giver mening og
købe en 360 for og spille Oblivion.

1. Der kommer sikkert en masse home-made ting til spillet i PC udgaven.
2. Loading tiderne er helt sikkert kortere på PC.
3. Spil er billigere til PC.
4. FirstPerson spil er altså bedre og styre med mus+tastatur end en gamepad.
5. De færreste PC'er larmer lige så meget som en XBOX 360 (Når dens DVD
kører, hvilket det gør meget)!

Mvh

Bruno

Jakob (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 26-03-06 22:45

Bruno wrote:

> Medmindre ens PC er helt håbløs, så kan jeg ikke se det giver mening og
> købe en 360 for og spille Oblivion.

Min er håbløs i den henseende fordi den blev bygget til at fungere som
harddiskoptager / media-center. Har en Sempron 2600+ processor, et Asus
K8N4-E bundkort og et ubrugeligt grafikkort. Min dagligdags-computer er
en laptop med en Pentium M 1,5 Ghz centrino og et Mobility Radeon 9700,
og det rækker jo ikke langt og kan ikke opgraderes.

Men hvis jeg besluttede mig for at opgradere HTPCen og bruge den så skal
der minimum en ny processor og et nyt grafikkort til. Ville en Athlon 64
3000+ socket 754 (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175956)
kunne gøre det? Jeg aner intet om grafikkort, - hvad skal jeg bruge? Og
1gb RAM er vel også standard?

> 1. Der kommer sikkert en masse home-made ting til spillet i PC udgaven.

Ok, det anede jeg ikke. Hvilke home-made ting er det f.eks? Og er der
ikke mulighed for det med en xbox som jo har indbygget harddisk og
netværksstik til Live?

> 2. Loading tiderne er helt sikkert kortere på PC.

Okay. Dem ville jeg nok godt kunne leve med, med mindre det er meget
langsomt og meget ofte.

> 3. Spil er billigere til PC.

Jep.

> 4. FirstPerson spil er altså bedre og styre med mus+tastatur end en
> gamepad.


Mja, de gange jeg har prøvet det har det selvf virket forkert fordi man
er vant til mus og tastatur. Men efter sigende kan det komme til at
fungere rigtig godt når man har vænnet sig til det. Det er nok en
smagssag når alt kommer til alt.

> 5. De færreste PC'er larmer lige så meget som en XBOX 360 (Når dens DVD
> kører, hvilket det gør meget)!

Ja det bekymrer også mig, og jeg vil nok se om jeg kan komme til at
opleve hvor galt det er i en butik eller noget, inden jeg evt. måtte
købe en. Men kræver moderne graffikort ikke også vældig meget køling
hvilket fører til støj?

Det der tiltaler mig ved Xbox-løsningen er at det er nemt og ligetil og
samlet set billigere end hvis jeg skal opgradere min pc. Men gider selvf
ikke gå for meget på kompromis. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på de
andre faktorer som jo helt sikkert skal tages med i overvejelserne.

Og i øvrigt vil en Xbox nok ikke ende med KUN at blive brugt til
Oblivion, hvis jeg kender mig selv ret

--
Jakob

Bruno (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 30-03-06 16:50

Jakob wrote:
> Men hvis jeg besluttede mig for at opgradere HTPCen og bruge den så skal
> der minimum en ny processor og et nyt grafikkort til. Ville en Athlon 64
> 3000+ socket 754 (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175956)
> kunne gøre det? Jeg aner intet om grafikkort, - hvad skal jeg bruge? Og
> 1gb RAM er vel også standard?
>
Den CPU du kigger burde kunne gøre det, ihvertfald vil den næppe være
flaskehals medmindre du køber et super duper grafikkort og spiller i
lave opløsninger. Jeg kan nævne at jeg selv har et X1900XTX bundet på en
P4 2.533 og her ville CPU'en være en stopklods, hvis ikke jeg valgte og
spille i rigtig høj opløsning (1600*1200 eller 2048*1536).



> Ok, det anede jeg ikke. Hvilke home-made ting er det f.eks?

Det er lidt tidligt og sige endnu, men til alle forgængerne er der
kommet meget. Se bare:

http://planetelderscrolls.gamespy.com/View.php?view=Mods.List&game=3


Og er der
> ikke mulighed for det med en xbox som jo har indbygget harddisk og
> netværksstik til Live?
>
I princippet så jo, men i realiteten så kommer der kun ting på Live som
Microsoft har godkendt og dvs. ting der er produceret kommercielt.




>> 2. Loading tiderne er helt sikkert kortere på PC.
>
> Okay. Dem ville jeg nok godt kunne leve med, med mindre det er meget
> langsomt og meget ofte.

Jeg ved ikke hvordan det er med Oblivion, men alt jeg har set på 360 er
slemt i sammenligning med en PC.


> Mja, de gange jeg har prøvet det har det selvf virket forkert fordi man
> er vant til mus og tastatur. Men efter sigende kan det komme til at
> fungere rigtig godt når man har vænnet sig til det. Det er nok en
> smagssag når alt kommer til alt.
>
Man kan vænne sig til det, jeg har gennemført bl.a. Halo og Halo 2 på
XBOX, Blot er det altså klodset i forhold til mus+tastatur. Tænk på at
når du konsollen vil dreje dig så angiver du retning og hastighed med en
pind og holder så pinden indtil du er drejet derhen du vil, mens du med
musen laver en hurtig bevægelse med håndledet og så peger du derhen du
ønsker.

Jeg har spillet Halo på både PC og XBOX, det er præcist samme spil og på
PC er det så meget lettere og så er der endda lidt autoaim halløj til
hjælp på XBOX. Styrringen gør hele forskellen.



> Ja det bekymrer også mig, og jeg vil nok se om jeg kan komme til at
> opleve hvor galt det er i en butik eller noget, inden jeg evt. måtte
> købe en.

Sørg for at høre DVD drevet med et spil, det ER slemt.


> Men kræver moderne graffikort ikke også vældig meget køling
> hvilket fører til støj?

Moderne grafikkort kræver køling, men køber man et hvor producenten har
tænkt over støj eller eftermontere selv stille køling er det ikke et
problem.


>
> Det der tiltaler mig ved Xbox-løsningen er at det er nemt og ligetil og
> samlet set billigere end hvis jeg skal opgradere min pc. Men gider selvf
> ikke gå for meget på kompromis. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på de
> andre faktorer som jo helt sikkert skal tages med i overvejelserne.
>
Det var så lidt.



> Og i øvrigt vil en Xbox nok ikke ende med KUN at blive brugt til
> Oblivion, hvis jeg kender mig selv ret
>
Det kan der være noget om, lige pt. skal du så være opmærksom på at der
altså ikke er ret mange fede spil til 360.



Mvh

Bruno

Jakob (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 26-03-06 22:56

Frandsen wrote:

> Har du HDTV?

Ikke endnu

> Hvis du allerede har pci-express, så skal du ikke nødvendigvis have en nyt
> bundkort. Måske en større strømforsyning, men jeg kender ikke dit setup.

Min strømforsyning er på 400W. Ifølge manualen har mit bundkort (Asus
K8N4-E) et "PCI-express x16" slot.

> Ud over Oblivion, hvad spiller du så typisk af spil? Jeg synes, at det er
> dumt udelukkende at købe Xbox360 bare for et spil, så vil jeg hellere
> opgradere min pc, og det er jo kun de færreste spil, som et ordentligt
> grafikkort ikke kan køre her og nu.

Jeg kan godt se din og Brunos pointe. Jeg er langtfra inkarneret gamer,
men spiller lidt af hvert. FPS fik først min interesse da jeg prøvede
Far Cry. Senest har jeg spillet noget WOW (med en del
grafikindstillinger på low) hvilket var ok. Civilization er også fedt.
Men også "simple" spil, bilspil kan fange min interesse. You name it

Når jeg stiller krav til grafikken i Oblivion er det fordi jeg forventer
mig langt mere af historien og miljøet (og dermed indlevelsen) end med
f.eks. World of Warcraft der aldrig blev til meget mere end tidsfordriv
for mig.

Tak for dit svar!

--
Jakob

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408846
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste