OK at forbyde islamisk klædedragt
Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-06 17:19

Jeg hører netop på Deadline, at den britiske Højesteret har afgjort, at
den enkelte britiske skole kan påbyde dens elever at gå i skoleuniform,
også når dette betyder at de ikke må gå i burka eller anden »religiøs«
påklædning.

Dermed bortfalder dommen sidste år fra en lavere instans.

Intet tyder i øvrigt på at Den europæiske Menneskerettighedsdomstol vil
omstøde kendelsen; den har tidligere afvist en islamistisk pige, der
ikke måtte bære tørklæde på de tyrkiske universiteter. Religionsfrihed
betyder også at skole- og studiekammerater kan fravælge en åbenlys og
meget insisterende religiøsitet fra andre. Den skal ikke påduttes dem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anonym

Dato : 22-03-06 17:40

> [...]
> betyder også at skole- og studiekammerater kan fravælge en åbenlys og
> meget insisterende religiøsitet fra andre. Den skal ikke påduttes dem.

Jeg er helt enig. Dog synes jeg, det er et skråplan, hvis ytringer af
religiøs såvel som af politisk karakter kan forbydes på basis af disses
forkyndelsesintensitet.
Det svarer til synspunktet om, at pornografi kan forbydes, fordi den
undertrykker kvinder ved at få dem til at føle sig ufrie.
I denne sag ville jeg alene have henholdt mig til at religionsfriheden ikke
giver nogen ret til at unddrage sig regler af neutral og almen karakter,
lige meget hvor stor betydning handlingen har for den troendes
religionsudøvelse.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 22-03-06 18:02

On Wed, 22 Mar 2006 17:39:47 +0100, "Anonym" <anonym@anonym.com>
wrote:

> [...]
>giver nogen ret til at unddrage sig regler af neutral og almen karakter,
>lige meget hvor stor betydning handlingen har for den troendes

IMHO er det heller ikke det, det drejer sig om. Det hedder jo så
smukt:

§ 67. Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på
den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres
eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige
orden.

Sagen er faktisk, at både en burka og den totale mangel på samme alt
efter situationen kan siges at stride mod "sædeligheden eller den
offentlige orden."

Fra : Anonym

Dato : 22-03-06 21:26

"Lars J. Helbo" <fornavn@efternavn.org> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Sagen er faktisk, at både en burka og den totale mangel på samme alt
> efter situationen kan siges at stride mod "sædeligheden eller den

Nu tror jeg ikke, de fleste af dem, der ønsker at forbyde tørklædet
argumenterer på grundlag af den grundlovssikrede religionsfrihed.
Jeg ville personligt foretrække et absolut maskeringsforbud på offentlige
steder, der naturligvis kun ramte muslimske tørklæder i samme grad som anden
maskering.
For det offentliges vedkomne burde der indføres en obligatorisk kodeks, der
forpligter alle ansatte til i arbejdstiden at fremstå med fuldt synligt
ansigt.

Fra : HrSvendsen

Dato : 22-03-06 22:51

Anonym skrev:

> [...]
> forpligter alle ansatte til i arbejdstiden at fremstå med fuldt synligt

Et krav der ville have ramt Poul Kjøller hårdt.

I øvrigt kunne man bare lave en lov, der forbød religioner, som
opfordrer til at dræbe anderledes troende eller ateister.

Det ville da være en helt rimelig lov, ikk'?

Fra : @

Dato : 23-03-06 00:17

On Wed, 22 Mar 2006 22:50:40 +0100, HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com>
wrote:

>Et krav der ville have ramt Poul Kjøller hårdt.
>
>I øvrigt kunne man bare lave en lov, der forbød religioner, som
>opfordrer til at dræbe anderledes troende eller ateister.
>
>Det ville da være en helt rimelig lov, ikk'?

så vil det sg* da være slut med både muhammedanisme jødedom og andre
gammeltestamentelige religioner

Fra : HrSvendsen

Dato : 23-03-06 14:02

@ skrev:

> så vil det sg* da være slut med både muhammedanisme jødedom og andre
> gammeltestamentelige religioner

Njaaah ... de kunne jo også gennemføre noget tiltrængt revision af deres
religioner og få muget det værste møg væk.

Det ville da være vidunderligt, ikk'? jeg mener - kan nogen herinde være
uenige i, at det ville være pragtfuldt?

Fra : @

Dato : 22-03-06 18:44

wrote:

> [...]
>
>Jeg er helt enig. Dog synes jeg, det er et skråplan, hvis ytringer af
>religiøs såvel som af politisk karakter kan forbydes på basis af disses

hvis man ikke kan forbyde tørklæde for koranfacister, kan man heller
ikke forbyde støvler skrårem og swastika,

på mange engelske skoler er der tradition for skoleuniform, og det har
der været i en hel del år,
så det er da helt fint at man ikke uden videre falder på halen for en
eller anden tilfældig religions tøjforskrifter,
hvorfor skulle man lige pludselig lave tingene om blot af hensyn til
muhammedanere,

eller er vi kommet så langt ud at muhammedanere kan påberåbe sig
rettigheder andre ikke har

Fra : Anonym

Dato : 22-03-06 18:57

> hvis man ikke kan forbyde tørklæde for koranfacister, kan man heller
> ikke forbyde støvler skrårem og swastika,

Hagekors er heller ikke forbudt.
Iøvrigt troede jeg, at du var tilhænger af teorien om en materiel
grundlovssikret ytringsfrihed og kraftigt modsatte dig forsøg på nuancering
af ytringsfriheden.
Din påstand om, at Grundloven ikke skal tolkes men overholdes taler for sig
selv.
Du er vist ikke den skarpeste kniv i skuffen.

> [...]
> eller anden tilfældig religions tøjforskrifter,
> hvorfor skulle man lige pludselig lave tingene om blot af hensyn til

Det mener jeg heller ikke. Kriteriet for, om jeg ville støtte en sådan
politik var udelukkende, at den var af neutral og almen karakter.
Noget andet er at lave en regel, der specifikt rammer tørklædet på grund af
dets forkyndende budskab.

Fra : @

Dato : 22-03-06 20:08

On Wed, 22 Mar 2006 18:57:02 +0100, "Anonym" <anonym@anonym.com>
wrote:

>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Hagekors er heller ikke forbudt.

prøv at sende en af ungerne i skole i en hitlerjugend eller
BDM-uniform

>Iøvrigt troede jeg, at du var tilhænger af teorien om en materiel
>grundlovssikret ytringsfrihed og kraftigt modsatte dig forsøg på nuancering
>af ytringsfriheden.

det er jeg sandelig også, men på en skole er det skolens ledelse der
sætter reglerne

>Din påstand om, at Grundloven ikke skal tolkes men overholdes taler for sig
>selv.

ytringfrihed betyder bl.a. ikke at du har ret til(krav på) at få
f.eks. læserbreve bragt i avisen, distributionen er din egen hovedpine

ytringsfrihed betyder heller ikke at en fremmed i min stue har ret til
at opræde i burka eller nazi-uniform, i min stue bestemmer jeg

> [...]
>politik var udelukkende, at den var af neutral og almen karakter.
>Noget andet er at lave en regel, der specifikt rammer tørklædet på grund af

hvis skolen foreskriver uniform, kan det da være inderligt ligegyldigt
om et tørklæde er forkyndende eller ikke, så må tørklædet vige for
uniformen

Fra : Anonym

Dato : 22-03-06 21:18

> prøv at sende en af ungerne i skole i en hitlerjugend eller
> BDM-uniform

> det er jeg sandelig også, men på en skole er det skolens ledelse der
> sætter reglerne

Det er jeg for så vidt enig i.
Men når du skrev: ".. hvis man ikke kan forbyde tørklæde for koranfacister,
kan man heller
ikke forbyde støvler skrårem og swastika,..." opfattede jeg det som et
generelt argument der var anvendeligt på flere situationer end skolen.

> ytringfrihed betyder bl.a. ikke at du har ret til(krav på) at få
> f.eks. læserbreve bragt i avisen, distributionen er din egen hovedpine

Nej, men det betyder, at man har ret til at ytre sig uden statens
indblanding.
I den forbindelse skal det bemærkes, at en folkeskole også er en institution
under staten, og at en skolelærers disciplinære myndighed er afledt af
skolens lovhjemlede myndighed.
Dermed er det også logisk antageligt, at lærerens myndighedsudøvelse er
bundet af Grundloven herunder en eventuel materiel
ytringsfrihedsforpligtelse.
Hvis man som du anerkender, at Grundloven garanterer materiel ytringsfrihed,
kan jeg ikke se, hvordan du kan komme udenom, at den også er betydende for
folkeskolens disciplinære myndighed.
Grl § 77 garanterer, at enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale
at offentliggøre sine tanker, hvilket må betyde, at det er en beskyttet
ytring at påklistre sin taske et hagekors.
I en anden tråd har du forsvaret det synspunkt, at Grl § 77 skal læses
bogstaveligt.
Og hvis det stadig står til troende, må det naturligvis også gælde den
beskyttede personkreds. Formuleringen "Enhver"..." åbner jo ingen mulighed
for tolkning.
Den eneste måde, på hvilken du kan komme udenom problemet er ved at påstå,
at skolens disciplinære myndighed ikke involverer ytringsfriheden.
Det er dog ret uholdbart, for konsekvensen er jo så, at du derved har gjort
vold på dine egne principper ved at anerkende, at den ellers ukrænkelige
ytringsfrihed kan betinges af den konkrete form for udøvelse af myndighed.

> hvis skolen foreskriver uniform, kan det da være inderligt ligegyldigt
> om et tørklæde er forkyndende eller ikke, så må tørklædet vige for
> uniformen

Lige præcist. Det er også min holdning.
Alle ytringer må naturligvis være undergivet neutrale og almene regler for
tilladelig adfærd.
Problemet opstår, når samfundet lovgiver selektive forbud mod bestemte
ytringer på grundlag af disses forkyndelsesindhold.

I Tyskland har de kristlige demokrater foreslået forbud, der specifikt
skulle ramme muslimske tørklæder men omhyggeligt undtog kristne symboler.
Det er klart uacceptabelt, for staten har ingen ret til at tage parti for
eller imod en bestemt forkyndelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-06 07:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> betyder også at skole- og studiekammerater kan fravælge en åbenlys og
> meget insisterende religiøsitet fra andre. Den skal ikke påduttes dem.

Og man kan læse nærmere om dommen fra det britiske Overhus [der fungerer
som landets Højesteret] her:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/artikel:aid=285344>

- hvorfra jeg citerer:

==

Hendes tidligere skole, Denbigh High i London-forstaden Luton, fik i går
Overhusets ord for, at der ikke var tale om diskrimination, da skolen i
september 2002 ekskluderede Shabina Begum.

Begum blev ekskluderet, fordi hun insisterede på at gå klædt i en
jilbab, en løsthængende muslimsk klædedragt.

Begum vandt oprindeligt en sag om uretfærdig afvisning, da Appelretten
sidste år afgjorde, at hendes menneskerettigheder var blevet overtrådt,
fordi hun ikke modtog undervisning. Men dommerne i Overhuset - de
såkaldte Law Lords - der er Storbritanniens højeste retsinstans, hæftede
sig ved, at Denbigh High, hvor 79 procent af eleverne er muslimer, har
en tolerant uniformspolitik med shalwar kameez (løse bukser og tunika),
der er accepteret af flertallet af muslimer.

Dommerne pegede på, at tre andre skoler i området tillader deres elever
at gå klædt i jilbab og mente derfor ikke, at Begums ret til skolegang
alene afhang af Denbigh Highs uniformspolitik. Ifølge dommerne vidste
Begums familie, hvilken påklædning skolen forlangte, inden hun blev
meldt ind i skolen. Hvis den mente, at det var et problem, kunne
familien have valgt en anden skole.

En af dommerne, Lord Bingham, fastslog, at den to-årige afbrydelse i
Begums skolegang var resultatet af hendes uvilje til at forsone sig med
en regel, som skolen var i sin gode ret til at opretholde.

Shabina Begum, der nu går på en skole, der tillader jilbab, overvejer
sammen med sine advokater at appellere sagen til den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol.
==

Men det kan hun nu godt skyde en hvid pil efter ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk