LEGO på racismeplakat
Fra : @

Dato : 21-03-06 01:21

Mon ikke det er på tide at melde sig ud af FN?

<<<<<
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3629690/
International racismedag under FN bruger LEGO-klods som blikfang.
Legetøjsgiganten er dybt overrasket.
FN kæder nu den danske legetøjsgigant LEGO sammen med racisme. Det
sker i dag - på den internationale dag for racisme - da FN's
Højkommissariat for Menneskerettigheder som blikfang for en stribe
verdensomspændende arrangementer har lanceret en plakat med sloganet:
»Racisme kan antage mange former.«
Umiddelbart under sloganet, der også er gengivet på arabisk, er
afbilledet en LEGO-klods.
Institut for Menneskerettigheders formand, professor Claus Haagen
Jensen, er rystet. »Dette er en taktløshed og en dumhed, der nærmer
sig det, som Morgenavisen Jyllands-Posten udviste, da man
offentliggjorde tegningerne. FN's menneskerettighedskommissær skal
altså ikke misbruge det mandat, han har,« siger Claus Haagen Jensen,
der mener, at der er grund til at få undersøgt sagen. »Dette skulle
vel ikke være en lille uvenlig hilsen til Danmark? Det er virkelig
fantastisk uheldigt,« siger han.

LEGO går til FN
LEGO er dybt overrasket over, at koncernens letgenkendelige produkt er
blevet anvendt i forbindelse med racisme. Kommunikationschef Charlotte
Simonsen oplyser, at man nu vil tage kontakt med FN. »Det er
problematisk, at nogle ved at se denne plakat vil kunne opfatte LEGO
som sammenkædet med racisme eller ligefrem som racister. Vi kan undre
os over, at FN ikke på forhånd har henvendt sig, da LEGO tidligere har
samarbejdet med FN's Flygtningehøjkommissariat om en kampagne,« siger
Charlotte Simonsen.

Dansk Folkepartis leder, Pia Kjærsgaard, finder FN-plakaten
utilstedelig. »Man skal være mere end almindelig blåøjet for ikke at
kunne se, at dette er en udsøgt fornærmelse. Det er min antagelse, at
man har forsøgt at symbolisere Muhammed-krisen med noget rigtig
dansk,« siger Pia Kjærsgaard. Hun mener, at dette er seneste eksempel
på, at FN efterhånden har mistet grundlæggende værdier.
<<<<<<<<<<

Fra :    ab©

Dato : 21-03-06 10:45

> Mon ikke det er på tide at melde sig ud af FN?
>
> / ....
> Dansk Folkepartis leder, Pia ..........

Dit indlæg er jo et tydeligt bevis på, at racisme har mange grimme ansigter.

Utroligt, at nogen kan undres over, at man ude i verden automatisk kæder
Danmark sammen med begrebet racisme.

ab©
--
- der gerne vil vide mere uden at vejen
går over højreorienterede aviser (-c:)

Fra : Sten Schou

Dato : 21-03-06 12:01

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> Dit indlæg er jo et tydeligt bevis på, at racisme har mange grimme
> ansigter.
>
> Utroligt, at nogen kan undres over, at man ude i verden automatisk kæder
> Danmark sammen med begrebet racisme.

Nå, gør man virkeligt det?...ihvertfald ikke den verden jeg bevæger mig
rundt i.

Hilsen Sten

Fra : @

Dato : 21-03-06 12:07

On Tue, 21 Mar 2006 10:45:26 +0100, "   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk>
wrote:

>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Dit indlæg er jo et tydeligt bevis på, at racisme har mange grimme ansigter.

argumentmanglen begynder at blive temmelig udtalt

>Utroligt, at nogen kan undres over, at man ude i verden automatisk kæder
>Danmark sammen med begrebet racisme.

utroligt at der findes folk som ikke kan se hvem de værste racister er

læs koranen og find værdens værste racister

Fra : GB

Dato : 21-03-06 17:17

"@" <1@invalid.net> wrote in

> argumentmanglen begynder at blive temmelig udtalt

Ja, det er den rene trolling.

Fra : Norma

Dato : 21-03-06 19:27

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> "@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

> Dit indlæg er jo et tydeligt bevis på, at racisme har mange grimme
> ansigter.

Jeg forstår ikke din indvending.
At journalister, stressede som de tit er, for at nå at få skrevet noget
inden dead-line, spørger om Pia Kjærsgårds mening, finder jeg i denne her
sammenhæng typisk.
Andre skal nok have længere betænkningstid, inden de udtaler sig.

Mig bekymrer det her blot.
O.K. selv om alle folkestammer verden over finder deres egen "race" optimal,
så er der ikke mange af dem, der som mange danskere, lider af den nordiske
selvransagelses-syge og skyldfølelse over at være til.
De er bare glade over at være dem de er.
Eller, som mellemøstens befolkninger siger, så har de lige præcis den lækre
farve brød får, når det er bagt tilstrækkeligt længe.

Men er det ikke også racististisk???

Any way, at sætte en lego-klods på en FN-plakat om racisme er utilstedeligt,
utilgivelig dumhed, uforskammet, uhæderligt, frem for alt utroværdigt.

Hvad fanden vil verden?

Udrydde alle hvide, fra de hvideste til de lyseste, til de brune indtil
verden bliver sort?

Fatter ingen, hvad alle ved?

At racisme er et tveægget sværd, der peger mod alle fremmede, mens det
beskytter ens egne.

Det findes også inden for Islam, hvor Mohammad blandt andet lover alle
sorte, at de bliver hvide i himlen,
hvor Islam nok er åben overfor alle nationaliteter, men alligevel opfordrer
til, at der indgås "race-ægte-ægteskaber". de fineste, og mest racerene,
naturligvis de, der stammer fra hans hjemby Mekka.

Guderne bevare os!

> Utroligt, at nogen kan undres over, at man ude i verden automatisk kæder
> Danmark sammen med begrebet racisme.

Nej, for vi er genetisk set, det mest blåøjede folk i verden!
Så hvad undrer dig?

Enhver marketingsundersøgelse viser, at hvis en reklame skal virke, så skal
den vise mennesker, der ligner målgruppen mest muligt.

Globalt set er der mange milliarder flere mennesker, der ikke kan lide
danskeres udseende, end der er danskere der ikke kan lide ikke-danskere.

For vi er en meget lille etnisk minoritet, der p.t. hetzes på.

Norma

Fra : Bruno Christensen

Dato : 21-03-06 22:35

On Tue, 21 Mar 2006 19:26:42 +0100, Norma wrote:

> [...]
> danskeres udseende, end der er danskere der ikke kan lide ikke-danskere.
>
> For vi er en meget lille etnisk minoritet, der p.t. hetzes på.

Den bøjer jeg mig sq for.

Du har ret!!

/|\
/\
Bruno

Fra : Bruno Christensen

Dato : 21-03-06 22:33

On Tue, 21 Mar 2006 19:26:42 +0100, Norma wrote:

> Fatter ingen, hvad alle ved?
>
> At racisme er et tveægget sværd, der peger mod alle fremmede, mens det
> beskytter ens egne.

Hvis du på et tidspunkt får meget god tid, så må du meget gerne uddybe disse
to sætninger.

Hvad ved alle (måske arla, men hvad ved jeg) ?

Tveægget betyder at et sværd kan skære begge veje, hvordan kan det så
beskytte ens egne, Beskyttelsen ligger da i at det er den udadvenndte side
der er skærende.

/|\
/\
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-06 05:54

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Tveægget betyder at et sværd kan skære begge veje, hvordan kan det så
> beskytte ens egne, Beskyttelsen ligger da i at det er den udadvenndte side
> der er skærende.

Det må vel så være bedre som stikvåben?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Norma

Dato : 22-03-06 19:54

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du på et tidspunkt får meget god tid, så må du meget gerne uddybe
> disse
> to sætninger.

OK, burde have sagt, et tveægget sværd, der på kort sige peger mod fremmede
og beskytter ens egne,
mens det på længere sigt, rammer en selv!
Derfor tveægget.

> Hvad ved alle (måske arla, men hvad ved jeg) ?
>
> Tveægget betyder at et sværd kan skære begge veje,

Akkurat.

hvordan kan det så
> beskytte ens egne, Beskyttelsen ligger da i at det er den udadvenndte side
> der er skærende.

Det gør det jo heller ikke, skønt verden aktuelt synes enige om at lægge
verdens mest blåøjede befolkning for verdens største had.

Norma

Fra : Kim2000

Dato : 21-03-06 20:22

> [...]
> ansigter.
>
> Utroligt, at nogen kan undres over, at man ude i verden automatisk kæder

Det er dog mærkeligt, at man laver en plakat om racisme og så sætter en
dansk legoklods på og så er der nogen der forbinder plakaten med Danmark. Ja
det er sgu underligt at alle forbinder Lego med Danmark.....

Kan du ikke lige forklare hvad lego laver på den plakat?

mvh
Kim

Fra : Bo Warming

Dato : 21-03-06 21:18

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
> Danmark.....
>
> Kan du ikke lige forklare hvad lego laver på den plakat?

Tænker andre danskere på disse simple byggeklodser som noget særlig
dansk?

De fleste laves vel i Kina idag, incl som ulovlige surrogatkopier
Løber et patent 50 år og de var gamle i min barndom - jeg er 60

Fra : Bruno Christensen

Dato : 21-03-06 22:51

On Tue, 21 Mar 2006 21:18:26 +0100, Bo Warming wrote:

> Tænker andre danskere på disse simple byggeklodser som noget særlig
> dansk?

Du mangler et "end"

Lego er vist verdenskendt, så det er vel en fornærmelse i størrelse med
tegningerne.

DVS. Vi har fornærmet muhammedanernerne og nu har FN fornærmet os, skulle vi
ikke bare overse den provokation.

Vi er et frit land som har ytringsfrihed.

FN
vil fjerne plakaterne i dag, fordi "racisme dagen" er slut.

Personligt mener jeg ikke at vi skal forlange en undskyldning, hvis vi har
ytringsfrihed så kan vi ikke "klage" over dette.
/|\
/\
Bruno

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-03-06 23:43

Bruno Christensen skrev:

> Du mangler et "end"
>
> Lego er vist verdenskendt, så det er vel en fornærmelse i størrelse med
> tegningerne.

De fleste i Vesten ved vist at Lego er dansk: Det er eet af de mest
kendte danske "brands" i Verden.

> DVS. Vi har fornærmet muhammedanernerne og nu har FN fornærmet os, skulle vi
> ikke bare overse den provokation.

Nej: Der er ikke tale om fornærmelse af abstrakte "religiøse følelser",
men helt konkret om at man går bevidst efter at skade en bestemt dansk
virksomhed, der lever af sit familievenlige image ved at sætte dets
produkt som symbol for racisme. Rendyrket svineri og klart noget, som
Lego burde hale FN i retten for, så der ikke er andre der får "gode
ideer" om at skade dansk erhvervsliv på dèn nedrige måde.

> Vi er et frit land som har ytringsfrihed.

Og hvad så?

Det giver altså ikke ret til direkte injurier!

> FN
> vil fjerne plakaterne i dag, fordi "racisme dagen" er slut.

Lige sent nok.

De plakater skulle aldrig være trykt: Det er skræmmende at de
overhovedet kan blive godkendt, men det viser jo blot hvilken korrupt
forbryderorganisation FN efterhånden har udviklet sig til...

> Personligt mener jeg ikke at vi skal forlange en undskyldning, hvis vi har
> ytringsfrihed så kan vi ikke "klage" over dette.

Du fatter altså ikke forskellen på ytringsfrihed om religioner og
direkte injurier rettet mod konkrete virksomheder?

Eller er det bare dhimmituden, der begynder at titte frem hos dig?

Anders Peter Johnsen

Fra : Kim2000

Dato : 22-03-06 00:04

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:44208187$0$47086$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> burde hale FN i retten for, så der ikke er andre der får "gode ideer" om
> at skade dansk erhvervsliv på dèn nedrige måde.

Det er vel sjovt nok man ikke har puttet Microsoftm SUN, Coca Cola på (som
ville være ligeså urelevant som Lego), hvorfor? Fordi de udemærket er klar
over at de amerikanske selskaber ville slæbe dem i retten med krav om
milliard erstatning, man kan bare håbe at LEGO _ikke_ viser dansk storsind.
FN skal trækkes igennem en civil erstatningssag, og vi taler milliarder i
skades erstatning.

> Og hvad så?

(...)
¨

> De plakater skulle aldrig være trykt: Det er skræmmende at de overhovedet
> kan blive godkendt, men det viser jo blot hvilken korrupt
> forbryderorganisation FN efterhånden har udviklet sig til...

FN er i dag jo en joke, styret af underudviklede lande, der siger fy, når de
slemme drenge ikke retter sig ind ved fy, så siger man fyyyy føj.
Naturligvis retter man kun kritik mod vestlige lande, fx Danmark, Holland,
(USA siger de ikke må kritisere USA), og de muslimske lande siger de ikke må
kritisere muslimske lande (og dem er der jo 56 af). En latterlig lille
frokostklub, hvor afdankede politikere og wannabe politikere kan hente en
fed hyre - skattefrit. FN magtede ikke at få Saddam fra magten, de magtede
ikke at forhindre jugoslavien krigen, de magter ikke at stoppe hungersnød,
eller lave ret meget andet end at sidde rundt om et bord og sige fyføjda og
det er vel nok slemt. Hvordan var det det gik med jordskælvsofrene i
Pakistan? Som FN jo straks sagde de nok skulle hjælpe..... Ja, det endte med
private follk måtte træde til. Og hvordan er det nu lige det går med FN
tropperne i Irak. Nånej, det snakker man fortsat om, og hvad så med
borgerkrigene i Afrika? Nånej, det debattere man fortsat om.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-06 05:54

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Personligt mener jeg ikke at vi skal forlange en undskyldning, hvis vi har
> ytringsfrihed så kan vi ikke "klage" over dette.

Men LEGO skal naturligvis rejse en retssag mod FN, med krav om fuld
erstatning ... i øvrigt hvad Naser Khader opfordrer LEGO til at gøre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 22-03-06 07:19

On Wed, 22 Mar 2006 05:54:17 +0100, Per Rønne wrote:

> Men LEGO skal naturligvis rejse en retssag mod FN, med krav om fuld
> erstatning ... i øvrigt hvad Naser Khader opfordrer LEGO til at gøre.

Se det er jo noget helt andet

Undskyldningen skal netop ikke forlanges af Danmark, men Lego (og gerne med
en god pose penge)

/|\
/\
Bruno

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-03-06 08:10

> Men LEGO skal naturligvis rejse en retssag mod FN, med krav om fuld
> erstatning ... i øvrigt hvad Naser Khader opfordrer LEGO til at gøre.

Selvfølgelig skal de det, men VI kommer naturligvis til at betale bøden
selv, - sådan er verden indrettet.

Men det ER virkelig svineri i helt ekseptionel særklasse. Mon det bliver
deres menneskerettighedskommsission med Gadaffi og Sudans leder i spidsen,
som skal tage stilling til sagen? Verden er sgu vanvittig.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-06 08:31

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Selvfølgelig skal de det, men VI kommer naturligvis til at betale bøden
> selv, - sådan er verden indrettet.

Det bliver FNs kasse der kommer til at betale, og forvent ikke at sagen
rejses i Danmark. Snarere i Schweiz [det pågældende kontor ligger i
Genf] eller USA [med FNs hovedkvarter].

> Men det ER virkelig svineri i helt ekseptionel særklasse. Mon det bliver
> deres menneskerettighedskommsission med Gadaffi og Sudans leder i spidsen,
> som skal tage stilling til sagen? Verden er sgu vanvittig.

Næh, en ganske almindelig schweizisk eller amerikansk domstol ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-03-06 08:37

> Det bliver FNs kasse der kommer til at betale, og forvent ikke at sagen
> rejses i Danmark. Snarere i Schweiz [det pågældende kontor ligger i
> Genf] eller USA [med FNs hovedkvarter].

FNs kasse, som vi så skal betale mere til for at dække bøden.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-06 09:23

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> FNs kasse, som vi så skal betale mere til for at dække bøden.

FNs kasse, så der bliver lidt færre penge til korruption, og placering
af senegalesere med de rigtige forbindelser i sinecurestillinger ...

Politikens Store Ordbog:
sinecure subst. -n, -r, -rne
1. en stilling med god løn og kun lidt arbejde
fransk sinécure: latin sine cura; sine 'uden' + cura 'besvær, bekymring'
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Norma

Dato : 22-03-06 20:03

> On Tue, 21 Mar 2006 21:18:26 +0100, Bo Warming wrote:
>
> Vi er et frit land som har ytringsfrihed.

Hvilken betydning har det, i denne her forbindelse?

> [...]
>
> Personligt mener jeg ikke at vi skal forlange en undskyldning, hvis vi har
> ytringsfrihed så kan vi ikke "klage" over dette.

Det der med at forlange undskyldninger, finder jeg lidt primitivt.

Tænker blot mit, om "Forenede Nationer", når de mens den såkaldte
"Mohammad-krise" er på sit højeste,
vælger at vælge en dansk lego-klods, som noget, der ikke passer ind i deres
mærkelige sorte puslespil.

Ja, jo, jeg tænker mit.

Men forventer ingen undskyldning, og vil ønske at Danmark vælger at lade
plakaten tale for sig selv.

På godt og ondt.

Norma

Fra : HrSvendsen

Dato : 22-03-06 14:09

@ skrev:

> Mon ikke det er på tide at melde sig ud af FN?

Det har det været længe.