Skånekost opskrifter??
Fra : Claus

Dato : 20-03-06 16:24

Den ene af vores hunde har fået en træls omgang diarre med opkast. Der
har ikke været ændringer i hans kost og han virker stadig rimelig frisk,
men vi vil jo gerne have ham på poterne hurtigst muligt. Han kan stadig
fint styre det og ingen uheld inden for -men hvad giver vi ham bedst?

Jeg har læst en del steder at udkogt ris skulle være godt og det
forsøger vi pt - men vi er tvivl om dosis? Skal han have lige så meget
som af det alm fuldkost (Olivers) eller hvad?

Er der andre ting der er bedre en udkogt ris? hvad har I haft held med?

Vh Claus og Mette

-og Milo som håber på godt nyt og Emma som syntes han snart skal blive
rask og undgå at smitte hende!!

Fra : Linda Vejlø

Dato : 20-03-06 17:47

Min hund har haft diarre et par gange - og dyrlægens råd har i
første omgang været at give den udkogt ris - ( hvis det er
menneske ris skal de koges 1 time - hvis det er hunde/foder ris
er anvisningen på posen.) Mængden til min hund ( 40 kg) var 2
gange 1 dl. færdiglavet - og så gerne A38 ( fordi det indeholder
den specielt for maven gode acidophilus kultur) -
God bedring!!

Fra : Christina Jensen

Dato : 20-03-06 19:26

mit råd til dig er udkogte ris, som er kogt i 1 til 2 timer, du kan derefter
blande lidt, kogt kylling , torskerovn eller fiske boller i, jeg plejer at
give en lille håndfuld hver 2-3 time, du må ikke give mælke produkter til
din hund når den har opkast eller diarra.

hilsen christina

go bedring

Fra : Christina Jensen

Dato : 20-03-06 19:35

jeg plejer at give skånemad, til han har normal afføring eller ikke kaster
op mere, derefter blander du lidt alm foder i skåne kosten, i nogle dage for
derefter at give normal foder.
det du også kan give i suplement er noget der hedder prolax fra dyrlægen,
det er noget halvflydene stads, der hjælper hundens mave, til at blive
bedre, det kan du købe hos din dyrlæge, de fortæller så hvor længe du skal
give det og i hvor meget du skal give ad gangen.

hilsen christina

Fra : Christina Jensen

Dato : 20-03-06 19:39

du skal også lige tjekke temperatur på din hund, det kan du gøre med et alm
et, hundens normale temperatur ligger normalt mellem 38 - 39 grader, så alt
derover skal du holde øje med, og meddele dyrlægen...

hilsen christina

håber jeg kunne hjælpe dig...

Fra : Mette Kyhl

Dato : 20-03-06 21:25

Kære Linda og Christina

Tak til jer begge vi straks gå i gang med at koge risene lidt mere! I er
ikke helt enig med hensyn til mælkeprodukterne!?! Skyldes det at A38 ikke er
lige så skrapt som ymer eller skal man helt holde sig fra det?

Rådene vil straks blive anvendt og tusind tak!

Vh Mette og Claus

Fra : Christina Jensen

Dato : 20-03-06 21:57

lige et "lille" udkast i kan læse, hvor der også står at mælkeprodukter må
man ikke bruge i de tilfælde...

Min hund kaster op og/eller har diarre - hvad skal jeg gøre?

Når hunden kaster op, kan det skyldes mange forskellige ting. Hvis der er
tale om en enkel opkastning i døgnet, hvor hunden bliver ved med at kaste op
over en uge, eller hvis der er tale om tiltagende opkastninger over flere
uger, bør du søge dyrlæge og få taget en blodprøve til undersøgelse af bl.a.
lever og nyrer.

Hvis opkastningerne kommer akut og voldsomt, kan de skyldes infektion eller
dårligt foder. Men du kan være sikker på, at maven i hvert fald ikke har det
godt. Når først maven er sart, er der to ting, der provokerer
opkastningerne. Den ene er, når maven bliver fyldt ud af et måltid, og den
anden er, når der kommer "almindelig" mad ned i maven. Der sidder nogle
nerveender i mavesækken, som bliver meget sarte, når kroppen ikke har det
godt. Det svarer til, hvis vi andre havde opkastninger og derefter drak
spiritus eller spiste meget krydret mad. Det vil hos de fleste gøre
opkastningerne meget værre. Det samme sker for vores hunde.
..
Når hunden får pludselige opkastninger, er den første ting, man gør, at tage
maden fra dem. Det giver mavesækken ro, og hvis man er heldig, får man
stoppet opkastningerne. Hunden skal fastes i 24-36 timer. Lad dens vand stå
fremme, da hunden kan dø af dehydrering, hvis den kaster op eller har diarre
og samtidig ikke har adgang til væske. Hvis din hund ikke stopper med at
kaste op, mens den bliver fastet, skal du søge dyrlæge.

Som oftest får hunden diarre i forbindelse med, at de har opkastninger. Det
skyldes formodentlig virus, der spreder sig enten via vores fødder eller
direkte ved kontakt mellem dyrene. Nogen gange ser man hunde, der har
kronisk diarre - her bør man altid søge dyrlæge. Ligesom for opkastninger er
det ved diarre vigtigt at give tarmene ro, så kuren for en diarre er den
samme som for opkastninger: Den starter altså med, at man faster hunden.

Efter fasteperioden giver man ganske små måltider mange gange daglig med et
letfordøjeligt foder. Det bedste foder fås hos dyrlægen både som dåsemad og
som tørkost, og det er et foder, der er specielt beregnet på dyr med
fordøjelsesproblemer. Kan du ikke få fat i dette foder, kan hunden få ris
kogt i over 1 time, så de bliver helt udkogte. Heri blandes kogt torsk eller
sej (1/3 kogt torsk til 2/3 kogte ris). Denne blanding mangler mange
vitaminer og mineraler og skal derfor kun benyttes i få dage til en uge. Den
særlige diætkost fra dyrlægen kan du bruge længere.

Mængden varierer meget i forhold til størrelsen af hunden. Der kan din
lokale dyrlæge hjælpe med hvor meget mad lige din hund skal have at spise.

HUSK:
1) Alle former for mælkeprodukter - også A-38 - er forbudte, når din hund
har opkastninger eller diarre.
2) Undgå enhver form for rå æg
3) Undgå enhver form for rå fisk
4) Undgå ALTID råt svinekød eller råt fjerkræ - det kan indeholde mange
forskellige organismer, der kan give sygdom hos hunde. Og de fleste af dem
smitter til mennesker..
5) Hvis din hund virker meget stille og sløv - Søg dyrlæge.
6) Hvis din hund prøver at kaste op, men der kommer ikke noget, og hunden
samtidig er meget dårlig - søg dyrlæge omgående. Det kan være livstruende.
Din hund kan have fået en mavedrejning.

Fra : Claus

Dato : 20-03-06 23:43

Christina Jensen skrev:
> [...]
> samtidig er meget dårlig - søg dyrlæge omgående. Det kan være livstruende.

Endnu en gang tak Christina!!

VH Claus og Mette

Fra : The MANN

Dato : 21-03-06 00:17

"Claus" <Claus_dueFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Endnu en gang tak Christina!!
>
> VH Claus og Mette

Hvorfor ikke klippe og så samme afsendernavn i samme tråd ??
der er spild at up/download tid

The MANN