gennemsnit af procenter
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 15:06

hejsa
jeg er ved at prøve at tage det gennemsnitlige gennemsnit af f.eks 5 %, 6 %
og 7 %, dette giver jo 6 % i gennemsnit, mennnn er det nu også 110 % rigtigt

Jeg mener ikke at man bare kan tage at lægge dem sammen og dividere med 3
når det er procentregning vi snakker om her
Kan en her bekræftige det, og give mig den rigtige formel til gennemsnitlig
procentregning

Mvh
Mikkel

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-06 15:14

Scripsit "Mikkel" <lpm-snabela-it.dk>

> [...]
> Jeg mener ikke at man bare kan tage at lægge dem sammen og dividere med 3
> når det er procentregning vi snakker om her

6 er ganske rigtigt det _artimetiske gennemsnit_ af de tre tal 5, 6, og 7.

Det der kan være tvivl om, er om det artimetiske gennemsnit i en given
situation er hvad man har brug for at regne ud. Men det afhænger jo
ganske af hvad man skal _bruge_ sin udregning til, og det har du ikke
forklaret.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 15:21

Av ja, nu spørger du jo næsten om mere end jeg umiddelbart kan svare på
det vi skal have fundet ud af er det gennemsnitlige spændingsfald i nogle
forlængerledninger
Ps. hvad betyder "artimetiske"

Mvh
Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-06 15:42

Mikkel <lpm-snabela-it.dk> wrote:

> Av ja, nu spørger du jo næsten om mere end jeg umiddelbart kan svare på
> det vi skal have fundet ud af er det gennemsnitlige spændingsfald i nogle
> forlængerledninger
> Ps. hvad betyder "artimetiske"

Regning.

Politikens Store Ordbog:
aritmetik subst. -ken
1. den del af matematikken som vedrører tal og de simple regneregler:
addition, subtraktion, multiplikation og division = TALLÆRE, REGNING ◊
aritmetiker aritmetisk
ari/tm+et/ik: græsk arithmetiké (tékhné) 'talmæssig (kunst) = talkunst',
femininum af arithmetikós adj.afl. af arithmós 'tal' afl. af en stamme
*ari- 'tælle, beregne, indføje' (besl.m. de danske subst. arm, art og
rim 'verserim') + et suffiks -thm- som i ásthma 'åndenød' og rythmós
'rytme'
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lapzig

Dato : 20-03-06 15:49

"Mikkel" <lpm-snabela-it.dk> wrote in message
> Av ja, nu spørger du jo næsten om mere end jeg umiddelbart kan svare på
> det vi skal have fundet ud af er det gennemsnitlige spændingsfald i nogle
> forlængerledninger
> Ps. hvad betyder "artimetiske"

"Aritmetik er en gren af matematiken der studerer de fundamentale principper
ved visse aritmetiske operationer på tal. De traditionelle operationer er
addition (+), subtraktion (-), multiplikation (*) og division (/); men også
de lidt mere avancerede kvadratrod og eksponent er en del af aritmetikken".
Taget fra http://da.wikipedia.org/wiki/Aritmetik

Der er også en fin artikel om de forkellige former for gennemsnit, bl.a.
aritmetisk, som du har fat i her, geometrisk og harmonisk, her
http://en.wikipedia.org/wiki/Mean

Fra : Peter Weis

Dato : 20-03-06 18:01

Mikkel wrote:

> det vi skal have fundet ud af er det gennemsnitlige spændingsfald i nogle
> forlængerledninger

Spændingsfald måles normalt i volt, ikke i %.

mvh
Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-06 15:45

> [...]

> Av ja, nu spørger du jo næsten om mere end jeg umiddelbart kan svare på
> det vi skal have fundet ud af er det gennemsnitlige spændingsfald i nogle

Men den rette måde at regne på afhænger stadig af præcis hvad
problemet er, og hvad I skal bruge jeres gennemsnit til.

> Ps. hvad betyder "artimetiske"

Det ordinære gennemsnit vi lærer i skolen

(x1+x2+...+xn)/n

kaldes fra gammel tid et "artimetisk" middeltal. I visse situationer
har man brug for

n'te rod af (x1*x2*...*xn)

som kaldes et "geometrisk" middeltal, eller endda

n/(1/x1 + 1/x2 + ... + 1/xn)

som kaldes et "harmonisk" middeltal.

"Aritmetisk" betyder i almindelighed for "som har med regning med tal
at gøre", men det er ikke særlig klart fra et moderne synspunkt at det
artimetiske middeltal er mere tal-orienteret end de to andre. De tre
betegnelser stammer helt tilbage fra græske matematikere før vor
tidsregnings begyndelse, og gav formentlig en eller anden mening for
dem. I vore dage er de bare ren tradition.

--
Henning Makholm "We can hope that this serious deficiency will be
remedied in the final version of BibTeX, 1.0, which is

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-03-06 20:24

Mikkel wrote:
> hejsa
> jeg er ved at prøve at tage det gennemsnitlige gennemsnit af f.eks 5 %, 6 %
> og 7 %, dette giver jo 6 % i gennemsnit, mennnn er det nu også 110 % rigtigt

De fleste opgaver af den art beder om udregning af den "gennemsnitlige
procentvise stigning". Lad os hoppe over i bankmetaforen, og tænke os,
at man får 5% i rente første år, 6% andet år og 7% tredje år. Det tal,
man tal man skal regne ud, er den rente banken gav, hvis rente var den
samme alle tre år.

Et beløb på 100kr vil vokse til 100*1.05*1.06*1.07. Hvis renten
var r hvert år ville den vokse til 100*(1+r)*(1+r)*(1+r). Man
kan ny finde r ved at få r til at stå alene i

100*(1+r)*(1+r)*(1+r) = 100*1.05*1.06*1.07
(1+r)*(1+r)*(1+r) = 1.05*1.06*1.07
(1+r)^3 = 1.05*1.06*1.07

Se <http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/rente.html#middelrente>.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-03-06 21:07

Jens Axel Søgaard fortalte:

> (1+r)^3 = 1.05*1.06*1.07
>
> Se <http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/rente.html#middelrente>.

Man fristes til at sige: den geometriske middelrente

Mvh
Martin
--
Peter slog i bordet så flasken dansede

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-03-06 22:16

Martin Larsen wrote:
> Jens Axel Søgaard fortalte:

> Man fristes til at sige: den geometriske middelrente

Tjoh - men det der står i eksamensopgaverne er "gennemsnitlig
rente" eller "gennemsnitlig procentvis stigning".

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 23:34

1000 Tak skal i have allesammen for hjælpen, det var lige præcist dette jeg
efterlyste

Mvh
Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 06:13

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote:

> [...]
> kan ny finde r ved at få r til at stå alene i
>
> 100*(1+r)*(1+r)*(1+r) = 100*1.05*1.06*1.07

Hvilket giver:

In[9]:=Solve[(1 + r)^3 == 1.05*1.06*1.07, r]
Out[9]={{r -> -1.52998 - 0.91796i]},
{r -> -1.52998 + 0.91796i]},
{r -> 0.0599686}
}
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Filip Larsen

Dato : 21-03-06 17:42

Per Rønne skrev

> Hvilket giver:
>
> In[9]:=Solve[(1 + r)^3 == 1.05*1.06*1.07, r]
> Out[9]={{r -> -1.52998 - 0.91796i]},
> {r -> -1.52998 + 0.91796i]},
> {r -> 0.0599686}
> }

Puha, det er godt bankerne ikke benytter Mathematica ...

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 18:37

Filip Larsen <filip.larsen@nospam.dk> wrote:

> Per Rønne skrev

> Puha, det er godt bankerne ikke benytter Mathematica ...

Ja, komplekse tal.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk