en hvilken som helst side som index på hje~
Fra : Emil B-M

Dato : 18-03-06 12:49

Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan gøre sådan, at fx
filen news.htm bliver til index, uden at ændre navnet til
index.htm.

Jeg har hørt at det er noget med:
<head>
<link rel="index">
</head>

Men jeg er ikke helt sikker.
Hvordan gør man?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-06 13:43

Emil B-M skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan gøre sådan, at fx
> filen news.htm bliver til index, uden at ændre navnet til
> index.htm.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med at en side "bliver til
index" - men jeg gætter på at du gerne vil have standardsiden i en
mappe (eller på et site) til at være noget andet end index.html.

Det kan godt lade sig gøre, men det skal sættes op på selve
serveren. Hvis siden ligger på et webhotel, har man normalt ikke
adgang til at definere hvilken side der fungerer som startside (jeg
kender dog ikke meget til Apache-serveren, så det er muligt at jeg
har overset noget dér).

På en linux-maskine kan man oprette et symbolsk link fra index-
filen til den fil man vil have som startside - det svarer lidt til
en genvej på en Windowsmaskine, men den kan i modsætning til
windowsgenveje også bruges på en webserver.
Men denne metode kræver mig bekendt også direkte adgang til
serveren - man kan så vidt jeg ved ikke oprette symbolske links via
ftp.

> Jeg har hørt at det er noget med:
> <head>
> <link rel="index">
> </head>

Link-elementet bruges til at fortælle browseren adressen på et
"index"-dokument (som typisk skal opfattes som en form for
sitemap). Det er ikke en adresse som browseren af sig selv skifter
til.

Du kan evt. benytte viderestilling med meta - men det er ikke en
god løsning til at skifte standardside.
Se hvordan det kan gøres her: <http://html-faq.dk/1013.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-06 13:49

Emil B-M laid this down on his screen :
> Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan gøre sådan, at fx
> filen news.htm bliver til index, uden at ændre navnet til
> index.htm.

Det hurtigste er vist bare at redirecte fra index.html til news.html -
og helt klart også det jeg vil anbefale.

> Jeg har hørt at det er noget med:
> <head>
> <link rel="index">
> </head>

Overhovedet ikke, hvordan skulle serveren og/eller klienten opdage det
?

> Men jeg er ikke helt sikker.
> Hvordan gør man?

Hvis du bor på en Apache server kan du prøve at lave en .htaccess fil
med følgende indhold:
Directoryindex: news.html index.html

Hvis din side derefter ikke virker så er det fordi du ikke har
tilladelse til at lave den ændring.

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman