Varmetabsberegning
Fra : Filip

Dato : 18-03-06 11:30

Kan man ikke beregne varmetabet i vores stue på følgende måde:

1. rummet blev varmet op til middeltemp til 22 grader
2. radiatoren slukkes
3. efter en time måles middeltemp til 19 grader

Middeltemp under forsøget er derfor: 20,5grader

Udv temp måles til -5 grader

Rummet er :V= 7*4*2,5 = 70m3
Areal som har ydervæg =2,5*(7+4)=27,5m2

Nu vil jeg jo påstå at det er muligt at beregne en U-værdi på dette rum men
er min fremgangsmåde korrekt? Jeg antager at effekttabet gennem resten af
vægene som ikke grænser op til en ydervæg er at betragte som minimal grundet
den store temperaturforskel på inde og udeluft, og kan udelades.

massen af luft=cl*V=1,19*70=83,3kg
varmetab: Q=m*c*dT=83,3*1*(22-19)=249,9W

Q=A*U*dT
U=Q/(A*dT)=249,9/(27,5*(20,5-(-5)))=0,356[W/k*m2]

Ser det helt forkert ud? og kan jeg betragte denne U-værdi for konstant ved
forskellige ude/inde-temperaturer

Filip

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 18-03-06 11:46

Filip wrote:
> [...]
> 2. radiatoren slukkes
> 3. efter en time måles middeltemp til 19 grader
>
> Middeltemp under forsøget er derfor: 20,5grader

Kommentarer:
Middeltemperaturen nås ikke efter den halve time, men før. Pga.
tidskonstanten ved afkøling.
Det er meget tung luft du har.
Du kan ikke se bort fra gulv og loft og de 2 vægge, medmindre det er en
meget tynd usisoleret ydervæg. (Og dermed meget stor forskel)
Der er forskellig afkøling på de forskellige flader.

Har luftens fugtighed betydning for energiindholdet.?

Alt i alt betyder mange små unøjagtigheder at du kan ramme ret meget ved
siden af, er min umiddelbare vurdering.

Mvh. Jørgen

Fra : Filip

Dato : 18-03-06 13:30

> Kommentarer:
> Middeltemperaturen nås ikke efter den halve time, men før. Pga.
> tidskonstanten ved afkøling.

Hvordan så?

> Det er meget tung luft du har.

Jeg mener da at massefylden for luft er 1,19 ved 1 atm og 20grader, men det
kan da godt være jeg har taget fejl

> Du kan ikke se bort fra gulv og loft og de 2 vægge, medmindre det er en
> meget tynd usisoleret ydervæg. (Og dermed meget stor forskel)
> Der er forskellig afkøling på de forskellige flader.

Jeg fik heller ikke fortalt at stuen ligger på en etage med både kælder og 1
sal, og jeg ville derfor mene at hvis temperaturen i de tilstødende lokaler
rundt om stuen er den samme som inde i stuen eller blot lidt under, så vil
der ikke finde noget varmetab sted gennem disse vægge.

> Har luftens fugtighed betydning for energiindholdet.?

Vandindholdet er jo konstant, men den relative fugtighed stiger selvfølgelig
ved afkølingen, men da jeg ikke kommer under dugpunktstemperaturen i rummet,
vil jeg mene at denne oplysning er overflødig. Så mit svar ville være NEJ.

> Alt i alt betyder mange små unøjagtigheder at du kan ramme ret meget ved
> siden af, er min umiddelbare vurdering.

Jeg ved godt at jeg har lavet nogle antagelser, men jeg ville da mene at
disse er ret små. Men det kan godt være at du har ret.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 19-03-06 12:46

Filip wrote:
> Ser det helt forkert ud?

Har du ikke glemt varmekapacitet af gulve, vægge, lofte, møbler mm.?

En bedre måde at beregne fluxen af varme ud af rummet, vil jeg er at sætte
en varmekilde med kendt og konstant effekt i rummet og se hvor stor effekten
skal være for at holde temperaturen konstant.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : TA

Dato : 21-03-06 22:16

"Filip" <filipravnFJERN MIG@FJERN MIG gmail.com> wrote in message

> [...]
> den store temperaturforskel på inde og udeluft, og kan udelades.
>
> massen af luft=cl*V=1,19*70=83,3kg
> varmetab: Q=m*c*dT=83,3*1*(22-19)=249,9W

For en ordens skyld: Dimensionen for Q er Joule, ikke Watt.

Da rummet afkøles i en time bliver P = 249.9 kJ / 3600 s = 69.4 W, og
temperaturen skulle da i teorien kunne opretholdes med en ca 70 W pære.
Umiddelbart lyder det ikke af meget.

--
TA

Fra : Filip

Dato : 22-03-06 07:06

> Da rummet afkøles i en time bliver P = 249.9 kJ / 3600 s = 69.4 W, og
> temperaturen skulle da i teorien kunne opretholdes med en ca 70 W pære.
> Umiddelbart lyder det ikke af meget.

Godt du lige fangede den der. Det er jo lidt mindre end jeg havde regnet
med. Er der nogen der har en ide om hvad et faktisk varmetab for et sådanne
rum kunne være? Jeg tænker mig at der må værelavet beregninger på sådan
noget før. Evt for et nyt hus med god isolering.

Filip

Fra : TA

Dato : 26-03-06 01:08

> [...]
> rum kunne være? Jeg tænker mig at der må værelavet beregninger på sådan
> noget før. Evt for et nyt hus med god isolering.

På <http://seas-nve.dk/cm280.asp?d=1> oplyses et årligt forbrug på 50
kWh/m^2 for et vel-isoleret hus.

I dit tilfælde giver det så et årligt forbrug på 70 * 50 kWh = 3500 kWh, som
svarer til en gennemsnitlig opvarmning på 3500 / (365 * 24) kW = 0.3995 kW ~
400 W. Hvis fyringssæsonen regnes som 6 mdr, bliver den gennemsnitlige
opvarmning så 800 W.

--
TA

Fra : Filip

Dato : 26-03-06 09:49

> [...]
> ~
> 400 W. Hvis fyringssæsonen regnes som 6 mdr, bliver den gennemsnitlige

Øhh har du ikke taget fejl af m3 og m2?

arealet på stuen er 7*4=28m2
28*50=1400kWh
1400/(365*24)=0,15kWh~150W