Forklaring udbedes ... igen
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-03-06 20:50

Er der en der forstår bortforklaringen?

3 gange 8 plus 1 er ikke 25 ... ??

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-03-06 20:53

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Er der en der forstår bortforklaringen?

Hvilken bortforklaring?

> 3 gange 8 plus 1 er ikke 25 ... ??

3*8 + 1 = 24 + 1 = 25. Og?

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-03-06 12:50

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
news:BsESf.161$mo2.124@news.get2net.dk...
> Per Henneberg Kristensen wrote:
>> Er der en der forstår bortforklaringen?
>
> Hvilken bortforklaring?
>
>> 3 gange 8 plus 1 er ikke 25 ... ??
>
> 3*8 + 1 = 24 + 1 = 25. Og?

Og måske skulle du - og alle jer andre der har gjort jer kloge - læse
artiklen også :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim2000

Dato : 19-03-06 13:53

> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Og måske skulle du - og alle jer andre der har gjort jer kloge - læse
> artiklen også :)

Hvilken artikel?

mvh
Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-03-06 16:32

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken artikel?

Den jeg har glemt at få med :)

http://www.dk.kl.dk/default.asp?id=54795, gengivet nedenfor:
Dato: 10. Mar. 2006

Borgmester: Bliv væk fra mit jubilæum

Nykøbing-Rørvigs borgmester Vagn Ytte Larsen havde egentlig planlagt
at festligholde sit 25 års jubilæum som politiker den 31. marts. Men nu er
festen aflyst. Jubilæet er nemlig først næste år

Af Christian Askou (cta@kl.dk)

Festlokalet var reserveret. 150 gæster havde fået en invivation. Alt
var klar til Nykøbing-Rørvig-borgmester Vagn Ytte Larsens 25 års jubilæum
som politiker. Men nu er festen aflyst, oplyser Holbæk Amts Venstreblad.

Det forholder sig nemlig sådan, at borgmesteren er et år for hurtigt
ude, og i 11. time er det lykkedes at undgå en pinlighed i stil med tante
Møhges berømte 100 års fødselsdag i tv-serien Matador.

Selv siger Vagn Ytte Larsen at miseren er opstået, da han har siddet i
byrådet i tre perioder a otte år, og at den sidste bliver på et år ekstra på
grund af kommunalreformen.

- En eller anden - måske mig selv - har regnet ud, at tre gange otte
plus det ekstra år giver 25. Men det er gået op for mig, at det ekstra år
skal være afviklet, før man kan tillade sig at bruge det i regnestykket. Så
vi har sparket festen til hjørnespark og bedt de inviterede om at vente til
31. marts 2007, siger Vagn Ytte Larsen til Holbæk Amts Venstreblad

Socialdemokraten Vagn Ytte Larsen har inden han blev borgmester
arbejdet som konsulent, arbejdsmand, virksomhedsleder, skoleleder og
folkeskolelærer. Det vides ikke om han har undervist i matematik.

--
Per, Esbjerg

begin 666 EnTransparentPixel.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```,# P ```"'Y! $```(`+ `````!``$```("
$5 $`.P``
`
end

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-03-06 17:37

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Den jeg har glemt at få med :)
>
> http://www.dk.kl.dk/default.asp?id=54795

Der står i artiklen at man først kan fejre x års jubilæum når de x år er
gået. Det virker underligt, men sådan læser jeg det, når de citerer
borgmesteren:

> En eller anden - måske mig selv - har regnet ud, at tre gange otte plus
> det ekstra år giver 25. Men det er gået op for mig, at det ekstra år
> skal være afviklet, før man kan tillade sig at bruge det i regnestykket.

Så man holder åbenbart sit 25 års jubilæum i det 26. år på arbejdet. Der
er sikkert kommunale regler for den slags...

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-03-06 17:32

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Og måske skulle du - og alle jer andre der har gjort jer kloge - læse
> artiklen også :)

Hvad med at læse hele mit indlæg? Jeg spørger jo netop hvad pointen er.
Jeg har ikke den fjerneste idé om hvad du hentyder til.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-03-06 18:40

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> Der står i artiklen at man først kan fejre x års jubilæum når de x år
> er gået. Det virker underligt, men sådan læser jeg det, når de citerer
> borgmesteren:

Det gør man netop også.

> Så man holder åbenbart sit 25 års jubilæum i det 26. år på
> arbejdet. Der er sikkert kommunale regler for den slags...

Lige som man holder sit 1-års jubilæum efter at der er gået
et år, og man derfor er inde i det andet år. Og man holder
sin 1-års fødselsdag når man er i sit andet år. Og man skifter
til det tredje årtusinde når der er gået 2000 år.

/L

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-03-06 19:01

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sin 1-års fødselsdag når man er i sit andet år. Og man skifter
> til det tredje årtusinde når der er gået 2000 år.

Og hvornår gør man så det? Hvilket år, mener jeg? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-03-06 21:37

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det gør man netop også.

Jaeh. Plus/minus. Jeg har da holdt min fødselsdag ca. 8 timer for
tidligt ifølge den definition de gange, jeg har holdt morgenfødselsdag.

> [...]
> sin 1-års fødselsdag når man er i sit andet år. Og man skifter
> til det tredje årtusinde når der er gået 2000 år.

Jeg er bare overrasket over at der tilsyneladende er en lov som f. eks.
forbyder folk at fejre det en dag eller to før. (Gad vide om nogen ville
hænge sig i det, hvis man gjorde det alligevel?)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-03-06 19:10

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Og hvornår gør man så det? Hvilket år, mener jeg? :)

Personligt er jeg jo ikke i tvivl om at år 2001 var det første i det
tredje årtusinde (siden nulpunktet på vores tidsregning). Alt andet
kræver en omdefinering af et af ordene for at få til at passe.

/L

Fra : Bagmanden

Dato : 17-03-06 21:29

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Er der en der forstår bortforklaringen?
>
> 3 gange 8 plus 1 er ikke 25 ... ??

3 x 8+1 (9) = 27 ??
--
F.B.

Fra : Kim2000

Dato : 17-03-06 21:44

"Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 3 x 8+1 (9) = 27 ??
> --

Da plus minus adskiller, er den udlægning jo forkert.

mvh
Kim

Fra : Lapzig

Dato : 18-03-06 00:02

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> "Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Da plus minus adskiller, er den udlægning jo forkert.

Ja det er et spørgsmål om operatorpræcedens.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-03-06 10:59

"Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 3 x 8+1 (9) = 27 ??

Du mener sikkert:

3 * (8+1) =27, idet
parenteserne ophæver operatorhierakiet.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 19-03-06 11:34

> 3 * (8+1) =27, idet
> parenteserne ophæver operatorhierakiet.

De ophæver intet. De er blot en del af det og har højere præcedens end * i
eksemplet.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-03-06 17:33

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> De ophæver intet. De er blot en del af det og har højere præcedens end * i
> eksemplet.

En strid om ord/ formulering.
Operatorhierakiet er sat ud af spil i ovenstående eksempel - eller man kan
sige, at de virker indenfor parentesen. Når den er beregnet kan parentesen
fjernes.

Per A. Hansen