Dele en STOFAnetforbindelse
Fra : Jesper

Dato : 17-03-06 19:11

Påtænker at dele en stofanetforbindelse

De vil gerne have lidt for det, men kan man ikke bare gøre det?
Hvordan fixer man den?
Kan de se om man deler forbíndelsen??

Anyone??

Jesper

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-03-06 22:08

"Jesper" <jesper@TRALALA.dk> skrev :

>De vil gerne have lidt for det, men kan man ikke bare gøre det?

joda

>Hvordan fixer man den?

en router

>Kan de se om man deler forbíndelsen??

jep

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-06 22:32

jan@stevns.net writes:

> jep

Bag en router?

Hvordan så det? Trafikanalyse?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-03-06 23:25

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) skrev :

>Hvordan så det? Trafikanalyse?

Man kigger da bare på den MAC adresse, det tilsluttede udstyr har -
så er det en relativt smal sag, at se fabrikatet på det tilsluttede
udstyr.

Fra : Ole

Dato : 17-03-06 23:49

<jan@stevns.net> wrote in message

> [...]
> --
> jan@stevns.net
>
> Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på

Ja, det er nemt at se fabrikatet på udstyret ud fra mac adressen. Nogle
procenter af trådløse routere laver også netkort, herunder almindelige
ethernetkort, så med mindre man har en specifik viden om, at den serie mac
adresser kun er routeren, kan man ikke kende forskel.

Ole

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-03-06 23:50

<jan@stevns.net> wrote:

> Man kigger da bare på den MAC adresse, det tilsluttede udstyr har -
> så er det en relativt smal sag, at se fabrikatet på det tilsluttede
> udstyr.

MAC cloning. Så er det samme MAC adresse som før.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-03-06 06:53

jan@stevns.net wrote:

>Man kigger da bare på den MAC adresse, det tilsluttede udstyr har -
>så er det en relativt smal sag, at se fabrikatet på det tilsluttede
>udstyr.

Bag en router?

Tænk lidt over OSI modellens lag 2 og 3 og forskellene på MAC og IP
adresser.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-03-06 07:13

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> skrev :

>Bag en router?

Nej - den til kabelmodemet tilsluttede enhed.

de færreste ved man kan ændre MAC adressen på sin routerdims

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-06 11:19

jan@stevns.net writes:

> Nej - den til kabelmodemet tilsluttede enhed.
>
> de færreste ved man kan ændre MAC adressen på sin routerdims

Herudover kan man sagtens have en gyldig grund til at sætte en router
der. Fx hvis man bruger den som accesspoint....
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Ivan

Dato : 18-03-06 13:52

> de færreste ved man kan ændre MAC adressen på sin routerdims

MANGE nyere routere har da en funktion til mac spoofing.....et enkelt klik!

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-03-06 20:20

"Ivan" <spørg@gruppen.dk> skrev i en meddelelse

> MANGE nyere routere har da en funktion til mac spoofing.....

Og hvorfor mon?

> et enkelt klik!

Jepper. Verdens letteste i hele verden.

--
-Jens B.
I øvrigt mener jeg, Henrik Vestergaard Blunck er det levende bevis

Fra : Søren Bertelsen

Dato : 19-03-06 03:44

Jens Bruun skrev:
> "Ivan" <spørg@gruppen.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvorfor mon?

> Jepper. Verdens letteste i hele verden.

Egentlig så forbyder stofa ikke at du sætter flere maskiner på, og det
er nok fordi de ikke kan forbyde dig det.

Sæt du bare en router på, og brug de maskiner du har behov for .

--
mvh.
Søren Bertelsen

munki[at]munki.dk

Fra : Jesper

Dato : 19-03-06 19:54

Tak for det gutter!
Det vil jeg gøre!

Jesper

Fra : claus b. p.

Dato : 20-03-06 10:36

"Søren Bertelsen" <spam@munki.dk> wrote in message

> Egentlig så forbyder stofa ikke at du sætter flere maskiner på, og det
> er nok fordi de ikke kan forbyde dig det.

De kan da skrive det i kontrakten kunden skal acceptere, som de har lyst
til. Men det er da ikke normalt at der er begrænsninger på antallet af
maskiner der er tilsluttet, hvorimod det er helt normalt at have et forbud
mod at koble flere husstande sammen. Men de er jo ikke i stand til at se
hvor maskinerne er placeret. Så det er som med så meget andet, det går fint,
så længe det ikke bliver opdaget.

/Claus

Fra : Ivan

Dato : 20-03-06 22:42

> [...]
> mod at koble flere husstande sammen. Men de er jo ikke i stand til at se
> hvor maskinerne er placeret. Så det er som med så meget andet, det går

Havde en kammerat med stofa. Han kunne kun få tildelt en ip. Ellers skulle
han opgradere til "familiepakken" for et eller andet beløb. På med en
router, så var det problem løst.

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 23-03-06 23:04

ikke alle enheder har den funktion

JV

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 19-03-06 14:25

"Jesper" <jesper@TRALALA.dk> skrev i en meddelelse
> Påtænker at dele en stofanetforbindelse
>
> De vil gerne have lidt for det, men kan man ikke bare gøre det?
> [...]

Du køber en router og tilslutter stofanet påWAN siden og dine PCer på LAN
siden.

Registrere routerens MAC adresse eller klon MAC adressen på routeren, så
kører det uden at de kan se noget (Stofanet kan kun sen MAC adressen på WAN
siden).

Jeg har brugt min Srofanet forbindelse sådan i mere end 2 år.

Hilsen

Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-03-06 23:12

Jesper skrev:

> Påtænker at dele en stofanetforbindelse

Inden for familien, eller vil du videresælge den? Det sidste er
ulovligt, det første er ikke.

> De vil gerne have lidt for det, men kan man ikke bare gøre det?

Jo.

> Hvordan fixer man den?

Med en router - og der er kommet en masse forvrøvlede svar om
MAC-adressen. Stofanet kan se at der er et andet apparat
tilsluttet end før, og de kan muligvis se at det er en router
(selv om jeg tvivler). Det har imidlertid ikke den ringeste
betydning fordi der hverken er en lov eller en aftale der siger
at man ikke må bruge en router.

> Kan de se om man deler forbíndelsen?

Nej.

--
Bertel

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-03-06 23:57

> Med en router - og der er kommet en masse forvrøvlede svar om
> MAC-adressen. Stofanet kan se at der er et andet apparat
> tilsluttet end før

Hvordan?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-06 00:24

Jens Bruun skrev:

> Hvordan?

De kan se at MAC-adressen er ændret, men det har ikke noget med
mit valg af "forvrøvlet" at gøre. Det er nemlig ligegyldigt over
for Stofanet at MAC-adressen er en anden. Min er f.eks. ændret
mange gange (forskellige pc'er og forskellige routere).

--
Bertel

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-06 00:31

> De kan se at MAC-adressen er ændret

Hvordan kan man se det, hvis den er spoofet? Har du læst hele tråden og især
delen omkring spoofing af MAC-adresser på routere?

> [...]
> for Stofanet at MAC-adressen er en anden. Min er f.eks. ændret
> mange gange (forskellige pc'er og forskellige routere).

De fleste ISP'er, der kun tilbyder én IP-adresse, knytter denne til én
specifik, centralt registreret MAC-adresse. Med bestemte typer
TDC-forbindelser skal man f.eks. vente i op til 30 minutter, før man kan
tilslutte udstyr med ny MAC-adresse. Jeg ved ikke, hvordan andre ISP'er gør
det. ISP'er tillader normalt ikke, at man deler sin internetforbindelse med
f.eks. naboen. Den eneste måde, de kan forhindre det, er ved at tjekke på
MAC-adressen. Hvori består det forvrøvlede?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-06 00:56

Jens Bruun skrev:

> [...]
> f.eks. naboen. Den eneste måde, de kan forhindre det, er ved at tjekke på
> MAC-adressen. Hvori består det forvrøvlede?

At vi ikke ved om det er naboen eller konen han vil dele med, og
at vi ikke ved hvilken udbyder det drejer sig om.

--
Bertel

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 21-03-06 19:15

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

>At vi ikke ved om det er naboen eller konen han vil dele med, og
>at vi ikke ved hvilken udbyder det drejer sig om.

Var det ikke deling af en Stofanetforbindelse det drejede sig om?
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-06 19:15

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev :

>Hvordan kan man se det, hvis den er spoofet? Har du læst hele tråden og især
>delen omkring spoofing af MAC-adresser på routere?

Bertel demonstrerer vist bare sit ukendskab til visse ting i hvordan
netværk fungerer

For at spoofe en MAC adresse, er man nødt til at spørge til hvilken
MAC adresse, der hører til en given ip adresse

Det eneste der kan give dette svar er den DHCP server, der ved det

>.....Den eneste måde, de kan forhindre det, er ved at tjekke på
>MAC-adressen. Hvori består det forvrøvlede?

De kan ikke forhindre det ad teknisk vej - kun ved aftalens ordlyd

(ok - det er vel ingen hindring)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-06 22:02

jan@stevns.net skrev:

> For at spoofe en MAC adresse, er man nødt til at spørge til hvilken
> MAC adresse, der hører til en given ip adresse

Hvis man vil skjule at man udskifter en pc med en router, skal
man jo bare bede routeren simulere pc'ens MAC-adresse, og den er
ikke så svær at finde.

Men hvad ved jeg der ikke har forstand på noget ...

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-06 08:55

On Tue, 21 Mar 2006 19:14:41 +0100, jan@stevns.net wrote:

> For at spoofe en MAC adresse, er man nødt til at spørge til hvilken
> MAC adresse, der hører til en given ip adresse

> Det eneste der kan give dette svar er den DHCP server, der ved det

Det har du misforstået.

Scenariet er:
1) Man har en pc direkte på forbindelsen
2) Man sætter en router op og flytter pc'en bagved routeren
3) Man fortæller routeren, at den skal bruge pc'ens MAC-adresse
på ydersiden (på WAN-interface'et, op mod udbyderen)
4) Man sætter routeren på forbindelsen
5) Udbyderen ser en forbindelse og samme MAC-adresse som før

-A

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-06 19:15

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev :

>og de kan muligvis se at det er en router
>(selv om jeg tvivler).

Tvivl du bare - fakta er noget andet

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-06 08:57

On Tue, 21 Mar 2006 19:15:11 +0100, jan@stevns.net wrote:

> Tvivl du bare - fakta er noget andet

Du mener, at udbyderen godt kan se forskel på, om det er en router
(med NAT) der sidder på en forbindelse eller en pc?

I stedet for at hakke på Bertel, kan du så ikke forklare, hvordan du
mener, de kan se det? Tænke i den forbindelse på, hvad der egentlig er
forskellen på de to devices.

-A

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-03-06 12:31

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev :

>I stedet for at hakke på Bertel, kan du så ikke forklare, hvordan du
>mener, de kan se det? Tænke i den forbindelse på, hvad der egentlig er
>forskellen på de to devices.

Det var nu ikke tanken at hakke på nogen som helst ....

lad os spole tiden lidt tilbage til det oprindelige spørgsmål

"De vil gerne have lidt for det, men kan man ikke bare gøre det?"

:jada.

"Hvordan fixer man den?"

: sætter en router på

"Kan de se om man deler forbíndelsen??"

:ja

Det var så udfra betragtningen at fokl flest smækker en router på og
opdager at det ikke lige virker som håbet

Når man ikke ved at man kan sætte en router på, er det ganske
nærliggende at regne med at man nok heller ikke lige er klar over at
mange routere (om ikke alle) kan lave stuntet med at skifte MAC
adressen.

(Jeg har da flere gange for sjov leget lidt med min DHCP server, og på
den kan jeg tydeligt se hvilken MAC adresse, der har fået en given ip)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-06 13:07

jan@stevns.net skrev:

> Det var nu ikke tanken at hakke på nogen som helst ....

You could have fooled me.

> "Hvordan fixer man den?"

> : sætter en router på

> "Kan de se om man deler forbíndelsen??"

> :ja

Svaret er imidlertid nej. Stofanet kan ikke se om man deler sin
forbindelse. Hvis man ikke spoofer pc'ens MAC på routeren, kan de
se at der er et nyt apparat sat til modemmet, men det kan være en
ny pc efter hvad de ved.

> Det var så udfra betragtningen at fokl flest smækker en router på og
> opdager at det ikke lige virker som håbet

Øh ... kender du et eksempel? Folk har i årevis sat routere til
Stofanetforbindelser uden problemer - også dengang det var i
strid med deres betingelser.

> [...]
> nærliggende at regne med at man nok heller ikke lige er klar over at
> mange routere (om ikke alle) kan lave stuntet med at skifte MAC

Hvad skulle man dog også med det?

> (Jeg har da flere gange for sjov leget lidt med min DHCP server, og på
> den kan jeg tydeligt se hvilken MAC adresse, der har fået en given ip)

Og det har fået dig til at tro at man skal bruge en DHCP-server
til at aflæse MAC-adresser?

Og med den 'viden' deler du hug ud til dem der har en anden
forståelse?

--
Bertel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-03-06 13:30

>Øh ... kender du et eksempel?

Ja - masser

>Folk har i årevis sat routere til Stofanetforbindelser uden problemer -
>også dengang det var i strid med deres betingelser.

Hvis du har en enkelt pc på forbindelsen, og smækker en router på
(out_of_the_box) plejer der ikke at være hul gennem, før man lige
retter routerens MAC adresse til

>Og det har fået dig til at tro at man skal bruge en DHCP-server
>til at aflæse MAC-adresser?

Nej - det er jo heller ikke det jeg skriver - vel ?

>Og med den 'viden' deler du hug ud til dem der har en anden
>forståelse?

*den* såkaldte "viden" har intet med tingene at gøre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-06 13:42

jan@stevns.net skrev:

> Hvis du har en enkelt pc på forbindelsen, og smækker en router på
> (out_of_the_box) plejer der ikke at være hul gennem, før man lige
> retter routerens MAC adresse til

Jo, det gør der. Jeg har endnu ikke spoofet nogen MAC-adresse, og
jeg har sat et halvt dusin routere op mod Stofanet. Log af, skift
apparat, og log på. Andet er ikke nødvendigt.

Hvis man ikke logger af, står forbindelsen som optaget af den
gamle MAC-adresse, og så får man naturligvis ikke lov at logge
endnu et apparat på (medmindre man har familieopkobling).

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-06 14:04

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> gamle MAC-adresse, og så får man naturligvis ikke lov at logge
> endnu et apparat på (medmindre man har familieopkobling).

Er der nogen der kan komme i tanke om en fornuftig forklaring, hvorfor
Stofa har den pris/kunde politik? Mig bekendt er alle deres produkter
forbrugsafregnet.

Fra : Thomas Jari

Dato : 22-03-06 20:44

On 22 Mar 2006 13:04:05 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>Er der nogen der kan komme i tanke om en fornuftig forklaring, hvorfor
>Stofa har den pris/kunde politik? Mig bekendt er alle deres produkter
>forbrugsafregnet.

For at sælge familie opkoblinger til uvidende. Der kan ikke være andre
forklaringer.

--
Thomas Jari
http://blog.weblogging.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-06 21:02

Thomas Jari <polle@nospam.danmark> wrote on 22 mar 2006:

> For at sælge familie opkoblinger til uvidende. Der kan ikke være andre
> forklaringer.

Nej, vel?

Fra : Per Ahm

Dato : 22-03-06 23:44

> Nej, vel?

Eller fordi de låner dig noget udstyr der er lidt dyrer en bare
kabelmodemet... Nemlig en router...

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-03-06 08:17

"Per Ahm" <news@perahm.dk> skrev i en meddelelse

Er du i familie med Klaus?

Fra : Per Ahm

Dato : 23-03-06 08:19

> Er du i familie med Klaus?

Hej Jens,

Nej ikke som jeg lige kender til... Er det også en Ahm

Per Ahm

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-03-06 08:20

> Nej ikke som jeg lige kender til... Er det også en Ahm

Ja, med Agner som far.

Fra : Per Ahm

Dato : 24-03-06 07:04

> Ja, med Agner som far.
>

> -Jens B.

Nej, det siger mig ingen ting... Det må være en helt anden gren af stræt

Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-06 21:07

Thomas Jari skrev:

> For at sælge familie opkoblinger til uvidende. Der kan ikke være andre
> forklaringer.

Det er lidt i stil med at de tager 25 kr. om måneden for at
udlåne en trådløs router.

--
Bertel

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 22-03-06 22:01

wrote:

>Er der nogen der kan komme i tanke om en fornuftig forklaring, hvorfor
>Stofa har den pris/kunde politik? Mig bekendt er alle deres produkter
>forbrugsafregnet.

Det kunne være fordi en kunde der kan logge på flere gange så også vil
optage flere IP-adresser.

Man kan nu også få flatrate hos Stofa.

/Jarlskov

Fra : Thomas Jari

Dato : 22-03-06 22:34

On Wed, 22 Mar 2006 22:00:37 +0100, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

>Det kunne være fordi en kunde der kan logge på flere gange så også vil
>optage flere IP-adresser.

Nu ved jeg ikke så meget om netværk, men man optager vel kun 1 ip
adresse lige meget hvor mange der logger på bag en router.

--
Thomas Jari
http://blog.weblogging.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-06 23:04

Thomas Jari skrev:

> Nu ved jeg ikke så meget om netværk, men man optager vel kun 1 ip
> adresse lige meget hvor mange der logger på bag en router.

Det var ikke den situation der blev spurgt om. Spørgsmålet var
hvorfor Stofanet ikke lader én almindelig kunde logge to
apparater på., og det er besvaret (kun ét IP-nummer pr. kunde).

Hvis pc'erne sidder bag en router, er det kun den der er logget
på, og så er der ikke noget problem - ud over skifteperioden hvor
man går over fra pc til router (hvis man ikke logger af). Det var
det der affødte spørgsmålet.

--
Bertel

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-03-06 17:11

jan@stevns.net wrote:

> [...]
>
>(Jeg har da flere gange for sjov leget lidt med min DHCP server, og på
>den kan jeg tydeligt se hvilken MAC adresse, der har fået en given ip)

Du taler altså i tåger. Det er muligt du kan se MAC-adressen på
DHCP'en - det er såmænd meget naturligt. Men det er temmelig
sandsynligt ikke den der begrænser adgangen til een MAC.

Det er nok nærmere en port-security, dhcp snooping agtig ting et sted
i ISP'ens net kombineret med passende mængder sort magi. Det mest
naturlige ville være at tillade een MAC ad gangen og sætte en idle
timeout til et eller andet passende - f.eks. nogle minutter eller en
halv time.

Faktisk har jeg hørt om ISP'er der netop gør det. Men det ændrer ikke
ved at de ikke kan kende forskel på en router eller en maskine - eller
om der er flere maskiner bag ved routeren, hvis den adresseoversætter.

Jeg forstår heller ikke dine angreb på Bertel. Så vidt jeg lige kan se
giver hans indlæg mere mening end dine. Så det ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-06 19:30

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote on 22 mar 2006:

<snip>

> Men det ændrer ikke ved at de ikke kan kende forskel på en router
> eller en maskine - eller om der er flere maskiner bag ved routeren,
> hvis den adresseoversætter.

Det vil de nu kunne alligevel, se om der er flere maskiner bag routeren.
Når deres kunder går ind på Stofas hjemmeside.

Se tråden der starter:

Date: Sat, 18 Mar 2006 19:16:01 +0100
Subject: Privat ip-adresse synlig?
From: "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com>
Newsgroups: dk.edb.sikkerhed

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-03-06 19:42

>Det vil de nu kunne alligevel, se om der er flere maskiner bag routeren.
>Når deres kunder går ind på Stofas hjemmeside.
>
>Se tråden der starter:
>
>Date: Sat, 18 Mar 2006 19:16:01 +0100
>Subject: Privat ip-adresse synlig?
>From: "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com>
>Newsgroups: dk.edb.sikkerhed

Den handler om at man kan lave noget client-side kode der læser
oplysningen og sender den til serveren. For det første kræver det at
browseren er konfigureret til at tillade det og hvad har det med Stofa
at gøre?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-06 20:22

Lars Kim Lund tastede følgende:

<snip>

> [...]
> oplysningen og sender den til serveren. For det første kræver det at
> browseren er konfigureret til at tillade det og hvad har det med Stofa

Er det virkelig nødvendigt at gøre dig opmærksom på, at Stofa også kan
sådan noget? Og at i de aller fleste tilfælde, så vil browseren være
sat op, så det kan lade sig gøre?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-03-06 06:13

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> skrev :

>Jeg forstår heller ikke dine angreb på Bertel... <snip>

Jeg må jo nok lige en gang til gentage at tanken ikke var at angribe
Bertel.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-03-06 08:19

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> halv time.
>
> Faktisk har jeg hørt om ISP'er der netop gør det.

Det gør TDC på i hvert fald én af deres bredbåndsforbindelser. 30 minutters
idle.