Spørgsmål om Kattemad
Fra : Claus Og Helle

Dato : 17-03-06 17:17

Findes der noget kattemad der forebygger nyresten hos en Maincoon hankat på
2 år ?

--
Claus & Helle

Fra : Tina M.

Dato : 17-03-06 18:02

"Claus Og Helle" <frederiksen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der noget kattemad der forebygger nyresten hos en Maincoon hankat
> på 2 år ?
>
> --
> Claus & Helle

Dyrlægen har masser af den slags speciel-foder.

Mvh

Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Denise

Dato : 17-03-06 20:35

Claus Og Helle wrote:
> Findes der noget kattemad der forebygger nyresten hos en Maincoon
> hankat på 2 år ?

Ja det kan du købe hos dyrlægen. Bl.a. bruges Hills Prescription Diet C/D
til dette mener jeg.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Janne

Dato : 17-03-06 23:48

> Ja det kan du købe hos dyrlægen. Bl.a. bruges Hills Prescription Diet C/D
> [...]
Hejsa.

Du kan også samtidig give misen gærtabletter med trænebær og i matas
købe nogle trænebær piller, som forebygger mod urinvejsinfektioner,
kan gives 1/2 tab. ca en gang om ugen, der er også flydene trænebær.

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Claus Og Helle

Dato : 18-03-06 08:17

Ja men kig lige på prisen ?

--
Claus & Helle

Fra : co@ch [4130]

Dato : 18-03-06 08:48

> Ja men kig lige på prisen ?

Nu var det vist ikke prisen, du spurgte efter da du henvendte dig her? :-/
Der er ikke noget billig måde at fodre sine katte korrekt på.
Og vil du blive ved med at ha' din kat frisk?
Så er der ingen vej uden om det dyre specialfoder.

Lad være med at poste al det billige dåsefoder fra supermarkederne i
dyrene...så ville de ikke ha' så mange problemer med organsygdomme.

Jeg har været hele turen igennem med nyrestop, leversygdomme, kræft...osv.
osv.
Hver gang har jeg fået tudet ørerne fulde at det aldrig ville være sket med
korrekt foder fra killing.

Mvh
Bri@n

Fra : Denise

Dato : 18-03-06 09:32

Claus Og Helle wrote:
> Ja men kig lige på prisen ?

Nu ved jeg ikke om det var prisen på gærtabletterne eller maden du synes var
for høj
Jeg tror du mente gærtabletterne, eftersom svaret var til Janne

Men for en sikkerhedsskyld:
Sund og korrekt sammensat foder er selvfølgelig dyrere, men det gode mad
skal man ikke bruge så meget af, for det optager kattene bedre, dvs det
fiser ikke lige igennem. Og hvis du køber en stor sæk på 10 kilo holder den
rigtig længe. Og igen, som Brian skriver, du kan risikere at betale en masse
penge i dyrlægeregninger ved at bruge dårligt foder, for ikke at tale om
kattens måske dårlige trivsel. Så det er en god langsigtet investering

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-03-06 07:33

> Ja men kig lige på prisen ?

Når du nu spørger "Findes der noget kattemad der forebygger nyresten hos en
Maincoon hankat på 2 år?", så gætter jeg på, at det ikke er af ren akademisk
interesse du spørger, men at du har en Maine Coon hankat på 2 år, som har
fået konstateret nyreproblemer. Jeg antager videre, at den diagnose er
stillet af din dyrlæge, som har sagt at din kat skal spise et specialfoder
mod nyresten/nyreproblemer. Men, at du synes at dette foder er for dyrt? Og
nu vil du gerne høre, om du kan slippe om ved at købe noget billigt foder.
Rigtigt?

Hvis mine antagelser er rigtige er det korte svar: "Nej, det kan du ikke -
der er ikke andet for, end at købe det dyrlægen anbefaler. Det er ærgeligt,
men det hører simpelthen med til at have kat, at der vil være en række
udgifter hver måned til foder, kattegrus, medicin, pelspleje, specialfoder,
og dyrlæge regninger og at disse udgifter formenligt stille og roligt vil
blive større og større, fra katten er over sin første killingetid, til den
er gammel og affældig. Ind i mellem kan man være heldig, at dyrlæge delen
begrænser sig til en "tusse" på årsbasis til vaccinationer og
helbredscheck - og at foderdelen kan klares med et godt grundfoder fra Royal
Canin, Prescription Diet, Hill's eller en af de andre kvalitetsproducenter -
men sandsynligheden for at det vil forholde sig sådan hvert år i kattens 10+
årige liv, er _højst_ usandsynligt. Desværre." Det koster vel gennemsnitligt
en 500 kr seddel om måneden af have kat alt inclusive og det må man bare
tage med eller finde et nyt hjem til katten, hvis man ikke har råd.

Yderligere er der dog en række detaljer, man skal have med i sit regnskab,
som gør, at det faktisk betaler sig i længden, at fodre med et
ordentligt/korrekt foder og ikke det fra supermarkedet - selv hvis man har
en ung, sund og rask kat uden nyreproblemer eller andet.

1)

Et ordentligt foder fra dyrlægen er langt drøjere i brug, da det ikke består
af en hel masse værdiløse fyldstoffer, som det fra supermarkedet. Dyrlægens
foder indeholder heller ikke en mængde farve og tilsætningsstoffer, som kan
irritere kattens mave og tarme og som kan udløse adfærdsproblemer pga
allergier.

Da vi for efterhånden mange år siden, købte vores sidste dåse Whiskas og
skiftede til Prescription Diet, kunne vi efter et år konstatere, at vi havde
brugt stort set samme beløb på årsbasis på det nye foder, som vi plejede med
det gamle. En sidegevinst var så, at kattebakken lugtede mindre fordi
foderet var renere og blev optaget mere effektivt og at katten trivedes
bedre og fældede mindre. At det så lige her og nu virker dyrt med 450 kr for
15 kg foder, når man er vant til at købe 1 kg af gangen til 35 kr er een
ting - men der skal ikke meget hovedregning til, for at se at det måske ikke
er så billigt alligevel...

2)

Hvis du ikke fodrer korrekt, så vil din kat have langt højere risiko for, at
udvikle en række ernærings relaterede sygdomme. Er din kat særlig
disponeret, vil den måske med sikkerhed udvikle en eller flere sygdomme, med
alderen hvis du ikke fodrer korrekt. Har du nogensinde prøvet at behandle en
kat for sukkersyge i bare eet år. Eller skulle have scannet en kat med
nyreproblemer? Eller have et større sæt blodprøver til laboratorium for
analyse? Jeg kan afsløre at vi taler 4000-6000 kr og opefter bare til at
starte med, for de første behandlinger - og at man meget hurtigt kan være i
en situation, hvor det har kostet 1000 kr i dyrlægeregninger, for hver gang
man har sparet 100 kr på foder. Og når man så skal ud og have en ny kat
efter 5-6 år, fordi den gamle desværre ikke blev ældre, så er det jo de nye
udgifter til en ny killing (koster en Maine Coon ikke en 3000-3500 kr?) samt
neutralisering, øremærkning og vaccinering påny...

Held og lykke med det

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : charlotte andersen

Dato : 14-04-06 18:49

> Claus Og Helle skrev:
> Findes der noget kattemad der forebygger nyresten hos en Maincoon hankat på
> [...]
Hej Claus og Helle!

Ja der findes foder men det skal købes hos en dyrlæge men det vil jeg
ikke anbefale, jeg har selv været igennem nyresten med tre katte
(faderen var også Maincoon) min ene kat overlevede ikke og de to andre
har begge fået nye anfald af nyresten til trods for at de fik
forbyggende foder fra dyrlægen, nu fodre jeg dem med vegetarisk
kattefoder og giver dem 2 pipetter fulde Resium (kan købes i matas og
helsekostbutikker) i vandskålen hver dag DET HAR VIRKET ikke et eneste
anfald siden og det er nu 1½ år siden og vi havde ellers 5 tilfælde over
en 3/4 års periode

Held og lykke med jeres Maincoon, de er bare så dejlige og gode af sig.

Med venlig hilsen
charlotte andersen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-04-06 22:28

Charlotte andersen skrev
>nu fodre jeg dem med vegetarisk kattefoder <

Mener du *vegetarisk* i ordets egentlige betydning ?

Hvordan sikre du så at katten (rovdyret) får de animalske proteiner og den
taurin som er livsnødvendigt for den ?

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 14-04-06 23:42

Marianne Hellemose wrote:
> Charlotte andersen skrev
>
> Mener du *vegetarisk* i ordets egentlige betydning ?
>
> Hvordan sikre du så at katten (rovdyret) får de animalske proteiner
> og den taurin som er livsnødvendigt for den ?

Ja det menes der forhåbentlig ikke. Katte SKAL have kød/proteiner, hunde er
noget andet.
For at få de rigtige ting bør man fodre med ordentligt fuldfoder, ellers KAN
man ikke være sikker på de får de ting de skal have. Folk der fodrer med
BARF bruger meget tid på at sætte sig ind i hvordan de skaffer kattene de
nødvendige ting, og ikke mange tør binde sig an med det projekt. Det handler
jo om at kattene får det bedste ud af deres tilværelse uden mangelsygdomme
pga fejlfodring.
Foder til forebyggelse af urinvejssten hedder bl.a. Hills Prescription Diet
C/D og har netop begrænset mængder af de ting der kan fremkalde sten.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-04-06 11:24

On 2006-04-15 00:42:06 +0200, "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> said:

> Ja det menes der forhåbentlig ikke. Katte SKAL have kød/proteiner, hunde er
> noget ande

Jeg er faktisk stødt på vegetarisk kattemad på nettet. Producenten
påstod at det var muligt at dække kattens behov. Jeg indrømmer at jeg
simpelthen ikke troede på det, det strider imod hvad jeg har lært om
katte - og mine katte skal ikke prøve ;-/
Desværre kan jeg ikke finde linket igen, jeg gemte det ikke..
--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk