Udekatte og smitterisiko
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-06 08:30

Hej NG

Jeg vil lige høre hvad I mener om at lukke katte ud, nå man ikke bor i
nærheden ar Næstved? (Buster og jeg bor lige nord for Århus)

Buster er vant til at komme ud og inspicere området dagligt, og kan mærke på
ham at han bliver utrolig rastløs hvis dette ikke kan lade sig gøre..

Efter at fugleinfluenzaen blev komstateret har jeg ikke været så vild med at
lade ham komme ud. Men som mange andre siger, så kan Buster have været i
kontakt med en rask smittebærer flere gange før...

Kommer jeres katte stadig ud? Eller er alle vores skønheder blevet
midlertidige indekatte?

Håber på snarligt svar, Buster vil MEGET gerne ud...

Louier (og Buster)

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-06 08:40

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer jeres katte stadig ud? Eller er alle vores skønheder blevet
> midlertidige indekatte?

Vores katte kommer fortsat ud og det bliver de ved med indtil, der evt.
kommer et påbud om, at de skal holdes inde...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : fam. Ager

Dato : 17-03-06 09:03

> [...]
> midlertidige indekatte?
>
> Håber på snarligt svar, Buster vil MEGET gerne ud...

nu har mine kun adgang til en gårdhave, så det begrænser deres adgang i det
fri, men jeg synes da bestemt at det er en god anledning til at lave noget
begrænset indhegning til katte, der normalt færdes på egen pote.
jeg synes at tanken om de smittede katte i tyskland er skræmmende, og det
ville være katastrofalt hvis det er en tendens der breder sig til dk.
man kan selv gøre en indsats for at minimere smitten, på lige fod som
fjerkræejerne. jeg er bestemt ikke hysterisk, overhovedet, men tanken er
ikke rar.

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-06 10:45

> [...]
> man kan selv gøre en indsats for at minimere smitten, på lige fod som
> fjerkræejerne. jeg er bestemt ikke hysterisk, overhovedet, men tanken er

Kære Marie

Tak for dit svar..

Det med en indhegning har jeg overvejet, men det er svært når min have kun
er ca 45 kvm, så vil det kræve en indhegning af hele haven. Det vil desuden
kræve en tilladelse fra min udlejer, da jeg bor i en boligforening.

Lige nu er Buster ude, og det tror jeg han får lov til så længe vi bor så
langt væk fra en beskyttelseszone..

Louise og Buster

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 17-03-06 13:34

Hej

Louise skriver i sit indlæg : flere katte i tyskland er smittet...taler vi
ikke kun om en kat ? ? ?

Bliv nu ikke for hys. der dør 2000 mennesker omåret af ganske alm. influenza
i danmark...der er under 100 døde på VERDENSPLANaf fugleinfluenza.....

hilsen Majbritt

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-03-06 14:24

Gode råd til katteejere angående fugleinfluenza

Brødtekst:

Fugleinfluenzaen kom til Danmark i denne uge. Kattens Værn opfordrer alle
katteejere til ikke at blive grebet af panik men følge de gode råd fra
Fødevarestyrelsen og Kattens Værn. Du kan læse mere ved at klikke på disse 2
links:

www.kattens-vaern.dk/index.php?side=216

www.kattens-vaern.dk/index.php?side=221

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-06 14:56

"Marianne Hellemose" <catsFJERN@webnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> katteejere til ikke at blive grebet af panik men følge de gode råd fra
> Fødevarestyrelsen og Kattens Værn. Du kan læse mere ved at klikke på disse

Jeg ved godt at dødeligheden er ret lille, set i forhold til andre sygdomme,
men han er altså min øjesten. At jeg selv lider af en angst for at miste gør
det jo ikek bedre.

Buster hygger sig også udenfor som han plejer. Ville bare høre jeres
holdning..

Louise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 17-03-06 09:59

Min have er indhegnet, og da jeg har 12 katte og 2 hunde, er det yderst
begrænset, hvad der kommer af fugle i haven. Overflyvning/fugleklatter
kan jeg selvfølgelig ikke gardere sig imod, og er uheldet ude, kan jeg
måske også træde i en fugleklat, når jeg er ude at handle, og således
bringe evt. smitte med hjem.

Jeg bor i risikozone Næstved/Vordingborg-området, men nej, jeg holder
ikke mine katte inde, med mindre smittepresset tager kraftigt til, og
det bliver er direkte påbud. Endnu vurderer de "kloge hoveder"
smitterisikoen til 1 på en skala fra 1-10.
Det er farligt at leve; Man dør af det til sidst!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-03-06 12:59

Louise wrote:
> [...]
> kontakt med en rask smittebærer flere gange før...
>
> Kommer jeres katte stadig ud? Eller er alle vores skønheder blevet

Vores gårdkatte bor ude, har dog fyrrummet hvor de har deres soveplads
og spiser.
De vil blive ved med at gå ude, det er ligesom formålet med dem.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Frederikke Helbo Bir~

Dato : 09-04-06 21:12

Hej Louise

Indtil dit område er konstateret risikozone, skal Buster selvfølgelig ud som
han plejer Hvis dit område bliver risikozone, må du tænke på, at han jo
da skal holdes inde i mindst 3 måneder, -så det er med at komme ud så længe
det er muligt! Dertil skal du også huske på, at når fulgleinfluenza'en
kommer til at være landsdækkende, er det en sygdom vi skal lære at omgåes
ligesom salmonella og SARS. Disse har jo været frygtede epedemier/pandemier
ligesom fugleinfluenzaer er.

Bedste hilsner
En mindst ligeså bekymret katte"mor"