Månekratrenes striber
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-03-06 01:40

De striber der udgår fra de større månekratre er for nylig blevet en gåde
for mig. De er nemlig ikke, som jeg troede, 'sprøjt' fra nedslaget, men en
bueformet fordybning af jævn bredde, nogle så lange som fra pol til ækvator,
faktisk som om en gigantisk kugle er rullet væk fra krateret. Men der ligger
jo ikke noget for enden af striberne. Så hvad har dannet dem?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-03-06 02:07

Preben Riis Sørensen fortalte:

> De striber der udgår fra de større månekratre er for nylig blevet en
> gåde for mig. De er nemlig ikke, som jeg troede, 'sprøjt' fra
> nedslaget,

Jo, det er.

Mvh
Martin
--
Docendo discimus

Fra : Steen

Dato : 17-03-06 14:16

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> som fra pol til ækvator, faktisk som om en gigantisk kugle er rullet
> væk fra krateret. Men der ligger jo ikke noget for enden af

Det kaldes "ejecta", og kratere med sådanne striber kaldes ejecta-kratere.
Striberne er materiale, der slynges ud af krateret ved kollisionen. Når
materialet lander, skaber det sine egne kratere. Egentlige kratere, der
skyldes ejecta, kaldes sekundære kratere. Men en hel søjle af opslynget
materiale skaber altså et meget aflangt krater, som man ser som de lange
fordybninger, der stråler ud fra krateret.

Især Månens Tycho-krater er et meget imponerende ejecta-krater, hvor
ejecta-strålerne næsten når om på den anden side af Månen.

Hvis planetoverfladen i kollisionsøjeblikket er halvflydende, f.eks. våd af
vand eller af lava, opnås et "ejecta-blanket" - nærmest et tæppe af
materiale, som ikke når særlig langt væk fra krateret.

/steen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-03-06 15:11

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev
> Det kaldes "ejecta", og kratere med sådanne striber kaldes ejecta-kratere.
> Striberne er materiale, der slynges ud af krateret ved kollisionen.

Det er ikke materiale, men en dyb fure der holder bredde og dybde næsten til
hvor det slutter.

> Når
> materialet lander, skaber det sine egne kratere. Egentlige kratere, der
> skyldes ejecta, kaldes sekundære kratere.

Er de for enden af furerne, kan du henvise til nogen?

> Men en hel søjle af opslynget
> materiale skaber altså et meget aflangt krater, som man ser som de lange
> fordybninger, der stråler ud fra krateret.

Altså er furen lavet af materiale der lander. Det bliver så svært at
forklare den ret ensartede bredde og jævne kant.

> Især Månens Tycho-krater er et meget imponerende ejecta-krater, hvor
> ejecta-strålerne næsten når om på den anden side af Månen.

Det er også især det jeg kiggede på, men flere ligner. Kan der være den
forklaring på furerne, at tæt på lander der meget materiale, der ikke har
været så højt oppe, mens længere væk lander mindre materiale der så har
været højere oppe? (forsøg på at forklare den jævne bredde).

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen