Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor 50mm 1,4...indstilling??
Fra : Bo Hellum

Dato : 16-03-06 15:44

Hej alle

Jeg har jo fået en subj. til mit Nikon D70s, og jeg må sige jeg er sku ikke
imponeret. Den tegner ikke særlig skarp i forhold til standard objektivet og
skal stadig bruge blitz selv ved bare lidt dunkelt lys.

Er der noget jeg skal sætte anderledes op eller kan det være en defekt?

Bo

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 16-03-06 16:06

Det lyder helt forkert.

Kan du ikke opload et billede der viser hvad du ser.

Er objektiveblænderingen låst og kameraet på autofocus?

Tegner det skarpt der hvor du fokusere?

/Henrik

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-06 16:30

Bo Hellum skrev:
> [...]
> skal stadig bruge blitz selv ved bare lidt dunkelt lys.
>
> Er der noget jeg skal sætte anderledes op eller kan det være en defekt?

1,4 skulle være af samme kvali (optisk) som 1,8, dvs pikle
skarpttegnende. Men der kan naturligvis være en fejl.
Og den har den lysstyrke den nu har (hvis den ikke er _voldsomt_ defekt)
Noget tyder dog på, at du måske ikke kender rette anvendelse og
begrænsninger.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-03-06 17:22

Bo Hellum skrev i 441979a1$0$848$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> [...]
> dunkelt lys.
> Er der noget jeg skal sætte anderledes op eller kan det være en

Hvis ikke du selv står for en fejl 40, så er dit objektiv defekt - slut
færdig!
I en sammenligning med standardobjektivet (hvilket nok er et 18-70 eller
28-80) skulle dit 1.4 være laaaangt bedre.
Mht. hvornår du skal bruge blitz - hvad havde du forestillet dig?
Fordi man får et lysstærkt objektiv er det altså ikke
natfotograferingsudstyr. Så hvis du tror at du med kameraet påmonteret en
1.4 kan tage billeder uden støttelys i en dunkelt oplyst rum, så tager du
ganske enkelt fejl.

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : N/A

Dato : 18-03-06 03:48

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-03-06 03:48

<nh7h@nighthawks.dk>
> Nej det havde jeg sandelig ikke forestillet mig, men i ganske alm. dagslys
> indendørs med lyset slukket, så bliver billederne sløret og orange/brune.
> Sætter jeg min sb-600 til så bliver det med det samme meget bedre, men ikke
> bedre end mit 18-70 slet ikke. Derfor tror jeg det beror på en defekt. Men
> ville lige sikre mig inden jeg malede fanden på væggen om der var noget jeg
> kunne gøre forkert.
>
> Bo

Det lyder som om du bruger det forkert - Du laver noget galt med hvidbalancen,
selvom det er dagslys så kan indendørs omgivelserne give forkerte farver ved
auto hvidbalance, malede vægge, farvede gulvtæpper, gardiner etc..

Hvis du blænder objektivet ned til 4 så er der ingen fordel i a have et 1,4 objektiv,
så tjek lige at du kører på fuldt hul - hvis der er lidt lys er der ingen vej uden om
at skrue op for iso, så du får en lukkertid du kan holde stille nok og undgå rystede
billeder - Jeg arbejder tit med iso 1600, 1/20s, bl 1,4, kniv skarpe blir de sjældent,
men jeg fanger stemningen og det kan være vigtigere. Med et bl 2,8 objektiv ville
det slet ikke være muligt.

Tvivler på der er noget som helst galt med objektivet, det er bare et spørgsmål
om at sætte sig ind i hvordan det skal bruges - som Thomas siger er dybdeskarpheden
eeeeeextrem lille, derfor skal du være meget påpasselig med fokuseringen, det kræver
træning, koncentration og omtanke, der er ikke noget snip snap over sådan et lystærkt
objektiv.. -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-03-06 20:39

-max- wrote:

> Hvis du blænder objektivet ned til 4 så er der ingen fordel i a have et 1,4 objektiv,
> så tjek lige at du kører på fuldt hul

Ved f:4.0 er 1.8 optikken nok et bedre/billigere valg. Rent bortset fra
det er der lidt mere lys til søgeren ved 1.4 objektivet. Da jeg er til
manuel fokus, og har en søger man kan se noget i, er jeg måske lige så
meget til 1.8'eren. Den er lettere og billigere...

Bo //

Fra : Bo Hellum

Dato : 20-03-06 11:00

"-max-" <max@amarzone.dk> wrote in message

> [...]
> det kræver
> træning, koncentration og omtanke, der er ikke noget snip snap over sådan

Hej Max

Sorry, så først dit svar nu. Tak for det. Jeg har selv haft travlt i
weekenden, med masser af skud på forskellige indstillinger. Og med det og
dit svar så vil jeg tage fat igen. Er helt sikker på det er mig der gør
noget forkert.

Hygge

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-03-06 12:04

<nh7h@nighthawks.dk> skrev:

> [...]
> det beror på en defekt. Men ville lige sikre mig inden jeg malede
> fanden på væggen om der var noget jeg kunne gøre forkert.

Prøv at inspicere de enkelte linselementer
omhyggeligt. Fuld blændeåbning og hold optikken
op mod lyset.
Jeg havde en optik som var angrebet af svamp på
de midterste elementer.
Det gav slørede og brunlige billeder i dagslys, og
fordi det var i kanten af elementerne forsvandt
(bi)virkningen ved lidt nedblænding.

Peter Schrøder

Fra : N/A

Dato : 16-03-06 19:30

Fra : nh7h@nighthawks.dk

Dato : 16-03-06 19:30

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ikke
> og

> Det er ganske få oplysninger du kommer med, og eventuelle billeder ville
> også gøre det meget nemmere for os andre at finde løsningen. Umiddelbart,
> hvis du fotograferer med en blænde på f/1,4, så skal du forvente en MEGET
> lille dybdeskarphed, så enkelt er det. Med hensyn til mørke billeder. Har
> du
> tjekket om du kører en EV-kompensation, for det kan gøre billedet mørkere
> [...]

Takker for alle Jeres svar, jeg vil lige forsøge forskellige ting, ellers
poster jeg et par billeder hvis ikke det hjælper.

Hygge

Bo