Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Meget mørke billeder med EOS 350D
Fra : Thomas H.

Dato : 16-03-06 13:04

Er det normalt at sådan et EOS350D tager mere mørke billeder, end et
almindeligt point-and-shoot kamera?
Jeg tog nogle billeder i en stue i går, med blitz, og de er meget meget
mørke. Alt står på normal, dog kører jeg med "parameter 1" der giver lidt
ekstra skarphed og contrast.

Hvis jeg tager et billede ud af vinduet, kan jeg ekponere helt op til 1 uden
at der er nogle blinkende felter, altså uden at histogrammet ryger for langt
ud til højre, og det er oven i købet med sne som ellers lyser kraftigt.

Skal man bare tage alle billeder på 2/3 eksponering?
Er det noget med ISO? Jeg vil jo gerne ned på ISO100 men det er måske
problemet, jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor kameraet ikke selv
kompenserer.
Jeg har lige prøvet noget, hvis jeg taget et billede med blizt med ISO100
vælger kameraet F4,0 og 1/60 og billedet er mørkt, ved ISO1600 vælger det
F5,6 og 1/100 og billedet er overbelyst .... burde det så ikke vælge F8
eller mere selv?

Det har i øvrigt været til rep hos PW, som har justeret den lidt ind i
fokus, jeg synes ikke der er den store forskel, så det er nok bare sådan ...

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 16-03-06 14:04

Jeg er ikke prof. fotograf eller lign. men mener dog godt jeg kan hjælpe dig
med dette problem. Ret mig endelig hvis jeg skriver noget vrøvl

Hvis du bruger enten blænde (AV) eller lukke (TV) programmet, så kan du se
hvornår du skal skrue op for enten blænde eller lukketid for at få en
korrekt eksponering. Tallene blinker simpelthen i displayet hvis du ikke har
sat en høj nok værdi.

Men det kommer selvfølgelig an på hvorhenne du måler lyset i motivet. Hvis
du fotograferer mod et vindue med meget lyd f.eks. vil kameraet indstille
sig efter vinduet hvorefter resten af rummet bliver meget mørkt i forhold
til. I de tilfælde er det bedre enten at lave en punktmåling eller at lave
en måling på en anden del af motivet og derefter dreje kameraet og tage et
billede af det motiv du oprindeligt havde tænkt

God fornøjelse med kameraet.
Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : Thomas H.

Dato : 16-03-06 19:33

"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:44196240$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> hvornår du skal skrue op for enten blænde eller lukketid for at få en
> korrekt eksponering. Tallene blinker simpelthen i displayet hvis du ikke

Det er noget vrøvl som du slev skriver, der er ikke noget der blinker med
mindre man kommer helt uden for hvad kameraet kan klare, f.eks. ud over 30
sekunder, ned under blænde 3,5 osv.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 16-03-06 20:48

> [...]
> mindre man kommer helt uden for hvad kameraet kan klare, f.eks. ud over 30

Arh, der har jeg nu fuldstændig ret.

Jeg citerer fra manualen til Eos 350 d s. 82 under "Lukkertidsprioriteret
AE" punkt 4:
"Eksponeringen er korrekt, så længe blændeværdien ikke blinker"

Du mener måske at Canon ikke kender deres egne produkter?

Fra : Thomas H.

Dato : 16-03-06 20:53

"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4419c0eb$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> "Eksponeringen er korrekt, så længe blændeværdien ikke blinker"
>
> Du mener måske at Canon ikke kender deres egne produkter?

Hvis du kører Lukkertidsprioriteret, justerer den blænden så eksponeringen
er normal, f.eks. lukktid på 1/100 og blænde er F10, slukker du så lidt lys
siger den F5,6 , slukker du lidt mere F3,5 ....det er så det laveste den kan
komme ned på, så hvis du slukker endnu mere lys blinker tallet, fordi der
ikke er mere at kompensere for.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 16-03-06 20:57

> [...]
> den kan komme ned på, så hvis du slukker endnu mere lys blinker tallet,
> fordi der ikke er mere at kompensere for.

Ja, og så er det jo man justerer lukkertiden til en langsommere værdi indtil
blændeværdien ikke blinker mere. Så har jeg sådan set heller ikke skrevet
noget forkert vel?

Taler vi forbi hinanden eller hvad?

Fra : Thomas H.

Dato : 16-03-06 21:09

"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4419c310$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja, og så er det jo man justerer lukkertiden til en langsommere værdi
> indtil blændeværdien ikke blinker mere. Så har jeg sådan set heller ikke
> skrevet noget forkert vel?

Ja men jeg har jo aldrig været ude i yderpunkterne på de billeder jeg viser,
så det er ikke aktuelt.

> Taler vi forbi hinanden eller hvad?

Ja...

Fra : Christian Cederberg

Dato : 16-03-06 14:47

On Thu, 16 Mar 2006 13:03:58 +0100, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> [...]
>vælger kameraet F4,0 og 1/60 og billedet er mørkt, ved ISO1600 vælger det
>F5,6 og 1/100 og billedet er overbelyst .... burde det så ikke vælge F8

Her er der noget helt galt. ISO 1600 er 4 blænder hurtigere end ISO
100. Ergo burde kameraet selv vælge F16 og 1/60 eller F11 og 1/125.
Da ISO 100: F4,0 og 1/60 er underbelyst og ISO1600: F5,6 og 1/100 er
overbelyst, burde den korrekte belysning så blive ISO400: F5,6 og
1/60.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-03-06 17:26

Christian Cederberg skrev i 9kqi12t60dp9a832ve15dsbtknjmnra7as@4ax.com
dette:

> Ergo burde kameraet selv vælge F16 og 1/60 eller F11 og 1/125.

De to kombinationer vil normalt kun give samme eksponering, hvis man ikke
bruger blitz.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas H.

Dato : 16-03-06 19:33

"Christian Cederberg" <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:9kqi12t60dp9a832ve15dsbtknjmnra7as@4ax.com...

> [...]
> Da ISO 100: F4,0 og 1/60 er underbelyst og ISO1600: F5,6 og 1/100 er
> overbelyst, burde den korrekte belysning så blive ISO400: F5,6 og

Har taget nogle billeder I kan se:
http://snabelapunktumdk.dk/fototest.htm

Jeg synes godt nok de er mørke, på min skærm synes at jeg den med +1
eksponering
med blænde 1 1/3 er der ikke noget der er overeksponeret iflg. histogrammet,
først ved +2

Fra : Thomas H.

Dato : 16-03-06 19:36

> Jeg synes godt nok de er mørke, på min skærm synes at jeg den med +1
> eksponering

....ligner mest virkeligheden (skulle der have stået

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-06 16:32

Thomas H. skrev:
> [...]
> fokus, jeg synes ikke der er den store forskel, så det er nok bare sådan ...

Du er nok for karrig med oplysninger

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Thomas H.

Dato : 16-03-06 19:33

> Du er nok for karrig med oplysninger

Altså de påstår at den er justeret ind i midten hvor den skal være, jeg kan
jo ikke rigtig gøre mere?

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-06 19:53

Thomas H. skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Altså de påstår at den er justeret ind i midten hvor den skal være, jeg kan
> jo ikke rigtig gøre mere?

Du kunne have fortalt om de indstillinger, du benyttede til de mørke
(blits)billeder

Fra : Thomas H.

Dato : 16-03-06 19:59

> Du kunne have fortalt om de indstillinger, du benyttede til de mørke
> (blits)billeder

Nåå undskyld, det er to forskellige ting, jeg havde det jo til rep efter 2
dage fordi jeg ikke syntes at billederne var særlig skarpe, det er ikke
blevet bedre...

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-06 21:14

> Er det normalt at sådan et EOS350D tager mere mørke billeder, end et
> almindeligt point-and-shoot kamera?

Indstil til program P og vælg "clear all camera settings" i kameraets menu.
Med EOS350D er det muligt at indstille permanent "exposure kompensation".
Dette gøres ved at holde "AV" knappen inde og dreje på hjulet. Du er
muligvis kommet til dette. Ellers prøv at indstille på "grøn firkant" (full
auto) og tag samme billede.

Der er også en bug i firmware 1.0.0 som underexponerer med visse externe
blitze/objektiver. Dette bør dog ikke være et problem med kit objektiv og
uden 3. parts flash.

Mvh
Jesper

Fra : Thomas H.

Dato : 17-03-06 21:19

"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dette gøres ved at holde "AV" knappen inde og dreje på hjulet. Du er
> muligvis kommet til dette. Ellers prøv at indstille på "grøn firkant"

Altså jeg er muligvis ny indenfor DSLR, men jeg ved altså en smule.
Hvis du kigger på http://snabelapunktumdk.dk/fototest.htm vil du se at jeg
netop har prøvet forskellige indstillinger på AV-knappen, så jeg er ikke
kommet til noget ...

> Der er også en bug i firmware 1.0.0 som underexponerer med visse externe
> blitze/objektiver. Dette bør dog ikke være et problem med kit objektiv og
> uden 3. parts flash.

Jeg har 1.0.3...