Logisk problem...
Fra : Ingelsen

Dato : 16-03-06 10:12

Nu har jeg siddet og puslet med denne opgave....

Synes ikke at komme nogen vegne...

Håbede på i kloge hoveder ville komme med løsningen...

1. Du har 12 lodder og en ganske almindelig købmandsvægt. Dvs. en af de her
balancevægte med en skål på hver side af et balancepunkt.
Desværre er der en fejl ved det ene af de 12 lodder. Uheldigvis er det ikke
muligt at kende forskel på lodderne, og det er uvist om loddet vejer for
meget eller for lidt.

Kan du, på kun tre vejninger afgøre hvilket af lodderne, som er defekt og om
det vejer for meget eller for lidt?

Hilsen Jan

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-03-06 10:24

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> writes:

> Håbede på i kloge hoveder ville komme med løsningen...

Søg på google efter "12 balls" eller "twelve balls", så får du en
håndfuld løsninger.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Max

Dato : 16-03-06 10:26

Hej

> Søg på google efter "12 balls" eller "twelve balls", så får du en
> håndfuld løsninger.

Eller søg på "12 lodder 3 vejninger"

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 16-03-06 13:56

Ingelsen wrote:
> [...]
> meget eller for lidt.
>
> Kan du, på kun tre vejninger afgøre hvilket af lodderne, som er defekt og om

Tricket er at dele op i 3 bunker (de fleste prøver at dele i 2).

--
Jens Axel Søgaard