Blind Kat
Fra : Gesta Danorum

Dato : 15-03-06 20:46

Min kat er blind, men det kan man ikke umildbart se på den for katten
klare sig meget godt. Den er inde kat (Bor på 4. sal) - Dog er den
selvfølig ikke særlig aktiv, den leger ikke har forsøgt at få den
til det men det er meget svært, dog kan lidt knitter papir til tiden
godt få den til at lege lidt... Men hvad hvis der kom en lille killing

ind i lejligheden, ville den så tage over når den blev større/voksen

eller ville de godt kunne finde ud af det??? Er der nogle der har
erfaring i det, måske prøvet noget tilsvarende.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 15-03-06 22:18

> Gesta Danorum skrev:
> Min kat er blind, men det kan man ikke umildbart se p=E5 den for katten
> klare sig meget godt. Den er inde kat (Bor p=E5 4. sal) - Dog er den
> selvf=F8lig ikke s=E6rlig aktiv, den leger ikke har fors=F8gt at f=E5 den
> til det men det er meget sv=E6rt, dog kan lidt knitter papir til tiden
> godt f=E5 den til at lege lidt... Men hvad hvis der kom en lille killing
>
> ind i lejligheden, ville den s=E5 tage over n=E5r den blev st=F8rre/voksen
>
> eller ville de godt kunne finde ud af det??? Er der nogle der har
> [...]
Jeg vil bestemt fraråde dig at anskaffe en anden kat. Det vil være alt
for stressende for dit blinde kat, der ikke en gang er vant til andre
katte. Det er i forvejen forbundet med problemer at sammenføre seende
katte, og med en blind og en seende vil odds for, at den blinde skulle
kunne klare sig blot nogenlunde være minimale. Den vil helt givet
konstant opholde sig under en sofa el.lign. og ikke turde komme ud
hverken for at spise eller gå på bakken.

Forestil dig, hvor bange og utryg den vil blive, hvis der kommer fremmed
kattelugt og kattelyde. Hvordan ville dens chancer for at forsvare sig
være? En ny kat, det være sig voksen eller killing, vil hurtigt opdage,
at den er forsvarsløs.

Man skal i forvejen tage store hensyn til et blindt dyr.
Følgende er sakset fra Netdyredoktor, ganske vist om hunde, men gælder
også katte, der endda er mere afhængig af sit syn, end hunden er:

"Flyt ikke om på møblerne, hvis det ikke er strengt nødvendigt. Anbring
efter måltider altid din stol på plads. Møbler og ting, der ikke står på
deres plads, betyder at din hund går ind i dem og gør den desorienteret.
Foder- og vandskål skal altid være placeret på nøjagtig samme plads hver
dag. Denne plads vil være udgangspunkt og hjælpe din hund med at
orientere sig i hjemmet. Hvis din hund er desorienteret, før den da hen
til foderskålen, og din hund ved nu, hvor i hjemmet, den befinder sig."

Jeg ved fra folk med døve katte, at det kan være - og ofte er - et
problem for den døve kat at omgås andre katte. Hvor meget værre må det
så ikke være for en blind kat.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar