kastrering af Maine Coon
Fra : thessie

Dato : 15-03-06 16:02

Vi har en lækker lille hankatte killing ved Navn Albert, han er ikke
mere en ca 5 mrd gammel men allerede nu er i kommet til at snakke om
hvornår han - som race - begynder at strinte = skal kastreres??

Thessie

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-03-06 18:00

> Vi har en lækker lille hankatte killing ved Navn Albert, han er ikke
> mere en ca 5 mrd gammel men allerede nu er i kommet til at snakke om
> hvornår han - som race - begynder at strinte = skal kastreres??

Det er forskelligt og kan være fra ½ år til 1½ år og ind i mellem senere -
for enkelte individers vedkommende aldrig. Alle opdrættere kan utrolige
historier om hunkatte der fik deres første løbetid da de var 18 uger eller
fertile hankatte der gik inde et helt liv uden at strinte. Men det hører til
sjældenhederne og for mange katteracers vedkommende bliver de kønsmodne
mellem 6 og 12 måneders alderen (kan også afhænge af årstiden - killinger
født i efteråret bliver oftest kønsmodne lidt tidligere).

Som tommel fingerregel er det bedre at kastrere _før_ han begynder at
strinte, da man kan risikere, at katten vedbliver med at strinte selv efter
kastreringen, hvis den er neutraliseret for sent. Det giver også en mere
harmonisk og kælen kat, da katten har en stærk kønsdrift og mange dyrlæger
anbefaler en tidlig neutralisering, da killinger lader til at klare narkosen
bedre og i det hele tage komme sig meget hurtigere efter operationen.
Indenfor den næste måneds tid er derfor ikke noget dårligt tidspunkt, at
lade jeres kat neutralisere. I bør også overveje at lade ham øretatovere,
når han nu alligevel er i narkose.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Tina M.

Dato : 15-03-06 18:11

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kønsmodne mellem 6 og 12 måneders alderen (kan også afhænge af årstiden -
> killinger født i efteråret bliver oftest kønsmodne lidt tidligere).

Det ovenstående lyder ret negativt - som om vi opdrættere er fulde af løgn -
men det var måske ikke ment på den måde....

Jeg har faktisk en burmeser hunkat, der gik i løb, da hun var lige knap 5
måneder, og så har jeg en exotic (fertil hankat) på 3 år, der ikke lugter af
hankat, og ikke strinter, og jeg kender flere opdrættere med fertile
hankatte (per/exo), der heller ikke strinter.

Mvh

Tina
DK Heart & Soul

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-03-06 19:07

Tina skrev
>Jeg har faktisk en burmeser hunkat, der gik i løb, da hun var lige knap 5
>måneder, >

*gg* og jeg havde en huskat der gik i løb 3½ md
gammel, hendes 2 kuldsøstre gik også i løb, den ene samme dag, den anden 1½
døgn efter, ingen af dem boede sammen, så de har ikke "smittet" hinanden, og
ja jeg har da også haft et par hanner, somalier, der ikke strintede ))
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-03-06 08:54

> Det ovenstående lyder ret negativt - som om vi opdrættere er fulde af
> løgn - men det var måske ikke ment på den måde....

Jo det var - alle opdrættere er fulde af løgn og lugter af tørfisk og sure
tæer!!!

Nej, jeg havde faktisk slet ikke tænkt på, at det kunne forståes negativt.
Det jeg mente var, at opdrættere ser så mange katte og taler så meget med
andre opdrættere, at de har oplevet større udsving fra gennemsnittet, end
den almindelige katteejer, der måske kun har set deres egne 2 eller 3 katte
gå i løb.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Leyna

Dato : 16-03-06 12:33

Jaja, bare det ikke er negativt ment.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tina M.

Dato : 16-03-06 13:29

> Jaja, bare det ikke er negativt ment.
> --
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Du behøver som ikke vade i det - svaret fra Gainsbourg var helt fint, men
det er altså ikke alle, der forstår det skrevne på samme måde....men jeg har
forstået det positivt nu

Mvh

Tina

Fra : Tina M.

Dato : 15-03-06 18:02

"thessie" <CTFnews@kvaek.spammenot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere en ca 5 mrd gammel men allerede nu er i kommet til at snakke om
> hvornår han - som race - begynder at strinte = skal kastreres??

Det kan I sagtens få gjort nu - jo før jo bedre.
Katten kommer meget hurtigere over narkosen og indgrebet jo yngre, den er,
så det er bare om, at komme afsted

Mvh

Tina
DK Heart & Soul
www.heart-and-soul.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 15-03-06 18:10

> [...]
> mere en ca 5 mrd gammel men allerede nu er i kommet til at snakke om
> hvornår han - som race - begynder at strinte = skal kastreres??

Hellere i går end i morgen!
Han skulle helst kastreres, INDEN han begynder at strinte. Du kan læse
nærmere derom på min hjemmeside under Artikler. Der står både om
kønsmodning og tidlig neutralisering. www.mega-mco.dk

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar