Dårlig hygiejne i Danmark
Fra : TheLandOfTax

Dato : 15-03-06 14:47

I går bragte DR-Kontant en udsendelse om hvad man kunne risikere at
finde af fremmedlegemer i sin mad. Hvad jeg synes er værre er disse
ting vi ikke kan se - Bakterier.

Jeg er utryg ved hygiejnen i Danmark. Jeg har boet i flere vestlige
lande og har ikke i nogle af disse lande oplevet at:

1. ekspedienten i bagerforretningen tog kagerne med de bare fingre som
hun lige forinden havde modtaget penge med.

2. kunderne i restauranten bragte tallerkener op til ta-selv-bordet,
som de allerede havde spist af én gang.

3. "en ældre" dame i supermarkedet overrakte ekspedienten i
delikatessen sin medbragte tupperware og bad om at få fyldt mad i
denne.

4. sygeplejesken skiftede forbindinger på et åbent sår uden
beskyttelseshandsker - og ligeledes min tandlæges undladelse af at
bruge beskyttelseshandsker.

Dette er nogle af de eksempler jeg har set i Danmark men ikke mindes at
have set i andre vestlige lande uden jeg dog på nogen måder vil
antyde at det ikke forekommer udenfor Danmark - selvfølgelig gør
det det.

Der var en artikel i avisen i denne uge der beskrev at danskere er mere
syge end de lande vi bør kunne sammenligne os med. Jeg skal ikke drage
konklusioner men Danmark er et sted hvor hygiejnen er undervurderet
betydeligt. Jeg kender ikke lovgivningen på dette område men den er
sikkert vattet som på så mange andre områder. Men det handler
ligeså meget om moral - at man tager ansvar for hvad man risikerer
at påføre sig selv og ikke mindst andre mennesker.