ssi og css
Fra : Poul E Møller

Dato : 15-03-06 10:15

Hejsa

Ja jeg har måske for meget tid til at tænke over tingene, men.
Kan man kombinere ssi og css på en html side?. når jeg prøver ser det godt
ud når jeg åbner siden lokalt, men vil det gøre det, på nettet også.?
Jeg tænker nemlig på at lave htm filer med mine links og med adressen, og så
sætte det på de forskellige sider der skal oprettes med <!--#include
file="filnavn.htm"-->. så man kun skal ændre en side hvis der kommer flere
links eller nyt tlfnr eller den slags.
Eller kan man også gøre det i css så man kun behøver en kode?
Det er disse sider det drejer sig om
http://www.tommyslagter.dk/testcenter/styletest.htm
Hilsen Poul E M

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-06 11:03

Poul E Møller skrev:

> Ja jeg har måske for meget tid til at tænke over tingene, men.
> Kan man kombinere ssi og css på en html side?

Ja, sagtens. Faktisk 'opdager' dokumentet ikke at der er brugt
SSI, for den inkluderede kode indgår som om det hele var skrevet
ud i ét.

>. når jeg prøver ser det godt
> ud når jeg åbner siden lokalt, men vil det gøre det, på nettet også.?

Ja.

> [...]
> sætte det på de forskellige sider der skal oprettes med
> så man kun skal ændre en side hvis der kommer flere

Det er præcis den slags include bruges til - helt generelt.

> Eller kan man også gøre det i css så man kun behøver en kode?

Man kan ikke det samme i CSS.

--
Bertel

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-03-06 14:52

On Wed, 15 Mar 2006 11:02:49 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Det er præcis den slags include bruges til - helt generelt.

Har netop selv brugt metoden med succes udfra de gode anvisninger der
findes på www.html.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-06 11:03

Poul E Møller skrev:

> Kan man kombinere ssi og css på en html side?.

Uden problemer. De to ting er helt uafhængige af hinanden.

SSI afvikles på serveren, og en browser kan derfor være helt
ligeglad med om en side er afviklet med eller uden SSI.

Hvis man i en fil med include-linjer, erstatter hver include-
kommando med indholdet af den fil der inkluderes, vil resultatet
være præcis det samme i browseren. Grunden til at anvende SSI er
alene at det er meget lettere at holde styr på fælles kode hvis den
kun ligger i én fil. Hvis man fx skal udskifte et logo i
sidehovedet, kræver det kun én ændring hvis man anvender SSI, mens
det vil kræve ændringer i alle de filer der anvender sidehovedet
hvis man ikke anvender SSI (eller en tilsvarende
inkluderingsteknologi).

> [...]
> oprettes med <!--#include file="filnavn.htm"-->. så man kun
> skal ændre en side hvis der kommer flere links eller nyt tlfnr

God ide - det er netop den slags SSI er beregnet til.

Du skal dog være opmærksom på at nogle servere ikke vil tolke SSI-
kommandoer på filer med filtypen .htm eller .html - her skal man
anvende .shtml. Det ser dog ud til at det virker pt. med din .htm-
endelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen