MS Windows
briani 27239
Sikre data på extern disk.
Fra : Tl

Dato : 15-03-06 08:37

Hej gruppe..............

Jeg har en ekstern harddisk med en del data/backups på.
En kammerat vil gerne 'liige' låne den til noget opdatering/backup, eller
hvad det nu er han har gang i, da der er masser af plads på den.

Så er mit spørgsmål:
Hvordan sikrer jeg lige at han ikke ved et uheld kommer til at slette mine
data/backups?
(det er ikke hemmelige data, så for min skyld kan han kigge alt det han
vil.)
Er der en eller anden funktion der kan aktiveres i Win XP Pro?
Eller skal der et andet program til? (evt. navn/link?)
Filerne er i forvejen skrivebeskyttede, men det forhindrer vel ikke
sletning?

Der er Googlet, uden held.

pft

/Torben

Fra : Max

Dato : 15-03-06 08:42

Hej

> En kammerat vil gerne 'liige' låne den til noget opdatering/backup,
> eller hvad det nu er han har gang i, da der er masser af plads på den.

Gør dig selv og din kammerat en stor tjeneste, lad ham købe en
selv. Den "tjeneste" du vil gøre din kammerat kan nemt gå hen
og blive en stor bjørnetjeneste. Og en ekstern HD koster jo ikke
nogen bondegård i dagens danmark.

Mvh Max

Fra : Tl

Dato : 15-03-06 09:25

> [...]
> selv. Den "tjeneste" du vil gøre din kammerat kan nemt gå hen
> og blive en stor bjørnetjeneste. Og en ekstern HD koster jo ikke

Nu var det en løsning på hvordan man sikrer sine data jeg var ude efter!!
Kunne også være rart at kunne sikre sig når andre sidder ved ens pc, og
måske kommer til at lave ged i systemet.

Så ...... andre forslag?

mvh

/Torben

Fra : Asle Bjerva

Dato : 15-03-06 10:01

"Tl" <creatime@webspeed.dk> skrev i melding

> [...]
> Kunne også være rart at kunne sikre sig når andre sidder ved ens pc, og
> måske kommer til at lave ged i systemet.

Her er det jo ikke snakk om total beskyttelse, men en "uhellssikring" :)

Hvis din disk er partisjonert i flere partisjoner, vil man kunne bruke et
partisjonsverktøy og skjule partisjonene fra andre.
Det krever nok et tredjepartsverktøy, som partition manager / partition
magic. Noen av disse er gratis, andre som partition magic koster.

En annen og meget enklere løsning for å hindre "vådesletting" er å sette
rettighetene på filene dine til "read only". Det er ikke helt sikkert, men
man må i alle fall gå gjennom en hel del "OK"er for å få slettet.

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : claus b. p.

Dato : 15-03-06 11:00

"Tl" <creatime@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> Eller skal der et andet program til? (evt. navn/link?)
> Filerne er i forvejen skrivebeskyttede, men det forhindrer vel ikke

Du kan evt. sætte bruger-rettigheder, så filerne/mapperne kun kan
læses/skrives af "torben", og alle andre brugere ingen adgang til dem har.
Hvis du så lader andre bruge din maskine, opretter du en ny brugerprofil,
uden administratorrettigheder, til dette. (Hvilket selvfølgelig også
begrænser deres muligheder på maskinen.)
Det er straks vanskeligere på en anden mands maskine, for der er det vel
ikke muligt at undgå at han er administrator, og han kan derfor ændre
rettigheder igen. Men det burde kunne forhindre at de bliver slettet ved en
fejltagelse.
NB: Intet kan forhindre at disken bliver slået ihjel ved forkert brug, fx.
af statisk elektricitet!!! Så mit råd er også, lad ham købe sin egen.

/Claus