Scannersoftware til CanoScan N122OU
Fra : fjerndette

Dato : 14-03-06 22:42

Hvor kan jeg mon finde 10.4.5 software -gerne freeware - til min scanner
- Canon har ikke en OS X version.

Kan kun finde hos Canon, hvad jeg i forvejen har til OS 9 - CanoScan
ToolBox, men programmet fungerer dårligt i Classic under 10.4.5

Har brug for scanneren til dokumentscanning til fax etc., og scanneren
dækker fint mit behov, så jeg her ikke lyst til at skulle udskifte den.

Vgst
Kristian Stange

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 14-03-06 23:01

fjerndette <"gantes(fjerndette)"@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Har brug for scanneren til dokumentscanning til fax etc., og scanneren
> dækker fint mit behov, så jeg her ikke lyst til at skulle udskifte den.

Kan du ikke bruge Canon Plug-in 3.81X i kombination med et eller andet
billede-behandlingssoftware?

http://software.canon-europe.com/software/canon_plug_ins22126.asp

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-06 23:54

Hej Stig

Nej, det er ikke muligt med en N1220U. Det kræver den fulde OS X software...
mvh. ERik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : fjerndette

Dato : 14-03-06 23:57

Stig Leerbeck skrev:

> Kan du ikke bruge Canon Plug-in 3.81X i kombination med et eller andet
> billede-behandlingssoftware?
>
> http://software.canon-europe.com/software/canon_plug_ins22126.asp

Tak for svar.

Jo, det kan jeg godt (Graphic Converter), men det var nemmere at bruge
en scannerdriver direkte når der skal laves mange scanninger.

Kristian Stange

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-06 00:03

Hej Kristian

fjerndette wrote:

> Jo, det kan jeg godt (Graphic Converter),

Både og... GraphicConverter kan kun scanne via TWAIN driver, og det
giver ikke altid det bedste resultat ved fx. højopløselige billeder.

> men det var nemmere at bruge en scannerdriver direkte
> når der skal laves mange scanninger.

Klart, og med en 1220U kan man jo, - hvis du har arkføder til den, -
lave multiscannings fx. fra flerside dokumenter m.m..

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 15-03-06 19:35

> Både og... GraphicConverter kan kun scanne via TWAIN driver, og det
> giver ikke altid det bedste resultat ved fx. højopløselige billeder.

GraphicConverter understøtter også photoshop-kompatible scanner
plug-ins.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-06 19:58

Hej Mogens

I teorien ja, men hvordan pokker får du det til at virke? - Jeg har
prøvet med softwaren til forskellige scannere på flere forskellige
versioner af GC og systemer lige fra OS 8.6 til 10.3.9. - Bl.a. Agfa
StudioScan IIsi, Arcus II, SnapScan 1236S, 1236U, Microtek E3 og E6 samt
CanoScan N650U...

Og ja, vejledningen er fulgt, men ligemeget hjælper det... Det er kun
TWAIN, der er tilgængelig, og som virker.

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 15-03-06 21:12

> [...]
>
> Og ja, vejledningen er fulgt, men ligemeget hjælper det... Det er kun
> TWAIN, der er tilgængelig, og som virker.

Muligheden har været tilstede siden version 3.9.4 (så hut jeg visker).

Betingelsen er, at Plug-in (eller henvisning hertil) befinder sig i en
mappe kaldet GraphicConverter i mappen Programunderstøttelse i
Systemmapen i Mac OS 8.5 til 9.2.2

og i Mac OS X, enten i /Bibliotek/Application Support/GraphicConverter
eller i ~/Bibliotek/Application Support/GraphicConverter.

Virker uden problemer hos mig med en HP ScanJet 3970.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-06 21:42

Hej Mogens

Mogens Thyregod wrote:

> Muligheden har været tilstede siden version 3.9.4 (så hut jeg visker).

Jeg mener endda, det er tidl. - iflg. guide filen...

> [...]
>
> og i Mac OS X, enten i /Bibliotek/Application Support/GraphicConverter
> eller i ~/Bibliotek/Application Support/GraphicConverter.

Det var også det, jeg mente - i og med, at GC's plugin-mappe ligger dér.
- Der er andre programmer, der 'opfører' sig på samme måde, - altså at
div. plugins skal ligge i programunderstøttelsesmappen og ikke i selve
hovedmappen til programmet.

På 8.6 og 9.0.4 kunne jeg få det til at virke med div. scanner plugins
fra Macromedia Freehand 5.5 og 8.0, men ikke med andre programmer.

Uanset om det var/er i hovedmappen 'Plugins' eller lagt i en undermappe
med navnet 'Aquire'. - Jeg bruger helst den engelske ver. af GC, da det
er den, jeg har været vant til siden ver. 1.0...

Jeg har også forsøgt med at bruge en henvisning fra min Photoshop plugin
mappe og erstatte den rigtige plugins mappe med en henvisning til PhS
plugins mappen, - virker heller ikke. - Reelt set virker det overhovedet
ikke efter opg. til OS 9.1/9.2.x.

På OS X 10.2.8/10.3.x har jeg kun prøvet med SnapScan og Microteks, da
de andre ikke har software til OS X (silverscan og VueScan kan dog
bruges til Arcus II men ikke StudioScan) Canon scanneren kun afprøvet på
10.3.2, så opgav jeg

> Virker uden problemer hos mig med en HP ScanJet 3970.

SUK! - Jeg tror lige, jeg skal en manuel tur gennem hele opsætningen,
når jeg får fundet div. installer CD'ere frem igen......

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-03-06 22:59

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> og i Mac OS X, enten i /Bibliotek/Application Support/GraphicConverter
> eller i ~/Bibliotek/Application Support/GraphicConverter.
>
> Virker uden problemer hos mig med en HP ScanJet 3970.

Samme resultat her: Canons Photoshop plugin virker 110% både med GC og
Photoshop Elements. (Canon FB630U scanner.) Canons installer kunne dog
ikke selv finde frem til de rette plugin mapper.

I øvrigt super godt at denne tråd kom i stand. Jeg har tidl. brugt
VueScan (3. parts software) fordi jeg ikke kunne finde den rette OS X
software til min scanner hos Canon. Men på Canons site som Stig L.
linkede til var der et søgefelt. Ind med "fb630u" og bingo der var den
rette plugin "Released on 17/9/2003". Mystisk. Måske er det fordi jeg
hele tiden har ledt efter en stand-alone løsning at jeg ikke har set den
før. Men plugin løsningen er helt fin og det kører noget bedre end
VueScan omend det altid vil være en langsom scanner.

--
Mvh Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-03-06 11:04

> [...]

> Jo, det kan jeg godt (Graphic Converter), men det var nemmere at bruge
> en scannerdriver direkte når der skal laves mange scanninger.

Det så ud til at være en Photo-shop kompatibel driver. De fleste
scannermærker har blot en slags "runtime", hvori plug-in'en kører.

Så jeg gætter på at det er det nærmeste du kommer en driver til den
scanner.

Der findes dog alternative programmer, der måske kan hjælpe dig. Jeg har
ikke selv de bedste erfaringer med kvaliteten.

Det jeg lige tænker på hedder VueScan.
http://www.hamrick.com/index.html

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-06 23:51

Hej Kristian

fjerndette wrote:
> Hvor kan jeg mon finde 10.4.5 software -gerne freeware - til min scanner
> - Canon har ikke en OS X version.

Du kan downloade updates her:
<http://alpha02u.c-wss.com/inc/ApplServlet?SV=WWUCA900>, men det kræver
for at virke korrekt, at du har orig. installations CD. Der er også opd.
drivere til OS X.

> Kan kun finde hos Canon, hvad jeg i forvejen har til OS 9 - CanoScan
> ToolBox, men programmet fungerer dårligt i Classic under 10.4.5

Den virker bedst under classic, hvis du samtidig har hele OS X softwaren
også, og ja, den fungerer særdeles dårlig i classic mode og med OS 9.x i
OS X.

> Har brug for scanneren til dokumentscanning til fax etc., og scanneren
> dækker fint mit behov, så jeg her ikke lyst til at skulle udskifte den.

Hvis du vil bruge fax muligheden, _skal_ orig. software til både OS 9.x
og X være installeret før opdatering.

Jeg kan se på downloadsiden, at det er samme grundpakke til N1220U som
til N650U. Jeg har den orig. N650U CD, den kan du få en kopi af, så send
en mail til <erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk>, så finder vi ud af det.

mvh. Erik Richard

mail sendt BCC til dig

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>