Klikkertræning, god bog søges
Fra : Henrik Jensen

Dato : 14-03-06 20:45

Hej i gruppen

Jeg har læst meget godt om klikkertræning og kommer ikke rigtigt videre med
den traditionelle "fri ved fod" træning, og har derfor lyst til at prøve at
bruge klikkeren.
Er der en "bibel" inden for klikkertræning som i vil anbefale, da jeg har
tænkt mig at investere i en god bog om klikkertræning.

Mvh. Henrik

Fra : fam. Ager

Dato : 14-03-06 21:10

"Henrik Jensen" <virkerikke@snydemail.fup> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der en "bibel" inden for klikkertræning som i vil anbefale, da jeg har
> tænkt mig at investere i en god bog om klikkertræning.

http://www.saxo.dk/shop/item.asp?id=188052

mvh. marie

Fra : fam. Ager

Dato : 14-03-06 21:13

> http://www.saxo.dk/shop/item.asp?id=188052
>
> mvh. marie
>
>---------------------------
den er ikke på lager der, heller ikke de andre e-boghandlere, her ser det ud
til den er:
http://www.zoozity.dk/templates/product.asp?product=9788711165638

Fra : Louise

Dato : 14-03-06 22:47

Den bog kan også købes gennem DKK. Ser ud til at de har den på lager. En
udemærket bog.

;) Louise

Fra : Per, Odense

Dato : 14-03-06 22:28

I meddelelse: 44171d50$0$179$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
skrev Henrik Jensen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> Er der en "bibel" inden for klikkertræning som i vil anbefale, da jeg
> har tænkt mig at investere i en god bog om klikkertræning.

Hvis du læser engelsk kan det gøres billigt her. Prisen er incl.
forsendelse. Man tror næsten ikke på det, men jeg har fået leveret uden
problemer.
http://play.com/play247.asp?page=title&r=BOOK&title=258557&p=91&g=148&pa=sr
--
MVH Per, Odense
Fotoalbum: http://herholdt.info/

Fra : Per, Odense

Dato : 14-03-06 22:40

I meddelelse: 4417355e$0$38660$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev Per, Odense bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
>
> Hvis du læser engelsk kan det gøres billigt her. Prisen er incl.
> forsendelse. Man tror næsten ikke på det, men jeg har fået leveret

Undskyld, hvis det skal være samme bog er det den her:

http://play.com/play247.asp?pa=pab&page=title&r=BOOK&title=234816

Fra : Louise

Dato : 14-03-06 22:43

Klikkertræning for din hund af Morten Egtvedt og Cecilie Køste. Kan købes
gennem www.canis.no.

En kanon bog som er meget nem at forstå.

;) Louise

Fra : makkerlone

Dato : 15-03-06 09:53

Jeg har brugt klikkeren i flere år til træning af mine hunde, også i
fri ved fod.

Jeg vil sige, at bøger om klikkertræning kan være inspirerende, men
man kan ikke læse sig frem til, hvornår man skal klikke.
Hvis du kan komme på et kursus eller få en intruduktion i brugen af
klikker af en erfaren person, vil jeg anbefale dig dette.

Bøger om klikkertræning kan også lånes på biblioteket.

K.h. Lone Sørensen med:
DKLPCH DKELCH SLPCH UHP DKAGCH DKSPCH Eisse's Blue Ben
DKLPCH DKELCH Nice Of You To Come Bye Panik
LP1 LP2 Du Der Of Xilver Highland

Fra : Søren LH

Dato : 18-03-06 19:41

<quote>

"makkerlone" <panik@makker.dk> skrev i en meddelelse
[...]

<quote slut>

Det er jeg ikke enig i. Så stor en videnskab er det heller ikke at bruge
klikker. Giv hunden en godbid tre gange samtidig med at du klikker. Derefter
nogle gange med et lille interval og forøg over nogle gange til et interval
på et par sekunder, så har hunden forstået at klik betyder godbid. Derefter
træne "kig op" med klikker. Klik hver gang hunden kigger op, og giv en
godbud hurtigst muligt lige efter. Efter et par træningssessions med dette á
et par minutter har både hund og fører lært klikkertræning, og så er det
bare at gå igang med at bruge det på alt muligt.

<quote>

Hvis du kan komme på et kursus eller få en intruduktion i brugen af
klikker af en erfaren person, vil jeg anbefale dig dette.

<quote slut>

Det er selvfølgelig at foretrække.

Mvh
Søren

Fra : Kiplers.dk

Dato : 17-03-06 09:42

Jeg er helt enig med Louise
Den bedste bog på markedet omkring klikkeren mener jeg helt sikkert er
Morten Egtvedt og Cecilie Køstes bog: Klikkertræning for din hund.

MVH Marie.
www.kiplers.dk
----------------------------------

Fra : Søren LH

Dato : 17-03-06 18:22

"Kiplers.dk" <marieunold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

God bog, men noget ekstrem i sine metoder - at man aldrig må sige nej til en
hund. Men man kan jo tage det man kan bruge,

Mvh
Søren

----------------------------------

Fra : Annemarie Munk-Hanse~

Dato : 18-03-06 10:14

Klikkertræning for din hund er den BEDSTE bog i øjeblikkket, og hvis man
synes at fravær af ordet nej er ekstremt har man efter min mening ikke
forstået budskabet i klikkertræning. Jeg klikkertræner i øjeblikket min
hvalp uden brug af nej og det fungere perfekt. Jeg går til træning hos en
klikkerinstruktør i Århus www.happydog.dk og det er kanon. Du kan også læse
noget godt om klikkertræning på www.dogtraining.dk som er Christina
Ingerslevs side. Hende har jeg lige været på kursus ved og hun har bare fod
på det.
Hilsen
Rie

Fra : Søren LH

Dato : 18-03-06 19:34

"Annemarie Munk-Hansen" <munk-hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> læse noget godt om klikkertræning på www.dogtraining.dk som er Christina
> Ingerslevs side. Hende har jeg lige været på kursus ved og hun har bare

Ja, nogen mener at ordet "klikkertræning" kun må bruges ved metoden hvor man
ikke må sige nej.

Man kan imidlertid godt bruge klikker alligevel. Klikkeren har til formål at
fortælle hunden helt præcist på en brøkdel af et sekund hvornår den gør det
rigtige, og det behøver man ikke at undlade at sige nej til sin hund for at
kunne have gavn af. Jeg bruger ikke meget klikker, for jeg synes hunden
bliver til en maskine på den måde, jeg vil hellere kommunikere verbalt (og
med kropssprog) med min hund. Men i enkelte discipliner kan det være vigtigt
at fortælle hunden lige præcist hvornår den gør det rigtige, og så bruger
jeg klikker (lineføring, f.ex.).

Så vidt jeg husker er grunden til at man ikke må sige nej, at det frarøver
hunden dens initiativ. Imidlertid er vi nogle der ikke synes vi gider træne
positiv forstærkning 20 gange hvis hunden kan forstå budskabet ved at sige
nej én gang. Så må den have det mindre initiativ. Jeg er godt klar over at
forudsætningen for at sige nej er at man er 100% sikker på at hunden ved
hvad nej'et gælder, ellers gør man mere skade end gavn.

Jeg har i øvrigt selv trænet hos Christina Ingerslev, og mit indtryk var at
hendes hold er baseret på konkurrence-hundeførere, så jeg er ikke sikker på
de skal anbefales til "almindelige hudeførere".

Mvh
Søren

Fra : Louise

Dato : 20-03-06 10:20

Hej Søren

Jeg er nødt til at sige at jeg er enig med Annemarie. Som det lyder i mine
ører klikkertræner du ikke, men bruger bare klikkeren i stedet for ordet
dygtig eller andet verbal ros. Det er i sig selv også fint nok for man har
en bedre timing med klikker hvis man da ellers kan klikke på det rigtige
tidspunkt. Det er bare ikke klikkertræning.
Den gyldne sætning i klikkertræning er : Vi belønner når hunden gør det
rigtige - og vi belønner ikke når hunden ikke gør det rigtige. Vi ignorerer
altså forkert adfærd - vi går ikke ind og korrigerer/straffer (kald det hvad
du vil) når hunden gør noget forkert. Det gør som du skriver at mange hunde
stopper med at tilbyde adfærd for at undgå korrigering og da klikkertræning
jo bygger på at hunden netop skal komme med masser initiativ og opfindsomhed
er grundlaget for klikkertræning ligesom gået fløjten så.

;) Louise

Fra : Søren LH

Dato : 22-03-06 06:13

"Louise" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> korrigering og da klikkertræning jo bygger på at hunden netop skal komme
> med masser initiativ og opfindsomhed er grundlaget for klikkertræning

Fint nok for mig, jeg siger jo netop at man kan godt bruge klikker uden at
følge Morten Egtveds bog i alle detaljer, bl.a. for at få større præcision.
Det er i øvrigt ikke i stedet for ros, idet ros betyder at hunden gør det
rigtige, medens klik betyder at om lidt kommer en godbid.

Personlig har jeg ikke tålmodighed og tid til at gøre indøve en ting 20
gange med positiv forstærkning, hvor den rigtige handling kan opnås med et
enkelt nej. Jeg mener det gælder de fleste almindelige hundeejere, derfor
siger jeg at metoden er ekstrem.

Mvh
Søren

Fra : makkerlone

Dato : 22-03-06 07:48

Jeg synes, at det er herligt at bruge klikker til indlæring af ting,
samt til at få de indlærte ting endnu mere præcist udført.
Klikkeren får hunden til selv at tage initiativ til at udføre en
øvelse. Jeg bruger ofte "find på noget", og så skal hunden finde på
at gøre et eller andet, og det skal være nye ting hver gang.
Klikkeren har jeg også brugt til at få min hund Panik på plads på
min venstre side. Helt uden brug af arme, klap på lår, ben, snor, guf
eller ordet "nej". Panik har selv fundet ud af at komme derom på
venstre side, og dermed synes hun selv, at hun er endnu mere dygtig, og
tilbyder hele tiden denne handling (svinger måsen om på plads, i
stedet for den gamle måde at gå bagom). Der er ingen tvivl om, at hun
elsker denne øvelse, og det er helt klart fordi jeg har brugt klikker.

Lone

Fra : Søren LH

Dato : 22-03-06 12:25

[...]

Du har ret, vil man dette er det nok en god ide at gå på et træningshold
hvor man kan udveksle erfaringer og oplevelser med træner og andre som gør
det samme .

Mvh
Søren

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 24-03-06 08:45

Hej Henrik

Biblerne må være Klikkertræning for din hund fra Canis - jeg tror også, de
er i gang med at skrive en om brug af klikker i lydighedstræning - altså om
bla. fri-ved-fod.

www.canis.no

KH
Søs