Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke mærker til studie lys?
Fra : Brizz

Dato : 14-03-06 16:42

Er total nybegynder mht studie fotografering men har mod og råd til at
starte op i det små. Men jeg aner ikke hvilke mærker jeg skal gå efter
af lys.
En af de ting jeg bla er usikker på er hvad de forskellige lys bruges
til osv. Pilot lys fx? softbox/softbox ikke?
Er der nogen sider der forklarer elementær lyssætning?
--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 14-03-06 17:45

"Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> osv. Pilot lys fx? softbox/softbox ikke?
> Er der nogen sider der forklarer elementær lyssætning?

Prøv at kigge på Multiblitz, de lave alt lige fra små handie til ret store
lamper, og de passer tilbehør sammen, så køber du en softbox kan den bruges
på både store og små flash.

Fra : Klaus Johansen

Dato : 14-03-06 18:44

Se her, http://www.elfoflash.dk/

Hilsen Klaus Johansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-03-06 01:54

Brizz wrote:
> [...]
> til osv. Pilot lys fx? softbox/softbox ikke?
> Er der nogen sider der forklarer elementær lyssætning?

Jamen jeg skal da lige prøve at gi dig en hurtig one on one gennemgang af
lyset.
Du har med garanti prøvet at tage billeder med blitz enten den indbyggede
eller en ekstern monteret oven på kameraet!
resultatet taler for sig selv. Billedet blir fladt og højlys hårdt belyst,
mens der ingen overgang er mellem lys og skygge. Er du lidt uheldig har
personerne også røde øjne fordi lyset rammer dem vinkelret på i forhold til
kameraet.
Lyset er meget hårdt, fordi det kommer koncentreret fra en meget lille
lyskilde, nemlig blitzen. Man kan sige at kvaliteten af lyset er meget lav,
fordi koncentrationen af det er meget høj.
Du vil også opdage, at lyset udendørs en solfyldt sommerdag er dårligt
omkring middag, hvor solen står højt. billederne blir flade og lyset flader
forkert. Tidligere og senere på dagen, hvor solen står lavt, er lyset meget
bedre. Man kan få liv og kontrast i billederne.

En overskyet dag vil du se, at lyset smyger sig om alting. Skyggerne, hvis
der er nogen, er bløde og diffuse. Det skyldes faktisk, at skyerne virker
som en kæmpemæssig softboks. Lyset kommer ikke længere direkte fra solen,
som et punkt på himlen, men hele den skydækkede himmel er oplyst, og lyset
kommer næsten allesteder fra. Det er den ultimative softboks øMan kan
sige, at kvaliteten af lyset er meget høj - Desværre er der ikke ret meget
af den sådan en overskyet dag.

I studioet bruger vi det samme princip. Vi er ikke interesseret i hårdt
direkte lys, der gør billederne flade og kedelige. Vi vil gerne ha en meget
stor lyskilde for at gøre lyset blødt og overgangene mellem lys og skygge
blød. Derfor monterer vi en softboks foran flashen. Dermed forandres lyset
fra at komme fra et koncentreret punkt til at komme fra en stor flade. Jo
større i forhold til motivet, jo blødere lys. softboksen kan også være en
octagon (8kantet softboks), der gør lyset endnu blødere
Så er det jo så spørgsmålet om, hvor blødt man vil ha lyset. Det har også en
stor betydning, hvor tæt man placerer lyskilden til motivet. Jo tættere på
desto blødere, fordi vinklen fra softboksens kanter bliver større.

Pilotlys på en flash er en lampe, der er indbygget i flashen, og kan følge
flashens lysstyrke. Med pilotlyset kan du på forhånd se, hvordan lyset
falder på motivet og i ro og mag flytte rundt på flash og reflektorer, så
det ønskede resultat opnås.

Studioflash fjernstyres fra kameraet enten via et kabel sat i kameraets
Sync-stik, eller ved at man har monteret en Infrarød trigger på kameraet (en
flash, der blitzer med infrarødt lys) og aktiveret flashens slavefunktion.
Sidste mulighed er en trådløs sender monteret på kameraet og en modtager på
flashen.

Til et godt portræt bruger man normalt kun en lampe til hovedlys og opbløder
skyggerne med reflektorer. Man kan også lægge reflekser i håret ved at bruge
endnu en flash monteret med en Snoot-cone (gir et koncentret lys, lige som
en spotlampe) højt placeret over personen.

Bruger man flere flash, vil der også komme flere reflekser i personens øjne,
hvilket virker forstyrrende.
Til at bestemme blændet bruger man normalt et flashmeter (brug en fast
lukkertid på1/125 sec.)
Et DSLR har dog et histogram, der kan bruges istedet. Snup et billed og kig
på histogrammet og tilpas blænden.
Som en tommelfingerregel, kan du regne med et udgangspunkt på F:8,0 ved 100
ISO ved laveste styrke på flashen eller deromkring, men du vil hurtigt få
skudt dig ind.

Hvis du bor i nærheden af Århus, kan du jo aflægge husets studio et besøg,
og tage flashkørekortet for 100 kr og derefter leje studioet for bare 50
kr/timen. så kan du for små penge afgøre, om studioarbejde er noget for dig.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brizz

Dato : 15-03-06 10:30

Frodo Nifinger skrev:
<KLIP en masse kanon god viden>

> [...]
> kr/timen. så kan du for små penge afgøre, om studioarbejde er noget for dig.

Bor i Malmø normalt så det er jo lige rundt om hjørnet
Men vil ikke afvise at jeg kigger forbi en dag!
Takker for den gode gennemgang. Det satte nogen ting på plads.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-03-06 11:49

> [...]
> Men vil ikke afvise at jeg kigger forbi en dag!
> Takker for den gode gennemgang. Det satte nogen ting på plads.

Velbekomme.

Hvis du har tænkt dig at kaste dig ud i studioets svære kunst, kan jeg
anbefale dig at kigge nærmere på Walimex studioudstyr fra www.foto-walser.de
Det er ganske udmærket udstyr, der til fulde lever op til kravene om
flektisibilitet og ekstraudstyr. Kvaliteten er også ganske fin, og så koster
de kun en trediedel af andre studioflash.
De har for eksempel et komplet sudio med 3 lamper, trådløs udløsning og alle
nødvendige tilbehørsdele til bare 6600 kr.
Der mangler bare lige en baggrund for at det er et fuldstændigt studio:
http://www.foto-walser.biz/myfactory20/Shop/Shop.aspx?ClientID=wf286689875578162267&Shop=1&Type=9&Param=2248&Group=244&Language=D

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : den ægte fotomand

Dato : 16-03-06 14:26

> Til at bestemme blændet bruger man normalt et flashmeter (brug en fast
> lukkertid på1/125 sec.)

Ja det er rigtig smart råd, hvis kameraet har en sync tid på 1/60, eller
måske ikke lige!

Per

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-03-06 01:07

den ægte fotomand wrote:

> Ja det er rigtig smart råd, hvis kameraet har en sync tid på 1/60,
> eller måske ikke lige!

Alle moderne DSLR har synctider fra 1/250 sec og op til 1/500 sec.
1/125 sec burde være uproblematisk, men bevares, det er da stort set
ligegyldigt i et studio med kontrolleret lys.
1/60 sek er vist fra Canon's FD-tid.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brizz

Dato : 15-03-06 12:12

Har godt set på de sæt han har dernede. Men har også kigget på 2
sæt hos www.kaffebrus.com et 900w og et 1000w sæt til samme priser.
Kan du gennemskue om det er noget der er på højde med foto walser?
Vi er 2 der er gået sammen om at købe lidt ind osv så udgifterne er
ikke så slemme...endnu

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-03-06 12:25

"Brizz" <google@gronaerten.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg må tilstå, at jeg ingen anelse har om det system fra kaffebrus.com.
Må indrømme at det ser billigt ud, men synes også oplysningerne er yderst
mangelfulde.
Vær opmærksom på, om der er til at købe nye flashrør til flashene. (kan man
til Walimex 40euro)

En anden ting er størrelsen på lamperne.Vælg lamper med trinløs regulering
af lysmængden. Og vælg lamper, der passer i størrelsen af jeres studio/sted
at stille det op. Et 350 W7s lampe er passende til små steder.
Hvis I køber lamnperne for store, kan det blive vanskeligt at skrue langt
nok ned for lyset eller flytte lamperne længere væk.

Tro mig, man ligger oftest og råder med blænde 8-11 og lamperne skruet
næsten helt ned til portrætter i studioer af stuestørrelse. Afstand mellem
flash/softboks og motiv 2,5-3-3,5 meter.

Har I mere plads at gøre med, er det en god ide at gå op i størrelse på
flashen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brizz

Dato : 15-03-06 12:33

Indtil videre bliver det en stue eller et kælderrum i villa det bliver
sat op i så pladsen er ikke den vilde.
Så som jeg forstår dig passer det sæt fra tyskland ind perfekt til
små steder?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-03-06 13:52

Indtil videre bliver det en stue eller et kælderrum i villa det bliver
sat op i så pladsen er ikke den vilde.
Så som jeg forstår dig passer det sæt fra tyskland ind perfekt til
små steder?

Ja så rimeligt da
Eneste ulempe jeg kan se ved dette anlæg er at pilotlyset er lidt svagt
Jeg har selv en CY350CR lampe..
Lyset justeres uafhængigt af flashlyset, men er kun på 60 W.
Til gengæld rummer anlægget næsten det hele.

Evt kan I kigge på anlæg fra K-serien, der har 150W halogen -pilotlys.
Kig selv inder stioflash og anlæg hos fotowalser.

Fotowalser er udmærket at handle med, selv om han ikke tager kreditkort.
hurtig og præcis er som jeg oplever ham.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brizz

Dato : 15-03-06 14:15

Så det er bankoverførsel til ham eller hvordan klarer man den?
De 60w i forhold til de 150W du omtaler. Er det pilotlyset?

Fra : Brizz

Dato : 15-03-06 16:32

Faldt lige over det sæt her.
http://www.foto-walser.biz/myfactory20/Shop/Shop.aspx?ClientID=wf286689875578162267&Shop=1&Type=9&Param=2726&Group=246&Language=D

Vil det være overkill eller er det egentlig "magen til det andet" bare
kraftigere?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-03-06 02:01

Brizz wrote:
> [...]
>
> Vil det være overkill eller er det egentlig "magen til det andet" bare

Forskellen ud over de kraftigere lamper er, at disse lamper har en 150W
halogen pære til pilotlys, der enten kan følge flashstyrken synkront eller
køre fuldt blus.
Du får også endnu en lampe med. til gengæld får du så ikke reflektoren og
dens strativ med, men det kan I jo købe løst ved siden af.
'
Jeg vil sige, at I vil få stor alsidighed ved dette sæt, da I vil kunne lave
meget store setups, med alle lamper, eller små ved at bruge de små lamper.
Det er et glimrende tilbud.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brizz

Dato : 16-03-06 02:15

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> meget store setups, med alle lamper, eller små ved at bruge de små lamper.

Vi er også begge ret lune på dette tilbud.
Nu udnytter jeg lige din viden lidt igen.
For jeg kan se på de største af lamperne er genopladnings tiden 3 sec.
Nogen mener det er lang tid. Andre er ligeglade.
Skal man lægge noget i det? Selvfølgelig ville det være rart hvis de var
klar når man slap knappen men er 3 sec for lang tid?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-03-06 08:25

> [...]
> Skal man lægge noget i det? Selvfølgelig ville det være rart hvis de var
> klar når man slap knappen men er 3 sec for lang tid?

Det er jo ved fuld udladning!
Hvor tit får I lige brug for det?
Som jeg sir, så skal I regne med at bruge laveste blus eller deromkring i en
kælder, og så arbejder I med blænder fra 5,6 til 11 ved 100 ISO. I praksis
betyder det vel, at at I kan skyde igen på i hvert fald under 1 sekund.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brizz

Dato : 16-03-06 10:31

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> betyder det vel, at at I kan skyde igen på i hvert fald under 1 sekund.

Det kan du jo have så ret i. Tror der bliver lagt en bestilling snart, i
det Tyske.
Mange tak for alle dine svar og råd.

Fra : den ægte fotomand

Dato : 16-03-06 14:40

hvad med dette, det er et glimrende begynderudstyr, og det kan du vel nemt
lige smutte til Kbh og kigge på:

http://www.obt.dk/hjemme_studie_flash_kit.htm

Og hvis det er for småt, så har de jo også noget større.

Per

Fra : den ægte fotomand

Dato : 16-03-06 14:35

> [...]
> betyder det vel, at at I kan skyde igen på i hvert fald under 1 sekund.

Hvordan vil du komme så langt ned. Jeg når sjældent under 16/22, ved 100 ASS
og 1/60. Og det er med et par på 250 WATT/joule

Tænk på at det er et kælderrum eller en stue, hvor meget bredde har du lige
til rådighed sådan et sted?? Så er spørgsmålet jo om du kan trække den langt
nok ud til siden eller langt nok bagud, uden at du skal arrangere hele stuen
om.

Hvad blev der af de her Dörr sæt som en del købte sidste år?

Per

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-03-06 01:03

den ægte fotomand wrote:

> [...]
> du lige til rådighed sådan et sted?? Så er spørgsmålet jo om du kan
> trække den langt nok ud til siden eller langt nok bagud, uden at du

De flash, jeg har anbefalet har trinløs justering af effektien fra fuld
styrke og ned til 1/8 styrke.
Jeg oplever med min 350 W/s lampe med en softboksparaply sat for på 2 meters
afstand giver F:8 ved 200 ISO Det skruet helt ned eller næsten.

I sættet, som Brizz kigger på, er også en 250W/s lampe og med en stor
softboks burde man faktisk kunne komme lavere endnu. Jo større softboks, jo
mere lys sluger den jo. Dem i sættet er jo på 170 cm Ø

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-03-06 17:59

"Frodo Nifinger"

> [...]
> betyder det vel, at at I kan skyde igen på i hvert fald under 1 sekund.

Wow Jesper fanme en flot instruktion og vejledning - bravo..!!!!

Ved noget studie arbejde er det ny rart at have godt med blus i
lamperne, softboxe og paraplyer snupper en del, det er rart at
kunne blænde ned og få go dybdeskarphed i nogle situationer,
og fuld figur billeder kræver også ret meget lys, som du siger
skrue ned for styrken og få hurtigere lade tider, godt til modeller.
Så alt i alt vil jeg sige det er ikke så dårligt at have et kraftigere sæt,
hvis det så også er lidt mobilt, skader det heller ikke. -max-