understøttelse og anvendelse af imagemap
Fra : MooreHojer

Dato : 14-03-06 16:51

Hej NG

Jeg skal til og i gang med et projekt selve siden er et stort billede
hvor forskellige dele af billedet skal være klikbare.
Jeg havde egentlig tænkt mig at skære billedet i stykker og sætte det
sammen igen med <div></div> og css og på den måde gøre det klikbart.
Men så var det jeg faldt over imagemaps i html hvor jeg kan gøre det
uden at skulle skille billedet af og risikere at mit "puslespil" ikke
bliver samlet ens i alle browsertyper og størrelser. Umidelbart så det
meget lovende ud, men inden jeg dykker nærmere ned i dets muligheder vil
jeg lige høre om
1) hvordan er understøttelsen af imagemaps i de forskellige browsere
2) hvordan er understøttelsen af imagemaps i de forskellige versioner af
html og xhtml
3) om der er nogen der vil fraråde at brufe imagemaps og hvorfor

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-03-06 18:40

MooreHojer wrote:

> [...]
> html og xhtml
> 3) om der er nogen der vil fraråde at brufe imagemaps og hvorfor

Du kan trygt bruge image maps på dine
websider, der en gammel og velkendt teknologi,
som understøttes ensartet af alle browsere, jeg
kender yil, og som også er en del af xhtml 1.0
standarden.

Det man kan have imod image maps, at det jo sjældent
er særligt tydeligt, hvor et link er placeret og hvor
det fører hen, og du skal være ganske ferm til dynamisk
html for at lave rollover-effekt på et link.

Desuden er der jo et spørgsmål om tilgængelighed,
i hvert fald skal du huske dine tabindex-attributter,
og en tekstmenu for dem, der ikke kan se grafikken.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : MooreHojer

Dato : 14-03-06 19:34

> Du kan trygt bruge image maps på dine
> websider, der en gammel og velkendt teknologi,
> som understøttes ensartet af alle browsere,

Lyder godt

> jeg kender yil,

yil ???

> Det man kan have imod image maps, at det jo sjældent
> er særligt tydeligt, hvor et link er placeret og hvor
> det fører hen, og du skal være ganske ferm til dynamisk
> html for at lave rollover-effekt på et link.

Point taken

> Desuden er der jo et spørgsmål om tilgængelighed,
> i hvert fald skal du huske dine tabindex-attributter,

Ok

> og en tekstmenu for dem, der ikke kan se grafikken.

Er ikke helt med...

--
MooreHojer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-06 19:51

MooreHojer skrev:

> Er ikke helt med...

Du skal bare huske at bruge alt-parameteren på area - så bør menuen også
kunne bruges af browsere der ikke viser billeder.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MooreHojer

Dato : 14-03-06 21:06

> Du skal bare huske at bruge alt-parameteren på area - så bør menuen
> også
> kunne bruges af browsere der ikke viser billeder.

ah, selvfølgelig... den var så simpel og indlysende at den ikke faldt
mig ind...

--
MooreHojer

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-03-06 01:34

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det man kan have imod image maps, at det jo sjældent
> er særligt tydeligt, hvor et link er placeret og hvor
> det fører hen, og du skal være ganske ferm til dynamisk
> html for at lave rollover-effekt på et link.

Det har jeg prøvet at lave med position:absolute; og links
placeret præsis hvor de skal være på billedet. Her han man
med a og a:hover lave noget ganske effektfuldt, som til fulde
opfylder de krav du efterlyser.

Det er mange år siden jeg har lavet et imagemap - det var
dengang jeg brugte Map This, se
http://hjemmesideskolen.dk/html/hotspot.asp, så jeg ved ikke
om man kan lave noget css på de links

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med rss

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-03-06 12:08

Allan Vebel wrote:

> Det har jeg prøvet at lave med position:absolute; og links
> placeret præsis hvor de skal være på billedet. Her han man
> med a og a:hover lave noget ganske effektfuldt, som til fulde
> opfylder de krav du efterlyser.

Åh, ja. Det havde jeg såmænd ikke tænkt på. Jeg havde mere
clip-egenskaben i tankerne, som jeg har anvendt på
dette eksempel:
http://www.webdesign101.dk/showcase/rollover/rollover_1.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk