Skade ved narkose og så narkose igen?
Fra : LH

Dato : 13-03-06 17:53

Er der nogen her der ved om når en kat én gang har taget skade under en
narkose, og den så skal i narkose igen, er der så en større risiko end
"normalt"? Min dyrlæge siger der er en større risiko, men det er mest ud fra
at der kan være en fysisk årsag til at det gik galt (og den vil man prøve at
finde først). Men er der en større risiko for en ny hjerneskade når der har
været en før? Håber spørgsmålet forstå rigtigt? Er der nogen der har prøvet
det eller kender nogen der har prøvet det?
Jeg har en kat der tog skade under en narkose for små to år siden. Katten
kom sig stort set men med det lille mén at dens hørelse ikke er fuldt så god
som før og den kan have svært ved at fokusere hvor en lyd kommer fra, men
ellers er der ingen problemer nu. Men desværre er jeg nødt til at den skal i
narkose igen nu på onsdag p.g.a. en meget dårlig tand. Den stinker
simpelthen råddent ud af munden. Det kan så holdes væk med en omgang
penicillin, men så snart jeg stopper sådan en kur, så vender lugten tilbage
og katten "hænger" og jeg kunne tænke mig det er tandpine den måske har. Så
nu har dyrlægen sagt at det er uholdbart i længden og der kun er én udvej
for at få fjernet den tand - og det kan ikke gøres uden at være i narkose.
Jeg er helt syg af bekymring for hvordan det skal gå.
Er der nogen der ved noget om det eller har været i samme situation og evt.
hvordan gik det så?

Med venlig hilsen

LH

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-03-06 21:34

Jeg er ikke dyrlæge, og jeg synes du skal stole på hvad din dyrlæge siger.
Det er altid en risiko at lægge et dyr i nakose, da svaghederne tager skade.
Alle individer har svagheder og en narkose er en ekstra belastning.
Men som jeg læser det, så har du ikke rigtig noget valg. Missen kan jo
heller ikke rende rundt med en rådden tand. Det er smertefuldt og du
risikerer at den holder op med at spise.

Hvad rådede dyrlægen dig til at gøre?

Held og lykke med det.
Nina

Fra : LH

Dato : 14-03-06 06:59

Dyrlægen har rådet mig til at få fjernet den tand på katten, som jeg også
skriver. Det er mig der har det frygteligt skidt med om katten nu overlever
en tur i narkose igen.

LH

Fra : Hanne Engermann

Dato : 14-03-06 01:40

Jeg kan ikke rigtigt forstå, at din dyrlæge først skal finde ud af, hvad
der var årsagen for to år siden, men nu, hvor han er han obs på
problemet, vil han nok denne gang bruge en anden form for narkose, måske
kombineret med ilttilførsel.

Du skal snakke det igennem med ham, så du ikke selv er så nervøs, men
det korte af det lange er, at tanden SKAL ud. Katten kan jo ikke gå med
tandpine konstant.

Held og lykke - krydser fingre for jer på onsdag!

PS: Med hensyn til den fremtidige "vedligeholdelse" af kattens tænder
vil jeg anbefale dig at købe Buca-cat. Det smøres på kattens tandkød, og
katte betragter det som "guf". Hvis din dyrlæge ikke har det, kan det
købes her:
http://www.vetshop.dk/produkt84.html

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 14-03-06 07:51

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> wrote in message
> [...]
> være i narkose. Jeg er helt syg af bekymring for hvordan det skal gå.
> Er der nogen der ved noget om det eller har været i samme situation og

Min kat Blonde havde problem med en narkose type da han i sin tid blev
kastreret (han blev meget syg 1-2 dage efter). Men når man er obs på det, så
passes der jo bedre på og Blonde er blevet bedøvet 2 gange siden, bare med
en anden type narkose, og det gik bare så fint.
Så når dyrlægen er klar over der er problemer, går jeg ud fra de bruger en
anden form for narkose, det kan man jo bede dem om i hvert fald. Men jeg
havde det også SÅ dårligt da Blonde skulle bedøves og var SÅ nervøs, men alt
gik fint. Det var i forbindelse med en øjenoperation og et par dage efter
måtte vi afsted igen, da en af trådene var "vasket" af, og anden gang fik
jeg lov at holde ham i poten
Hvad var egentlig problemet med den narkose den fik sidste ?

--
Hilsen Denise

Fra : LH

Dato : 14-03-06 11:01

Det blev først opdaget bagefter at katten ikke havde kunnet tåle narkosen.
Det var mig selv der kunne se der var noget galt, da jeg fik den hjem. Den
var omtumlet og kunne ikke holde balancen. Og den kunne ikke spise selv de
første dage og den fik vand med en sprøjte o.s.v.og så kunne jeg se den ene
pupil var meget større end den anden. Hvad der er gået galt under selve
bedøvelsen ved vist ingen. De siger at den har fået normal bedøvelse og det
kan være tegn på der kunne være nyreproblemer, men katten virke ikke nyresyg
selvom jeg ved jeg har PKD hos mine persere. Nærmere kan jeg ikke komme en
forklaring - jeg ved bare at jeg er SÅ nervøs for hvordan det skal gå.

LH

Fra : Hanne Engermann

Dato : 14-03-06 12:15

> [...]
> selvom jeg ved jeg har PKD hos mine persere. Nærmere kan jeg ikke komme en
> forklaring - jeg ved bare at jeg er SÅ nervøs for hvordan det skal gå.

Er din kat også en Perser? I den forbindelse vil jeg gøre dig opmærksom
på (hvis du ikke ved det i forvejen), at du kan få din kat scannet for
PKD.

Og så er der visse loppemidler, hvor affaldsstofferne efter
"behandlingen" i nyrerne er de samme som dem efter narkose, og hvis
katten umiddelbart før operation er loppebehandlet, kan koncentrationen
derfor blive så høj, at nyrerne ikke når at udskille dem, og der sker en
forgiftning.

Fra : LH

Dato : 14-03-06 12:30

Min kat er en perser og jeg ved godt at de kan scannes. Har mistet tre (mor,
far og en killing)og hende der nu skal ud og i bedøvelse igen er en
"killing" fra de forældre. Jeg vidste intet om PKD dengang men det ved jeg i
dag! Men hende der skal i narkose skal scannes, have taget blodprøver m.m
inden de går i gang.

LH

Fra : LH

Dato : 15-03-06 17:16

Det gik godt med narkosen hos dyrlægen -til dem der er interesseret. Til
gengæld har katten en tandsygdom som vist skulle være specielt for bla
perserkatte. Jeg kan ikke forklare hvad det er, men katten er henvist til en
anden dyrlæge, der ved lidt mere om det, da man hos mine dyrlæger ikke kunne
fjerne de dårlige tænder. Er der nogen der kender til hvad det kan være. Jeg
mener at kan huske jeg for ikke længe siden, netop har læst om en eller
anden tandsygdom hos racekatte, men kan nu selvfølgelig ikke finde hvor det

Fra : Hanne Engermann

Dato : 15-03-06 18:00

> [...]
> anden tandsygdom hos racekatte, men kan nu selvfølgelig ikke finde hvor det

Det var i hvert fald godt, det gik fint med narkosen. En tandsygdom, som
skulle være speciel for bl.a. perserkatte, kender jeg ikke, men jeg har
disse link om tænder, hvor du måske kan finde noget, du kan bruge:
http://www.mypetspages.com/petinfo/feline/dental%20disease.php
http://www.toothvet.ca/services.html
http://www.tierklinik-seeburg.de/zahnstat/zahn.html

Hvis din dyrlæge har nævnt "Neck lesion", kan du se her, hvad jeg har
klippet fra Netdyredoktor www.netdyredoktor.dk Ellers søg efter navnet
på Nettet.

"...Hos katte ser man en tandlidelse, som hedder Neck Lesion. Neck
Lesion er en nedbrydning af tandstrukturen mellem tand og tandkød,
nærmere betegnet tandhalsen.
Ofte har ejeren bemærket, at katten har smerter, når den spiser, ligesom
der med det blotte øje kan ses huller i tanden/tænderne. Behandlingen er
en tandrensning og udtræk af den/de angrebne tænder.
Nogle tandudtræk kan være komplicerede, og nødvendiggør en operativ
fjernelse, og her træder dyrlægen til. Gamle betændelsestilstande kan
bevirke, at tanden sidder cementeret fast i gammelt arvæv, og i disse
tilfælde må dyrlægen bruge specialudstyr for at kunne løsne tænderne."

Fra : Denise

Dato : 15-03-06 19:13

LH wrote:
> [...]
> længe siden, netop har læst om en eller anden tandsygdom hos
> racekatte, men kan nu selvfølgelig ikke finde hvor det var.

Det var dejligt at det gik fint med narkosen
Neck Lesion, hvis det er den de snakker om, er ikke specielt for persere,
og jeg kender heller ikke nogen speciel tandsygdom for dem, men du må
endelig skrive, hvis du får navnet at vide.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : LH

Dato : 15-03-06 19:24

Det var lige netop den jeg læste om - har lige haft fundet den igen. Men jeg
tror alligevel ikke helt det var den. Men det var noget med at tænderne gik
i stykker ved almindelig udtrækning, så der skulle mere speciel erfaring og
udstyr til.

LH

Fra : Denise

Dato : 15-03-06 20:02

LH wrote:
> [...]
> Men jeg tror alligevel ikke helt det var den. Men det var noget med
> at tænderne gik i stykker ved almindelig udtrækning, så der skulle

Hmm, det gør Neck Lesions faktisk også, netop fordi der er huller i
tandkanten.
Hvornår skal du derned så ?

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : LH

Dato : 15-03-06 20:14

Den dyrlæge jeg skulle snakke med træffer jeg først i morgen tidlig - så
endnu ved jeg ikke hvordan og hvornår.