Overskrifters størrelse
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-03-06 17:15

Er det belæg for den påstand, at en h4-overskrift er samme
størrelse som skriften i et tekstafsnit, hvis ikke
nogen elementer påtrykkes en font-size?

Er der belæg for den påstand, at forholdet mellem
overskrifternes størrelse er faktor 1,2?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-06 17:54

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Er det belæg for den påstand, at en h4-overskrift er samme
> størrelse som skriften i et tekstafsnit, hvis ikke
> nogen elementer påtrykkes en font-size?

Det har hidtil passet i mine browsere.

> Er der belæg for den påstand, at forholdet mellem
> overskrifternes størrelse er faktor 1,2?

I sin tid kunne man i Opera vælge en procentforøgelse mellem
overskriftsniveauerne, og den var forudindstillet på 20. Det ser
ud til ved et hastigt kik at der i 8'eren blot er faste
punktstørrelser.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-03-06 18:00

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> nogen elementer påtrykkes en font-size?
>
> Er der belæg for den påstand, at forholdet mellem
> overskrifternes størrelse er faktor 1,2?

Det kan du vel teste ved at lave en testside med brødtekst sat til 1em og
med overskrifter h1 - h6 uden nogen størrelse defineret.

Åbn siden i forskellige browsere og tag et dump [At]+[PrtScrn] af siden og
åbn dumpene i et grafikprogram.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-03-06 15:08

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> med overskrifter h1 - h6 uden nogen størrelse defineret.
>
> Åbn siden i forskellige browsere og tag et dump [At]+[PrtScrn] af siden og

Jeps, men jeg er lige så doven som de fleste,
så jeg gamblede på, at nogen kunne spare mig
for arbejdet. Og det har "nogen" gjort jf.
referencerne til W3C.

Og ja, slutresultatet er, at det er en
browserspecifik faktor.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-03-06 18:47

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Er det belæg for den påstand, at en h4-overskrift er samme
> størrelse som skriften i et tekstafsnit, hvis ikke
> nogen elementer påtrykkes en font-size?

Det er ikke et krav, men i CSS 2-standarden er der et
eksempel-stylsheet for HTML, og der står:
----
H1 { font-size: 2em; margin: .67em 0 }
H2 { font-size: 1.5em; margin: .83em 0 }
H3 { font-size: 1.17em; margin: 1em 0 }
H4, P,
BLOCKQUOTE, UL,
FIELDSET, FORM,
OL, DL, DIR,
MENU { margin: 1.33em 0 }
H5 { font-size: .83em; line-height: 1.17em; margin: 1.67em 0 }
H6 { font-size: .67em; margin: 2.33em 0 }
H1, H2, H3, H4,
H5, H6, B,
STRONG { font-weight: bolder }
----
Her har h4 ganske rigtigt en størrelse på default (1em).

> Er der belæg for den påstand, at forholdet mellem
> overskrifternes størrelse er faktor 1,2?

Størrelsesforskellen mellem overskrifterne er så:
h1/h2 : 1.33
h2/h3 : 1.28
h3/h4 : 1.17
h4/h5 : 1.20
h5/h6 : 1.24

Så 1.2 er ikke helt ved siden af, men det er heller ikke reglen.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-06 22:04

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Så 1.2 er ikke helt ved siden af, men det er heller ikke
> reglen.

En note til font-size-definitionen i CSS 2.1 angiver følgende:

bq1:
http://www.w3.org/TR/CSS21/fonts.html
-
Note 2. In CSS1, the suggested scaling factor between adjacent
indexes was 1.5 which user experience proved to be too large. In
CSS2, the suggested scaling factor for computer screen between
adjacent indexes was 1.2 which still created issues for the small
sizes. The new scaling factor varies between each index to provide
better readability.
#

--
Jens Gyldenkærne Clausen