| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Hvordan bruges et gråkort til hvidbalance,~ Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 12:12 |  
  |   
            Da jeg lige har været i ikke superfrugtbar debat i anden gruppe om 
 brugen af gråkort til hvidbalance korrigering vil jeg lige sikre mig at 
 jeg har fattet brugen af dette.
 
 Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod 
 tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold 
 som det egentlige motiv. Derefter var det min plan i rawshooter at bruge 
 "hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som 
 hvidbalance reference.
 
 Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle 
 billeder der er taget under identiske lysforhold.
 
 Er der noget forkert i dette raw workflow iforhold til hvidbalance ?
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mogens Helmer Hansen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Helmer Hansen | 
  Dato :  13-03-06 12:25 |  
  |  
 
            Prøv at check her  www.rawworkflow.com/products/whibal/index.html
mvh.Mogens
 "Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:MPG.1e7f71f61bc2bfde98a2ad@news.sunsite.dk...
 > Da jeg lige har været i ikke superfrugtbar debat i anden gruppe om
 > brugen af gråkort til hvidbalance korrigering vil jeg lige sikre mig at
 > jeg har fattet brugen af dette.
 >
 > Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod
 > tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold
 > som det egentlige motiv. Derefter var det min plan i rawshooter at bruge
 > "hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som
 > hvidbalance reference.
 >
 > Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle
 > billeder der er taget under identiske lysforhold.
 >
 > Er der noget forkert i dette raw workflow iforhold til hvidbalance ?
 >
 > -- 
 > Venlig hilsen
 >
 > Jakob 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 12:28 |  
  |  
 
            In article <dv3kq9$ljf$1@newsbin.cybercity.dk>, oz5m@email.dk says...
 > Prøv at check her  www.rawworkflow.com/products/whibal/index.html
Kender den men tak for linket :0). 
 Jeg ser intet på den side jeg er uenig i jeg ville bare gerne have det 
 be eller afkræftet fra brugere på denne side der evt. indstiller 
 hvidbalance på den måde at min opfattelse er korrekt.
 -- 
 Venlig hilsen
 Jakob
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 12:29 |  
  |  
 
            Jakob skrev:
 > Da jeg lige har været i ikke superfrugtbar debat i anden gruppe om 
 > brugen af gråkort til hvidbalance korrigering vil jeg lige sikre mig at 
 > jeg har fattet brugen af dette.
 > 
 > Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod 
 > tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold 
 > som det egentlige motiv. 
 Og det er netop ikke den forklaring du lige gav i den anden gruppe:
 "Jeg har prøvet at bruge det grå
 pap præcist som et gråkort til hvidbalance kan bruges ved at tage et
 billede af det under samme lysforhold som det egentlige billede og brugt
 dette til at sætte hvidbalance med."
 Hvis du nu kunne finde ud af hvad du virkeligt mener, var det lettere 
 for andre at forholde sig til det
 >Derefter var det min plan i rawshooter at bruge 
 > "hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som 
 > hvidbalance reference.
 Hvorfor dog komplicere ved at bruge et gråkort til hvidbalance
 > Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle 
 > billeder der er taget under identiske lysforhold.
 > 
 > Er der noget forkert i dette raw workflow iforhold til hvidbalance ?
 > 
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 12:40 |  
  |   
            In article <4415576e$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>, 
 olenospam@nospam.dk says...
 
 > Og det er netop ikke den forklaring du lige gav i den anden gruppe:
 > 
 > "Jeg har prøvet at bruge det grå
 > pap præcist som et gråkort til hvidbalance kan bruges ved at tage et
 > billede af det under samme lysforhold som det egentlige billede og brugt
 > dette til at sætte hvidbalance med."
 
 Prøv lige at forklare mig hvor forskellen ligger for jeg kan ved gud 
 ikke se det. 
 
 > Hvis du nu kunne finde ud af hvad du virkeligt mener, var det lettere 
 > for andre at forholde sig til det
 
 Jeg gider ikke videreføre den ikke særligt frugtbare debat fra den anden 
 tråd her men når du nu beklikker mig på den måde vil jeg da lige citere 
 mig selv direkte fra den anden tråd hvor du mener jeg siger noget andet 
 end her
 
 """"""" Jeg har såmænd bare inkluderet det famøse papstykke på et 
 billede taget 
 under samme forhold som resten, og brug "hvidbalance-sampleren" i 
 rawshooter til at vælge den med.
 
 Dette medførte ikke en god og naturtro hvidbalance, så vi sletter anden 
 mulighed""""""""""
 
 Hvad er det du mener jeg udtrykker anderledes i denne tråd ? Det er 
 muligt du ikke har læst hele den anden tråd, eller ikke ved hvad der 
 menes med ovenstående men lad lige være med at tørre det af på mig.
 
 > Hvorfor dog komplicere ved at bruge et gråkort til hvidbalance
 
 Fordi jeg har prøvet at bruge et hvidt stykke karton til det samme og et 
 gråt stykke pap (som foreslået i den anden tråd) uden gode og 
 konsistente resultater.
 
 Jeg har læst at mange er rigtigt glade for de her gråkort til 
 hvidbalancejustering og derfor har jeg tænkt det som en løsning til mig. 
 Det er færdiglavet, vandfast, holdbart og kompakt så gider jeg ikke 
 brygge en løsning selv hvis det andet virker.
 
 og ja jeg ved godt at jeg bare kan sample rundt på mit billede til jeg 
 nærmer mig noget der virker rigtigt synes bare ikke det er godt nok.
 
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 13:39 |  
  |  
 
            Jakob skrev:
 > In article <4415576e$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>, 
 > olenospam@nospam.dk says...
 > 
 >> Og det er netop ikke den forklaring du lige gav i den anden gruppe:
 >>
 >> "Jeg har prøvet at bruge det grå
 >> pap præcist som et gråkort til hvidbalance kan bruges ved at tage et
 >> billede af det under samme lysforhold som det egentlige billede og brugt
 >> dette til at sætte hvidbalance med."
 > 
 > Prøv lige at forklare mig hvor forskellen ligger for jeg kan ved gud 
 > ikke se det. 
 Ovenstående siger du et billede af gråkortet + et andet billede.
 I det du har klippet væk vil du inkludere gråkortet i billedet (og det 
 er en rigtig god ide)
 >> Hvis du nu kunne finde ud af hvad du virkeligt mener, var det lettere 
 >> for andre at forholde sig til det
 >> Hvorfor dog komplicere ved at bruge et gråkort til hvidbalance
 > 
 > Fordi jeg har prøvet at bruge et hvidt stykke karton til det samme og et 
 > gråt stykke pap (som foreslået i den anden tråd) uden gode og 
 > konsistente resultater.
   - forklaringen på det har du fået: Man skal kende og forstå 
 målemetoden for at få det til at fungere.
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 14:03 |  
  |   
            In article <441567ec$0$15791$14726298@news.sunsite.dk>, 
 olenospam@nospam.dk says...
 
 > Ovenstående siger du et billede af gråkortet + et andet billede.
 > 
 > I det du har klippet væk vil du inkludere gråkortet i billedet (og det 
 > er en rigtig god ide)
 
 Faktum er at i begge tråde omtaler jeg at jeg vil tage et billede hvor 
 gråkortet inkluderes og efterfølgende bruge dette som hvidbalance 
 reference for et ANDET billede taget under samme forhold.
 
 Du har misforstået dette og det er jo fair nok. Oven i det har du så 
 rodet eksponeringen ind i det hvilket nok har gjort forvirringen 
 komplet.
 
 Det ville da klæ dig at indrømme dette istedet for krampagtigt at 
 forsøge at fremstille det som om jeg har skiftet holdning.
 
 >   - forklaringen på det har du fået: Man skal kende og forstå 
 > målemetoden for at få det til at fungere.
 
 Ja så bliver du selvhøjtidelig ingen. Jeg har forstået proceduren, du 
 har misforstået spørgsmålet eller ikke læst hele tråden og så er den nok 
 ikke så meget længere.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 14:18 |  
  |  
 
            Jakob skrev:
 > In article <441567ec$0$15791$14726298@news.sunsite.dk>, 
 > olenospam@nospam.dk says...
 > 
 >> Ovenstående siger du et billede af gråkortet + et andet billede.
 >>
 >> I det du har klippet væk vil du inkludere gråkortet i billedet (og det 
 >> er en rigtig god ide)
 > 
 > Faktum er at i begge tråde omtaler jeg at jeg vil tage et billede hvor 
 > gråkortet inkluderes og efterfølgende bruge dette som hvidbalance 
 > reference for et ANDET billede taget under samme forhold.
 NIX:
 "Og så har jeg IKKE misforstået noget. Jeg har prøvet at bruge det grå
 pap præcist som et gråkort til hvidbalance kan bruges ved at tage et
 billede af det under samme lysforhold som det egentlige billede og brugt
 dette til at sætte hvidbalance med. Det ramte så ikke rigtigt og jeg kan
 kun tilskrive at papkortet ikke rammer helt rigtigt og det er derfor
 ikke en løsning jeg kan bruge."
 > 
 > Du har misforstået dette og det er jo fair nok. Oven i det har du så 
 > rodet eksponeringen ind i det hvilket nok har gjort forvirringen 
 > komplet.
 > 
 > Det ville da klæ dig at indrømme dette istedet for krampagtigt at 
 > forsøge at fremstille det som om jeg har skiftet holdning.
 > 
 >>   - forklaringen på det har du fået: Man skal kende og forstå 
 >> målemetoden for at få det til at fungere.
 > 
 > Ja så bliver du selvhøjtidelig ingen. Jeg har forstået proceduren, du 
 > har misforstået spørgsmålet eller ikke læst hele tråden og så er den nok 
 > ikke så meget længere.
 > 
 Så jeg har ikke misforstået noget, har ikke noget at indrømme. Måske har du.
 Men jeg gider ikke dette, hvor du som ovenstående løber fra egne udsagn
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 14:32 |  
  |   
            In article <44157118$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>, 
 olenospam@nospam.dk says...
 
 > "Og så har jeg IKKE misforstået noget. Jeg har prøvet at bruge det grå
 > pap præcist som et gråkort til hvidbalance kan bruges ved at tage et
 > billede af det under samme lysforhold som det egentlige billede og brugt
 > dette til at sætte hvidbalance med. Det ramte så ikke rigtigt og jeg kan
 > kun tilskrive at papkortet ikke rammer helt rigtigt og det er derfor
 > ikke en løsning jeg kan bruge."
 
 OK og det vil du bruge til at dokumentere at jeg har skrevet er noget 
 andet ? DET ER JO DET SAMME...
 
 Fatter ikke hvor du vil hen med det men det er også ligemeget. Hvis du 
 har læst den anden tråd i sin helhed har jeg helt ned i detaljen 
 beskrevet hvad det er jeg ville, og hvordan jeg vil gøre det inklusive 
 hvilke værktøjer jeg bruger i rawshooter.
 
 > Men jeg gider ikke dette, hvor du som ovenstående løber fra egne udsagn
 
 Fint nok det giver heller ingen mening overhovedet jeg må indrømme jeg 
 kan overhovedet ikke se hvad du mener, det giver ikke mening.
 
 EOD.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Johnny Andersen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johnny Andersen | 
  Dato :  13-03-06 13:23 |  
  |   
            
"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:MPG.1e7f71f61bc2bfde98a2ad@news.sunsite.dk...
 > Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod
 > tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold
 > som det egentlige motiv. Derefter var det min plan i rawshooter at bruge
 > "hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som
 > hvidbalance reference.
 >
 > Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle
 > billeder der er taget under identiske lysforhold.
 Du har forstået det rigtig Jakob. Dog er der en del ueninghed om det skal 
 være 12 eller 18% grå.
 Thom Hogan sværger til 12% grå, så den ville nok være en fordel, at have 
 begge.
 http://www.bythom.com/graycards.htm
Så godt din debat med Ole Larsen i den anden gruppe - jeg kunne heller ikke 
 finde rundt i hvad det var han mente.
 Med venlig hilsen
 Johnny
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 13:26 |  
  |   
            In article <44156425$0$15791$14726298@news.sunsite.dk>, netsat_99
 @yahoo.dk says...
 
 > 
 > Du har forstået det rigtig Jakob. 
 
 Godt tak for det :0)
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leif Langgaard (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  13-03-06 13:40 |  
  |  
 
            "Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:MPG.1e7f71f61bc2bfde98a2ad@news.sunsite.dk...
 > Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod
 > tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold
 > som det egentlige motiv. Derefter var det min plan i rawshooter at bruge
 > "hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som
 > hvidbalance reference.
 >
 Hej Jacob
 Du kan bruge bække metoder, dog ville jeg foretrække at komme hjem med en 
 optagelse som var perfekt, det vil sige at hvidbalancen var indstillet inden 
 optagelsen.
 Men du kan jo gøre bække dele, hvis du vil skyde en serie, kan du tage 1. 
 billede af gråkortet til referencen og indstilling, og derefter tage din 
 serie, forudsat at lyset er uændret, når du kommer hjem har du billede 1 til 
 at indstille efter.
 -- 
 Leif Langgaard
 GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
 http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv  www.fotomedia.se
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 13:55 |  
  |  
 
            Leif Langgaard skrev:
 > Hej Jacob
 > 
 > Du kan bruge bække metoder, dog ville jeg foretrække at komme hjem med en 
 > optagelse som var perfekt, det vil sige at hvidbalancen var indstillet inden 
 > optagelsen.
 > Men du kan jo gøre bække dele, hvis du vil skyde en serie, kan du tage 1. 
 > billede af gråkortet til referencen og indstilling, og derefter tage din 
 > serie, forudsat at lyset er uændret, når du kommer hjem har du billede 1 til 
 > at indstille efter.
 > 
 Det vil kun fungere præcist hvis eksponering (tid/bl./iso) og motiv er 
 uændret.
 Se evt. Russell Browns film - det var vist om hans script til "image 
 processor" til  ps cs
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 14:08 |  
  |   
            In article <44156bbc$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>, 
 olenospam@nospam.dk says...
 
 > Det vil kun fungere præcist hvis eksponering (tid/bl./iso) og motiv er 
 > uændret.
 
 Er du sikker på det, det ændrer vel ikke på lysets farve og det er vel 
 det man korrigerer ved hvidbalance justering. 
 
 Igen taler jeg IKKE om at bruge et gråkort til at styre eksponeringen 
 efter men vil da ikke afvise at det hænger sammen.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 14:13 |  
  |  
 
            Jakob skrev:
 > In article <44156bbc$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>, 
 > olenospam@nospam.dk says...
 > 
 >> Det vil kun fungere præcist hvis eksponering (tid/bl./iso) og motiv er 
 >> uændret.
 > 
 > Er du sikker på det, det ændrer vel ikke på lysets farve og det er vel 
 > det man korrigerer ved hvidbalance justering. 
 > 
 > Igen taler jeg IKKE om at bruge et gråkort til at styre eksponeringen 
 > efter men vil da ikke afvise at det hænger sammen.
 > 
 Naturligvis ændrer en anden ekspo. på farverne der registreres af kameraet
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Leif Langgaard (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  13-03-06 14:14 |  
  |  
 
            "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44156bbc$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
 > Det vil kun fungere præcist hvis eksponering (tid/bl./iso) og motiv er 
 > uændret.
 Motiv!
 Hvordan har det indflydelse på en måling af det indfaldene lys' 
 farvetemperatur?
 -- 
 Leif Langgaard
 GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
 http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv  www.fotomedia.se
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 14:23 |  
  |  
 
            Leif Langgaard skrev:
 > "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:44156bbc$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
 > 
 > 
 >> Det vil kun fungere præcist hvis eksponering (tid/bl./iso) og motiv er 
 >> uændret.
 > 
 > Motiv!
 > 
 > Hvordan har det indflydelse på en måling af det indfaldene lys' 
 > farvetemperatur?
 > 
 Går ud fra, når du kun tager motiv op, at du erkender at ekspon. skal 
 være uændret?
 Motiv: Det i kameraet indfaldende lys er reflekteret af motivet, der 
 derved "farver" lyset. Derved kan du se forskel på en sort og en hvid 
 væg i samme lys.
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Leif Langgaard (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  13-03-06 15:26 |  
  |  
 
            "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4415722f$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Motiv: Det i kameraet indfaldende lys er reflekteret af motivet, der 
 > derved "farver" lyset. Derved kan du se forskel på en sort og en hvid væg 
 > i samme lys.
 >
 Her tager du fejl, ovenstående er jo en "standartmåling" uden brug af 
 referencekort!
 Det er jo netop for at undgå motivets "farvning" af lyset man bruger 
 referencekort.
 Derved justeres VB til det lys der rammer kortet, dette giver et 
 måleresultat der er uafhængig af de farver der er i, eller måtte dominere 
 motivet.
 Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på 
 farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?
 -- 
 Leif Langgaard
 GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
 http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv  www.fotomedia.se
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 15:27 |  
  |   
            In article <441580ea$0$15787$14726298@news.sunsite.dk>, 
 langgaard@klarupnet.dx says...
 
 > Det er jo netop for at undgå motivets "farvning" af lyset man bruger 
 > referencekort.
 > Derved justeres VB til det lys der rammer kortet, dette giver et 
 > måleresultat der er uafhængig af de farver der er i, eller måtte dominere 
 > motivet.
 
 Det er præcis sådan jeg har opfattet det.
 
 > Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på 
 > farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?
 
 Det vil jeg egentlig også gerne.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 15:35 |  
  |  
 
            Leif Langgaard skrev:
 > "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:4415722f$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Motiv: Det i kameraet indfaldende lys er reflekteret af motivet, der 
 >> derved "farver" lyset. Derved kan du se forskel på en sort og en hvid væg 
 >> i samme lys.
 >>
 > 
 > Her tager du fejl, ovenstående er jo en "standartmåling" uden brug af 
 > referencekort!
 > Det er jo netop for at undgå motivets "farvning" af lyset man bruger 
 > referencekort.
 > Derved justeres VB til det lys der rammer kortet, dette giver et 
 > måleresultat der er uafhængig af de farver der er i, eller måtte dominere 
 > motivet.
 Netop, hvis man gør som du foreslog:
 > Men du kan jo gøre bække dele, hvis du vil skyde en serie, kan du tage 1. 
 > billede af gråkortet til referencen og indstilling, og derefter tage din 
 > serie, forudsat at lyset er uændret, når du kommer hjem har du billede 1 til 
 > at indstille efter.
 Vil man komme hjem med en stribe med forskellig farvebalance, der skal 
 justeres ind efter en anden optagelse. Det er upræcist
 > 
 > Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på 
 > farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?
 > 
 Prøv selv at tage -1ev, o, +1ev af samme motiv, så behøver du ikke spørge.
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 15:42 |  
  |   
            In article <44158321$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>, 
 olenospam@nospam.dk says...
 
 > Vil man komme hjem med en stribe med forskellig farvebalance, der skal 
 > justeres ind efter en anden optagelse. Det er upræcist
 
 Sludder, da ikke hvis præmissen om at de er optaget under ens lysforhold 
 opfyldes. Det er jo det der er udgangspunktet for debatten.
 
 > > Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på 
 > > farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?
 > > 
 > Prøv selv at tage -1ev, o, +1ev af samme motiv, så behøver du ikke spørge.
 
 Det vil jeg da prøve af iaften.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 16:00 |  
  |  
 
            Jakob skrev:
 > In article <44158321$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>, 
 > olenospam@nospam.dk says...
 > 
 >> Vil man komme hjem med en stribe med forskellig farvebalance, der skal 
 >> justeres ind efter en anden optagelse. Det er upræcist
 > 
 > Sludder, da ikke hvis præmissen om at de er optaget under ens lysforhold 
 > opfyldes. Det er jo det der er udgangspunktet for debatten.
 > 
 Du er et vrøvlehoved:
 Prøv at tage en sort væg og en hvid væg under samme lysforhold.
 Og prøv at gøre det med samme eksponering.
 Og gentag det med eksponering efter motiv.
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Leif Langgaard (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  13-03-06 16:37 |  
  |  
 
            "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44158321$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >> Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på 
 >> farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?
 >>
 > Prøv selv at tage -1ev, o, +1ev af samme motiv, så behøver du ikke spørge.
 >
 Jeg har ikke talt om fejlbelysninger, men om korrekt belyste motiver, på 
 disse er der _ingen_ forskel på om et billede er taget på 1/30sec. f.16 
 eller 1/1000sec. f.2,8. rent farvemæssigt (og jeg ved godt at 
 dybdeskarpheden ændre sig).
 Slut herfra.
 -- 
 Leif Langgaard
 GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
 http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv  www.fotomedia.se
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 16:49 |  
  |  
 
            Leif Langgaard skrev:
 > 
 > Jeg har ikke talt om fejlbelysninger, men om korrekt belyste motiver, på 
 > disse er der _ingen_ forskel på om et billede er taget på 1/30sec. f.16 
 > eller 1/1000sec. f.2,8. rent farvemæssigt (og jeg ved godt at 
 > dybdeskarpheden ændre sig).
 Har jeg påstået at der skulle være det?
 Men en rød postkasse har en anden farve i skygge end i "ikke skygge" og 
 derfor skal motivet være det samme for at førnævnte af dig foreslåede 
 metode er præcis
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Leif Langgaard (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  13-03-06 17:15 |  
  |  
 
            "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4415945f$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
 > Leif Langgaard skrev:
 >
 >>
 >> Jeg har ikke talt om fejlbelysninger, men om korrekt belyste motiver, på 
 >> disse er der _ingen_ forskel på om et billede er taget på 1/30sec. f.16 
 >> eller 1/1000sec. f.2,8. rent farvemæssigt (og jeg ved godt at 
 >> dybdeskarpheden ændre sig).
 >
 > Har jeg påstået at der skulle være det?
 Ja, her:
 ">Prøv selv at tage -1ev, o, +1ev af samme motiv, så behøver du ikke 
 spørge."
 > Men en rød postkasse har en anden farve i skygge end i "ikke skygge" og 
 > derfor skal motivet være det samme for at førnævnte af dig foreslåede 
 > metode er præcis
 niels,,,,,,,,, ohhh undskyld, Ole, nye motiver kræver nye målinger, jeg 
 skrev at man efter målingen kunne skyde en serie. Men jeg burde måske, for 
 din skyld  havde skrevet at det skulle være under de samme lysforhold  
Helt slut herfra.
 -- 
 Leif Langgaard
 GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
 http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv  www.fotomedia.se
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 17:40 |  
  |  
 
            Leif Langgaard skrev:
 > "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:4415945f$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Leif Langgaard skrev:
 >>
 >>> Jeg har ikke talt om fejlbelysninger, men om korrekt belyste motiver, på 
 >>> disse er der _ingen_ forskel på om et billede er taget på 1/30sec. f.16 
 >>> eller 1/1000sec. f.2,8. rent farvemæssigt (og jeg ved godt at 
 >>> dybdeskarpheden ændre sig).
 >> Har jeg påstået at der skulle være det?
 > 
 > Ja, her:
 > 
 > ">Prøv selv at tage -1ev, o, +1ev af samme motiv, så behøver du ikke 
 > spørge."
 Og det skrev jeg som svar på dit spørgsmål om ekspon. skulle påvirke 
 farvebalancen. Og i forskellige motiver vil der være en forskellig 
 fordeling af farver og lys hvorfor min foreslåede lille test kunne vise 
 dig det. Men jeg har aldrig påstået at forskellige kombinationer af 
 tid/bl i samme lysværdi skulle gøre en forskel. Det kan næppe selv du få 
 det til.
 >> Men en rød postkasse har en anden farve i skygge end i "ikke skygge" og 
 >> derfor skal motivet være det samme for at førnævnte af dig foreslåede 
 >> metode er præcis
 > 
 > niels,,,,,,,,, ohhh undskyld, Ole, nye motiver kræver nye målinger, jeg 
 > skrev at man efter målingen kunne skyde en serie. Men jeg burde måske, for 
 > din skyld  havde skrevet at det skulle være under de samme lysforhold  
Åh, når argumenterne fejler, benytter vi øgenavne. Kan jeg så nu se frem 
 til at du i årevis herefter forfølger mig på samme åndspygmæiske måde du 
   forfølger niels?
 Hvad er der galt med dig - kan du ikke tåle at man har en anden 
 opfattelse end du, uden du geråder til uartigheder.
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Leif Langgaard (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  13-03-06 18:37 |  
  |  
 
            "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4415a07a$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >> niels,,,,,,,,, ohhh undskyld, Ole, nye motiver kræver nye målinger, jeg 
 >> skrev at man efter målingen kunne skyde en serie. Men jeg burde måske, 
 >> for din skyld  havde skrevet at det skulle være under de samme 
 >> lysforhold  
>
 > Åh, når argumenterne fejler, benytter vi øgenavne. Kan jeg så nu se frem 
 > til at du i årevis herefter forfølger mig på samme åndspygmæiske måde du 
 > forfølger niels?
 > Hvad er der galt med dig - kan du ikke tåle at man har en anden opfattelse 
 > end du, uden du geråder til uartigheder.
 Du må undskylde hvis du føler at jeg har en anden opfattelse end dig.
 Og for min skyld kan vi godt sige at alt hvad jeg har skrevet i denne tråd 
 er forkert, og alt hvad du har skrevet er korrekt.
 Nu er jeg da nem at have med at gøre ikke?
 Og samme status som niels har, opnår du _aldrig_    
Men jeg ved at vi er enige om emnet, men uoverensstemmelserne beror på 
 misforståelser som ofte kan forekomme når man på skrift og ganske kort skal 
 kommunikere så forholdsvis komplekse budskaber.
 -- 
 Leif Langgaard
 GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
 http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv  www.fotomedia.se
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 18:08 |  
  |  
 
            In article <44159a84$0$15787$14726298@news.sunsite.dk>, 
 langgaard@klarupnet.dx says...
 > 
 > niels,,,,,,,,, ohhh undskyld, Ole, nye motiver kræver nye målinger, jeg 
 > skrev at man efter målingen kunne skyde en serie. Men jeg burde måske, for 
 > din skyld  havde skrevet at det skulle være under de samme lysforhold  
Det har jeg allerede skrevet 10 gange uden at det hjælper. Igen er det 
 et af de forhold jeg har understreget som forudsætning men det siver 
 åbenbart ikke ind.
 -- 
 Venlig hilsen
 Jakob
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Jesper HVL (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper HVL | 
  Dato :  13-03-06 16:00 |  
  |  
 
            Leif Langgaard wrote:
 > "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:4415722f$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
 > 
 >>Motiv: Det i kameraet indfaldende lys er reflekteret af motivet, der 
 >>derved "farver" lyset. Derved kan du se forskel på en sort og en hvid væg 
 >>i samme lys.
 >>
 > 
 > 
 > Her tager du fejl, ovenstående er jo en "standartmåling" uden brug af 
 > referencekort!
 > Det er jo netop for at undgå motivets "farvning" af lyset man bruger 
 > referencekort.
 > Derved justeres VB til det lys der rammer kortet, dette giver et 
 > måleresultat der er uafhængig af de farver der er i, eller måtte dominere 
 > motivet.
 Netop (efter min forståelse) Gråkortet bruges i den digitale verden til 
 at finde "farven hvid". Det er derfor det er "kritisk" at det 
 reflekterer _alle_ synlige frekvenser lige meget. Om det er 12, 18 eller 
 42% er faktisk ligemeget - det er i realiteten de relative RGB tal i 
 billedet der bruges til at finde "farven hvid". Bagsiden af en blok, 
 eller et stykke papir, vil typisk ikke være ensartet neutralt/hvidt på 
 tværs af frekvenser. (For flueknipperen er det vigtigt   
Husk at mennesket øjne er meget tilgivne. Om aftenen er det f.eks. svært 
 at se at det lys der kommer fra en typisk lampe faktisk er temmelig gult.
 Derfor skal gråkort bruges "intelligent".
 Gå f.eks. ud en aften hvor solen er ved at gå ned, men det stadigvæk er 
 lyst. Tag et billede med kortet vendt mod solen - dvs. lys reflekteret 
 fra kortet direkte fra solen, og et med kortet vendt væk fra solen - 
 dvs. lys reflekteret fra kortet der er indfaldent spredt lys fra 
 atmosfæren (fra solen). Det vil selfvølgelig give to vidt forskellige 
 resultater!
 Normalt vil man bruge kortet til at finde balancen af det lys der 
 oplyser motivet.
 > 
 > Jeg vil gerne høre lidt om hvordan tid/blænde har indflydelse på 
 > farvetemperaturen, når vi taler om almindeligt benyttede kombinationer?
 > 
 Det har den selvfølgelig ikke - det er et spørgsmål om fysik. Lysets 
 farvesammensætning (frekvensfordeling) ændres ikke ved at du ændre en 
 lukketid   
Det der kan sættes spørgsmålstegn ved er: CCD/CMOS'ens farverespons som 
 funktion af eksponeringstid og ISO.
 Og her kan der _måske_ være en ide i at måle med den ISO du bruger.
 Men nu vil jeg gå ud lege med mit Mamiya C33   
Just my 2 cents
 J.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 16:18 |  
  |   
            In article <441588f4$0$38733$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, 
 jhvl@nospammail.tele.dk says...
 
 GOd sammenhængende forklaring, tak for det :0).
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Ole Larsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  13-03-06 16:24 |  
  |  
 
            Jakob skrev:
 > In article <441588f4$0$38733$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, 
 > jhvl@nospammail.tele.dk says...
 > 
 > GOd sammenhængende forklaring, tak for det :0).
 > 
 Kom bare igen når du har klaret foregående
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jan Bøgh (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  13-03-06 18:54 |  
  |  
 
            Jesper HVL skrev i 441588f4$0$38733$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
 > Leif Langgaard wrote:
 > Husk at mennesket øjne er meget tilgivne. Om aftenen er det f.eks.
 > svært at se at det lys der kommer fra en typisk lampe faktisk er
 > temmelig gult.
 Næh - det skyldes meget banalt at vores nattesyn er baseret på stave i 
 nethinden, der ikke kan skelne farver. Men er lampen kraftig nok til at vi 
 benytter tappene i stedet, kan vi sagtens se at lampen er gul.
 Men man kan sige at vi har en dynamisk indbygget hvidbalancejusteriung, der 
 indretter sig efter hvad vi forventer at se. Altså ikke alene som reaktion 
 på øjnenes inpunt men på baggrund af indlærte erfaringer.
 Problemet er så, når der under en af de moderne gultskinnende 
 (natrium-et-eller-andet?) er placeret en postkasse. Så fortæller vores 
 erfaring os at den er rød og vores øjne at den er sort. Det gule lys er 
 nemlig bestående af en blanding af ganske få farver og alle ting med andre 
 farver end de der indgår bliver sorte. Og det fremkalder frustration - nogle 
 mennesker kan ligefrem føle fysisk ubehag ved denne form for frustration.
 vh
 Jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.
 PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
 http://jan.boegh.net/foto.htm 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jesper HVL (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper HVL | 
  Dato :  13-03-06 20:12 |  
  |  
 
            Jan Bøgh wrote:
 > Jesper HVL skrev i 441588f4$0$38733$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
 > 
 >>Leif Langgaard wrote:
 > 
 > 
 > 
 >>Husk at mennesket øjne er meget tilgivne. Om aftenen er det f.eks.
 >>svært at se at det lys der kommer fra en typisk lampe faktisk er
 >>temmelig gult.
 > 
 > 
 > Næh - det skyldes meget banalt at vores nattesyn er baseret på stave i 
 > nethinden, der ikke kan skelne farver. Men er lampen kraftig nok til at vi 
 > benytter tappene i stedet, kan vi sagtens se at lampen er gul.
 > Men man kan sige at vi har en dynamisk indbygget hvidbalancejusteriung, der 
 > indretter sig efter hvad vi forventer at se. Altså ikke alene som reaktion 
 > på øjnenes inpunt men på baggrund af indlærte erfaringer.
 Ja - det var nu også mest vores opfattelse af farve jeg ville beskrive   
> Problemet er så, når der under en af de moderne gultskinnende 
 > (natrium-et-eller-andet?) er placeret en postkasse. Så fortæller vores 
 > erfaring os at den er rød og vores øjne at den er sort. Det gule lys er 
 > nemlig bestående af en blanding af ganske få farver og alle ting med andre 
 > farver end de der indgår bliver sorte. Og det fremkalder frustration - nogle 
 > mennesker kan ligefrem føle fysisk ubehag ved denne form for frustration.
 > 
 > vh
 > Jan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 14:06 |  
  |   
            In article <44156838$0$15788$14726298@news.sunsite.dk>, 
 langgaard@klarupnet.dx says...
 
 > Men du kan jo gøre bække dele, 
 
 Jeg er helt sikker på at jeg fortrækker det med at inkludere et 
 referencekort i et testskud, istedet for at begynde at kalibrere 
 "incamera" hvidbalance. Jeg synes simplethen det er lidt mere bøvlet det 
 sidste :0)
 
 > billede af gråkortet til referencen og indstilling, og derefter tage din 
 > serie, forudsat at lyset er uændret, når du kommer hjem har du billede 1 til 
 > at indstille efter.
 
 Ok det var planen, tak for dit input jeg tror jeg holder mig til sidste 
 løsning, det bare passer lidt bedre ind i mit workflow :0)
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Bøgh (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  13-03-06 14:23 |  
  |  
 
            Jakob skrev i MPG.1e7f71f61bc2bfde98a2ad@news.sunsite.dk dette:
 > Da jeg lige har været i ikke superfrugtbar debat i anden gruppe om
 > brugen af gråkort til hvidbalance korrigering vil jeg lige sikre mig
 > at jeg har fattet brugen af dette.
 >
 > Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men
 > derimod tage et billede der inkludere et gråkort under samme
 > belysningsforhold som det egentlige motiv. Derefter var det min plan
 > i rawshooter at bruge "hvidbalancesampleren" og angive det
 > fotograferede gråkkort som hvidbalance reference.
 >
 > Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle
 > billeder der er taget under identiske lysforhold.
 >
 > Er der noget forkert i dette raw workflow iforhold til hvidbalance ?
 Nu har jeg ikke haft fornøjelsen af at følge jeres åbenbart livlige 
 diskussion andetsteds, så det er muligt at jeg træder ind i noget, der er 
 helt uddebatteret, men så vil jeg bede jer tilgive mig:
 Har jeg helt misforstået noget, eller er det famøse gråkort på 18% (evt. 
 12%) tiltænkt hvidbalancejustering? Jeg kender det som et værktøj til 
 indstilling af belysningsmængden (ISO/blænde/tid). Jeg ville da til analyse 
 af frekvenssammensætningen af lyset foretrække et helt hvidt kort. 
 Umiddelbart forekommer det mig ikke hensigtsmæssigt at måle 
 farvesammensætningen af det indfaldende lys på en overflade, der pr. 
 definition æder noget af lyset (og gør det det jævnt over hele spektret?)
 Og så er det nok min opfattelse helt basalt at hvidbalanceindstillinger bør 
 bruges til at ramme den farvetemperatur, der bedst rammer det indtryk man 
 vil have. Ellers giver en korrekt hvidbalance vel kun mening i forbindelse 
 med standardkalibrerede skærme og printere.
 vh
 Jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.
 PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
 http://jan.boegh.net/foto.htm 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 14:43 |  
  |   
            In article <44157238$0$925$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 spamhater@nowhere says...
 
 > diskussion andetsteds, så det er muligt at jeg træder ind i noget, der er 
 > helt uddebatteret, men så vil jeg bede jer tilgive mig:
 
 Bland du dig endelig for jeg forstår sgu ikke hvad manden mener :0)
 
 > Har jeg helt misforstået noget, eller er det famøse gråkort på 18% (evt. 
 > 12%) tiltænkt hvidbalancejustering?
 
 Ja det er et kort som whibal eller andre, jeg har fundet en billigere 
 version men det er sådan set underordnet.
 
 Og ja det er udelukkende til hvidbalancejustering. Som jeg har forstået 
 det er reflektansen på de 18 eller 12 % underordnet i den sammenhæng det 
 væssentlige er at kortet er neutralt dvs reflekterer alle farver i 
 spektrummet ens. Som jeg har forstået det kommer reflektansen i spil når 
 man bruger et gråkort til at eksponere efter, det er muligt at jeg tager 
 fejl.
 
 > indstilling af belysningsmængden (ISO/blænde/tid). Jeg ville da til analyse 
 > af frekvenssammensætningen af lyset foretrække et helt hvidt kort. 
 
 Det er jo også muligt men ikke desto mindre laves der adskillige af 
 disse gråkort til hvidbalance justeringer. Som jeg har forstået det er 
 det ligegyldigt om det er hvidt eller gråt fordi de er lige neutrale men 
 adskiller sig udelukkende ved deres luminans.
 
 Hvorfor grå er at foretrække ved jeg ikke, men ikke desto mindre lader 
 det til at være den foretrukne metode.
 
 > Umiddelbart forekommer det mig ikke hensigtsmæssigt at måle 
 > farvesammensætningen af det indfaldende lys på en overflade, der pr. 
 > definition æder noget af lyset (og gør det det jævnt over hele spektret?)
 
 det er vel ligemeget hovedsagen er at det er jævnt.
 
 > Og så er det nok min opfattelse helt basalt at hvidbalanceindstillinger bør 
 > bruges til at ramme den farvetemperatur, der bedst rammer det indtryk man 
 > vil have. 
 
 Jo selvfølgelig men jeg er nu overbevist om at det er en god hjælp for 
 mig ihvertfald. Synes tit jeg sidder og fedter med hvidbalance og så er 
 det rart i det mindste at have en reference at gå ud fra.
 
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jan Bøgh (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  13-03-06 14:55 |  
  |  
 
            Jakob skrev i MPG.1e7f956bda5be00398a2b6@news.sunsite.dk dette:
 > In article <44157238$0$925$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
 >> indstilling af belysningsmængden (ISO/blænde/tid). Jeg ville da til
 >> analyse af frekvenssammensætningen af lyset foretrække et helt hvidt
 >> kort.
 >
 > Det er jo også muligt men ikke desto mindre laves der adskillige af
 > disse gråkort til hvidbalance justeringer. Som jeg har forstået det er
 > det ligegyldigt om det er hvidt eller gråt fordi de er lige neutrale
 > men adskiller sig udelukkende ved deres luminans.
 >
 > Hvorfor grå er at foretrække ved jeg ikke, men ikke desto mindre lader
 > det til at være den foretrukne metode.
 >
 >> Umiddelbart forekommer det mig ikke hensigtsmæssigt at måle
 >> farvesammensætningen af det indfaldende lys på en overflade, der pr.
 >> definition æder noget af lyset (og gør det det jævnt over hele
 >> spektret?)
 >
 > det er vel ligemeget hovedsagen er at det er jævnt.
 Det er så her, jeg plejer at komme op at toppes med folk    , men jeg tager 
 alligevel chancen idet jeg gerne vil understrege at jeg ikke spørger 
 polemisk men for at blive klogere.
 Har du en henvisning til en kilde, hvor der argumenteres for denne 
 anvendelse af gråkort?
 Umiddelbart lyder det for mig ikke særligt logisk.
 Det vælter med hear-says i denne verden, og at der produceres sådanne kort 
 siger IMO alene noget om at det efterspørges.
 Hele ideen er jo i virkeligheden at man skal have foretaget en 
 frekvensanalyse af det indkommende lys, hvilket vel burde gøres med et 
 fotospektrometer direkte på det indfaldende lys. I mangel på et sådant er 
 vel så logikken at se på reflekteret lys fra en overflade, der reflekterer 
 lige meget af alle frekvenser. Men hvorfor det skulle være en ide at smide 
 en del af de indfaldende fotoner væk og kun analysere de resterende 
 reflekterede, fatter jeg ikke.
 vh
 Jan 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 15:09 |  
  |  
 
            In article <441579ca$0$922$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 spamhater@nowhere says...
 > Har du en henvisning til en kilde, hvor der argumenteres for denne 
 > anvendelse af gråkort?
 http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/white-balance.htm
> Umiddelbart lyder det for mig ikke særligt logisk.
 > Det vælter med hear-says i denne verden, og at der produceres sådanne kort 
 > siger IMO alene noget om at det efterspørges.
 Jeg er ret ligeglad bare det virker :0), men må da også indrømme at jeg 
 er glad for holdbare tekniske forklaringer.
 > lige meget af alle frekvenser. Men hvorfor det skulle være en ide at smide 
 > en del af de indfaldende fotoner væk og kun analysere de resterende 
 > reflekterede, fatter jeg ikke.
 Jamen det er jo bare en reference. Når man "kan se" hvad resultatet er 
 og man ved at udpege en kendt reference kan angive hvad den bør være kan 
 billedet korrigeres. Mere kompliceret er det vel ikke.
 -- 
 Venlig hilsen
 Jakob
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Jan Bøgh (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  13-03-06 19:05 |  
  |  
 
            Jakob skrev i MPG.1e7f9b489e87d3898a2b9@news.sunsite.dk dette:
 > In article <441579ca$0$922$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
 > spamhater@nowhere says...
 >
 >> Har du en henvisning til en kilde, hvor der argumenteres for denne
 >> anvendelse af gråkort?
 >
 >  http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/white-balance.htm
Jeg kan finde en masse om hvidbalance, men ikke et eneste argument for 
 gråkort vs. hvid.
 >> Umiddelbart lyder det for mig ikke særligt logisk.
 >> Det vælter med hear-says i denne verden, og at der produceres
 >> sådanne kort siger IMO alene noget om at det efterspørges.
 >
 > Jeg er ret ligeglad bare det virker :0),
 jamen, gør det da det?
 > men må da også indrømme at
 > jeg er glad for holdbare tekniske forklaringer.
 Den kunne du da ikke finde i denne kilde. Og hvad værre er - heller ingen 
 teoretiske.
 >> lige meget af alle frekvenser. Men hvorfor det skulle være en ide at
 >> smide en del af de indfaldende fotoner væk og kun analysere de
 >> resterende reflekterede, fatter jeg ikke.
 >
 > Jamen det er jo bare en reference. Når man "kan se" hvad resultatet er
 > og man ved at udpege en kendt reference kan angive hvad den bør være
 > kan billedet korrigeres. Mere kompliceret er det vel ikke.
 Næh, men der må (bør) vel være en grund til at anskaffe et gråkort - ud over 
 at fodre producenten med penge. Og jeg vil indtil andet fremkomme hævde at 
 det ikke har nogen bund i virkeligheden (aka. løwn og varm luft).
 Men enhver er jo selvfølgelig salig i sin tro   .
 Det er ikke ret længe siden jeg læste en artikel om konflikter mellem hvad 
 folk forventede at høre og fakta. I langt de fleste tilfælde afviser folk i 
 sådanne situationer fakta og vælger at fortsætte livet på forventninger.
 mvh
 jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.
 PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
 http://jan.boegh.net/foto.htm 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 19:17 |  
  |   
            In article <4415b432$0$868$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 spamhater@nowhere says...
 
 > Den kunne du da ikke finde i denne kilde. Og hvad værre er - heller ingen 
 > teoretiske.
 
 Det eneste argument er vel at det er kontroleret neutralt og det er godt 
 nok til mig.
 
 Synes der er nok at blive klog på på det link men orker ikke lige 
 diskussionen mere idag, men når jeg har fået anskaffet mig et skal jeg 
 gerne fortælle dig om det virkede efter hensigten eller ej :0)
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jan Bøgh (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  14-03-06 09:19 |  
  |  
 
            Jakob skrev i MPG.1e7fd589a2e9428498a2c6@news.sunsite.dk dette:
 > Det eneste argument er vel at det er kontroleret neutralt og det er
 > godt nok til mig.
 Jamen, så er det jo godt.
 > Synes der er nok at blive klog på på det link
 Ja sikkerty - men bare ikke et komma om hvorfor det skal være et gråkort.
 > men orker ikke lige
 > diskussionen mere idag,
 Det er en ærlig sag.
 > men når jeg har fået anskaffet mig et skal jeg
 > gerne fortælle dig om det virkede efter hensigten eller ej :0)
 Du har så ikke forstået, hvad jeg skrev. Jeg er ikke i tvivl om at et 
 neutralt gråkort vil virke - jeg spurgte blot efter om du eller andre vidste 
 hvorfor det lige netop skulle være et gråkort og ikke et hvidt. Og det er 
 der tilsyneladende ikke nogen der gør.
 Der er tilsyneladende ingen efterspørgsel efter mythbusters!
 vh
 jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.
 PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
 http://jan.boegh.net/foto.htm 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jakob (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  14-03-06 09:20 |  
  |   
            In article <44167c6a$0$916$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 spamhater@nowhere says...
 
 > Der er tilsyneladende ingen efterspørgsel efter mythbusters!
 
 Nu er det jo en ny dag og jeg vil fandeme også være mythbuster :0) så 
 jeg vil i andet fora prøve at forhøre mig om nogen kan komme op med en 
 god forklaring :0)
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Jan Bøgh (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  14-03-06 09:42 |  
  |  
 
            Jakob skrev i MPG.1e809b267d2787f498a2cf@news.sunsite.dk dette:
 > Nu er det jo en ny dag og jeg vil fandeme også være mythbuster :0) så
 > jeg vil i andet fora prøve at forhøre mig om nogen kan komme op med en
 > god forklaring :0)
  
vh
 jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.
 PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
 http://jan.boegh.net/foto.htm 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jakob (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  14-03-06 17:25 |  
  |   
            In article <441681e7$0$915$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 spamhater@nowhere says...
 
 De bud jeg har fået indtil nu går på følgende nagler.
 
 1) man kan ligesågodt bruge hvidt papir hvis det er neutralt. Man kan 
 dog ikke regne med at tilfældige hvide genstande og papir er neutrale 
 derfor er det ikke ideelt.
 
 2) Det er teknisk vanskeligere at fremstille en ren neutral hvid end en 
 neutral grå.
 
 3) Ved at bruge grå fremfor hvid rammer man midt i sensorens 
 arbejdsområde, hvilket minder mig om at referencer i andre systemer 
 generelt helst ikke skal ligge i systemets yderpunkter så det giver 
 egentlig mening synes jeg.
 
 4) der er også tildels historiske årsager til brugen af gråkort da disse 
 har været brugt til eksponerings indstilling og derfor kan tjene 2 
 formål hvis de kan bruges til hvidbalancejustering også.
 
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Jan Bøgh (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  14-03-06 18:57 |  
  |  
 
            Jakob skrev i MPG.1e810cb7a4969fcf98a2d0@news.sunsite.dk dette:
 > In article <441681e7$0$915$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
 > spamhater@nowhere says...
 >
 > De bud jeg har fået indtil nu går på følgende nagler.
 >
 > 1) man kan ligesågodt bruge hvidt papir hvis det er neutralt. Man kan
 > dog ikke regne med at tilfældige hvide genstande og papir er neutrale
 > derfor er det ikke ideelt.
 ....ligesom med tilfældige grå genstande og papir.
 Men bunden fra en Pringle-dåse skulle vist være OK. Og det kan jo være, at 
 dette produkt er mere ensartet fra batch til batch end gråkortene   
> 2) Det er teknisk vanskeligere at fremstille en ren neutral hvid end
 > en neutral grå.
 Den køber jeg - uden at have forstand på det lyder det acceptabelt.
 > 3) Ved at bruge grå fremfor hvid rammer man midt i sensorens
 > arbejdsområde, hvilket minder mig om at referencer i andre systemer
 > generelt helst ikke skal ligge i systemets yderpunkter så det giver
 > egentlig mening synes jeg.
 Hmmm - jeg ville da tro at blænden sikrer at man rammer midt i sensorens 
 arbejdsmåde.
 > 4) der er også tildels historiske årsager til brugen af gråkort da
 > disse har været brugt til eksponerings indstilling og derfor kan
 > tjene 2 formål hvis de kan bruges til hvidbalancejustering også.
 Ja, det lyder da rimeligt. Man kan så undre sig over at det gråkort du 
 henviste til netop udmærker sig ved ikke at være produceret så ensartet, at 
 det kan bruges til eksponeringsbestemmelse (iflg. producentens hjemmeside).
 Jeg er ikke overbevist, men som du siger - der er da et par nagler.
 vh
 Jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.
 PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
 http://jan.boegh.net/foto.htm 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Ole Larsen (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  14-03-06 09:34 |  
  |  
 
            Jan Bøgh skrev:
 > Du har så ikke forstået, hvad jeg skrev. Jeg er ikke i tvivl om at et 
 > neutralt gråkort vil virke - jeg spurgte blot efter om du eller andre vidste 
 > hvorfor det lige netop skulle være et gråkort og ikke et hvidt. Og det er 
 > der tilsyneladende ikke nogen der gør.
 > 
 > Der er tilsyneladende ingen efterspørgsel efter mythbusters!
 Selvfølgelig er der ikke det - de afslører for megen vane"tænkning"
 Personligt kan jeg ikke se nogen grund til at vælge grå frem for hvid 
 eller omvendt med undtagelse af den større reflektans fra hvid. Måske er 
 det faktum, at Whibal kommer i tre (er det vist), to forskellige grå og 
 en hvid, et udtryk for at de heller ikke ved det, deres 
 pseudovidenskabelige snake-oil til trods.
 -- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Jan Bøgh (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  14-03-06 09:46 |  
  |  
 
            Ole Larsen skrev i 44168009$0$15784$14726298@news.sunsite.dk dette:
 > Personligt kan jeg ikke se nogen grund til at vælge grå frem for hvid
 > eller omvendt med undtagelse af den større reflektans fra hvid. Måske
 > er det faktum, at Whibal kommer i tre (er det vist), to forskellige
 > grå og en hvid, et udtryk for at de heller ikke ved det, deres
 > pseudovidenskabelige snake-oil til trods.
 Jeg læste det pdf-dok. der ligger på deres hjemmeside. Og interessant nok 
 kunne ordet 'grey' erstattes med 'white' uden at det ændrede substansen en 
 tøddel.
 vh
 jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.
 PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
 http://jan.boegh.net/foto.htm 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Ole Larsen (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  14-03-06 12:36 |  
  |  
 
            Jan Bøgh skrev:
 > Ole Larsen skrev i 44168009$0$15784$14726298@news.sunsite.dk dette:
 > 
 >> Personligt kan jeg ikke se nogen grund til at vælge grå frem for hvid
 >> eller omvendt med undtagelse af den større reflektans fra hvid. Måske
 >> er det faktum, at Whibal kommer i tre (er det vist), to forskellige
 >> grå og en hvid, et udtryk for at de heller ikke ved det, deres
 >> pseudovidenskabelige snake-oil til trods.
 > 
 > Jeg læste det pdf-dok. der ligger på deres hjemmeside. Og interessant nok 
 > kunne ordet 'grey' erstattes med 'white' uden at det ændrede substansen en 
 > tøddel.
 > 
 > vh
 > jan
 Her er lidt mere morskab:
   http://www.rmimaging.com/information/dgc_faq.html
-- 
 Med venlig hilsen, Ole Larsen.
 New Images And Design Febr. 2006
 http://home.tiscali.dk/muggler
http://www.supportdenmark.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Jan Bøgh (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  14-03-06 19:03 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
                 Mogens Hansen (14-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Hansen | 
  Dato :  14-03-06 19:23 |  
  |   
            
"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message 
 news:44167c6a$0$916$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg er ikke i tvivl om at et
 > neutralt gråkort vil virke - jeg spurgte blot efter om du eller andre 
 > vidste
 > hvorfor det lige netop skulle være et gråkort og ikke et hvidt. Og det er
 > der tilsyneladende ikke nogen der gør.
 Jeg _ved_ det ikke, men en mulig forklaring:
 En WhiBal har 4 stykker plastik med gråtoner fra sort til hvid.
 Det vil øge sandsynligheden for mindst eet af dem ligger placeret god i 
 midten af sensorens dynamik område (histogrammet) i alle 3 farve kanaler.
 Hvid referencen fylder typisk kun en forholdvis lille del af billedet (noget 
 i retningen af 10-40% af billedfladen).
 Hvis man bruger en helt hvid og kører manuelt eksponering (eller på anden 
 måde sikrer at kameraets automatik ikke gør det mellemgråt) vil hvid 
 reference ligge i den øverste del af dynamik området eller eventuelt udenfor 
 dynamik området.
 Hvis hvid referencen ligger uden for dynamik området på blot een farvekanal 
 kan den absolut ikke bruges.
 Jeg har sommetider fotograferet på en indendørs ridebane hvor lyset kommer 
 fra natrium lamper (tror jeg) og der er noget orange-gult strøelse på 
 gulvet.
 Der er farvetemperaturen så hysterisk at den blå kanal ligger et par blænder 
 under de andre.
 Hvis hvid referencen i den situation ikke ligger placeret i midten ville man 
 nemt risikere at mindst een af kanalerne røg udenfor dynamik området.
 Så rent praktisk er det givetvis nemmest at sikre at hvid referencen ligger 
 midt i histogrammet ved at gøre den mellemgrå.
 Livrem og seler metoden er så at bruge flere forskellige gråtoner.
 Med hensyn til mængden af fotoner der er til rådighed for målingen, så er 
 det klart at der går mange tabt ved at bruge noget mellemgråt som hvid 
 reference.
 Situationen er blot den at der er en masse fotoner at tage af, så det 
 spiller ikke nogen praktisk rolle.
 >
 > Der er tilsyneladende ingen efterspørgsel efter mythbusters!
 Jo da   
Venlig hilsen
 Mogens Hansen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Jakob (15-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  15-03-06 00:35 |  
  |   
            In article <44170a13$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, 
 mogens_h@dk-online.dk says...
  
 > Så rent praktisk er det givetvis nemmest at sikre at hvid referencen ligger 
 > midt i histogrammet ved at gøre den mellemgrå.
 > Livrem og seler metoden er så at bruge flere forskellige gråtoner.
 
 Det synes jeg faktisk lyder som et af de bedste argumenter for grå.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Jan Bøgh (15-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  15-03-06 08:32 |  
  |  
 
            Mogens Hansen skrev i 44170a13$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk
 dette:
 > Hvid referencen fylder typisk kun en forholdvis lille del af billedet
 > (noget i retningen af 10-40% af billedfladen).
 > Hvis man bruger en helt hvid og kører manuelt eksponering (eller på
 > anden måde sikrer at kameraets automatik ikke gør det mellemgråt) vil
 > hvid reference ligge i den øverste del af dynamik området eller
 > eventuelt udenfor dynamik området.
 > Hvis hvid referencen ligger uden for dynamik området på blot een
 > farvekanal kan den absolut ikke bruges.
 Enig. Men hvorfor skulle den gøre det. Normalt tager jeg da heller ikke 
 /billeder/ med udbrændtheder.
 > Jeg har sommetider fotograferet på en indendørs ridebane hvor lyset
 > kommer fra natrium lamper (tror jeg) og der er noget orange-gult
 > strøelse på gulvet.
 > Der er farvetemperaturen så hysterisk at den blå kanal ligger et par
 > blænder under de andre.
 > Hvis hvid referencen i den situation ikke ligger placeret i midten
 > ville man nemt risikere at mindst een af kanalerne røg udenfor
 > dynamik området.
 Det lys, der kommer fra en natriumlampe kan under ingen omstændigheder 
 'normaliseres' med hvidbalancen. Lyset består af få meget diskrete farver. 
 Prøv at holde et billede af et helt farvespektrum ind under en natriumlampe 
 og se hvor få farver, der kan gengives. Så farven 'hvid' eksisterer ikke i 
 natriumlys.
 > Så rent praktisk er det givetvis nemmest at sikre at hvid referencen
 > ligger midt i histogrammet ved at gøre den mellemgrå.
 > Livrem og seler metoden er så at bruge flere forskellige gråtoner.
 Ja, det lyder da nogenlunde fornuftigt. Det er et /gæt/, jeg godt vil købe.
 vh
 Jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.
 PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
 http://jan.boegh.net/foto.htm
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jakob (15-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  15-03-06 08:53 |  
  |   
            In article <4417c2d4$0$934$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 spamhater@nowhere says...
 
 > 
 > Enig. Men hvorfor skulle den gøre det. Normalt tager jeg da heller ikke 
 > /billeder/ med udbrændtheder.
 
 En af argumenterne for RAW er vel netop at man kan redde sådanne uheld 
 så det er vel for at tage højde for det.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Jan Bøgh (15-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  15-03-06 12:00 |  
  |  
 
            Jakob skrev i MPG.1e81e63a1ae7f92f98a2d4@news.sunsite.dk dette:
 > In article <4417c2d4$0$934$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
 > spamhater@nowhere says...
 >
 >>
 >> Enig. Men hvorfor skulle den gøre det. Normalt tager jeg da heller
 >> ikke /billeder/ med udbrændtheder.
 >
 > En af argumenterne for RAW er vel netop at man kan redde sådanne uheld
 > så det er vel for at tage højde for det.
 Jeg kan ikke se, hvad det har med hvidbalancen at gøre.
 vh
 Jan
 -- 
 Fotoamatør af Guds (u)nåde.
 PS: Nye (opdateret 03/01/2006) knipserier kan findes på
 http://jan.boegh.net/foto.htm 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Wartou (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  13-03-06 14:26 |  
  |   
            Jakob wrote:
 > Da jeg lige har været i ikke superfrugtbar debat i anden gruppe om
 > brugen af gråkort til hvidbalance korrigering vil jeg lige sikre mig
 > at jeg har fattet brugen af dette.
 >
 > Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men
 > derimod tage et billede der inkludere et gråkort under samme
 > belysningsforhold som det egentlige motiv. Derefter var det min plan
 > i rawshooter at bruge "hvidbalancesampleren" og angive det
 > fotograferede gråkkort som hvidbalance reference.
 >
 > Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle
 > billeder der er taget under identiske lysforhold.
 >
 > Er der noget forkert i dette raw workflow iforhold til hvidbalance ?
 
 Der er absolut ingen grund til at ofre en formue på et ligegyldigt gråkort, 
 som har ganske andre formål end at skulle bruges til hvidbalancejustering. 
 Du får, med garanti, et lige så godt resultat med et almindeligt stykke 
 hvidt papir.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen,
 
    Morten Wartou 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 14:46 |  
  |   
            In article <441572e3$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, 
 morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...
 
 > Der er absolut ingen grund til at ofre en formue på et ligegyldigt gråkort, 
 > som har ganske andre formål end at skulle bruges til hvidbalancejustering. 
 
 Jeg har sandelige ikke tænkt mig at bruge en formue men 70 kr vil jeg 
 godt give for et hjælperedskab.
 
 > Du får, med garanti, et lige så godt resultat med et almindeligt stykke 
 > hvidt papir.
 
 Synes bare ikke jeg har fået helt så konsistente resultater når jeg har 
 prøvet men jeg vil da prøve igen. Når jeg foreksempel har et stykke 
 hvidt papir ændrer belysningen sig alt efter hvordan det hælder og så 
 synes jeg der er stor varians alt efter hvor jeg sampler billedet henne 
 men det er da muligt at problemstillingen er den sammme med et 
 "officielt" hvidbalancekort.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Wartou (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  13-03-06 15:06 |  
  |   
            Jakob wrote:
 > In article <441572e3$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
 > morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...
 >
 >> Der er absolut ingen grund til at ofre en formue på et ligegyldigt
 >> gråkort, som har ganske andre formål end at skulle bruges til
 >> hvidbalancejustering.
 >
 > Jeg har sandelige ikke tænkt mig at bruge en formue men 70 kr vil jeg
 > godt give for et hjælperedskab.
 
 Det gad jeg i hvert fald ikke give for et stykke pap. :)
 
 
 >> Du får, med garanti, et lige så godt resultat med et almindeligt
 >> stykke hvidt papir.
 > Synes bare ikke jeg har fået helt så konsistente resultater når jeg
 > har prøvet men jeg vil da prøve igen. Når jeg foreksempel har et
 > stykke hvidt papir ændrer belysningen sig alt efter hvordan det
 > hælder og så synes jeg der er stor varians alt efter hvor jeg sampler
 > billedet henne men det er da muligt at problemstillingen er den
 > sammme med et "officielt" hvidbalancekort.
 
 Det er klart, at belysningen skal ramme papiret, og du får ikke aldrig 
 perfekt hvidbalance hvis der er flere forskellige typer belysning i rummet - 
 jeg tror ikke du får mere konsistent resultat med et gråkort, og som 
 tidligere nævnt, gråkort bruges faktisk til at ramme den korrekte 
 eksponering, ikke hvidbalance. Der er forresten en del der er fortalere for 
 at benytte låget fra et Pringles chipsrør - det har ydermere den fordel, at 
 man får lidt godt i maven. :)
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen,
 
    Morten Wartou 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 15:13 |  
  |   
            In article <44157c4a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, 
 morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...
 
 > Det gad jeg i hvert fald ikke give for et stykke pap. :)
 
 Det er plastic vil netop ikke have noget der ikke tåler vand :0).
 
 > Det er klart, at belysningen skal ramme papiret
 
 Kun hvis den rammer motivet ;0)
 
 > og du får ikke aldrig 
 > perfekt hvidbalance hvis der er flere forskellige typer belysning i rummet - 
 
 Enig, en selvstændig problemstilling.
 
 > jeg tror ikke du får mere konsistent resultat med et gråkort, og som 
 > tidligere nævnt, gråkort bruges faktisk til at ramme den korrekte 
 > eksponering, ikke hvidbalance.
 
 Det er forkert, de gråkort jeg har henvist til er alle til hvidbalance 
 og ikke eksponering så de findes åbenbart til begge formål.
 
 > Der er forresten en del der er fortalere for 
 > at benytte låget fra et Pringles chipsrør - det har ydermere den fordel, at 
 > man får lidt godt i maven. :)
 
 Jamen det skal da prøves, håber sour cream versionen er ok ;0)
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Leif Langgaard (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  13-03-06 15:35 |  
  |  
 
            "Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:MPG.1e7f9c5a6474c58198a2ba@news.sunsite.dk...
 >
 > Det er forkert, de gråkort jeg har henvist til er alle til hvidbalance
 > og ikke eksponering så de findes åbenbart til begge formål.
 >
 Hej
 Da jeg var dreng, for mange år siden, da havde et "gråkort" to sider, en grå 
 som reflekterede 18% af det indfaldene lys, og en hvid side som reflekterede 
 96%
 (hæng min ikke op på de 96%)
 Kan det være årsagen til de lange rækker af misforståelser?
 Altså en side til hver funktion.
 -- 
 Leif Langgaard
 GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
 http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv  www.fotomedia.se
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 15:52 |  
  |   
            In article <4415832f$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>, 
 langgaard@klarupnet.dx says...
 
 > Da jeg var dreng, for mange år siden, da havde et "gråkort" to sider, en grå 
 > som reflekterede 18% af det indfaldene lys, og en hvid side som reflekterede 
 > 96%
 > (hæng min ikke op på de 96%)
 
 Det mener jeg ikke. Jeg mener at du her taler om reflektans (muligvis 
 luminans) og som jeg har forstået det er det ikke det der er det 
 væssentlige her.
 
 Det væssentlig for hvidbalance justering er neutralitet som jeg har 
 forstået det, altså det at alle farver i spektret reflekteres ens fra 
 kortet.
 
 > Kan det være årsagen til de lange rækker af misforståelser?
 
 Altså jeg er helt sikker på at de her dedikerede plastkort til 
 hvidbalance anvender grå. Jeg kan dog ikke fortælle hvorfor grå er bedre 
 end hvid, begge kan anvendes da de begge kan være neutrale forskellen er 
 luminans og den har såvidt jeg kan se ikke betydning for hvidbalancen.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Arne J. Nielsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne J. Nielsen | 
  Dato :  13-03-06 18:52 |  
  |   
            Der findes 2 typer for måling af WB/hvidbalancen med gråkort eller neutralt 
 hvidt papir, og jeg fornemmer at det er det der bliver blandet sammen her.
 Et Kodak gråkort i A4 størrelse bruges til at måle lyset til en korrekt 
 eksponering og kan også bruges til at indstille kameraets custom WB og det 
 er her at der også kan bruges et stykke neutralt hvidt papir. Hvis man vil 
 bruge whibal plast kortene skal de bruges helt anderledes end Kodak kortet, 
 her tager man et billede sammen med kortene og indstiller herefter 
 billedernes WB i sit photoprogram efter dette foto med whibal kortet og med 
 denne metode er det ligegyldigt hvilken WB indstilling kameraet var sat på. 
 Fordelen ved at bruge whibal plast kortet er at det er meget hurtigere end 
 custom WB.
 
 
 > Jeg har sandelige ikke tænkt mig at bruge en formue men 70 kr vil jeg
 > godt give for et hjælperedskab.
 
 -men lige et spørsmål til Jacob,  whibal kortene koster i nærheden af 500 
 kr. så 70 kr. lyder meget billig, kunne man få en link til stedet hvor de 
 sælger dem til en  så  favorabel pris.
 
 mvh Arne J. Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 19:14 |  
  |  
 
            In article <4415b152$0$47027$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, 
 a.j.nielsen@adslhome.dk says...
 > denne metode er det ligegyldigt hvilken WB indstilling kameraet var sat på. 
 > Fordelen ved at bruge whibal plast kortet er at det er meget hurtigere end 
 > custom WB.
 Stemmer fint overens med hvad jeg har tænkt mig.
 > -men lige et spørsmål til Jacob,  whibal kortene koster i nærheden af 500 
 > kr. så 70 kr. lyder meget billig, kunne man få en link til stedet hvor de 
 > sælger dem til en  så  favorabel pris.
 Det er ikke whibal men en konkurent jeg synes whibal er for dyre men har 
 fundet dem her.
 http://www.rmimaging.com/products/graycard_index.html
-- 
 Venlig hilsen
 Jakob
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Arne J. Nielsen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne J. Nielsen | 
  Dato :  13-03-06 20:10 |  
  |  
 
            >> -men lige et spørsmål til Jacob,  whibal kortene koster i nærheden af 500
 >> kr. så 70 kr. lyder meget billig, kunne man få en link til stedet hvor de
 >> sælger dem til en  så  favorabel pris.
 >
 > Det er ikke whibal men en konkurent jeg synes whibal er for dyre men har
 > fundet dem her.
 >
 >  http://www.rmimaging.com/products/graycard_index.html
Tak, det ser fint ud   
mvh Arne 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ebbe Hansen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ebbe Hansen | 
  Dato :  13-03-06 19:18 |  
  |   
            On Mon, 13 Mar 2006 14:46:11 +0100, Jakob
 <nomail@invalid.invalid> wrote:
 
 >In article <441572e3$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, 
 >morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...
 >
 >> Der er absolut ingen grund til at ofre en formue på et ligegyldigt gråkort, 
 >> som har ganske andre formål end at skulle bruges til hvidbalancejustering. 
 >
 >Jeg har sandelige ikke tænkt mig at bruge en formue men 70 kr vil jeg 
 >godt give for et hjælperedskab.
 
 klip
 Det må da være billigere at bruge hånden (også i dette tilfælde),
 som en kendt fotograf gjorde, stillede WB efter hånden.
 mvh  Ebbe
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Mogens Hansen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Hansen | 
  Dato :  13-03-06 19:23 |  
  |   
            
 "Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in message 
 news:mjdb12h4gg27msltmju56mvee0jlr5coda@4ax.com...
 
 [8<8<8<]
 > Det må da være billigere at bruge hånden (også i dette tilfælde),
 > som en kendt fotograf gjorde, stillede WB efter hånden.
 
 Mener du ikke eksponering i stedet for hvidbalance ?
 
 Venlig hilsen
 
 Mogens Hansen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 20:35 |  
  |   
            In article <mjdb12h4gg27msltmju56mvee0jlr5coda@4ax.com>, 
 ebbeh@mail1.stofanet.invalid says...
 
 > 
 > klip
 > Det må da være billigere at bruge hånden (også i dette tilfælde),
 
 FNis
 
 > som en kendt fotograf gjorde, stillede WB efter hånden.
 
 Måske er han blevet kendt pga hans unikke hånd der lineært reflekterede 
 lyset ;0)
 
 tror jeg prøver noget mere konstant men tak for tippet.
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mogens Hansen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Hansen | 
  Dato :  13-03-06 19:14 |  
  |   
            
 "Jakob" <nomail@invalid.invalid> wrote in message 
 news:MPG.1e7f71f61bc2bfde98a2ad@news.sunsite.dk...
 
 
 > Da jeg lige har været i ikke superfrugtbar debat i anden gruppe om
 > brugen af gråkort til hvidbalance korrigering vil jeg lige sikre mig at
 > jeg har fattet brugen af dette.
 
 Et traditionelt gråkort (18% reflektion) benyttes til at justere 
 eksponeringen.
 
 En hvidbalance reference har til formål at reflektere lige meget af alle 
 farver.
 En WhiBal har 4 forskellige neutral grå i forskellige nuancer (fra sort til 
 hvid), og så vidt jeg kan se er ingen af den specificeret til at reflektere 
 18%.
 
 Det er altså 2 forskellige ting man justerer - men man burde kunne lave en 
 neutral grå med 18 % reflektion af et robust materiale.
 
 >
 > Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod
 > tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold
 > som det egentlige motiv.
 
 Jeps - sådan gør jeg.
 Kameraet står næsten altid på AWB (auto white balance).
 På den måde har man potentielt 3 bud på hvidbalance: en målt, kameraets auto
 og RAW konverens auto.
 
 Ofte tager jeg billedet af WhiBal så det er ude af fokus for på den måde 
 lave
 et "optisk gennemsnit"
 
 Det er underforstået at du optager RAW billeder.
 Hvis man tager JPG er det en fordel at justere hvidbalancen i henhold til 
 referencen, så billedet bliver korrigeret i kameraet.
 
 > Derefter var det min plan i rawshooter at bruge
 > "hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som
 > hvidbalance reference.
 
 Ja -præcis.
 
 >
 > Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle
 > billeder der er taget under identiske lysforhold.
 
 Ja - cut-and-paste
 
 
 Venlig hilsen
 
 Mogens Hansen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper HVL (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper HVL | 
  Dato :  13-03-06 20:19 |  
  |   
            Mogens Hansen wrote:
 
 > "Jakob" <nomail@invalid.invalid> wrote in message 
 > news:MPG.1e7f71f61bc2bfde98a2ad@news.sunsite.dk...
 > 
 > 
 > 
 >>Da jeg lige har været i ikke superfrugtbar debat i anden gruppe om
 >>brugen af gråkort til hvidbalance korrigering vil jeg lige sikre mig at
 >>jeg har fattet brugen af dette.
 > 
 > 
 > Et traditionelt gråkort (18% reflektion) benyttes til at justere 
 > eksponeringen.
 > 
 > En hvidbalance reference har til formål at reflektere lige meget af alle 
 > farver.
 > En WhiBal har 4 forskellige neutral grå i forskellige nuancer (fra sort til 
 > hvid), og så vidt jeg kan se er ingen af den specificeret til at reflektere 
 > 18%.
 > 
 > Det er altså 2 forskellige ting man justerer - men man burde kunne lave en 
 > neutral grå med 18 % reflektion af et robust materiale.
 > 
 > 
 >>Jeg har tænkt mig IKKE at indstille hvidbalance på kameraet men derimod
 >>tage et billede der inkludere et gråkort under samme belysningsforhold
 >>som det egentlige motiv.
 > 
 > 
 > Jeps - sådan gør jeg.
 > Kameraet står næsten altid på AWB (auto white balance).
 > På den måde har man potentielt 3 bud på hvidbalance: en målt, kameraets auto
 > og RAW konverens auto.
 > 
 > Ofte tager jeg billedet af WhiBal så det er ude af fokus for på den måde 
 > lave
 > et "optisk gennemsnit"
 
 Hey...
 
 Det burde egentlig ikke være nødvendigt.
 
 Så vidt jeg ved så tager "programmerne" gennemsnittet af et område 
 omkring den pixel du vælger. Jeg er i hvert fald sikker på at CaptureOne 
 gør det, og jeg tror også at Potoshop CS gør det.
 
 Mvh
 J.
 
 > Det er underforstået at du optager RAW billeder.
 > Hvis man tager JPG er det en fordel at justere hvidbalancen i henhold til 
 > referencen, så billedet bliver korrigeret i kameraet.
 > 
 > 
 >>Derefter var det min plan i rawshooter at bruge
 >>"hvidbalancesampleren" og angive det fotograferede gråkkort som
 >>hvidbalance reference.
 > 
 > 
 > Ja -præcis.
 > 
 > 
 >>Det er min opfattelse at denne reference så kan anvendes til alle
 >>billeder der er taget under identiske lysforhold.
 > 
 > 
 > Ja - cut-and-paste
 > 
 > 
 > Venlig hilsen
 > 
 > Mogens Hansen 
 > 
 > 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Mogens Hansen (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Hansen | 
  Dato :  13-03-06 20:23 |  
  |   
            
 "Jesper HVL" <jhvl@nospammail.tele.dk> wrote in message 
 news:4415c53d$0$182$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Mogens Hansen wrote:
 
 [8<8<8<]
 >> Ofte tager jeg billedet af WhiBal så det er ude af fokus for på den måde 
 >> lave
 >> et "optisk gennemsnit"
 >
 > Hey...
 >
 > Det burde egentlig ikke være nødvendigt.
 >
 > Så vidt jeg ved så tager "programmerne" gennemsnittet af et område omkring 
 > den pixel du vælger. Jeg er i hvert fald sikker på at CaptureOne gør det, 
 > og jeg tror også at Potoshop CS gør det.
 
 Det lyder helt rimeligt.
 
 Venlig hilsen
 
 Mogens Hansen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jakob (13-03-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob | 
  Dato :  13-03-06 20:32 |  
  |   
            In article <4415b663$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, 
 mogens_h@dk-online.dk says...
 
 Tak for dit input mogens, så har jeg forstået det korrekt og ja jeg 
 skyder i raw :0)
 
 -- 
 Venlig hilsen
 
 Jakob
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |