Ulve"børn"
Fra : Bo Warming

Dato : 13-03-06 11:30

1845 fandtes i Texas en ulvepige der hovedsagelig bevægede sig på
alle fire som sine flokfæller og som cowboys fangede med lasso, men
som undslap
Der er mange troværdige historier om piger der levede blandt ulve og
ulveunger diede hos dem.
Jyllandsposten 12mar
At de mange sådanne børn aldrig får menneskepsyke bør aflive ovetro om
at intelligens er arvelig

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 13-03-06 11:36

"Bo Warming" wrote

> At de mange sådanne børn aldrig får menneskepsyke bør aflive ovetro om at
> intelligens er arvelig

Vil det sige, at dine forældre godt kan have været begavede?

- Jensby

Fra : Bo Warming

Dato : 13-03-06 13:07

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> wrote in message
> "Bo Warming" wrote

> Vil det sige, at dine forældre godt kan have været begavede?

Du definerer begavelse som at man er enig med dig, kan jeg forstå.
De havde megen bondefornuft, paratviden, videnskabelig træning,
praktisk sans og glæde ved fri livsudfoldelse.
Hvis du afskyr sådant, var de så "ubegavede som BW" udfra din
terminologi

Jeg tror , som nævnt i netop postet længere svar, at social arv er
vigtigere end DNA vedr hjernefunktion.
Havde jeg under fødslen fået for lidt ilt i mange minutter, var visse
developmental windows blevet lukket uigenkaldelig og en sådan
intelligens-nedsættelse er om "dårlig social arv", og så er det
tvivlsomt at de havde holdt nok af mig til at stimulere mig til at
kopiere dem.

Mongolbørns ¨åndsvaghed kan skyldes at det grimme udseende sænker
forældres lyst til at lege med barnet - og at hjertedefekter gør
barnet så sygt, at det fornemmes at det nok dør tidligt, og så er
forældrene ikke konstant oppe på tæerne for at gøre sit barn til
Nobel-vinder

Føllings Syge altså PKU er genetisk lav-intelligens. For mangel på
enzym til nedbrydelse af phenyl Keton (P K)
betyder ophobning i urin(U) og hjerne og forgiftning af hjernen med
dette metabolisme mellemprodukt betyder skade - en kemisk og varig
"hjerne-rystelse" (eller -læsion)

Få promille af intelligensvariation kan forklares ved sådan DNA-arv
..(og den vedr mongolbørn dør ud, for disse børn er ufrugtbare)

Fra : Martin K

Dato : 13-03-06 12:59

> At de mange sådanne børn aldrig får menneskepsyke bør aflive ovetro om
> at intelligens er arvelig

Selvfølgelig er der både arvelige og miljømæssige faktorer indblandet i
dannelsen af menneskers personlighed, inklusiv intelligensen. Man kan
sammenligne det med en blomsts farve - den er arveligt betinget, men det er
stadigvæk muligt at stille en gul mælkebøtte i blåt vand og få den til at
blive grøn.

--
Martin K

Fra : Bo Warming

Dato : 13-03-06 13:29

"Martin K" <n@da.spam> wrote in message
> [...]
> det er
> stadigvæk muligt at stille en gul mælkebøtte i blåt vand og få den

Da jeg underviste brugte jeg metaforen SOLBRÆNDTHEDS teint
Fregnede og rødhårede er blevet blege pr DNA og går ikke meget ud i
solen, fordi de let skoldes
Andre bliver mørke hvis sol og nyder det og soler sig derfor særlig
meget.

Der er ikke een årsag og een virkning,kun. Her er det to (eller flere)

Tilsvarende er intelligens afhængig af både DNA og opvækstmiljøets
stimulation
Men mest miljø, hvilket jeg forklarer således:.

Om sommeren var brunheds-variationer engang mest om at de rige fandt
det uklædeligt at gå udendørs og blive brun.
Idag er det mode, så de lyseste danskere er dem med meget lidt DNA for
melanin-pigment og videreudvikling at dette.

Idag er genetik vigtigst, men tidligere var opvækst*miljø* , der
skabte lys-fobiske overklasse*vaner*,
vigtigst.

Jeg tror, at variation i intelligens er mest om miljø, altså som
sidstnævnte scenarie.

Modsat dyr har vi en sprudlende, vildtvoksende overbygning af kultur
som er vigtigere end de medfødte reflekser og instinker og andre enkle
stereotype bio-nedarvede adfærdsprogrammer.
Overbygningen er vigtigst i civiliserede samfund, altså miljø
vigtigere end arv.
Men dengang de potentielt hvide (der var skubbet nordpå) udviklede
deres nuværende bleghed , altså blev hvide, var dannelse af D-vitamin
ultra-vigtig("gav selektions-pres" og dengang var DNA derfor
vigtigere end miljø for overlevelse(tidlig stenalder).

Muslimer er ikke født uintelligente men de har ikke haft så avanceret
kultur og dermed social arv som os, og som vi ved fra USA-negre, så
tager det hundrede år mindst før overbygning kan læres, selv når der
gives lige så god skolegang.

To gange med århundreders mellemrum søgte Osmanner-sultanen at få
bibliotek og trykmaskine til at starte vestlig tradition i hans
erobrede kulturperle, Istanbul.
Først tredie gang, da tyskerne o. 1900 lærte dem op til god
WW1-indsats, lykkedes det delvis.

"If you would civilize a man, begin with his grandmother. Victor Hugo
1802 - 1885

Fra : Olsen

Dato : 13-03-06 21:34

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in news:RydRf.6871$8_.4958
@fe06.usenetserver.com:

> "Martin K" <n@da.spam> wrote in message
>>

> "If you would civilize a man, begin with his grandmother. Victor Hugo
> 1802 - 1885

Du er simpelthen et geni!!!
Bliv dog endelig ved (men dokumentér lige teorierne, tak).
Men undlad venligst at skrive på jysk (jydsk). Det forstår
vi fra djævleøen overhovedet ikke.

Drilagtig hilsen
Olsen

Fra : Bo Warming

Dato : 13-03-06 23:26

"Olsen" <olsen@olsen.no> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in news:RydRf.6871$8_.4958
> @fe06.usenetserver.com:

> Bliv dog endelig ved (men dokumentér lige teorierne, tak).

Der er i høj grad tale om formodninger og holdninger, som kan
forbedres i det omfang de modsiges.

Hvor kunne du forestille dig at dokumentation er mulig - og vil være
interessant for dig og andre?