Mullah Krekar: 'Antallet muslimer i Europa~
Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 10:45

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1247117.ece

Nu bliver vores formodning altså også bekræftet fra officiel side.

--
>.)

Unter blinden ist der einäugige könig.

http://worldimprover.net/

islam-info: http://www.historyofjihad.org/ - WICHTIG / IMPORTANT

Fra : Rom

Dato : 13-03-06 10:59

"Michael Laudahn" <es_reicht_2005@yahoo.com.br> wrote in message
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1247117.ece

Nu bliver vores formodning altså også bekræftet fra officiel side.

> [...]

----------------

Hvem er "vi"?

Kjell

Fra : Westai Posten

Dato : 13-03-06 11:12

"Rom" <nospam@please.com> skrev i melding

> [...]
> http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1247117.ece
>
> Nu bliver vores formodning altså også bekræftet fra officiel side.

I september 2005 sagde de Norske regering, at nu skulle Mullah Kræket ud af
landet, da han definitivt er en risiko for rigets sikkerhed.

Men en socialdemokratisk regering kan man altså ikke regne med i det hele
taget, og slet ikke så længe neanderthaleren Stoltenberg er statsminister.

Manden er en skamplet på Norge!

W.P.
www.westai.com

Fra : Rom

Dato : 13-03-06 11:24

"Westai Posten" <wp@com.com> wrote in message

> Hvem er "vi"?

[klippet bort masse]

Så du skjønte heller ikke hvem "vi" er?

(antagelig skjønner du heller ikke hva "Michael Laudahn" er,
men det er ikke så viktig for deg)

Kjell

Fra : Erik J. Helgesen

Dato : 14-03-06 12:17

On Mon, 13 Mar 2006 10:58:47 +0100, "Rom" <nospam@please.com> wrote:

>Hvem er "vi"?

Du og jeg og vi to?

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.

Fra : Dankert

Dato : 13-03-06 11:05

Michael Laudahn wrote:
> http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1247117.ece
>
> Nu bliver vores formodning altså også bekræftet fra officiel side.

Se også:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/13/460523.html

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-03-06 13:28

Dankert fortalte:

> Se også:
> http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/13/460523.html

Interessant link

Tak til mullah Krekar for at tale lige ud af posen!

Hvornår opfatter dhimmi'erne hvad det er som er ved at ske?

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Øyvind M.

Dato : 13-03-06 21:02

Martin Larsen wrote:
> [...]
>
> Tak til mullah Krekar for at tale lige ud af posen!
>
> Hvornår opfatter dhimmi'erne hvad det er som er ved at ske?

Dhimmierne har bestemt seg for hvordan verden ser ut, og da trenger de ikke
se etter om det stemmer. For dem er kartet rett og terrenget feil!

Men heldigvis er det rett som det er noen av dem som glipper med øynene og
overraskes over at verden ikke er slik de har fått forklart på partimøtet!

Derfor vokser nå Norges beste parti Fremskrittspartiet til over 30 % på
gallup. Selv om en del hopper tilbake på valgdagen øker også oppslutningen
ved valgurnene hvert eneste valg også så det er håp selv om det går tregt i
Norge hvor AKPML dominerer journalisthøyskolen og mediene!

--
Vennlig hilsen
Øyvind Michelsen, Oslo

Fra : Dankert

Dato : 13-03-06 11:06

Er det alt du får ut av saken?Jøie meg!
--
Dankert

Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 21:09

Henry schrieb:

> Du borde rapporteras, ditt rasistiska svin.

Du må være åndssvag, din SSSR *) -dhimmi.

*) Svenske Sjaria-SovjetRepublik

Fra : Rom

Dato : 13-03-06 21:44

> Du må være åndssvag, din SSSR *) -dhimmi.

Jeg har enda fått med meg at du klarer å gjøre
rede for hva meningen med toppinnlegg på
EN LINJE var .... (denne tråden)

..... hvem som var "vi" i den ENE setningen ??

På norsk betyr det at du skjuler ting for oss
på news ....

Kjell

Fra : HK

Dato : 13-03-06 22:18

On Mon, 13 Mar 2006 21:43:49 +0100, "Rom" <nospam@please.com> wrote:

> [...]
>EN LINJE var .... (denne tråden)
>
>.... hvem som var "vi" i den ENE setningen ??
>
>På norsk betyr det at du skjuler ting for oss

Neida, det betyr bare at han forsøker å innkassere et par billige
poenger på vegne av seg selv og sine venner på aller ytterste høyre
fløy. Mens du forsøker å innkassere de samme billige poengene på vegne
av deg og dine ved å kverne videre på dette _hvem er "vi"_?

Men hvis du var i stand til å se forbi dette og lese intervjuet med
åpne øyne, ville det kanskje gått opp for deg at det Mulla Krekar sier
er ganske oppsiktsvekkende ... nær sagt til tross for at det er
Laudahn som har lagt ut lenken til artikkelen.

Jeg får inntrykk av at du er vesentlig mer opptatt av *hvem* som
legger ut informasjon, enn *hva* informasjonen inneholder.

Men det "å tenke selv" er ikke nødvendigvis det samme som å omfavne
alle standpunkter som er diametralt motsatt av standpunktene til dem
du har bestemt deg for å være uenig med ... og derfor ville det
(kanskje) vært mer interessant å lese din mening om det som står i
artikkelen, enn å se deg gjenta deg selv i det uendelige?

Fra : Rom

Dato : 13-03-06 23:53

"HK" <hkarlsen@c2i.net> wrote in message

> Neida, det betyr bare at han forsøker å innkassere et par billige
> poenger på vegne av seg selv ....

Så "vi" = "aller ytterste høyre fløy"

Og "fordmodning" = "krig mellom innfødte og muslimer"?

Det er slik "Laudahn" skal tolkes ifølge deg?

Kjell

Fra : HK

Dato : 14-03-06 00:16

On Mon, 13 Mar 2006 23:53:19 +0100, "Rom" <nospam@please.com> wrote:

>Så "vi" = "aller ytterste høyre fløy"
>
>Og "fordmodning" = "krig mellom innfødte og muslimer"?
>
>Det er slik "Laudahn" skal tolkes ifølge deg?

Dersom jeg svarte ja på det spørsmålet - vil det i såfall vært en
"riktig" tokning, i den forstand at det bekreftet dine forestillinger
om hva han står for?

Håvard

Fra : Herman Robak

Dato : 14-03-06 09:59

On Tue, 14 Mar 2006 00:15:31 +0100, HK <hkarlsen@c2i.net> wrote:

> Dersom jeg svarte ja på det spørsmålet - vil det i såfall vært en
> "riktig" tokning, i den forstand at det bekreftet dine forestillinger
> om hva han står for?

Er dette et slags kappløp i misforstått sokratisk ironi?

--
Herman Robak

Fra : HK

Dato : 14-03-06 10:08

On Tue, 14 Mar 2006 09:58:53 +0100, "Herman Robak"
<herobak@broadpark.invalid> wrote:

> Er dette et slags kappløp i misforstått sokratisk ironi?

Tør jeg se ditt bidrag som et forsøk på å fjerne konkurranseaspektet?
Vel, greit nok ... vi kan kanskje kalle det en øvelse?

Fra : Herman Robak

Dato : 15-03-06 15:06

On Tue, 14 Mar 2006 10:07:38 +0100, HK <hkarlsen@c2i.net> wrote:

> Tør jeg se ditt bidrag som et forsøk på å fjerne konkurranseaspektet?

Det var høyst selvrefererende, i hvert fall.

Jeg skal være litt klarere: Hvis du hele tiden formulerer innleggene
dine som spørsmål kan det være fordi du vet lite, men insinuerer mye.
Det _kan_ også være sokratisk ironi, men neppe i denne tråden.

--
Herman Robak

Fra : HK

Dato : 15-03-06 16:20

On Wed, 15 Mar 2006 15:05:36 +0100, "Herman Robak"
> [...]

>dine som spørsmål kan det være fordi du vet lite, men insinuerer mye.
>Det _kan_ også være sokratisk ironi, men neppe i denne tråden.

Hehe, hvorfor er dette så viktig for deg? Får litt følelsen av at du
ville akseptere innlegget _dersom og bare dersom_ du kunne
identifisere det som sokratisk ironi.
Sannheten er at jeg visste lite (om Laudahns standpunkter), og at jeg
ikke kunne besvare Kjells spørsmål uten å skape ytterligere
forvirring, eventuelt ergrelse.
Når Kjell spør _meg_ hva Laudahn står for, er det i klartekst å be om
en insinuasjon fra min side. Hvorfor skulle jeg bite på den?

Håvard

Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 11:08

Dankert schrieb:

> Er det alt du får ut av saken?Jøie meg!

Hvad får du ud af sagen?

Fra : Dankert

Dato : 13-03-06 11:22

Det som jeg og andre tidligere har sagt om Islam her på usenet.Når vi
har sagt det som Krekar nå selv sier, så har vi bl.a. vært stemplet
som rasister, nazister, og for å lide av fremmedfrykt.Ikke å
forglemme hvor intolerante, umennesklige og trangsynte møkemenn vi er.

Dersom det ikke i det fremtidige Europa skjer noe dramatisk, som er
relatert til eller har opphav i Islam, slik at folk får øynene opp
for hva islam er for noe, så vil utvikling mot en full islamisering
på vårt kontinent forsette - inntil at folk i Europa har fått nok og
kommer til å stemme nazistene inn i våre regjeringsbygg.

Jeg vil ikke noen av delene, men det synes som om våre internasjonale
sosialister vil det slik.
--
Dankert

Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 11:30

Dankert schrieb:

> [...]
> kommer til å stemme nazistene inn i våre regjeringsbygg.
>
> Jeg vil ikke noen av delene, men det synes som om våre internasjonale

Så mener du og jeg nogenlunde det samme. Dit indlæg virkede, som om
du var af en modsatt opfattelse.

Fra : Rom

Dato : 13-03-06 11:42

>"Michael Laudahn" <es_reicht_2005@yahoo.com.br> wrote in message
>http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1247117.ece
>
>Nu bliver vores formodning altså også bekræftet fra officiel side.

Hvem er "vi" ?

Kjell

Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 23:04

HK schrieb:

> [...]
> (kanskje) vært mer interessant å lese din mening om det som står i
> artikkelen, enn å se deg gjenta deg selv i det uendelige?

Han kan jo ikke anderledes, den stakkels. Det ved vi da numere.

Hvad mener du i øvrigt med dine skjult-kritiske anmærkninger i
retning mod mig?

Fra : HK

Dato : 14-03-06 00:06

On 13 Mar 2006 14:03:38 -0800, "Michael Laudahn" <ml@es-reicht.org>
wrote:

> [...]

<snip>

>Hvad mener du i øvrigt med dine skjult-kritiske anmærkninger i
>retning mod mig?

Jeg forvekslet deg i farten med en annen debattant. Hvor du befinner
deg i det politiske landskapet har jeg ingen forutsetning for å uttale
meg om. Beklager.

Håvard

Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 23:58

Rom schrieb:

> Så "vi" = "aller ytterste høyre fløy"
>
> Og "fordmodning" = "krig mellom innfødte og muslimer"?
>

> Det er slik "Laudahn" skal tolkes ifølge deg?

Det ville i øvrigt være interessant at vide om du råder over en
målbar IQ. Bare af videnskabelig interesse.

Fra : Dankert

Dato : 13-03-06 11:46

Vel, jeg svarte faktisk på "Rom" sitt innlegg.Lurte litt på om du
hadde misoppfattet det.
--
Dankert

Fra : Henry

Dato : 13-03-06 11:51

"Dankert" <dankert@operamail.com>, 13 Mar 2006 02:46:06 -0800, <1142246766.407220.104850@u72g2000cwu.googlegroups.com>:

>Vel, jeg svarte faktisk på "Rom" sitt innlegg.Lurte litt på om du
>hadde misoppfattet det.

En annan Google-idiot.
Citera för helvete.

Fra : Lars Rønbeck

Dato : 13-03-06 12:24

On Mon, 13 Mar 2006 11:46:06 +0100, Dankert <dankert@operamail.com> wrote:

> Vel, jeg svarte faktisk på "Rom" sitt innlegg.Lurte litt på om du
> hadde misoppfattet det.
> --
> Dankert

Ja-, hvem er "Rom"?
Er han kanskje muslim?

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/m2/

Fra : Haavard

Dato : 13-03-06 20:06

On Mon, 13 Mar 2006 12:23:51 +0100, Lars Rønbeck
<lronbeck@broadpark.no> wrote:

> Ja-, hvem er "Rom"?
> Er han kanskje muslim?

Nesten. Han er en av disse som mener at Sharia ville være en berikelse
for vårt moralsk forkrøplede vestlige samfunn.

Fra : Rom

Dato : 13-03-06 20:21

"Haavard" <anti@anti.anti.anti.anti> wrote in message

> Nesten.

Jeg vil ikke kalle meg kristen engang, selv om jeg
ble døpt.

Kjell

Fra : Michael Laudahn

Dato : 14-03-06 00:15

HK schrieb:

> Jeg forvekslet deg i farten med en annen debattant. Hvor du befinner
> deg i det politiske landskapet har jeg ingen forutsetning for å uttale
> meg om. Beklager.

På fornuftens side. Og du selv?

Fra : HK

Dato : 14-03-06 00:18

On 13 Mar 2006 15:15:27 -0800, "Michael Laudahn"
<es_reicht_2005@yahoo.com.br> wrote:

>På fornuftens side. Og du selv?

Jeeez... hvem er ikke på fornuftens side, da mann! Har du noensinne
møtt noen som ikke hevder å være på "fornuftens side"?

Fra : Erik Naggum

Dato : 14-03-06 01:15

Fra : HK

Dato : 14-03-06 09:09

On Tue, 14 Mar 2006 00:14:54 +0000, Erik Naggum <erik@naggum.no>
wrote:

>* HK @2006-03-13 23:17Z
>
>Mange muslimske og kristne lærde har gjennom tidene argumentert sterkt
>for at fornuften korrumperer troen og at en ikke må tenke, men hengi seg
>til sine religiøse følelser dersom en vil være en sann troende. Dette
>kun til informasjon.
>
>Erik Naggum

En grei presisering. Såvidt jeg kjenner til forsøkte Pakistans Zia
Ul-Haq å islamisere landets forskningsmiljø så sent som på 80-tallet
ved å pålegge høyt utdannede fysikere forskningsoppgaver alá å finne
temperaturen i helvete, og å undersøke muligheten for å utnytte den
latente energien i ånder (dhjinn'er). Fascinerende ...

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 09:18

HK <hkarlsen@c2i.net> wrote:

> [...]
> temperaturen i helvete, og å undersøke muligheten for å utnytte den
> latente energien i ånder (dhjinn'er). Fascinerende ...

Der er en grund til at ummaen er den svageste gruppe, når det drejer sig
om især naturvidenskabelige nobelpriser. Selv det sorte Afrika er her
foran Dar al-Islam.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Rom

Dato : 14-03-06 09:49

> [...]

> temperaturen i helvete, og å undersøke muligheten for å utnytte den
> latente energien i ånder (dhjinn'er). Fascinerende ...

"Himmel" og "helvete" var pensum på skolen i min tid.

Hvis Sæle'ene ikke tror på det så kunne de kanskje fortalt oss
andre det ... at "temperatur" i helvete ikke må tolkes som målbar
temperatur.

Men de tar det nok helt bokstavelig.

Fundamentale kristne i USA venter fortsatt på at vi skal få en krig i
midt-østen
hvor man "vasser til knærne i blod" ifølge en 60-minutes-reportasje.

Jeg tok det som helt troverdig, at fundamentale kristne ser på en ny
verdenskrig som uunngåelig, og deretter vil "Tusenårsrike" oppstå.

Kjell

http://www.outline.no/dpr/profetisk_undervisning/Harmaggedon.html
Harmageddon - verdens dødskamp

Harmageeddon
John F.Walvoord

Verdens hærer vil samles på det sted som hebraisk heter Harmageddon. Denne
brede dalen vil tilsynelatende være åstedet for den tredje verdenskrigen -
den siste krigen.

Proklamasjon av en ny verdensregjering
Ironisk nok vil lederen for Middelhavsforbundet begynne sin verdensregjering
ved en proklamasjon. Ved å benytte seg av sin konsoliderte makt i
Midt-østen, vil han gi løfter om nye freds- og velstandstider for alle som
godkjenner ham som leder. Budskapet vil bli sendt via fjernsyn og radio til
hele verden på en dag. Midt-østens brilliante leder vil tilsynelatende være
svaret for en verden som er i alvorlige vans keligheter, en leder som vil
bringe fred, gjøre slutt på verdens problemer og bringe overdådig velstand
til jorden.

Denne mannens absolutte kontroll over den politiske, økonomiske og religiøse
verden, vil gi ham makt slik som intet menneske før i historien har hatt.
Hans glimrende lederskap vil være overmenneskelig, da han vil være dominert
og styrt av selveste Satan. Men under sitt tre og et halvt år lange styre
vil han hensynsløst knuse all opposisjon. Hans sanne karakter er indikert av
titlene som er gitt ham i Skriften. Han er beskrevet som «dyret»
(Åp.13,1-4), og Satan er beskrevet som «dragen» (Ap.12,9; 13,4). Denne
perioden i verdenshistorien vil være kulminasjonen på Satans drøm om å bli
lik Gud, å kontrollere verden, å være gjenstand for beundring og tilbedelse
og å sikre seg ethvert menneskes absolutte adlydelse.

Dommen Den nye verdensdiktatorens blasfemi, tilsidesettelse av Gud, hat mot
Guds folk og mord av talløse troende vil bringe den fryktelige dommen som er
beskrevet i Åpenbaringen 6-18. Katastrofe på katastrofe vil følge da den
store trengselstiden er brutt ut. Verden vil i stigende grad være misfornøyd
med verdensdiktatorens lederskap. Han hadde lovet å bringe fred og velstand,
men isteden brakte han den ene store katastrofen etter den andre. Underne og
miraklene som han vil utføre og hans krav om å bli tilbedt som Gud, vil bare
føre til behovet for mer undertrykkelse og forfølgelse av dissentere. På
tross av verdensdiktatorens voldsomme makt, vil han ikke kunne kontrollere
situasjonen. Store folkegrupper i verden vil gjøre opprør mot ham. Etter
hvert vil de konvergere mot Midt-østen for å kjempe om den intern asjonale
makten.

Den tredje verdenskrigens utbrudd Profeten Daniel gav en utførlig
beskrivelse av denne situasjonen. Etter å ha introdusert verdensherskeren i
Dan.11,36-39 som en leder som absolutt vil gjøre krav på å være Gud,
forklarte profeten at verdens hærer vil reise seg i opprør mot ham. «Men i
endens tid skal Sydens konge føre krig med ham, og Nordens konge skal storme
frem mot ham med vogner og hestfolk og mange skib og falle inn i landene og
oversvømme og overskylle dem» (Dan.11,40).

Daniels profeti beskrev også en mektig hær fra Afrika, ikke bare fra Egypt
men også fra andre land i det kontinentet. Denne hæren, som etter alt å
dømme vil bestå av flere millioner soldater, vil angripe Midt-østen ifra
sør. Samtidig vil Russland og andre armeer fra nord mobilisere en annen
kraftig militærstyrke som skal komme ned over Det heillige landet og
utfordre verdensdikatoren. Selv om Russland vil ha fått et kraftig
tilbakeslag tre år får på den profetiske kalenderen, har landet
tilsynelatende maktet å rehabilitere seg i tilstrekkelig grad til å sette
enda en hær på benene.

De første slagene i den tredje verdenskrigen vil være noe forvirrende, da
hærene vil bevege seg fram og tilbake med mer eller mindre hell.
Verdensherskeren vil tilsynelatende makte å knuse noen av de første
forsøkene på opprør og tilrive seg noen innledende seire, særlig i sør, og
han vil klare å drive tilbake invasjonen fra Egypt og Afrika. Kina rykker
fram Men samtidig som verdensdiktatoren synes å ha kontroll over
situasjonen, vil det komme rapporter om en framrykkende hær fra Østen
(Dan.11,44). For å konkurrere med denne framrykkende horden på 200 millioner
(Åp.9,16), vil han se seg nødt til å spre en stor del av sine militære
styrker for å forsvare seg selv. Så vil det komme enda flere nyheter om en
annen hær som rykker fram fra nord.

På dette tidspunktet vil historiens største krig, med deltagelse av
millioner av mennesker, bli igangsatt, med Middelhavsområdet som
hovedslagmark. Men dette vil være mer enn enda en verdenskrig, fordi den vil
spille en spesiell rolle i verdens forberedelse for den neste serien med
profetiske begivenheter. Satans slagplan Ifølge Åpenbaringen 16,13-14 vil
verdens armeer bli samlet av demonisk innflytelse.

På en måte synes dette å være en merkverdig inkonsekvens. Verdensherskeren,
som er etablert og får hjelp til å kontrollere verden ved Satans makt, vil
nå bli angrepet av armeer som er inspirert til å kjempe av demoner, som er
blitt utsendt fra Satan. I Åpenbaringen 16,13-14 skrev Johannes: "Og jeg så
at det av dragens munn og av den falske profets munn kom ut tre urene ånder
som lignet padder; for de er djevle-ånder som gjør tegn, og de går ut til
kongene over hele jorderike for å samle dem til krigen på Guds, den
allmektiges, store dag." Det er tydelig at de urene åndene, symbolisert ved
padder, representerer demoner som er Satans budbærere. De kommer ut av
dragens munn, villdyret, og den falske profeten - den onde treenigheten som
kontrollerer verden.

Den sataniske treenigheten Satan har alltid til hensikt å etterligne det som
er godt og guddommelig. På samme måte som troende kristne har sin treenige
Gud - Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd presenterer de onde maktene seg som
treenig, med dragen, eller Satan, som korresponderer med Gud Fader,
villdyret som korresponderer med Kristus som kongenes Konge og herrenes
Herre, og den falske profeten som korresponderer med den Hellige And.

På samme måte som den Hellige Ands oppgave er å få mennesker til tilbe
Kristus og Faderen, vil den falske profeten få mennesker til å tilbe
villdyret og dragen. Ut fra denne onde treenigheten går demonene fram. De
gjør tegn og undergjerninger som støtte for sitt arbeid. Disse sataniske
undergjerningene vil forføre jordens konger til å bli med i verdensopprøret,
med utsikter om å vinne seg verdensmakt. Kampen på Guds store dag Ifølge
Skriften vil nasjonene i virkeligheten være samlet «til krigen på Guds, den
allmektiges store dag» (Ap.16,14).

Hvorfor vil Satan organisere en verdenskrig for å ødelegge sitt verdensrike?
Satans desperate strategi vil være mye viktigere enn hans kontroll over
verden gjennom verdensdiktatoren. Selv om det ut fra deres synsvinkel er en
kamp om verdensmakt, vil verdens hærer i virkeligheten være samlet av Satan
på grunn av Kristi andre komme.

Alle verdens bevæpnede krefter vil være samlet i Midt-østen, rede til å
konkurrere med Kristi makt da han kommer tilbake fra himmelen. Som de
etterfølgende begivenheter vil gjøre helt klart, vil bevegelsen være helt
nytteløst og håpløs. Verdens hærer vil på ingen måte være i stand til å
kjempe mot himmelens armeer. Likevel vil Satan samle sammen nasjonene til
dette siste oppgjør, og nasjonene vil faktisk velge å stille seg på Satans
side og kjempe mot Kristi andre komme. Satan vil ikke makte å gjøre noe mer.
Disse begivenhetene vil gi nasjonene muligheten til å velge og tillate Satan
å gjøre et desperat på å kjempe mot Kristi gjenkomst.

Harmageddon
Verdens alle hærer vil samles «på det sted som hebraisk heter Harmageddon»
(Åp.16,16). Harmageddon er det hebraiske ordet som er dannet av ordet
"harm", hvilket betyr fjell, og "Megiddo", som viser til et sted i den
nordlige delen av Palestina. Megiddofjellet er et lite fjell i nærheten av
Middelhavet, med utsikt over et område som strekker seg ut mot øst. Denne
brede dalen vil tilsynelatende være åstedet for den tredje verdenskrigen -
den siste krigen. Selv om den er altfor liten for de millioner av mennesker
som vil være innblandet, vil det bli det geografiske åstedet for den siste
verdenskrigen og katastrofen, populært kalt slaget ved Harmageddon.

I virkeligheten vil hærene være spredd langt utenfor dalen i alle
retninger-nord, sør og øst. Mens verdens hærer beveger seg mot det siste
slaget ved Harmageddon, vil verdenskrigen som allerede er i gang ha krevet
millioner av ofre. Skriften gir en helt kort beskrivelse av de største
slagene som er forbundet med krigen. Mens hærene samles i Harmageddondalen,
vil verden bli rystet av den siste guddommelige dommen serien, beskrevet som
den sjuende vredesskålen. Apostelen Johannes beskrev det med følgende ord:

«Og han samlet dem på det sted som på hebraisk heter Harmageddon. Og den
syvende engel tømte sin skål ut i luften; og en høy røst kom fra templet i
himmelen, fra tronen, og sa: Det er skjedd! Og det kom lyn og røster og
tordener, og det kom et stort jordskjelv, et slikt som ikke har vært fra den
tid menneskene ble til på jorden, et sådant jordskjelv, så stort. Og den
store by ble delt i tre deler, og folkenes byer falt, og Babylon, den store,
ble ihukommet for Gud, at den skulle få begeret med hans strenge vredes vin.
Og hver øy vek bort, og fjell ble ikke funnet. Og et svært hagl, som ett
hundre pund, falt ned fra himmelen på menneskene, og menneskene spottet Gud
for haglets plage; for plagen av det var meget stor» (Åp.16,16-21).

Å forbanne Gud og dø
Verdens hærer vil bli brukt som Satans pant i historiens siste stund.
Opprøret mot verdensdiktatoren vil samle sammen nasjonene i Midt-østen.
Kriger og ødeleggelser vil tilta i styrke helt til verden er på ruinens
rand. I stedet for å ydmyke seg, vil verdens ledere være rede til å forbanne
Gud og dø. Denne siste kraftprøven mellom Gud og nasjonene er i ferd med å
inntreffe. Profetene åpenbarte at alle disse begivenhetene vil være
forberedelsen på historiens store klimaks, når Kristus kommer tilbake til
jorden, etableringen av hans rike på jord, og dommen over de onde mennesker
som ikke ville at Kristus skulle regjere over seg.

Fra : GB

Dato : 14-03-06 16:49

Erik Naggum <erik@naggum.no> wrote in news:sLH7jgXTEpQ7hy9X6oD6kIQ9UjM=
2006-073-00832@news.naggum.no:

-------------enig2D01AB8CE54143FD62C282A3

--------------enig2D01AB8CE54143FD62C282A3--

Jeg har aldrig forstået fidusen med at PGP-kryptere indlæg i offentlige
debatgrupper. Hvorfor gør du det? (Undskyld off-topic)

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 17:20

GB <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har aldrig forstået fidusen med at PGP-kryptere indlæg i offentlige
> debatgrupper. Hvorfor gør du det? (Undskyld off-topic)

Så kan de vel verificeres at det ikke er et eller andet pseudonym der
har afsendt det, men i stedet er en man skal tage alvorligt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 14-03-06 22:29

Per Rønne skrev:

> Så kan de vel verificeres at det ikke er et eller andet pseudonym der
> har afsendt det, men i stedet er en man skal tage alvorligt ...

Og man kan se, det er en person, fordi der står øæjad6a54d6adlka
23516a5d4f ?

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-06 05:48

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Og man kan se, det er en person, fordi der står øæjad6a54d6adlka
> 23516a5d4f ?

En offentlig kendt digital signatur ville måske have været bedre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Naggum

Dato : 14-03-06 23:36

Fra : GB

Dato : 15-03-06 15:33

Erik Naggum <erik@naggum.no> wrote in news:xXy2IQcuGxD8Z8c4IeNAB20JXdI=
2006-073-81111@news.naggum.no:

> Dersom du hadde stillet spørsmålet ditt noe mindre ignorant og med noe
> færre ugyldige antagelser om noe du ikke forstår, kunne jeg kanskje ha
> svart på det du spør om.

OK, lad mig omformulere.
Hvad i hede hule helvede laver en PGP-signatur i en tekstbaseret
nyhedsgruppe? Hvad er formålet?

Er det mindre ignorant og med færre ugyldige antagelser?

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 15-03-06 16:33

GB wrote:
> [...]
> 2006-073-81111@news.naggum.no:

> OK, lad mig omformulere.
> Hvad i hede hule helvede laver en PGP-signatur i en tekstbaseret

Dette burde da være kjent. Vet du hvorfor man bruker PGP signaturer? At
signaturen er der gjør det mulig å verifisere hvem som skrev innlegget,
og at innleggets innhold ikke er endret. For eksempel.

Hvorfor skulle en ikke inkludere en slik signatur?

Er det kanskje slik at din Usenet News leser ikke håndterer slike
signaturer på en skikkelig måte? Det er jo trist. Hvorfor skaffer du deg
ikke en news leser som håndterer helt standard news innlegg? Erik sine
innlegg følger standard for Usenet News, men det er ikke alle lesere som
håndterer slike standarder. At din leser ikke gjør dette kan da ikke
være Naggum sin feil.

--
Terje

Fra : Erik Naggum

Dato : 16-03-06 11:17

Fra : GB

Dato : 17-03-06 21:59

Erik Naggum <erik@naggum.no> wrote in news:rOJYX6qxKjhptGa-AkPKAWuae2o=
2006-075-36665@news.naggum.no:

> Hvis du ville vite dette, hadde du sendt mail, ikke postet et
> aggressivt, stupid spørsmål i første omgang, og du ville ha tatt til

Det er da vel egentlig Hr. Naggum, som reagerer aggressivt, ved at skrive
"Dersom du hadde stillet spørsmålet ditt noe mindre ignorant og med noe
færre ugyldige antagelser om noe du ikke forstår, kunne jeg kanskje ha
svart på det du spør om." - hvilket for mig opleves som at han taler ned
til mig.

> Nei, egentlig ikke. Hva er det du /egentlig/ reagerer på som gjør at du
> tror det finnes en motsetning mellom en tekstbasert newsgruppe og
> PGP-signaturer?

Flere Newsreadere betragter en pgp-signatur som attachment, og hvis vi nu
skal kneppe fluer, er attachments ikke vel sete i tekstbaserede
newsgrupper (Allah være med Google Groups). Jeg bruger selv - nånej, det
kan du jo selv se i headeren.

> Hvis du plages av at du faktisk /ser/ signaturen, har du

Den skæres af, hvis jeg citerer dig.

Men hvorfor bruger du den? For at hævde dig, eller er der et dybere
liggende formål? Hvem ved, måske kunne jeg lære noget af dig? Der er
næsten ingen andre som gør det - de eneste andre tilfælde, hvor jeg kan
forestille mig en vis legitimitet er i grupper som dk.admin, når
syregruppen åbenbarer ændringer i usenet-hierarkiet.

Jeg ved godt at Usenet er agressivt (hehe), men mit spørgsmål er faktisk
ikke agressivt ment.

Fra : Dag Fjellby

Dato : 17-03-06 22:22

GB wrote:
> Erik Naggum <erik@naggum.no> wrote in
> news:rOJYX6qxKjhptGa-AkPKAWuae2o= 2006-075-36665@news.naggum.no:

> Den skæres af, hvis jeg citerer dig.

Få deg et NAVN og få deg en newsreader som takler slike sinaturer!

--
df

Fra : Erik Naggum

Dato : 18-03-06 02:48

Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 11:47

Rom schrieb:

> Hvem er "vi" ?

I hvert fald ikke dig, ville jeg mene. Bland dig udenom.

Fra : Henry

Dato : 13-03-06 11:54

"Michael Laudahn" <es_reicht_2005@yahoo.com.br>, 13 Mar 2006 02:47:05 -0800, <1142246825.653424.83810@j52g2000cwj.googlegroups.com>:

>I hvert fald ikke dig, ville jeg mene. Bland dig udenom.

Ge fan i att spamma swnet.politik!!!

Fra : Rom

Dato : 13-03-06 12:02

> I hvert fald ikke dig, ville jeg mene. Bland dig udenom.

Du poster til Norge, og nå skal det liksom være
uklart hvem som er subjektet for setningen (??)

Jeg prøver å skjønne hva du sier.
(vitsen med å si noe er at folk skjønner
hva man sier)

Dette er stadfestet i GRUNNLOVEN FOR GRUNNLOVEN
FOR GRUNNLOVEN i Norge. Hvis du vil til Norge så må
du akseptere GRUNNLOVEN FOR GRUNNLOVEN
FOR GRUNNLOVEN.

Når du på grensa får spøsmål om
- Heter du Michael Laudahn?

Så kan ikke du svare:

Wass? Wass? Wass?

Kjell

Fra : Dankert

Dato : 13-03-06 11:53

Michael Laudahn er ikke problemet.Derimot er islam og dens
representanter nettopp det -problemet.Noe som bl.a du hårdnakket
fremdeles nekter å innse.
At Krekar fortsatt kreker seg rundt i Kongriket Norge er jo et
tilsrekkelig bevis på at vi er helt hjelpeløs i forhold til Islam og
dens representanter.
--
Dankert

Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 11:58

Dankert schrieb:

> [...]
> At Krekar fortsatt kreker seg rundt i Kongriket Norge er jo et
> tilsrekkelig bevis på at vi er helt hjelpeløs i forhold til Islam og

Henry er en ynkelig svensk dhimmi. Ham skal du ikke tage for alvorlig.

Det er for øvrigt skræk-indjagende og en skændsel hvordan dette folk
har forandret sig.

Fra : Dankert

Dato : 13-03-06 12:03

Henry skrev:
>En annan Google-idiot.
>Citera för helvete.

Du synes jo å være godt kjent i området -svenske jækel.Skaff deg en
god psykiater og lær deg et språk -selv om det er svensk.
--
Dankert

Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 12:22

Rom schrieb:

Du har mere end tit nok vist dig at være lidt skør i hovedet. Da kan
du ikke undre dig, at folk ikke har lyst til at diskutere med dig.

Fra : Rom

Dato : 13-03-06 12:50

> [...]

> Du har mere end tit nok vist dig at være lidt skør i hovedet. Da kan
> du ikke undre dig, at folk ikke har lyst til at diskutere med dig.

Jeg ber deg fortelle oss hva som er meningen med
toppinnlegget.

Dette er noe vi i Norge trenger for å forstå hva du skriver om
siden det ikke går fram hvem "vi" er.

Det er en oppklaring, ikke "diskusjon".

Kjell

Fra : Trond Svendsen

Dato : 13-03-06 13:43

"Rom" <nospam@please.com> skrev:

> Dette er noe vi i Norge trenger for å forstå hva du skriver om
> siden det ikke går fram hvem "vi" er.

Hvem er "vi" i din uttalelse "vi i Norge".

--
Trond

Fra : Rom

Dato : 13-03-06 13:46

"Trond Svendsen" <trond@easy.com> wrote in message

> Hvem er "vi" i din uttalelse "vi i Norge".

Vi på news

Kjell

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 13-03-06 14:03

Etter en stund uttalte Rom følgende:

>Vi på news

Du har ikke min tillatelse til å snakke på vegne av meg.
--
Det er bedre å stille spørsmål om ting man ikke har greie på
enn å svare på ting man tror man har greie på

Fra : Herman Robak

Dato : 13-03-06 18:41

On Mon, 13 Mar 2006 13:46:04 +0100, Rom <nospam@please.com> wrote:

> Vi på news

Du er inne på noe. Jeg tror ikke så mange hadde sett for seg
uttalelsene til Krekar, så dette er ikke noe «vi» i betydningen
«folk flest» har forventet.

Det han sier minner såpass mye om ting andre har skrevet at jeg
ikke tror han har sugd det av eget bryst:

Fremtidens befolkning i Norge
<http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1209423.ece>

It's the Demography, Stupid
<http://www.opinionjournal.com/extra/?id=110007760>

Det er besnærende å se hvordan det han sier er omtrent det samme
som invandrerkritiske røster hevder. Han har bare et motsatt
bilde av hvem det er som er de gode og hvem som er aggressive.

--
Herman Robak

Fra : Trond Svendsen

Dato : 14-03-06 05:40

"Rom" <nospam@please.com> skrev:

> Vi på news

Du har _ikke_ min tillatelse til å hevde noe som helst på vegne av meg.

--
Trond

Fra : Michael Laudahn

Dato : 13-03-06 20:46

Rom schrieb:

> Jeg vil ikke kalle meg kristen engang, selv om jeg
> ble døpt.

Er du måske sigøjner? Rom lyder da meget som (sinti og) roma. I
øvrigt også en af vores favorit-etnier.

Fra : Henry

Dato : 13-03-06 20:57

Fra : Erik J. Helgesen

Dato : 14-03-06 12:17

On 13 Mar 2006 01:44:52 -0800, "Michael Laudahn"
<es_reicht_2005@yahoo.com.br> wrote:

>http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1247117.ece
>
>Nu bliver vores formodning altså også bekræftet fra officiel side.

Vi får kjøpe inn ekstra mye "myggspray" i sommer, slik at vi kan holde
disse blodsugerne unna.

Fra : Michael Laudahn

Dato : 14-03-06 12:44

Erik J. Helgesen schrieb:

> Vi får kjøpe inn ekstra mye "myggspray" i sommer, slik at vi kan holde
> disse blodsugerne unna.

Jeg kom på samme tanke, men som gas-belastet tysker vovede jeg ikke at
udtale det.

Men er det ikke interessant at se at deres overhoveder sammenligner
deres egne underordnede med insekter? Hvad mere følger der af dette
billede?

Fra : Roger Johansson

Dato : 16-03-06 12:17

Svenska journalister har sagt hela morgonen att den danska
riksåklagaren har sagt detta:

Jyllandsposten ska inte åtalas, eftersom alla muslimer är inte emot
avbildningar av Mohammed.

Kan verkligen den danska riksåklagaren ha sagt nåt så dumt?

Då går han alltså efter muslimska regler och inte efter dansk lag i
sin ämbetsutövning.

???

Eller är det bara svenska journalister som gillar att säga otroliga
dumheter för att reta alla som har något att tänka med?

--
Roger

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-06 12:28

Roger Johansson <roger4911@gmail.com> wrote:

> Jyllandsposten ska inte åtalas, eftersom alla muslimer är inte emot
> avbildningar av Mohammed.

> Kan verkligen den danska riksåklagaren ha sagt nåt så dumt?

Nej.

<http://politiken.dk/media/pdf/5737.PDF>
<http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=443509>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Roger Johansson

Dato : 16-03-06 12:56

Per Rønne wrote:

> Nej.

> <http://politiken.dk/media/pdf/5737.PDF>
> <http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=443509>

Okay. Jag har läst pdf-filen, och det talas en del om att det inte
finns något generellt förbud inom Islam mot att avbilda M, men jag
kan inte avgöra om det anges som motivering för utslaget eller bara
som redogörelse för bakgrunden, eller varför han nu skriver om
detta.

Men den nyhet som nu sprids i Sverige låter väldigt illa, oavsett om
det är den danska riksåklagaren eller svenska nyhetsbyråer som är
källan.

Jag undrar varför svenska journalister vill sprida uppfattningen att
utslaget, att inte åtala, motiveras med muslimska regler och
uppfattningar och inte dansk lag.

--
Roger

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-06 13:19

> [...]

> kan inte avgöra om det anges som motivering för utslaget eller bara
> som redogörelse för bakgrunden, eller varför han nu skriver om

Som en af flere grunde til udslaget.

> [...]
>
> Jag undrar varför svenska journalister vill sprida uppfattningen att
> utslaget, att inte åtala, motiveras med muslimska regler och

Det er måske mest hensigtsmæssigt direkte at bringe redegørelsen [men
ikke de mange bilag]:

RIGSADVOKATEN
J.nr. RA-2006-41-0151
15. marts 2006

Afgørelse om eventuel strafforfølgning i sagen om Jyllands-Postens
artikel "Muhammeds ansigt"

1. Indledning

I denne afgørelse redegøres for Rigsadvokatens overvejelser om, hvorvidt
der er grundlag for at indlede strafforfølgning i sagen om
Jyllands-Postens artikel "Muhammeds ansigt", der blev offentliggjort i
avisen den 30. september 2005.

Sagen behandles som følge af klager over Statsadvokaten i Viborgs
afgørelse af 6. januar 2006, hvor-ved statsadvokaten i medfør af
retsplejelovens § 749, stk. 2, besluttede at indstille efterforskningen
i anledning af en anmeldelse indgivet af en privatperson til
Politimesteren i Ã…rhus.

Statsadvokaten henviste i sin afgørelse til, at gerningsindholdet i
såvel straffelovens § 140 som straf-felovens § 266 b skal fastlægges
under hensyn til ytringsfriheden, og at han efter en samlet vurdering af
artiklen ikke finder, at der er rimelig formodning om, at et strafbart
forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.

Der er indkommet flere klager til rigsadvokaturen over statsadvokatens
afgørelse. Klagerne er indgivet af en række organisationer og enkelte
personer.

I klagerne gøres det gældende, at der foreligger en overtrædelse af både
straffelovens § 140 og straf-felovens § 266 b, og at hensynet til
ytringsfriheden og pressens ret til at referere aktuelle begivenheder
ikke i det foreliggende konkrete tilfælde kan begrunde, at artiklen ikke
anses for omfattet af de nævnte bestemmelser.

2. Artiklen i Jyllands-Posten

Artiklen i Jyllands-Posten blev bragt i avisens fredagsudgave den 30.
september 2005, og blev annon-ceret på forsiden af avisen ved gengivelse
af en af tegningerne fra artiklen. Tegningen ledsages af en tekst om, at
avisen har opfordret medlemmer af danske bladtegneres forening til at
tegne Muhammed, som de ser ham, at 12 ud af ca. 40 har besvaret
henvendelsen, og at tegningerne bringes under deres eget navn. Det er
endvidere angivet i teksten på forsiden, at "Det moderne sekulære
samfund afvises af nogle muslimer. De gør krav på en særstilling, når de
insisterer på en særlig hensyntagen til egne reli-giøse følelser. Det er
uforeneligt med et verdsligt demokrati og ytringsfrihed, hvor man må
være rede til at finde sig i spot, hån og latterliggørelse".

Artiklen, som findes i sektionen "KulturWeekend", side 3, har titlen
"Muhammeds ansigt" og er op-stillet med et trespaltet tekstafsnit
omgivet af tolv tegninger. I indledningen til artiklen anvendes
over-skriften "Ytringsfrihed", og det fremgår, at artiklen er forfattet
af Flemming Rose, kulturredaktør. Teksten i artiklen indledes således:

"Komikeren Frank Hvam erkendte for nylig, at han ikke "tør tage pis på
Koranen for åben tv-skærm", en tegner, der skal afbilde profeten
Muhammed i en børnebog, ønsker at optræde ano-nymt. Det samme gør
vesteuropæiske oversættere af en islamkritisk essaysamling. Et førende
kunstmuseum fjerner et kunstværk af frygt for muslimers reaktion. I
denne teatersæson opføres tre forestillinger med bid og satire rettet
mod USA's præsident George W. Bush, men der er ikke en eneste om Osama
bin Laden og hans allierede, og under et møde med statsminister An-ders
Fogh Rasmussen (V) opfordrer en imam regeringen til at gøre sin
indflydelse gældende over for danske medier, så de kan tegne et mere
positivt billede af islam.
De anførte eksempler giver grund til bekymring, hvad enten den oplevede
frygt hviler på et falsk grundlag eller ej. Faktum er, at den findes, og
at den fører til selvcensur. Der sker en inti-midering af det offentlige
rum. Kunstnere, forfattere, tegnere, oversættere og teaterfolk går
der-for i en stor bue uden om vor tids vigtige kulturmøde, det mellem
islam og de sekulære, vestlige samfund med rod i kristendommen."

Af det følgende afsnit i artiklen fremgår under overskriften "
Latterliggørelsen" følgende:

"Det moderne, sekulære samfund afvises af nogle muslimer. De gør krav på
en særstilling, når de insisterer på særlig hensyntagen til egne
religiøse følelser. Det er uforeneligt med et verdsligt demokrati og
ytringsfrihed, hvor man må være rede til at finde sig i hån, spot og
latterliggørelse. Det er bestemt ikke altid lige pænt og sympatisk at se
på, og det betyder ikke, at religiøse følel-ser for enhver pris skal
gøres til grin, men det er underordnet i sammenhængen.
Det er således ikke tilfældigt, at folk i totalitære samfund ryger i
fængsel for at fortælle vittighe-der eller afbilde diktatorer kritisk.
Det sker som regel med henvisning til, at det krænker folks følelser. I
Danmark er det ikke kommet så vidt, men de anførte eksempler viser, at
vi er på vej ind på en glidebane, hvor ingen kan forudsige, hvad
selvcensuren vil ende med."

Af den sidste spalte i artiklen fremgår under overskriften "12
bladtegnere", at "derfor har Morgenavi-sen Jyllands-Posten opfordret
medlemmer af danske bladtegneres forening til at tegne Muhammed, som de
ser ham". Endvidere fremgår, at tolv tegnere, hvis navne angives, har
besvaret henvendelsen, og at disse tegninger bringes.

De tolv tegninger, der er trykt, er følgende:

Tegning 1: Et mandeansigt med skæg og turban tegnet ind i en halvmåne og
en stjerne, der er almin-deligt anvendte symboler for islam.

Tegning 2: Et bistert udseende mandeansigt med skæg og en turban
udformet som en antændt bombe.

Tegning 3: En person, der står foran en konfrontationsparade bestående
af syv personer, bl.a. en kari-katur af Pia Kjærsgaard samt fem mænd
iført turban. Personen foran paraden udtaler: "Hm … jeg kan ikke lige
genkende ham…".

Tegning 4: En stående mand med skæg og turban og en glorie over hovedet
af form som en halvmåne.

Tegning 5: Fire stiliserede kvindefigurer med hovedtørklæde samt som
ansigtstræk en stjerne og en halvmåde. Tegningen ledsages af teksten
"Profet! Med kuk og knald i låget som holder kvinder under åget!".

Tegning 6: En stående mand med skæg og turban, som støtter sig til en
stav og har et æsel bag sig i snor.

Tegning 7: En mand med sveddråber på panden, der sidder under en lampe,
kigger sig over venstre skulder og tegner at mandeansigt med hovedklæde
og skæg.

Tegning 8: To skæggede mænd iført turban og bevæbnet med et sværd, en
bombe og et gevær, som løber hen mod en tredje skægget mand med turban,
som læser et papir, holder hånden afværgende ud og udtaler: "Rolig,
venner, når alt kommer til alt er det jo bare en tegning lavet af en
vantro sønder-jyde".

Tegning 9: En teenagedreng med mørkt hår iført bukser og stribet trøje
med teksten "Fremtiden", som står foran en tavle med arabisk skrift og
peger på skriften med en pegepind, ledsaget af teksten "Mo-hammed, Valby
Skole, 7.A." med en pil hen mod drengen.

Tegning 10: En stående skægget mand med turban og et sværd samt en sort
bjælke over øjnene omgi-vet af to kvinder iført en sort klædedragt, så
kun deres øjne er synlige.

Tegning 11: En mand med turban og skæg, som står på skyer med udslåede
arme og siger "Stop stop vi er løbet tør for jomfruer", mens en række
laset udseende mænd med en røgsky over hovedet står afventende over for
den første mand.

Tegning 12: En tegning af en mand med briller og en turban med en
appelsin i. Appelsinen bærer på-skriften "PR-Stunt". Manden fremviser
smilende en tegning visende en "tændstikmand" med skæg og turban.

3. Rigsadvokatens vurdering

3.1. Indledning

Spørgsmålet om, hvorvidt der er grundlag for at indlede strafforfølgning
i sagen, indebærer en vurde-ring af, om artiklen i Jyllands-Posten må
anses for strafbar efter bestemmelserne i straffelovens § 140 og/eller §
266 b. Disse bestemmelser indeholder en begrænsning i adgangen til frit
at fremsætte me-ningstilkendegivelser og skal derfor fortolkes under
hensyn til retten til ytringsfrihed.

Ifølge grundlovens § 77 er enhver berettiget til på tryk, i skrift og
tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.
Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny
ind-føres. Denne bestemmelse indeholder efter gængs opfattelse en
beskyttelse af den formelle ytringsfri-hed, herunder et forbud mod
forhåndscensur. Bestemmelsen beskytter ikke den materielle
ytringsfri-hed, dvs. ytringernes indhold.

Artikel 10 i Den europæiske Menneskerettighedskonvention beskytter
derimod både den formelle og den materielle ytringsfrihed.

Ifølge artikel 10, stk. 1, har enhver ret til ytringsfrihed. Også
ytringer, der kan fornærme, provokere eller forstyrre, er omfattet af
beskyttelsen i artikel 10, stk. 1. Da udøvelsen af ytringsfriheden
medfører pligter og ansvar, kan den efter artikel 10, stk. 2, bl.a.
underkastes restriktioner og straffebestemmel-ser, som er foreskrevet
ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfund, dvs. forfølger et
anerken-delsesværdigt formål og er proportionale.

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har flere gange udtalt, at
ytringsfrihed er fundamentet for et demokratisk samfund. Ved konflikter
mellem retten til ytringsfrihed og beskyttelse af andre rettigheder
omfattet af EMRK vejer særlig pressens ytringsfrihed meget tungt, når
der er tale om et emne af almen interesse, idet pressen varetager en
central funktion i et demokratisk samfund.

Som følge heraf tillægger Domstolen også hensynet til ytringsfriheden
afgørende betydning, når dom-stolen skal vurdere berettigelsen af
indgreb over for ytringer, der kan støde religiøse følelser. Dom-stolen
har dog samtidig udtalt, at der er en pligt til i videst muligt omfang
at undgå ytringer, der uden grund virker stødende på andre og dermed
krænker deres rettigheder, og som derfor ikke bidrager til en offentlig
debat, der i stand til at føre til fremskridt i menneskelige forhold.

I sager, der vedrører afvejningen mellem retten til ytringsfrihed og
hensynet til beskyttelsen af reli-giøse følelser, overlader Domstolen
efter sin praksis en større skønsmargin til staterne, fordi staterne på
dette område også varetager hensynet til religionsfriheden, der er et
andet grundlæggende princip i konventionen, jf. artikel 9.

På den anden side har Domstolen også udtalt, at personer, der udøver
deres ret til religionsfrihed, uan-set om det sker som medlem af et
religiøst flertal eller mindretal, ikke med rimelighed kan forvente at
være fritaget for enhver kritik. De må tolerere og acceptere andres
benægtelse af deres religiøse over-bevisning og selv udbredelse af
holdninger, som er fjendtlige over for deres tro.

Da Domstolens vurdering altid sker i relation til det konkrete indgreb,
som staten har foretaget i yt-ringsfriheden, og i lyset af indholdet af
ytringerne og den sammenhæng, i hvilken de er fremkommet, er det ikke
muligt af Domstolens praksis at udlede en sikker retstilstand med hensyn
til, hvorledes Domstolen vil vægte hensynet til ytringsfriheden i
forhold til ytringer, der kan støde religiøse følelser.

3.2. Straffelovens § 140

Ifølge straffelovens § 140 straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i
landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller
gudsdyrkelse.

Bestemmelsen hører til de strafferetlige regler, hvis fortolkning
varierer afhængig af, hvad der i almin-delighed anses for at være
accepteret sprogbrug eller anden udtryksmåde i det danske samfund. I den
forbindelse bemærkes, at det ikke er usædvanligt, at der i Danmark
anvendes en direkte og uhøjtidelig debatform, hvor selv stødende og
fornærmende meningstilkendegivelser i vidt omfang accepteres.

Det bemærkes også, at straffelovens § 140, da den blev vedtaget i 1930,
var tænkt som et værn mod de alvorligste krænkelser af religiøse
følelser, og dette var endvidere fremme ved Folketingets senere
drøftelser i 1973 og 2005 om behovet for bestemmelsen. Det har også
givet sig udslag i praksis, hvor der kun i tre tilfælde siden 1930 er
rejst tiltale for overtrædelse af bestemmelsen, og hvor der i den
seneste af disse sager fra 1971 skete frifindelse.

En vurdering af de ovenfor beskrevne tegninger og artiklen i forhold til
bestemmelsen i straffelovens § 140 indebærer en stillingtagen til, om
der herved er sket spot eller forhånelse af islams troslærdomme eller
gudsdyrkelse.

De øvrige objektive betingelser i straffelovens § 140 må anses for
opfyldt, idet en eventuel overtræ-delse af straffelovens § 140 er sket
over for et "her i landet lovligt bestående religionssamfund". Der er
også tale om "offentlig" fremsættelse af artiklen og tegningerne, idet
de er trykt i et dagblad, ligesom formen for en eventuel spot eller
forhånelse ved skriftlige tilkendegivelser i en avisartikel og ved
teg-ninger i samme er omfattet af straffelovens § 140.

For så vidt angår spørgsmålet, om artiklen indeholder spot eller
forhånelse af "troslærdom eller guds-dyrkelse", bemærkes indledningsvis,
at udtrykkene omfatter et trossamfunds indre og ydre religiøse liv, dvs.
trossætningerne (en eventuel trosbekendelse og de for religionen
centrale tekster) samt de institutioner, skikke, personer og ting
(rituelle handlinger mv.), ved hvilke samfundets gudsdyrkelse finder
sted. Begreberne omfatter derimod ifølge bestemmelsens forarbejder ikke
religiøse følelser, der ikke knytter sig til samfundets troslærdomme
eller gudsdyrkelse, herunder lærdomme af etisk eller social karakter
eller lignende.

Begrebet "spot" dækker latterliggørelse og er udtryk for mangel på
agtelse eller ringeagt for det, der spottes. "Forhånelse" er udtryk for
foragt for det, der hånes. Det må antages at ligge i disse ord, at der
skal være tale om latterliggørelse eller foragt af en vis grovhed,
ligesom det også fremgår af forarbej-derne til bestemmelsen, at straf
kun pådrages i "alvorlige" tilfælde.

I islams troslærdom kan ikke siges at gælde et generelt og absolut
forbud mod at tegne profeten Mu-hammed.

Det må lægges til grund, at der i islam ifølge hadith (der er skriftlige
fortællinger om profetens adfærd og rettesnor for den adfærd, som
muslimer skal lægge for dagen) gælder et forbud mod afbildning af
mennesker, som også omfatter afbildning af profeten Muhammed.
Billedforbudet efterleves dog ikke konsekvent af alle muslimer, idet der
forekommer billeder af Muhammed både i ældre tid og nutiden. I disse
tilfælde fremstilles profeten dog med respekt, herunder i en række
tilfælde uden ansigtstræk.

Det kan herefter ikke antages, at en tegning af profeten Muhammed i
almindelighed vil være i strid med religionens troslærdom eller
gudsdyrkelse, således som den praktiseres i dag, selv om visse grup-per
inden for troen efterlever billedforbudet fuldt ud. Allerede af den
grund kan en tegning af profeten Muhammed ikke i sig selv indebære en
overtrædelse af straffelovens § 140.

De foreliggende tegninger, der ifølge overskriften illustrerer
"Muhammeds ansigt", er imidlertid for nogles vedkommende ikke blot en
afbildning af profeten Muhammed, men en karikatur af denne.

En karikaturtegning af en helt central figur i islam som profeten
Muhammed kan efter omstændighe-derne indebære en latterliggørelse af
eller udtryk for foragt for muslimers troslærdom eller gudsdyr-kelse.
Tegningerne må ved vurderingen af, om dette er tilfældet, ses i lyset af
den tekst, som ledsager tegningerne.

I artiklens tekst anføres, at frygt for muslimers reaktion i en række
konkrete tilfælde har ført til selv-censur og medført, at kunstnere,
forfattere og andre undlader at udtrykke sig om kulturmødet mellem islam
og de sekulære, vestlige samfund med rod i kristendommen. I næste afsnit
anføres indlednings-vis, at det moderne sekulære samfund afvises af
nogle muslimer, der gør krav på en særstilling, når de insisterer på
særlig hensyntagen til egne religiøse følelser. Herefter anføres: "Det
er uforeneligt med et verdsligt demokrati og ytringsfrihed, hvor man må
være rede til at finde sig i hån, spot og latterliggø-relse. Det er
bestemt ikke altid lige sympatisk og pænt at se på, og det betyder ikke,
at religiøse følel-ser for enhver pris skal gøres til grin, men det er
underordnet i sammenhængen."

I det følgende afsnit fremgår, at Jyllands-Posten på denne baggrund har
opfordret medlemmer af dan-ske bladtegneres forening til at tegne
Muhammed, som de ser ham.

Det må på baggrund af denne tekst lægges til grund, at tegningerne er
bestilt af Jyllands-Posten med henblik på i en provokerende form at
debattere, om der i et verdsligt samfund skal tages særligt hensyn til
nogle muslimers religiøse følelser.

Tegningerne, som i afsnit 2 ovenfor er beskrevet som henholdsvis tegning
1, tegning 3, tegning 4, tegning 6, tegning 7, tegning 9, tegning 11 og
tegning 12, er enten neutrale i deres udtryk eller fore-kommer ikke at
være udtryk for ringeagt eller en ondsindet latterliggørende humor.
Disse tegninger kan derfor efter rigsadvokaturens opfattelse ikke anses
for strafbare efter straffelovens § 140.

Tegning 5 og tegning 10 omhandler kvinders stilling i et muslimsk
samfund og vedrører således so-ciale forhold i disse samfund og
samfundsmedlemmernes liv. PÃ¥ denne baggrund kan tegningerne ikke anses
for at indeholde tilkendegivelser om den islamiske troslærdom eller
gudsdyrkelse og er derfor ikke strafbare efter straffelovens § 140.

De to bevæbnede figurer på tegning 8 kan opfattes som en illustration af
et voldselement i islam eller blandt muslimer. Den stående mand, som kan
være et billede af Muhammed, afviser imidlertid, at der er grund til
vrede, og udtaler sig beroligende, hvilket må opfattes som en afvisning
af vold. Heller ikke denne tegning kan således anses at indebære spot
eller forhånelse af islams troslærdom eller gudsdyr-kelse, jf.
straffelovens § 140.

Tegning 2, der viser et bistert mandeansigt med en turban udformet som
en antændt bombe, kan op-fattes på flere måder.

Tegningen kan - hvis Muhammed opfattes som et symbol på islam - forstås
sådan, at der er udøvet vold eller bombesprængninger i islams navn.
Tegningen kan derfor ses som et indlæg i den aktuelle debat om terror og
som et udtryk for, at religiøs fanatisme har ført til terrorhandlinger.
Forstået på denne måde kan tegningen ikke anses at udtrykke foragt for
profeten Muhammed eller for religionen islam, men som udtryk for kritik
af islamiske grupper, der med henvisning til religiøse argumenter begår
terrorhandlinger. Ved denne forståelse er der klart ikke tale om en
overtrædelse af straffelovens § 140.

Tegningen kan også forstås sådan, at profeten Muhammed fremstilles som
en voldelig person og som en noget frygtindgydende eller skræmmende
figur.

De historiske beskrivelser af profetens liv viser, at han og hans
tilhængere under deres udbredelse af religionen har været involveret i
voldelige konflikter og væbnede opgør med personer og
befolknings-grupper, der ikke tilsluttede sig islam, og at både mange
muslimer og andre mistede livet i den forbin-delse.

Selv på denne historiske baggrund må en fremstilling af profeten
Muhammed som en voldelig person anses som en urigtig fremstilling, når
det sker med en bombe som våben, der i nutidig sammenhæng kan opfattes
som en hentydning til terrorisme. Denne fremstilling kan med god grund
opfattes som en krænkelse og fornærmelse af profeten, der er et
forbillede for troende muslimer.

En sådan fremstilling er imidlertid ikke udtryk for spot eller
latterliggørelse og næppe heller en for-hånelse i straffelovens § 140's
forstand. Begrebet forhånelse dækker over foragt og nedgørelse, hvilket
i sin normale forståelse ikke vil omfatte situationer, hvor en figur
fremstilles som på tegning 2, hvor-dan den end billedligt skal forstås
eller tolkes.

Også under hensyn til, at straffelovens § 140 efter forarbejder og
praksis skal fortolkes snævert, kan den krænkelse og fornærmelse af
profeten Muhammed, som tegningen kan opfattes som, herefter ikke med den
fornødne sikkerhed antages at være strafbar efter straffelovens § 140.

Uanset, om formålet med at offentliggøre tegningerne ifølge teksten i
artiklen har været at udtrykke "hån, spot og latterliggørelse" med det
formål at debattere, om der i et verdsligt samfund skal tages særligt
hensyn til nogle muslimers religiøse følelser, findes denne eventuelle
hensigt således ikke have fundet udtryk i tegningerne på en sådan måde,
at der foreligger en overtrædelse af straffelovens § 140.

Allerede som følge af, at forholdet ikke kan anses for strafbart efter
straffelovens § 140, er der ikke anledning til selvstændigt at vurdere,
om idømmelse af straf i sagen i givet fald måtte anses for at være en
krænkelse af EMRK artikel 10. Der har således ikke været grund til at
vurdere, om et indgreb i form af straf ville være et "nødvendigt indgreb
i et demokratisk samfund", dvs. om indgrebet ville forfølge et
anerkendelsesværdigt formål og være proportionalt, jf. EMRK artikel 10,
stk. 2.

Rigsadvokaten finder på den baggrund ikke grundlag for at ændre
Statsadvokaten i Viborgs afgørelse og tiltræder derfor beslutningen om i
medfør af retsplejelovens § 749, stk. 2, at indstille efterforsknin-gen
i sagen for så vidt angår overtrædelse af straffelovens § 140.

3.3. Straffelovens § 266 b

Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en
videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en
gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin
race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering.

Straffelovens § 266 b skal ligesom straffelovens § 140 under hensyn til
ytringsfriheden fortolkes snæ-vert.

Beskyttelsesinteressen i straffelovens § 266 b er en gruppe af personer
– tilhørende et flertal eller min-dretal - der forhånes eller
nedværdiges f.eks. på grund af deres tro, modsat straffelovens § 140,
hvor beskyttelsesinteressen er de religiøse følelser, der knytter sig
til troslærdom og gudsdyrkelse.

At der efter rigsadvokaturens opfattelse ikke foreligger en overtrædelse
af straffelovens § 140, medfø-rer således ikke, at det er udelukket, at
der kan foreligge en overtrædelse af straffelovens § 266 b.

Der er ikke tvivl om, at artiklen og tegningerne i Jyllands-Posten er en
"udtalelse eller anden medde-lelse", og at den er fremsat "offentligt",
jf. straffelovens § 266 b, stk. 1.

Spørgsmålet er herefter, om muslimer ved artiklen og tegningerne
"forhånes eller nedværdiges" på grund af deres tro.

Ved begrebet "forhånes" i § 266 b, stk. 1, forstås bl.a. udtryk for
ringeagt og latterliggørelse. Dette begreb må anses for at være
sammenfaldende med udtrykkene "spot" og "forhåner" i straffelovens §
140. Udtrykket "nedværdiges" i § 266 b, stk. 1, er ikke nærmere
defineret i forarbejderne, men blev indsat ved en lovændring i 1971,
hvor det samtidig blev tilkendegivet, at dette udtryk blev valgt frem
for en anden foreslået formulering for i højere grad at tilgodese
hensynet til ytringsfriheden. Det frem-går af litteraturen, at ytringer
kan virke nedværdigende, selv om de ikke forhånende. Det må imidlertid
antages, at også nedværdigende ytringer, der ikke er forhånende, skal
have en vis grovhed.

Tekstdelen i artiklen omfatter ikke muslimer generelt, men nævner
udtrykkeligt "nogle" muslimer, nemlig de muslimer, der afviser det
moderne sekulære samfund og gør krav på en særstilling i forhold til
deres religiøse følelser. Denne sidstnævnte persongruppe må anses for
omfattet af udtrykket "en gruppe af personer" som nævnt i § 266 b, men
teksten i artiklen kan ikke anses for at være forhånende eller
nedværdigende over for denne gruppe - heller ikke når den ses i
sammenhæng med tegningerne.

Som nævnt i afsnit 3.2. forestiller tegningerne i artiklen ifølge
overskriften Muhammed. De tegninger, der må antages at være billeder af
Muhammed, forestiller en religiøs figur, og der er ingen af disse
tegninger, der kan anses at være møntet på muslimer generelt. Der er
endvidere ikke noget holdepunkt for at antage, at det har været
hensigten med tegning 2 at fremstille muslimer i almindelighed som
voldsudøvere eller tilhængere af vold eller endda som terrorister.

De tegninger, der afbilder andre personer end profeten Muhammed,
indeholder ikke tilkendegivelser, der vedrører muslimer generelt.
Endvidere er fremstillingen af muslimer i disse tegninger heller ikke
forhånende eller nedværdigende. Heller ikke, når tegningerne
sammenholdes med tekstdelen i artiklen, er der grundlag for at antage,
at der med tegningerne fremsættes tilkendegivelser, der omfatter
musli-mer generelt.

Rigsadvokaturen finder herefter ikke, at der ved artiklen "Muhammeds
ansigt" og tegningerne forelig-ger en overtrædelse af straffelovens §
266 b.

På den baggrund kan rigsadvokaturen ligeledes tiltræde, at
efterforskningen i sagen er indstillet for så vidt angår overtrædelse af
straffelovens § 266 b.

4. Afslutning

Som det fremgår af afsnit 3.2. og afsnit 3.3. ovenfor, finder
Rigsadvokaten ikke grundlag for at ændre Statsadvokaten i Viborgs
afgørelse og tiltræder derfor beslutningen om i medfør af
retsplejelovens § 749, stk. 2, at indstille efterforskningen i sagen
både for så vidt angår overtrædelse af straffelovens § 140 og
straffelovens § 266 b.

Selv om der således ikke er grundlag for at rejse tiltale i sagen,
bemærkes dog, at begge de nævnte bestemmelser i straffeloven - og også
andre straffebestemmelser, f.eks. om ærekrænkelse - indeholder en
begrænsning i ytringsfriheden. Bestemmelsen i straffelovens § 140
omfatter religiøse følelser, der beskyttes mod spot og forhånelse, og
straffelovens § 266 b omfatter grupper af personer, der beskyttes mod
hån og nedværdigelse bl.a. på grund af deres tro. I det omfang,
offentligt fremsatte tilkendegivel-ser er omfattet af disse
bestemmelser, er der derfor ikke en fri og ubegrænset adgang til at ytre
sig om religiøse emner.

Det er således ikke en rigtig gengivelse af gældende ret, når det i
artiklen i Jyllands-Posten anføres, at det er uforeneligt med
ytringsfriheden at gøre krav på hensyntagen til religiøse følelser, og
at man må være rede til at finde sig i "hån, spot og latterliggørelse".

Henning Fode
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk