Ytringsfrihed
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 13-03-06 10:23

Der var en gang en chefredaktør, som i ytringsfrihedens navn kom for skade
at tillade en artikel om en berømt fodboldspillers privatliv.

Det skulle han aldrig have gjort. Det viste sig, at artiklen stødte nogle af
læserne. Redaktøren blev fyret og vanæret i voldsom grad.

Nu skulle man så tro, at masserne rejste sig for at forsvare redaktørens ret
(men ikke pligt) til at ytre sig - men ....

Forstå det hvem der kan?

- Jensby

Fra : Keyser Soze

Dato : 13-03-06 11:38

> Forstå det hvem der kan?

Hmmm.. på den ene side en (1) fodboldspillers privatliv - på den anden side
en idiologi med ca. 1,5 milliarder tilhængere..

Hvad er det du ikke forstår? propertioner?

Fra : HrSvendsen

Dato : 13-03-06 17:28

Keyser Soze skrev:

> Hmmm.. på den ene side en (1) fodboldspillers privatliv

Privatliv

> - på den anden side
> en idiologi med ca. 1,5 milliarder tilhængere..

Ikke privatliv

> Hvad er det du ikke forstår? propertioner?

Æbler og pærer. Det har ikke noget med proportioner at gøre.

Fra : Keyser Soze

Dato : 13-03-06 19:28

> Ikke privatliv

Som man ser på det.. for mig er religion en privat sag..

Fra : HrSvendsen

Dato : 13-03-06 19:41

Keyser Soze skrev:

> Som man ser på det.. for mig er religion en privat sag..

Ja, det ville være skønt, hvis de religiøse kunne holde deres pip for
dem selv. Men det gør de sjældent - og så er det ikke en privat sag.

Fra : Keyser Soze

Dato : 13-03-06 19:49

> Ja, det ville være skønt, hvis de religiøse kunne holde deres pip for
> dem selv.

Amen to that

Fra : @

Dato : 13-03-06 21:13

On Mon, 13 Mar 2006 19:28:23 +0100, "Keyser Soze"
<budkizzerNOSPAMMAM@hotmail.com> wrote:

>Som man ser på det.. for mig er religion en privat sag..

det gør muhammedanere ikke, de ser religion som altomfattende, endda
så vidtgående at deres politisk/religiøse dogmer skal påduttes
tænkende mennesker

Fra : Bo Warming

Dato : 14-03-06 03:26

"@" <1@invalid.net> wrote in message

> det gør muhammedanere ikke, de ser religion som altomfattende, endda
> så vidtgående at deres politisk/religiøse dogmer skal påduttes
> tænkende mennesker

Levebrødspræsterne og bisperne protesterer over at Fogh vil fjerne
politik fra religion.
De er skabsmuslimer

Fra : Bruno Christensen

Dato : 13-03-06 20:12

On Mon, 13 Mar 2006 11:38:17 +0100, Keyser Soze wrote:

> på den anden side
> en idiologi med ca. 1,5 milliarder tilhængere..
-----------

Er det det man kalder en freudiansk fortalelse
/|\
/\
Bruno

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 13-03-06 12:53

Jan Bang Jensby wrote:

> [...]
>
> Nu skulle man så tro, at masserne rejste sig for at forsvare redaktørens ret
> (men ikke pligt) til at ytre sig - men ....

Hvorfor i alverden skulle de rejse sig? Om fyringen var berettiget
afhænger jo fuldstændigt af ansættelses-kontrakten, der var grundlag for
hans stilling som chefredaktør.

Ytringsfrihed er friheden til at ytre sig; det er ikke friheden til at
udbrede sine egne teorier og historier i en anden mands avis.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 15-03-06 10:16

"Stefan W. Christensen" wrote

> Ytringsfrihed er friheden til at ytre sig; det er ikke friheden til at
> udbrede sine egne teorier og historier i en anden mands avis.

Mig bekendt var ugebladets historie om fodboldspillerens privatliv ganske
sandfærdig.

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 15-03-06 13:40

Jan Bang Jensby wrote:

> "Stefan W. Christensen" wrote

> Mig bekendt var ugebladets historie om fodboldspillerens privatliv ganske
> sandfærdig.

Jamen det spiller ingen rolle; det afgørende spørgsmål er hvad
redaktørens ansættelses-kontrakt indeholdt for klausuler. Måske havde
han ret til at gøre hvad han gjorde, måske havde han ikke. I førstnævnte
tilfælde ville han kunne sagsøge avisens ejer for uretmæssig afskedigelse.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-03-06 08:43

"Stefan W. Christensen"

> [...]
> gøre hvad han gjorde, måske havde han ikke. I førstnævnte tilfælde ville
> han kunne sagsøge avisens ejer for uretmæssig afskedigelse.

Afskedigelsen var uberettiget (ulovlig).

Der blev indgået forlig om erstatningen - derfor ingen domstolsafgørelse.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-03-06 06:49

"Stefan W. Christensen" <swcMEN_FJERN_DETTE@soton.ac.uk> on mandag 13.
marts 2006 at 12:53 +0100 wrote:
> [...]
>
>Ytringsfrihed er friheden til at ytre sig; det er ikke friheden til at
>udbrede sine egne teorier og historier i en anden mands avis.

Nemlig!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-03-06 11:16

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> on onsdag 15. marts 2006 at
10:16 +0100 wrote:
>Mig bekendt var ugebladets historie om fodboldspillerens privatliv ganske
>sandfærdig.

Det var den, men det ændrer ikke på Stefans udsagns validitet, der hedder
det nemlig "egne teorier og historier".
Sagen har ikke en pind med ytringsfrihed at gøre. Ytringsfrihed betyder
ikke at alle og enhver har adgang til at skrive havd de lyster i enhver
avis. Ytringsfriheden indebærer til gengæld at alle og enhver har lov til
at udgive en avis, et flyveblad eller hvad de nu ønsker - og at alle
aviser har ret til at skrive hvad der passer dem (under ansvar for
straffeloven naturligvis) - der i ligger også at når det ikke passede
Se&Hørs ejere at skrive denne historie, så er de i deres gode ret til at
smide redaktøren på porten og ansætte en anden.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311