WAI og markup i teorien
Fra : Kjaer og Monsson

Dato : 07-01-01 16:52

Hej NG,

jeg har et lille teoretisk spørgsmål + et markupteknisk:

Er det forkert at springe en heading over.
F. eks. Starte med <h1>og derefter gå til <h4>

Illutration:
<h1>bla</h1>
<h4>Underbla</h4>

Og hvordan markerer man ændring af et sprog i et docoment dvs. ikke med

Illustration: (Det ønskede tag er illustreret som ?)
<head>
</head>

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 08-01-01 00:18

Kjaer og Monsson wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er det forkert at springe en heading over.
> F. eks. Starte med <h1>og derefter gå til <h4>

Ja, svjv bør man altid sørge for at rækkefølgen følges logisk
<h1><h2><h3><h4><h5><h6> - begrundelsen er blandt andet at nogle agenter
som f.eks. skærmreadere kan opbygge indholdsfortegnelser af sider. Det vil
sige at den på baggrund af sidens overskrifter kan sammenstykke en
oversigt over indholdet af et dokument.

Men du kan altid stille på font-størrelserne med CSS, f.eks. lave 6
class'er sådan her:

.h1 {font-size:160%}
.h2 {font-size:150%}
.h3 {font-size:140%}
.h4 {font-size:130%}
.h5 {font-size:120%}
.h6 {font-size:110%}

Og således bruge disse:

<h1>Overskrift 1</h1>
<h2 class="h4">Overskrift 2 på størrelse med h4</h2>
<h3 class="h4">Overskrift 3 på størrelse med h4</h3>

> Og hvordan markerer man ændring af et sprog i et docoment dvs. ikke med

"Lang" benyttes netop til ændring af sprog i et dokument - misforstår jeg
dit spørgsmål?

Mvh
Jonas

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 08-01-01 10:15

Jonas Astrup - html.dk skrev i meddelelsen ...
>Men du kan altid stille på font-størrelserne med CSS, f.eks. lave 6
>class'er sådan her:
>
>h1 {font-size:160%}
>h2 {font-size:150%}
>h3 {font-size:140%}
>h4 {font-size:130%}
>h5 {font-size:120%}
>h6 {font-size:110%}

Det skal vist være

..h1 {...}
..h2 {...}
osv.

hvis

><h2 class="h4">Overskrift 2 på størrelse med h4</h2>
><h3 class="h4">Overskrift 3 på størrelse med h4</h3>

skal have samme størrelse?

-- Klaus.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 08-01-01 14:06

> Det skal vist være
>
> .h1 {...}
> .h2 {...}
> osv.

Naturligvis - der skete vist en fejl

Jonas

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-01-01 16:31

Mon, 8 Jan 2001 10:15:13 +0100, udtrykte "Klaus Seidenfaden"
<ks@CUT.seidenfaden.net> Følgende:

>Det skal vist være
>
>.h1 {...}
>.h2 {...}

Det var det såmænd også i min Free Agent i JA's indlæg, kan det være OE
der har kaget i det igen?

--
mvh Andreas Kleist Svendsen
a_svendsen@hotmail.com

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-01-01 20:22

Mon, 08 Jan 2001 15:30:59 GMT, skrev a_svendsen@hotmail.com (Andreas
Kleist Svendsen):

>Det var det såmænd også i min Free Agent i JA's indlæg, kan det være OE
>der har kaget i det igen?

Det er set før, at OE ikke viser punktummet, når det står først i en
linje, så det må være en OE-bug.

Men der er nu heller ikke noget punktum i min Agent.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-01-01 16:32

Sun, 07 Jan 2001 23:17:58 GMT, udtrykte Jonas Astrup - html.dk
<astrup@e-mail.dk> Følgende:

>"Lang" benyttes netop til ændring af sprog i et dokument - misforstår jeg
>dit spørgsmål?

Det tror jeg du gjorde, jeg forstod det som at vedkommende ville skifte
sprog midt i et dokument, og ikke vælge et enkelt sprog til hele
dokumentet.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 08-01-01 17:20

Andreas Kleist Svendsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det tror jeg du gjorde, jeg forstod det som at
> vedkommende ville skifte sprog midt i et dokument,
> og ikke vælge et enkelt sprog til hele dokumentet.

Jamen så er vi enige

Atributten "lang" kan sættes på de elementer som indeholder andre sprog -
f.eks kunne følgende sættes ind i en dansk tekst:

Lewinsky.</blockquote>

Mvh
Jonas

Fra : Kjaer og Monsson

Dato : 09-01-01 15:54

Jonas Astrup - html.dk <astrup@e-mail.dk> skrev:
<snip>

Miss
> Lewinsky.</blockquote>

</snip>

Problemet er at jeg de steder hvor jeg ændrer sprog ikke citérer

Fra : Leonard

Dato : 09-01-01 16:14

"Kjaer og Monsson" <kjarmons@worldonline.dk> skrev:

>Problemet er at jeg de steder hvor jeg ændrer sprog ikke citérer

virker vel også.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 09-01-01 16:20

Kjaer og Monsson wrote:
>Problemet er at jeg de steder hvor jeg ændrer sprog ikke citérer

Hvad med <span>...</span>? Kan den bruges?

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

Har du besøgt FDF Hobro for nyligt? http://fdfhobro.net

Fra : Kjaer og Monsson

Dato : 09-01-01 18:48

Dennis Skærup Højlund Andersen <usenet@euph.dk> skrev:
> Hvad med <span>...</span>? Kan den bruges?

Hvis der ikke er noget problem mht. WAI med at bruge den, ja.

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 09-01-01 22:10

Kjaer og Monsson wrote:
>Hvis der ikke er noget problem mht. WAI med at bruge den, ja.

Må indrømme at jeg ikke har sat mig ind i den standard - endnu