regler for musik på hjemmeside?
Fra : morten

Dato : 12-03-06 22:18

jeg kan lige så godt sige det nu at jeg godt ved at det ikke er
den rigtige nyheds grupe, men kunne ikke finde et sted hvor det
ellers skulle være :)

Men, jeg vil godt vide hvad reglerne for at afspile musik på sin
hjemmeside (tænker på musik der er lavet er bands, som green
day...), for vil helst vide dem før at jeg begynder at lægge
musik ud :) , for jeg har set en hjemmeside der lagde nogle sange
ud som man kunne downloade, men er ikke sikker på om man må det.
Hvad er reglerne?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 12-03-06 22:34

On 12 Mar 2006 21:17:53 GMT, morten <runescapetip@frac.dk> wrote:

> [...]
>musik ud :) , for jeg har set en hjemmeside der lagde nogle sange
>ud som man kunne downloade, men er ikke sikker på om man må det.
Hej Morten

Det er forbudt, da du overtræder (C) ved at lade andre mennesker
downloade kopier af musik, som du ikke ejer copyrighten til.

Du kan så imod en stor sum penge og royalties sikkert godt komme til
at gøre det lovligt, men så snakker vi 100.000 kroners klassen eller
mere.

Mere info :

www.findsvar.dk

Brug søgeboksen i øverste højre hjørne

Mogens Jørgensen - Webhotel : 0 kroner i oprettelse. 12,-/md.
Easy Webhost - http://www.easywebhost.org/
Ærlig og UDEN gummiparagraffer. Trafik til priser du forstår.

Fra : Thomas JP

Dato : 12-03-06 23:39

On Sun, 12 Mar 2006 22:34:15 +0100, Mogens Jørgensen -
www.easywebhost.org <admin@yyy-easywebdesign-xxx.org> wrote:

>Du kan så imod en stor sum penge og royalties sikkert godt komme til
>at gøre det lovligt, men så snakker vi 100.000 kroners klassen eller
>mere.

Så dyrt er det nu ikke. Du kan lave en aftale med phonofile.dk om at
bruge deres API. Det kan gøres for omkring kr. 40.000,-

Så skal der betales kr. 0,75 til Phonofile og kr. 0,75 til KODA for
hver nummer der bliver hentet.

--
Thomas

Fra : Povl Barkler

Dato : 12-03-06 23:10

"morten" <runescapetip@frac.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> musik ud :) , for jeg har set en hjemmeside der lagde nogle sange
> ud som man kunne downloade, men er ikke sikker på om man må det.

Et godt sted at starte er KODA
http://www.koda.dk/kunder/find-din-branche/internet

/Povl

Fra : WebIt

Dato : 16-11-08 16:39

Hej :)

Jeg tænkte på at man f.eks. kan finde musik numre som kunstneren
selv har lagt ud på nettet. Kan man downloade og afspille dem på sit
website, eller er det også ulovligt?

Fra : Holst

Dato : 16-11-08 16:49

WebIt wrote:

> Jeg tænkte på at man f.eks. kan finde musik numre som kunstneren
> selv har lagt ud på nettet. Kan man downloade og afspille dem på sit
> website, eller er det også ulovligt?

Det vil naturligvis også være ulovligt uden tilladelse.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-11-08 17:13

Holst wrote:

> Det vil naturligvis også være ulovligt uden tilladelse.

Forstået på den måde, at kunstneren skal give tilladelsen.

Erik Ginnerskov

Fra : Holst

Dato : 16-11-08 17:29

Erik Ginnerskov wrote:

> Forstået på den måde, at kunstneren skal give tilladelsen.

Ja, eller hvem der måtte have rettighederne.

Mon man også skal betale KODA-afgift eller lignende, hvis man har sådant
musik på sin hjemmeside?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-11-08 18:40

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev

> Mon man også skal betale KODA-afgift eller lignende, hvis man har sådant
> musik på sin hjemmeside?

Det vil jeg tro.
Denne tråd er fra 2003, men mon ikke reglerne er MINDST lige så skrappe i
dag, 5 år efter?

http://groups.google.com/group/dk.kultur.musik/browse_thread/thread/3349273057e31571/fd07e41dbac30a9d?#fd07e41dbac30a9d

Fra : WebIt

Dato : 17-11-08 19:38

Holst wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det vil naturligvis også være ulovligt uden tilladelse.

Så det vil altså sige at det her website er ulovligt?
http://www.jango.com/music/Slipknot?l=0

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-11-08 20:12

WebIt wrote:

> Så det vil altså sige at det her website er ulovligt?
> http://www.jango.com/music/Slipknot?l=0

Hvis ikke sidens ejer har indhentet musikkens rettighedsindehavers
tilladelse til at bruge musikken, er siden ulovlig.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 19:26

WebIt skrev:

> Jeg tænkte på at man f.eks. kan finde musik numre som kunstneren
> selv har lagt ud på nettet. Kan man downloade og afspille dem på sit
> website, eller er det også ulovligt?

Ja, det er ulovligt. Det vil dog være lovligt at benytte musik
hvor ophavsretten er udløbet.

Ophavsretten varer højst indtil 70 år efter indehaverens død. Det
betyder at komponisten skal være død for over 70 år siden. Så kan
man selv indspille hans værk og lægge frem for offentligheden.

Hvis andre har indspillet det, skal der desuden mindst være gået
70 år siden den sidste musiker døde. Så kan man også frit benytte
sådan en indspilning.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-08 12:46

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis andre har indspillet det, skal der desuden mindst være gået
> 70 år siden den sidste musiker døde. Så kan man også frit benytte
> sådan en indspilning.

50 år efter indspilningen.
Ophavsretsloven § 65:

(Til andre: ovenstående gælder kun den udøvende kunstner.
Som Bertel Lund Hansen skrev, er komponistens rettigheder
beskyttet i 70 år efter komponistens død.)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.