Skift fra PC til Mac.
Fra : Henrik

Dato : 12-03-06 15:21

Hej NG'er

Jeg er måske i den forkerte NG men i var det bedste bud.

Står og er blevet grundigt træt af Windows etc, og har valgt at jeg vil
prøve en PowerBook, har kik på en brugt 12" G5 1.33 Ghz til en fornuftig
pris. omkring 8K med 512 MB ram og 60 gb hd. Ville gerne have en DVD brænder
men det er der ikke i den.

Skal jeg slå til og er der noget jeg som tidliger PC bruger skal have mig
for øjet inden min IBM T42 får sparket?

Ps. Har et trådløst netværk til den bærbar, det vil jeg vel uden videre også
kunne bruge til en Mac?? det er en Sandberg G54 Router 802.11g/b

Hilsen Henrik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 20:20

Henrik <palshoej@nyka.dk> wrote:

> [...]

> pris. omkring 8K med 512 MB ram og 60 gb hd. Ville gerne have en DVD brænder

øh det er altså kun en G4... Med mindre du skal bruge den til at encode
film med, kan du roligt regne med at enhver Celeron M løber i
cirkler om den. Derudover er 512MB hukommelse meget lidt til Mac OS X.

> Skal jeg slå til og er der noget jeg som tidliger PC bruger skal have mig
> for øjet inden min IBM T42 får sparket?

Ja, den kører Mac OS X, hvis du syns det er fordel kan du slå til.
Hvis du regner med at bruge de samme programmer som du kender fra
Windows bør du blive på den platform.

Hvilke programmer bruger du pt, og hvad bruger du dem til?

> Ps. Har et trådløst netværk til den bærbar, det vil jeg vel uden videre også
> kunne bruge til en Mac?? det er en Sandberg G54 Router 802.11g/b

Det er helt fint.

Fra : Henrik

Dato : 13-03-06 12:35

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> øh det er altså kun en G4... Med mindre du skal bruge den til at encode
> film med, kan du roligt regne med at enhver Celeron M løber i
> cirkler om den. Derudover er 512MB hukommelse meget lidt til Mac OS X.

Ja øh undskyld det gik lidt hurtigt, den skal afløse sem en maskine jeg
bruger til alt muligt,
men primært mail og surfe samt lidt skrivning fra tid til anden, har også
kig på en 15" 1.67
Ghz med 1.5 GB ram men den er noget dyre, og da det er min første Mac så vil
jeg gerne
være sikker inden jeg smider alt for mange penge afsted.
> Ja, den kører Mac OS X, hvis du syns det er fordel kan du slå til.
> Hvis du regner med at bruge de samme programmer som du kender fra
> Windows bør du blive på den platform.

Havde tænkt mig at købe Office for Mac, og bare at slippe for Windows er
målet i sig selv!

> Hvilke programmer bruger du pt, og hvad bruger du dem til?

Pt. Bruger jeg Outlook til mail, Office Pro 2003 pakken til alt det det
administrative,
Paint Shop Pro eller Adobe Photoshop til Foto redigering, og Nero til at
brænde med,
så er jeg vist hele vejen rundt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 08:37

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Ja ?h undskyld det gik lidt hurtigt, den skal afl?se sem en maskine jeg
> bruger til alt muligt,
> men prim?rt mail og surfe samt lidt skrivning fra tid til anden, har ogs?
> kig p? en 15" 1.67
> Ghz med 1.5 GB ram men den er noget dyre, og da det er min f?rste Mac s? vil
> jeg gerne
> v?re sikker inden jeg smider alt for mange penge afsted.

I givet fald skal du købe en NY 12" ibog istedet, den er billigere
end den brugte powerbook du har kig på.

Eneste forskelle er at tastaturet på PB'en er bedre samt at grafikortet
understøtter coreimage/video samt det fremtidige Quartz Extreme 2D som
Apple næppe aktiverer før Mac OS X 10.5 frigives.

Forskellen på 12" og 14" iBog er kun størrelse, vægt og batteri
levetid. Begge kan i lighed med PB'en kun levere en opløsning
på 1024*768. Den lidt højereclockfrekvens kan du være ligeglad med.

Hvis du har tid til at vente vil Apple inden for 3 uger formegenlig
lancere en iBog basseret på Intels T1300/i945 - formegenlig med en 13"
skærm og en opløsning i omegnen af 1280x720.

> [...]
> administrative,
> Paint Shop Pro eller Adobe Photoshop til Foto redigering, og Nero til at

Så kan du fint klare dig med med Mac OS X. Regn med at du skal ændre
dine vaner, ellers vil du blive irriteret over den ikke opfører sig
som en windows maskine.

Fra : Brian S

Dato : 12-03-06 22:40

"øh det er altså kun en G4... Med mindre du skal bruge den til at
encode
film med, kan du roligt regne med at enhver Celeron M løber i
cirkler om den."

øh hvad mener du med det?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 23:54

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> encode
> film med, kan du roligt regne med at enhver Celeron M løber i

At han har forregnet sig, såfremt han regner med at den er hurtigere
end den bærbare han pt. har.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-03-06 16:23

Henrik <palshoej@nyka.dk> wrote:

> Jeg er måske i den forkerte NG men i var det bedste bud.

Du er så absolut kommet til den rette NG. Velkommen til

> [...]
> pris. omkring 8K med 512 MB ram og 60 gb hd. Ville gerne have en DVD brænder

Den maskine du beskriver vil fint fungere til de programmer du nævner i
dit andet indlæg i tråden. (1gb ram ville dog være mere passende, og så
er den som Morten nævner kun en G4.)

Men du er på vej ind i Mac verdenen på et spændende tidspunkt. Apple er
netop ved at skifte fra IBM producerede PowerPC G4/G5 processorer til
Intels Core Duo/single. Dette betyder at de gl. modeller med G4/G5 ikke
er så attraktive og forhandlerne kæmper for at komme af med deres lager
af gl. Mac'er. Samtidigt har brugtmarkedet ikke helt fundet et
realistisk prisleje. Mange forsøger fortsat (naturligvis) at få alt for
meget for deres brugte Mac. De skal jo ha' finansieret deres nyanskaffet
Duo core Mac

Det betyder dog ikke at en G4 eller G5 er en dårlig maskine. OS X kører
fint på denne hardware og ved alm. programmer vil man kun opleve en
marginal hastighedsforbedring ved at købe en Mac med Intel inside. Men
"brugt G4/G5" er altså købers marked for tiden, så du burde kunne finde
en Powerbook til en god pris.

> Skal jeg slå til og er der noget jeg som tidliger PC bruger skal have mig
> for øjet inden min IBM T42 får sparket?

Hvis du kan vente så længe så vil Apple (nok) i den nærmeste fremtid
komme med en opdateret iBook linie med Intel processor. Det vil nok gi'
den bedste ydelse/kr. i forhold til en brugt Powerbook købt her og nu.

--
Mvh Martin

Fra : Henrik

Dato : 13-03-06 16:46

"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme med en opdateret iBook linie med Intel processor. Det vil nok gi'
> den bedste ydelse/kr. i forhold til en brugt Powerbook købt her og nu.

Tak for dit konsise og meget nyttige svar.

Et tillægs spørgsmål er så, hvor stor forskel der er på PowerBooken og
Ibooken, i dag kan man jo få en ny Ibook 14" til omkring 10.000,- og det er
jo til at tage og føle på, hvad går man på kompromi med ved at vælge den
frem for PB modellen?

Og bør man inverstere i virus program til en mac?

Hilsen Henrik

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-03-06 17:25

> [...]

> jo til at tage og føle på, hvad går man på kompromi med ved at vælge den

Det er lidt svært at sige hvilke funktioner en kommende iBook intel ikke
vil ha' i forhold til Macbook pro (som er Apples nye navn for Powerbook
med Intel inside). Men mon ikke TFT'ens opløsning vil være mindre på en
ibook. Det vil nok også fylde mere og veje lidt mere. (Men hvis de
holder designet så kan man jo ikke sige at iBooken ser mindre tjekket
ud.) Typisk har det også været ting som indbygget bluetooth der manglede
i iBook, men mon ikke en ny iBook, på linie med macmini, får "blåtand"
indbygget.

> Og bør man inverstere i virus program til en mac?

Det er ikke nødvendigt. (Jeg ved ikke om du har erfaringer med Linux,
men hvis du har det, så minder OS X i opbygningen af sikkerhed og fare
for virusangreb meget om Linux.)

--
Mvh Martin

Fra : Søren

Dato : 13-03-06 22:59

On 13/03/06 17:24, in article 1hc5enl.5z70qvo95epsN%spam@talentmedia.dk,
"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> wrote:
> Typisk har det også været ting som indbygget bluetooth der manglede
> i iBook, men mon ikke en ny iBook, på linie med macmini, får "blåtand"
> indbygget.

Den 12" iBook jeg købte i januar 2006 har nu BT

Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as
Fiat Seicento Sporting Abarth

Fra : Jon

Dato : 13-03-06 17:17

> [...]

> jo til at tage og føle på, hvad går man på kompromi med ved at vælge den

iBook 14" villle jeg ikke kjøpe; den har kun samme oppløsning på skjerm
som en 12", men er større og tyngre. Kjøp da heller en iBook 12" - da
får du en kompakt, fin maskin til all-round-bruk. Jeg har en PowerBook
12" og en iBook 12" - jeg er hektet, kan man si'. Skal du ha større
maskin, går du for en PowerBook - eller venter og ser hva Apple kommer
med de nærmeste par måneder av oppgraderte iBooks med Intel Inside. (At
jeg noensinne skulle komme til å si det om en Mac...)

> Og bør man inverstere i virus program til en mac?

Nei. Trenger du et (eller føler at du trenger) så skaff ClamXav, som er
gratis (søk på Google).
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 08:54

Henrik <palshoej@nyka.dk> wrote:

> Et till?gs sp?rgsm?l er s?, hvor stor forskel der er p? PowerBooken og
> Ibooken, i dag kan man jo f? en ny Ibook 14" til omkring 10.000,- og det er
> jo til at tage og f?le p?, hvad g?r man p? kompromi med ved at v?lge den
> frem for PB modellen?

gensalgsværdien og slæbbarheden.

Tilgængæld får man mulighed for at to skærmbilleder når man
tilslutter en ekstern skærm, fremtidig QE 2D understøttelse og frem
for alt et meget bedre tastatur.

Jeg ville nøjes med en iBog 12"...

> Og b?r man inverstere i virus program til en mac?

Hvis du sidder på et LAN og deler office dokumenter med windowsbrugere
er det god skik.

Hvis ikke kan du snildt klare dig med opensource virus scannere som
eks. Clam/AV. Trusselsbilledet er pt. minimalt (ud over truselen fra
Office makroviruser), men det kan ændre sig.