Ligegyldig tidsfordriv (fejl i artikel)
Fra : Barney Gumble

Dato : 12-03-06 19:49

Advarsel: Jeg har en tendens til at se rødt over ligegyldige fejl i
journalistiske artikler!

På DR's hjemmeside kan man læse (det uvæsentlige er klippet væk):

-citat start-

Mænd vil blive hjemme hos mor
Hver 20. mand på 30 år bor stadig hjemme, mens det kun er tilfældet for hver
50. kvinde. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Særligt mor-glade er mændene i hovedstaden. I Københavns Kommune er syv ud
ti, der bor hjemme hos mor og far, af hankøn.

-citat slut-

Okay, hver 20. mand og hver 50. kvinde. 2½ gange så mange mænd som kvinder
bor altså stadig hjemme når der er 30 år (hvis vi ser bort fra den minimale
forskel der er i antallet af mænd og kvinder i dk) hvis vi ser på hele
Danmark.

I Hovedstaden er forholdet 7 til 3 - altså 2,333 gange så mange mænd som
kvinder bor stadig hjemme når de er 30 år.

Hvis der er nogen der skulle være _særligt_ mor-glade, så skulle det da
netop være mænd udenfor hovedstaden, eller tar jeg fejl?

BG (bor ikke hjemme hos mor)

Fra : Anders Lund

Dato : 12-03-06 20:37

"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis der er nogen der skulle være _særligt_ mor-glade, så skulle det da
> netop være mænd udenfor hovedstaden, eller tar jeg fejl?

Oftest hænger udflytnings-alderen sammen med boligmarkedet. Altså bliver
mange boende hjemme fordi det simpelthen er for svært at finde et egnet
bolig. Man ser det bl.a. i nord italien, hvor det slet ikke er unormalt at
30årrige bor hjemme, fordi boligmarkedet er helt umuligt. Det giver jo også
en forklaring på hvorfor københavn skiller sig ud i statistikken.

mvh
Anders Lund

Fra : Barney Gumble

Dato : 12-03-06 21:03

Anders Lund wrote:
> [...]
> er unormalt at 30årrige bor hjemme, fordi boligmarkedet er helt
> umuligt. Det giver jo også en forklaring på hvorfor københavn skiller

Hvor ser du at København skiller sig ud i statistikken?

Der postuleres, at der er en større tendens hos mænd i kbh end i resten af
landet, i.f.t. til kvinder(!), til at bo hjemme som 30-årig. Dette mener jeg
er forkert jf. beregningerne i mit første indlæg. Artiklen siger intet om,
at flere bor hjemme i kbh, end i resten af landet.

BG

Fra : Max

Dato : 12-03-06 23:09

Hej

> indlæg. Artiklen siger intet om, at flere bor hjemme i kbh, end i
> resten af landet.

Nej, men den henviser jo til til Danmarks Statestik, så
læs det der, som journalisten åbenbart har gjort.

Mvh Max

Fra : Barney Gumble

Dato : 12-03-06 23:25

Max wrote:
> Hej

> Nej, men den henviser jo til til Danmarks Statestik, så
> læs det der, som journalisten åbenbart har gjort.

Journalisten er slet ikke inde på, at flere skulle bo hjemme i kbh. end i
resten af landet! Hvor er det lige I læser det?

Artiklens budskab er ALENE, at mænd har en større tendens end kvinder til at
bo hjemme som 30-årig. Og herudover skriver journalisten, at denne tendens
er størst i København, hvilket jeg mener er forkert, når man bruger de tal
der er fremlagt i artiklen.

BG

Fra : Anders Lund

Dato : 13-03-06 00:21

> [...]
> jeg er forkert jf. beregningerne i mit første indlæg. Artiklen siger intet
> om, at flere bor hjemme i kbh, end i resten af landet.

Det ser ud til at jeg var lidt hurtig. Du har ret. Også i at jounalisten
ikke har holdt tungen helt lige i munden...

Mvh
Anders Lund

Fra : Bo Warming

Dato : 13-03-06 09:43

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> wrote in message
> [...]
> slet ikke er unormalt at 30årrige bor hjemme, fordi boligmarkedet er
> helt umuligt. Det giver jo også en forklaring på hvorfor københavn

Undersøgerne er stupide at de ikke ser på boligforhold, afstand til
arbejde mm
Mænd er praktiske og ofte fri af gruppepres og skammer sig ikke ved at
lade mor vaske tøj og dække husleje mens de sparer op til ejerbolig
når rette pige går i nettet
Kvinder tænker på hvad folk tænker om dem, og mødre blander sig i
døtres liv
Hovedstads-forskelle er næppe så interessante som boligform af afstand
til arbejde

Fra : Be Ka

Dato : 13-03-06 13:28

Barney Gumble wrote:
> Advarsel: Jeg har en tendens til at se rødt over ligegyldige fejl i
> journalistiske artikler!

Men det burde da ikke komme bagpå dig?

Avisartikler har ofte status af nutidens videnskabelige beviser.