Alternativ batteritest
Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 16:51

Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?

Har ingen måleapparater. Og det er søndag eftermiddag.

Da den skulle starte kørte den lige en enkelt omgang, og så
ville den ikke mere.

Nå, så på med laderen, og den går pænt op i amp..

Men nu, efter over en time lader den stadig på med mellem 4 og 5 amp.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-03-06 17:02

> [...]
>
> Nå, så på med laderen, og den går pænt op i amp..
>
> Men nu, efter over en time lader den stadig på med mellem 4 og 5 amp.

Hvis der er propper i, kan du skrue dem af og se om cellerne ser pæne
ud. Tag laderen fra inden du gør det, og lad så være med at tænde en
tændstik for at se, samtidig med at du stikker snuden hen over batteriet

mvh
Preben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 17:33

Preben Andersen skrev:
> Hvis der er propper i, kan du skrue dem af og se om cellerne ser pæne
> ud. Tag laderen fra inden du gør det, og lad så være med at tænde en
> tændstik for at se, samtidig med at du stikker snuden hen over batteriet

Der er vand på alle cellerne, så jeg kan ikke se indmaden. Og det er
ikke et af dem med "klare" siden så man kan se det den vej.

Men jeg ved så ikke om jeg har tolket mærkningen rigtig. Men til mig at
se er det sat i engang i 2001. (?)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-03-06 17:02

Finn Guldmann wrote:
> [...]
>
> Da den skulle starte kørte den lige en enkelt omgang, og så
> ville den ikke mere.
>
> Nå, så på med laderen, og den går pænt op i amp..

Hvad er pænt op i amp? 5? 10?

> Men nu, efter over en time lader den stadig på med mellem 4 og 5 amp.

Husk lige på at hvis dit batteri var helt fladt så skal der lades længe.
Fx. et alm. 60Ah batteri skal lades i 30 timer med 5A (give and take,
mange ladere drosler ned, så den egentlig skal lade mere endnu).

Den nemmeste test er at lade det helt op, lade det stå et par timer
(uden brug) og så måle spændingen, skal gerne være 12-12.5V, derefter
kan du prøve at smide det på vognen og måle spændingen mens du starter,
den skal helst ikke falde mere end 1V. Hvis den falder meget hurtigt til
under 10V så er der en celle der er smuttet... men uden voltmeter kommer
du altså ikke langt.

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 17:26

Thomas Rasmussen skrev:
> Hvad er pænt op i amp? 5? 10?

Skulle lige ud og kigge.

Den startede oppe over 8 amp., det højeste instrument kan vise er 10 amp.

> Husk lige på at hvis dit batteri var helt fladt så skal der lades længe.
> Fx. et alm. 60Ah batteri skal lades i 30 timer med 5A (give and take,
> mange ladere drosler ned, så den egentlig skal lade mere endnu).

Siden jeg skrev første indlæg er den faldet ½ amp.

> [...]
> den skal helst ikke falde mere end 1V. Hvis den falder meget hurtigt til
> under 10V så er der en celle der er smuttet... men uden voltmeter kommer

Den der er udover mine muligheder. Jeg har ingen voltmeter.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-03-06 19:26

> Den der er udover mine muligheder. Jeg har ingen voltmeter.

Lad på det, sæt det i bilen, starter den?, kør en tur på 30-50 km for lade
det helt op, vent og se om den starter senere, i morgen. Gør den ikke, smid
et andet i.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 19:35

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Lad på det, sæt det i bilen, starter den?, kør en tur på 30-50 km for lade
> det helt op, vent og se om den starter senere, i morgen. Gør den ikke, smid
> et andet i.

Nu får den lov at stå natten over. Og så må jeg se hvad den vil i morgen.

Jeg kan alligevel ikke købe et nyt batteri, til en pris jeg vil betale,
i dag.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-03-06 23:05

Finn Guldmann wrote:

> Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?
>
> Har ingen måleapparater. Og det er søndag eftermiddag.

Sæt batteriet til ladning natten over, hvie en af cellerne bobler markant
mindre end de andre, er den celle faldet sammen.

Ligledes vil en celle der er klappet sammen, nogle gange have knap så lav
vædskestand som de andre, hvis eller mande der fyldte på sidst gjorde sit
arbejde ordenligt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-03-06 00:17

Uffe Ravn skrev:
> [...]
> vædskestand som de andre, hvis eller mande der fyldte på sidst gjorde sit

Den er sat til ladning for natten. Skal nok lige ud og kigge til den
inden man går i seng.

Men i og med at den ikke er kommet under 3-4 amp efter flere timers
ladning kan jeg vel godt gå ud fra at det er batteriet den er gal med?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-03-06 00:26

Finn Guldmann wrote:

> Men i og med at den ikke er kommet under 3-4 amp efter flere timers
> ladning kan jeg vel godt gå ud fra at det er batteriet den er gal med?

Ikke før i morgen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Broegger

Dato : 13-03-06 09:08

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev news:dv1g21$2hi0$1
@newsbin.cybercity.dk:

> Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?

Hvis du har en vægtfyldemåler kan den hjælpe dig. Ellers kan du se om
væsken er grumset brun i en eller flere celler. Er den det, er batteriet
dødt.

En anden test er at dreje starteren med bilen i gear og koblingen nede.
Kobl forsigtigt ind. Hvis du "føler" starteren dør meget hurtigt, så er
det slut med bat.
HUSK LIGE AT TRÆDE HÅRDT PÅ BREMSEN SAMTIDIG!

Ellers, kør forbi den lokale autoelektrikker, han kan teste dit batteri
på 2 min. Men sørg for det er helt opladet.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-03-06 10:54

Broegger skrev:

> Hvis du har en vægtfyldemåler kan den hjælpe dig. Ellers kan du se om
> væsken er grumset brun i en eller flere celler. Er den det, er batteriet
> dødt.

Nu har jeg jo ikke sådanne måle apparater, sådan en test kan jeg ikke lave.

Men væsken så "ren" ud da jeg kiggede.

> [...]
> det slut med bat.
> HUSK LIGE AT TRÆDE HÅRDT PÅ BREMSEN SAMTIDIG!

Selv uden brug af kobling var det sådan set det der skete i går da jeg
prøvede at starte.

Den tørnede en omgang eller to, også var der bare slet ingen liv i den mere.

> Ellers, kør forbi den lokale autoelektrikker, han kan teste dit batteri
> på 2 min. Men sørg for det er helt opladet.

Hvis tegnene, nu når jeg skal ud og prøve igen, viser at det højest
sansynligt er batteriet tror jeg end ikke jeg kører forbi og får målt
efter. Så bliver det noget med kurs direkte mod nærmeste thansen efter
et nyt batteri.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Broegger

Dato : 13-03-06 13:09

> [...]
> sansynligt er batteriet tror jeg end ikke jeg kører forbi og får målt
> efter. Så bliver det noget med kurs direkte mod nærmeste thansen efter

Lyder som en ganske fornuftig ide!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk