Får min kat sølv-killinger
Fra : Bitten Nielsen

Dato : 12-03-06 12:24

Jeg har en tortie hunkat der venter killinger.
Far til killingerne er sort silver m. hvidt.
Vil der muligvis komme silver killinger ud af denne kombination?

Med venlig hilsen
Bitten Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 12-03-06 13:36

Bitten Nielsen wrote:
> Jeg har en tortie hunkat der venter killinger.
> Far til killingerne er sort silver m. hvidt.
> Vil der muligvis komme silver killinger ud af denne kombination?

prøv at se skemaet her: http://www.dkshadowfax.dk/?p=97
erstat /hvid med sølv (inden i hovedet) og du kan se hvilke kombinationer
der er mulige...
så vidt jeg kan se er næsten alle farve kombinationer muligt, men hvad det
ender med, kommer helt an på genetikken bag forældrekattene, og styrken af
sølvgenet versus styrken af hvid genet :)

min helt personlige erfaring, med en kombination meget lig din, er at der
godt kan komme sølvkillinger ud af det ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 12-03-06 17:22

> [...]
> Far til killingerne er sort silver m. hvidt.
> Vil der muligvis komme silver killinger ud af denne kombination?

Hvis hankatten er homozygot for sølv, vil alle killinger blive sølv,
sammen med en eller anden farve. (Dette er igen afhængig af, hvad der
ligger af gener i linierne bag kattene). Homozygot vil sige, at katten
har en sølvfaktor både fra sin far og sin mor. Han kan således kun give
sølv videre, og da sølv er dominant, bliver alle killingerne sølv.
Er han heterozygot (= kun en sølvfaktor), vil rent statistisk kun nogle
af killingerne blive sølv, og i så fald heterozygote, da moderen ikke er
sølv.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar