Må jeg høre mp3-afspiller i bilen?
Fra : Christian Pfeiffer J~

Dato : 12-03-06 09:53

Jeg har ca. 35 minutter i bil til arbejde hver dag, og der vil jeg
gerne sidde og høre lydbøger på min lille mp3-afspiller med
høretelefoner.

Må jeg det?

Det er selvfølgelig lovlige mp3's jeg hører, men det er mere om jeg må
sidde med hørebøfferne i hvert øre og køre bil!

Jeg kan ikke finde noget om det i Færdselslovens §55, som kun
omhandler mobiltelefoner.

I må meget gerne henvise eller linke til hvor der står hvad man må, da
det har forårsaget en del diskussion heromkring!

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 11:10

"Christian Pfeiffer Jensen (slet 6TZHZ)" <cpjensen@6TZHZpost.tele.dk> skrev
i en meddelelse news:11421538270.72954467412001@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> I må meget gerne henvise eller linke til hvor der står hvad man må, da
> det har forårsaget en del diskussion heromkring!

Brug din sunde fornuft. Uanset om det er lovligt eller ulovligt, er det
komplet ansvarsløst at sidde med hørebøffer på, mens man kører bil.

Kan du ikke ta' en lille højttaler med i bilen i stedet for?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 11:56

"jacob" <ni> skrev :

>Brug din sunde fornuft. Uanset om det er lovligt eller ulovligt, er det
>komplet ansvarsløst at sidde med hørebøffer på, mens man kører bil.

Hvad så hvis man er døv - er man så også ansvarsløs ?
eller ungerne skriger sig gasblå ?
eller stereoen kører for fuld knald ?
Eller den herlige lyd fra en potent V8 synger en skøn serenade ?

>Kan du ikke ta' en lille højttaler med i bilen i stedet for?

Hvor er forskellen ?
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 12:06

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvad så hvis man er døv - er man så også ansvarsløs ?

Hvis man er døv, bliver man mere opmærksom med øjnene - det tror jeg ikke er
tilfældet, når man får historier i hørebøfferne.

> eller ungerne skriger sig gasblå ?

Ja, det er farligt hvis man ikke kan koncentere sig om det, der foregår uden
for kabinen.

> eller stereoen kører for fuld knald ?

Hvis man ikke kan høre, hvad der sker udenfor er det også en farezone.

> Eller den herlige lyd fra en potent V8 synger en skøn serenade ?

Det er noget andet...

> Hvor er forskellen ?

Når man udelukker alt anden lyd/støj med et par hørebøffer, vil jeg sige, at
man i den grad udgør en større risiko for sine medtrafikanter.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 12:28

"jacob" <ni> skrev :

>Når man udelukker alt anden lyd/støj med et par hørebøffer, vil jeg sige, at
>man i den grad udgør en større risiko for sine medtrafikanter.

Tjaehhh - jeg er lige ved at tænke lidt højt om ikke bare du som
andre skulle passe "egen kørsel" i stedet - men lidt ret må jeg jo
give dig. Den ret er bare ikke baseret lige på hørebøfferne, men på
den manglende opmærksomhed, som du nok mener er den store synder

Hvad der så årsagen er er jo ret ligemeget, problemet er det samme.

Jeg oplevede i går en dum krampe, der var millimeter fra at kysse min
bagdel, da hun havde mere travlt med at se om der kom nogen biler fra
venstre, end at lægge mærke til om bilen foran (altså mig) ville
overholde det fuld stop skilt der stod.

Jeg måtte jo lige tilkendegive at jeg synes hun var lidt småskør,
hvilken fra hendes side medførte en fuckfinger. Dumt af hende - især
når jeg lige havde skænket mig en kop dejlig varm kaffe op ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-03-06 12:50

> [...]
> hvilken fra hendes side medførte en fuckfinger. Dumt af hende - især
> når jeg lige havde skænket mig en kop dejlig varm kaffe op ;)

Fotostorie ønskes, tak

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 13:04

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>Fotostorie ønskes, tak

Jeg tror næppe krampen stiller op ;)

Fra : KO

Dato : 12-03-06 11:21

> [...]
>
> I må meget gerne henvise eller linke til hvor der står hvad man må, da
> det har forårsaget en del diskussion heromkring!

Ikke at du som sådan kan bruge det til noget. Men må en døv kører i bil?

Hvorfor ikke hører det over bilens anlæg? Eller så mister man måske lidt
lettere koncentrationen?

Fra : Leonard

Dato : 12-03-06 11:28

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> wrote:

>Men må en døv kører i bil?

Ja.
- sikkert med et krav om sidespejl i begge sider.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-03-06 12:19

After serious thinking Leonard wrote :

> Ja.
> - sikkert med et krav om sidespejl i begge sider.

Og hvis man lige tænker lidt over det, hvor ofte bruger man egentlig
hørelsen som primær metode til at orientere sig når man kører bil ?

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-03-06 14:15

Henrik Stidsen wrote:

> Og hvis man lige tænker lidt over det, hvor ofte bruger man egentlig
> hørelsen som primær metode til at orientere sig når man kører bil ?

Ikke ofte, men det kan rede liv.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Karsten Andersen

Dato : 12-03-06 18:45

Sun, 12 Mar 2006 12:19:20 +0100, skrev Henrik Stidsen, på 14 linier, i
<mn.62e37d633b024ef8.34878@news.hs235.dk>, :

>Og hvis man lige tænker lidt over det, hvor ofte bruger man egentlig
>hørelsen som primær metode til at orientere sig når man kører bil ?

Er det ikke det svigermor gør hvergang hun bakker?

Hun bakker heldigvis ikke så tit.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-03-06 23:37

Karsten Andersen wrote:

> Er det ikke det svigermor gør hvergang hun bakker?

Eller man selv gør når svigermor sidder på bagsædet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 12-03-06 13:40

> Jeg har ca. 35 minutter i bil til arbejde hver dag, og der vil jeg
> gerne sidde og høre lydbøger på min lille mp3-afspiller med
> høretelefoner.

God idé - jeg er i gang med bog nr. 6 nu :) - Kører 2,5 time hver dag.

> Det er selvfølgelig lovlige mp3's jeg hører, men det er mere om jeg må
> sidde med hørebøfferne i hvert øre og køre bil!

Jeg tror godt at du må. Men som Jacob siger, er det uforsvarligt hvis du
ikke kan høre hvad der sker omkring dig. Personligt bruger jeg en iPod -den
kan ikke spille særligt højt, og med de medfølgende "øreprop" høretelefoner,
kan jeg sagtens høre hvad der sker - motorlyd, dyt-horn mm. Jeg har kørt
sådan i over 1 md., og har på intet tidspunkt følt at det har været til fare
for mig selv, eller andre - jeg har ikke oplevet sådan nogle "hovsa"
situationer.
Iøvrigt har jeg sådan en Blaupunkt iPod adapter, så jeg kan bruge iPod'en
som CD-changer, men den er fejlbehæftet og skal byttes når den nye model
kommer i april (de vil ikke ombytte den før).
Hvis du ikke har en Blaupunkt radio/iPod, kan du også købe sådan en
FM-transmitter til din Mp3 afspiller - den kan fås på eBay til ingen penge
og passer på alle afspillere og radioer.

> Jeg kan ikke finde noget om det i Færdselslovens §55, som kun
> omhandler mobiltelefoner.
>
> I må meget gerne henvise eller linke til hvor der står hvad man må, da
> det har forårsaget en del diskussion heromkring!

Hvis der ikke er en lov imod det, er det vel ikke ulovligt? Med mindre det
kan karakteriseres som meget forvirrende eller lignende - og det tror jeg
næppe.

/Kasper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-03-06 16:33

Kasper H. Hansen [8270] formulated on søndag :
> Hvis du ikke har en Blaupunkt radio/iPod, kan du også købe sådan en
> FM-transmitter til din Mp3 afspiller - den kan fås på eBay til ingen penge og
> passer på alle afspillere og radioer.

Og er ulovlig at bruge i Danmark...

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Karsten Andersen

Dato : 12-03-06 18:47

Sun, 12 Mar 2006 16:33:06 +0100, skrev Henrik Stidsen, på 14 linier, i
<mn.63e17d63b7c518c4.34878@news.hs235.dk>, :

>Kasper H. Hansen [8270] formulated on søndag :
>
>Og er ulovlig at bruge i Danmark...
Ja pga. man ikke må have en FM sender på den frekvens.
Men hvem kan den skade.....

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Brian

Dato : 12-03-06 19:26

Karsten Andersen wrote:

> Ja pga. man ikke må have en FM sender på den frekvens.
> Men hvem kan den skade.....

Skade er nok så meget sagt, men hvis sådan et stykke elektronik
blev meget udbredt, ville man nok miste signalet/få et andet signal
oftere end man har lyst til...

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 19:27

Karsten Andersen skrev:
> Ja pga. man ikke må have en FM sender på den frekvens.
> Men hvem kan den skade.....

Er det ikke kun et spørgsmål om om den sender indenfor det område og den
sendestyrke hvor det er EU-regler der bestemmer brugen?

Om reglerne også dækker den form for brug skal jeg dog ikke kunne sige.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 12-03-06 19:42

Finn Guldmann wrote:

> Er det ikke kun et spørgsmål om om den sender indenfor det område og
> den sendestyrke hvor det er EU-regler der bestemmer brugen?

Det er klart, men det hjælper ikke meget at sende på en fjern frekvens
din radio ikke vil modtage

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 20:06

Brian skrev:
> Det er klart, men det hjælper ikke meget at sende på en fjern frekvens
> din radio ikke vil modtage

Det var nu heller ikke det jeg tænkte på.

Men jeg mener der er et EU-regulativ der reserverer/tillader udsendelse
af svage styrker indenfor et bestemt område. Men om den tilladte brug af
dette område også omfatter udsendelse af musik i en bil ved jeg ikke.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Bagmanden

Dato : 12-03-06 14:50

Christian Pfeiffer Jensen (slet 6TZHZ) wrote:
> Jeg har ca. 35 minutter i bil til arbejde hver dag, og der vil
> jeg gerne sidde og høre lydbøger på min lille mp3-afspiller med
> høretelefoner.
>
> Må jeg det?

Jeg mindes noget om forskning vedr. mobiltelefonering og
bilkørsel der skulle sansynliggøre det farlige i at gøre begge
dele samtidig, angiveligt skulle der ske det at man udvikler en
slags tunnelsyn og jo mere følelsladet samatalen blev jo mere
tunnelsyn udvikledes.

(tag et toiletrør og del på midten og sæt det for øjnene, som en
slags test på hvad der sker)

Et perspektiv det blev taget op var at jo mere man lavede af alt
muligt andet der fjernede opmærksomheden fra selv kørslen, desto
mere udviklede man tunnelsyn.

Beskrevet i: American Psychology Association`s Journal of
Experimental Society.
(gider/kan ikke lige finde artiklen, men den skulle være der)

-
F.B.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-03-06 16:35

Bagmanden submitted this idea :
> [...]
> der ske det at man udvikler en slags tunnelsyn og jo mere følelsladet
> samatalen blev jo mere tunnelsyn udvikledes.

Hvilket jo så illustrerer det latterlige i at kræve håndfri mobil - man
burde forbyde mobilsnak fuldstændigt for den der kører en bil.

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Andersen [3650]

Dato : 12-03-06 15:37

> [...]
> Jeg har ca. 35 minutter i bil til arbejde hver dag, og der vil jeg
> gerne sidde og høre lydbøger på min lille mp3-afspiller med

Hvorfor skulle du ikke måtte det.
Du må også gi' skrigedyret på bagsædet sutten,
drikke kaffe, ligge makeup (hvis du har de lyster),
spise softice, ryge, spille øredøvende højt oma.
Du må bare ikke tale i håndholdt mobilos.
Sådan er den danske lovgivning så spøjs

(PT hører jeg P4 via lyttebøffer i mobilos for
at finde ud af TA indstillingernes funktion og
virkemåde på automobilradioen.)

Fra : Christian Pfeiffer J~

Dato : 13-03-06 11:24

Tak for de mange svar, der er ikke nogen som er kommet med et
helt entydt, lovmæssigt klart svar og det lader der heller ikke
til at der findes.

Jeg har spurgt på retssal.dk med samme ordlyd som nedenfor og
fået følgende svar, som også opsummerer hvad flere har skrevet
herinde:

---0---
Kære Christian Jensen,
Umiddelbart må jeg sige, at jeg også læser bestemmelsen på samme
måde. Så med mindre det på anden måde kan siges at gå ud over
kørslen, bør der for mig at se ikke være tale om en overtrædelse.

Lars Bjørknæs
Advokatfuldmægtig & markedsøkonom

Ved indsendelse af spørgsmål til brevkassen har vi tilmeldt Dem
vores nyhedsbrev, hvilket også fremgår af vores hjemmeside.
Nyhedsbrevet kan afmeldes ved den første modtagelse.
---O---