Vilstrup: S 22,0%, DF 17,4%
Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-06 05:10

Så har vi resultatet af den seneste Vilstrup-undersøgelse fra Politiken.
Politiken bringer ikke selv tallene på netavisen, men to af den bringes
af JP.

<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=442893>
<http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3608422/>

Vilstrup, der altid er særligt venlige over for Socialdemokratiet, giver
22% til dette parti, mod 17,4% til Dansk Folkeparti. Venstre må også
notere en vis tilbagegang [størelse ikke angivet], men samlet står VKO
stærkere.

Selv 22% er i øvrigt dårligere end valgresultatet i 1903.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-03-06 07:59

On Sun, 12 Mar 2006 05:09:37 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Selv 22% er i øvrigt dårligere end valgresultatet i 1903.

Nix!

For det første var der ikke valg til folketinget i 1903 men derimod i
1901, 1905 og 1906, og først i 1906 nåede man over de 22%.
Resultaterne var:

1901: 17,8%
1905: 21,0%
1906: 25,4%

Jeg har ingen resultater fra 1898 og tidligere. Det ville være
spændende at finde dem. Vi får jo sikkert snart brug for dem til
sammenligning

Vi skal dog huske på, at alle tal for valgene 1913 og tidligere skal
tages med et vist forbehold. Der var jo tale om flertalsvalg i
enkeltmandskredse, og der var altid en del kredse, hvor der blev valgt
ved akklamation eller fredsvalg, så stemmetallene ikke blev gjort op.

Men du tænkte måske på 2003?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-06 09:36

Lars J. Helbo <fornavn@efternavn.org> wrote:

> [...]
>
> Jeg har ingen resultater fra 1898 og tidligere. Det ville være
> spændende at finde dem. Vi får jo sikkert snart brug for dem til

Jeg har for mange år siden lavet en grafisk opstilling af samtlige
folketingsvalg siden 1884, på en rulle millimeterpapir i højden
svarende til A1.

Jeg kan her se følgende folketingsvalg, med nævnte resultat:

1901 1903 1906
S 18,8 22,5 25,9
K 24,3 20,1 22,3
M 11,8 7,8 7,0
V 45,0 49,6 32,5
R -- -- 14,2

M er Det moderate Venstre, V Venstrereformpartiet, hvorfra Det radikale
Venstre i 1905 udskiltes som selvstændigt parti. Op til valget i 1910
fusionerede Det moderate Venstre med Venstrereformpartiet til nutidens
Venstre.

Jeg kan i øvrigt af koordinatsystemet se at valget i 1903 fandt sted
midt i året, og i 1906 i begyndelsen.

Jeg havde i øvrigt fat i en Rigsdagens Historie for at få fat i de
ældste stemmetal - der naturligvis er behæftet med usikkerhed, da man
tidligere havde det med at »kåre« folketingsmedlemmerne i de enkelte
valgkredse. Med håndsoprækning, og uden at man altid fandt det
nødvendigt at »tælle efter«.

> [...]
> enkeltmandskredse, og der var altid en del kredse, hvor der blev valgt
> ved akklamation eller fredsvalg, så stemmetallene ikke blev gjort op.

Nej. Der var i øvrigt intet folketingsvalg i 2003. Ikke engang et
kommunevalg. Eller en folkeafstemning.

Oversigten er i øvrigt ikke ført videre siden begyndelsen af 90erne, da
der ikke længere er plads.

I øvrigt kan jeg ikke i øjeblikket slå op i min Politikens
Danmarkshistorie. Den ligger sammen med de andre bøger på den pågældende
reol på et sofabord, da jeg har måttet fjerne reolen grundet udskiftning
af fællesantenne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-06 08:22

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Venstre må også notere en vis tilbagegang [størelse ikke angivet], men
> samlet står VKO stærkere.

På forsiden af avisen:

<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=1>

angives nu en »lille fremgang«.

Ærgerligt, at de ikke kan bringe tallene. De er åbenbart bange for at
der så ville være nogle, der ikke ville købe avisen ...

Men resultatet synes kort sagt at være: Voldsom fremgang til DF, direkte
taget fra S. Lille fremgang til V, og uændret til K. Så VKO-flertallet
er altså fortsat yderst stabilt, men pil opad, her snart fem år efter
valget der styrtede S fra tronen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Trans

Dato : 12-03-06 19:33

Per Rønne wrote:
> Så har vi resultatet af den seneste Vilstrup-undersøgelse fra Politiken.
> Politiken bringer ikke selv tallene på netavisen, men to af den bringes
> af JP.

POLITIKEN kunne ikke bringe sig selv til at nævne de konkrete tal.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-06 19:42

Trans <kongaead@my-deja.com> wrote:

> POLITIKEN kunne ikke bringe sig selv til at nævne de konkrete tal.

De er skam bragt - i papirudgaven. Som jeg dog ikke har købt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk