Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro linse
Fra : TommyF

Dato : 11-03-06 20:01

Hej.

Jeg har erhvervet meg et 350D, og vil gerne igang med lidt macro med
den ligesom på mit gamle Z3 som kunne vælge Smacro til 1 cm.

Hvilken type linse vil være at fortrække til canonen.

Fra : Jakob

Dato : 11-03-06 20:31

In article <qd7612hje0016eucb86o6dg6mvh3haj195@4ax.com>,
tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk says...
> [...]
> den ligesom på mit gamle Z3 som kunne vælge Smacro til 1 cm.
>
> Hvilken type linse vil være at fortrække til canonen.

Tamron har lavet en 90 mm som altid for rigtigt meget ros, og skulle
være et fremragende objektiv.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Clausen

Dato : 11-03-06 21:35

TommyF wrote:
> [...]
> den ligesom på mit gamle Z3 som kunne vælge Smacro til 1 cm.
>
> Hvilken type linse vil være at fortrække til canonen.

Jeg er selv lidt varm på Canon's 60mm efter at have læst reviews.
Men det kommer jo an på hvad dit budget er.

Men hvad mener du med '1 cm' --- makro linser måles normalt på hvor
stor en ting afbildes på sensoren. Det mest almindelige, 1:1, vil
sige at en 14.8 mm høj ting vil fylde hele billedet i højden (idet
sensoren er 14.8 mm høj) -- men hvor langt væk man skal være for det
afhænger af brændvidden.

-Lars

Fra : TommyF

Dato : 19-03-06 01:15

> [...]
>sige at en 14.8 mm høj ting vil fylde hele billedet i højden (idet
>sensoren er 14.8 mm høj) -- men hvor langt væk man skal være for det

Ved ikke lige hvordan det hænger sammen, men hvis man vælger S-Macro
på et OlympusC765 så kan man fokusere helt ned til 1 cm afstand fra
objectet.

Men min ide er det som du skriver1:1 eller bedre , så hvis man kan få
noget til normale penge som kan blowe eks: et flue øje op til hele
chippen fra omkring 150 mm afstand.

Hvis jeg køber nogle afstands ringe til min 350D til min 58mm ef-s
linse, så ryger muligheden for autofokus går jeg ud fra.
Eller kan man fører signalet gennem ringene.

Fra : Ole Hetland

Dato : 20-03-06 10:59

TommyF wrote:

> Hvis jeg køber nogle afstands ringe til min 350D til min 58mm ef-s
> linse, så ryger muligheden for autofokus går jeg ud fra.
> Eller kan man fører signalet gennem ringene.

Hej TommyF

Jeg har sådan nogle afstandsringe til min 350D.
Dem bruger jeg sammen med mit 50mm 1.8, og såvidt jeg kan se, så fungerer AF
udmærket.
(Jeg er biavler, så det er nærbilleder af bier det drejer sig om for mig

Med venlig hilsen
Ole
www.bredeole.dk

Fra : TommyF

Dato : 20-03-06 17:35

> [...]
>udmærket.
>(Jeg er biavler, så det er nærbilleder af bier det drejer sig om for mig

Tak for svaret, et sidste et, er der forskel på kvaliteten af sådane
ringe ligesom ved linser, eller hvis jeg ser 3 billige til salg, så
bare slå til og køb.

Fra : HKJ

Dato : 20-03-06 18:28

TommyF wrote:
> Tak for svaret, et sidste et, er der forskel på kvaliteten af sådane
> ringe ligesom ved linser, eller hvis jeg ser 3 billige til salg, så
> bare slå til og køb.

Der kan være forskel på den mekaniske kvalitet og hvilke signaler de
overfører (Det er vist mest et Nikon problem).
Den optiske kvalitet afhænger kun af den luft du fylder på dem ;)

Fra : TommyF

Dato : 20-03-06 18:39

>Der kan være forskel på den mekaniske kvalitet og hvilke signaler de
>overfører (Det er vist mest et Nikon problem).
>Den optiske kvalitet afhænger kun af den luft du fylder på dem ;)
Takker,, skal prøve at finde lidt ren luft på dåse.

Fra : Ole Hetland

Dato : 22-03-06 08:28

TommyF wrote:
> Takker,, skal prøve at finde lidt ren luft på dåse.

Hej Tommy

Jeg har et sæt ringe af mærket Kenko Extension Tube.
Der er tre ringe. En på 36mm, en på 20mm og en på 12mm.
Pris: ca 500kr.
Man kan godt bruge dem alle tre ovenpå hinanden.
Der er kontaktflader på dem alle, så signalet overføres fint.
Så får man ca. 16mm i billedets brede, men dybdeskartphed er der ikke meget
af.

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : TommyF

Dato : 22-03-06 19:25

Tak, kigger lige på det en dag.

---
Brøndby
http://tommy-friis.dk/

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-03-06 22:13

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> wrote in message
> [...]
> den ligesom på mit gamle Z3 som kunne vælge Smacro til 1 cm.
>
> Hvilken type linse vil være at fortrække til canonen.

Sigma 105mm f2.8 macro er et glimrende objektiv

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : TommyF

Dato : 23-03-06 19:40

On Sat, 11 Mar 2006 22:13:02 +0100, "Thomas Schreiber" <spam@nej.tak>
wrote:

>"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> wrote in message

>Sigma 105mm f2.8 macro er et glimrende objektiv
Hej igen.

Jeg har fundet sådant et til små 900- mon er det pengene værd?
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3303&navigator=3

---
Brøndby
http://tommy-friis.dk/

Fra : aon

Dato : 12-03-06 01:50

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ligesom på mit gamle Z3 som kunne vælge Smacro til 1 cm.
>
> Hvilken type linse vil være at fortrække til canonen.

Jeg har selv Canon ef-s 60mm 2.8 og synes den er rigtig god.

mvh
aon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-03-06 11:31

TommyF skrev i qd7612hje0016eucb86o6dg6mvh3haj195@4ax.com dette:

> Hvilken type linse vil være at fortrække til canonen.

Svaret vil nok være: Den jeg har - uanset hvem der svarer!

vh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Jakob

Dato : 12-03-06 11:46

In article <4413f87d$0$24230$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Svaret vil nok være: Den jeg har - uanset hvem der svarer!

Næhh jeg har ikke en makrolinse men det ændrer ikke på at tamron 90 mm
for gevaldigt meget ros ligegyldigt hvor man kigger.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Rene Krogh

Dato : 12-03-06 14:49

> [...]
> den ligesom på mit gamle Z3 som kunne vælge Smacro til 1 cm.
>
> Hvilken type linse vil være at fortrække til canonen.

Du skal ha fat i et decideret macro objektiv, og ikke lade dig nare af
at en del alm zoom objektiver også bære betegnelsen macro.

Jeg har erfaring med canon EF 50mm 2.5 macro og EF-S 60mm 2.8 macro,
som begge tegner utrolig skarpt, og overgår mange L objektiver i
skarphed. Vil du gerne billigt igang, kan EF 50mm 2.5 købes brugt for
1000 - 1500 kr, den er dog utrolig langsom til at focusere, men tegner
meget flot.

Men hvis det er insekter eller lign du vil fotografere, bør du nok
kigge efter et macro objektiv med en brændevidde på over 100 mm, så du
kan få lidt afstand og ikke skræmmer insektet væk.

mvh
René

Fra : TommyF

Dato : 12-03-06 17:14

On Sun, 12 Mar 2006 14:49:07 +0100, "Rene Krogh" <rk@ikola.denmark>
wrote:

> [...]
>kigge efter et macro objektiv med en brændevidde på over 100 mm, så du
>kan få lidt afstand og ikke skræmmer insektet væk.

Tak gutter, lige det der var brug for, for der er ski forskel på at
lave macro med en DimageZ3 og Olympus C765 og et DSLR

De 2 kamera har lang macro og kort, den lange går fra ca 6cm til 50cm
og mit valg i blomster var den lange og til insekter den korte, så man
skulle være lidt rolig i bevægelserne.

Så jeg skal lære at lave foto på en helt anden måde kan je se.

Fra : tcj

Dato : 13-03-06 14:48

eneste jeg vil sige til den sag er at du skal overveje hvad det er du vil
tage billeder af, om det er "levende" eller "døde" ting. Kan være svært at
komme helt tæt påmed de korter linser hvis det insekter eller lign. du vil
bruge den til,
mv. thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-03-06 19:09

> [...]
> den ligesom på mit gamle Z3 som kunne vælge Smacro til 1 cm.
>
> Hvilken type linse vil være at fortrække til canonen.

Se selv:
http://www.nnplus.de/macro/Macro100.html

vh
Jan
--
A few photos can be found on http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : TommyF

Dato : 13-03-06 21:24

>Se selv:
>http://www.nnplus.de/macro/Macro100.html
>
>vh
>Jan
Min plan var noget i denne retning som jeg lavede med mit C765
bare bedre close up og skarphed.
http://www.tommy-friis.dk/insect1.htm
http://www.tommy-friis.dk/insect2.htm

---
Brøndby
http://tommy-friis.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-03-06 09:41

TommyF skrev i p0lb12tnmsfttv6f8n72vdg2975gdu0npe@4ax.com dette:

> Min plan var noget i denne retning som jeg lavede med mit C765
> bare bedre close up og skarphed.
> http://www.tommy-friis.dk/insect1.htm
> http://www.tommy-friis.dk/insect2.htm

Nu ved jeg ikke hvad C765 er for noget, men hvis det er et point'n'shoot så
tror jeg at du vil få en overraskelse ved at gå over på dSLR. Du får nemlig
som udgangspunkt en mindre skarphedsdybde. Men det kan være, at du har det
lige som undertegnede - jeg kan /lide/ at bruge mit dSLR med makroobjektiv.
Jeg kan lide at have en søger og jeg kan lide at have den større kontrol.
Men det bliver bestemt ikke lettere - nærmest tværtimod.
Der er sikkert mange måde at gøre tingene på, men jeg vil umiddelbart
anbefale, at du overvejer noget blitz. For du får ofte brug for nogle (i
andre sammenhænge) helt absurd små blændeåbninger for at få skarphedsdybde
nok. Eks. fra en græsmark:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/smaatterier/slides/_dsc6192.html
Blitz og en blænde på f/45

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : TommyF

Dato : 14-03-06 16:31

> [...]
>andre sammenhænge) helt absurd små blændeåbninger for at få skarphedsdybde

Hej Jan.

Ja, dejligt billede, det er noget i den retning jeg vil lære, det er
en ny verden at bruge et kamera som er så 'manuelt' som 350D, har lige
fået det ind af døren, desværre var der kun Tysk-italiansk-fransk
manual, så jeg må støve noget opo på nettet.
En macro-ringblitz er vel ikke så tosset, eller er det at skyde over
målet som nybegynder.

---
Brøndby
http://tommy-friis.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-03-06 08:20

TommyF skrev i v3od12td0aku88gd19qrheku3opchh6fbj@4ax.com dette:

> [...]
> manual, så jeg må støve noget opo på nettet.
> En macro-ringblitz er vel ikke så tosset, eller er det at skyde over

Personligt er jeg ikke til ringblitz - jeg tror de er bedst egnet til
teknisk fotografering. Min tandlæge har en han er vældig glad for.
Men rent billedmæssigt giver de alt for flade billeder.
Det viste billede er taget liggende på maven i græsset med en ekstern blitz
med en bouncer placeret en 40-50 cm. væk på et lille bordstativ, som jeg
primært benytter som blitzfod.

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-03-06 21:30

> [...]
> den ligesom på mit gamle Z3 som kunne vælge Smacro til 1 cm.
>
> Hvilken type linse vil være at fortrække til canonen.

Jeg har fornøjet mig med en Sigma EX 50mm macro 1:1 indtil fornylig. Et
eksempel her http://www.pbase.com/hkruse/image/53247207/original, den har
dog ikke HSM og AF er ikke den bedste og hurtigste. Jeg har dog købt en
Canon 100mm macro USM http://www.pbase.com/hkruse/image/56443843/original
Ellers får den Canon EF-S 60mm macro mange rosende ord med på vejen.

God fornøjelse.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-03-06 00:09

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> se, at du er kommet ret tæt på med dit 50mm og fået nogel meget flotte
> skud i kassen, så måske er det slet ikke nødvendigt med en 150mm?

Jeg tror de 100mm er et godt bud, men jeg har lige købt den så har ikke
nogen erfaring endnu.

> Jeg tænkte også om du måske havde nogle gode råd til makrofotografering
> genrelt, eller måske nogle gode links?

Jeg har fået mest sjov ud af at jage rundt om sommeren i sollys efter
insekter og blomster.
En ting, jeg måske vil udforske nærmere på et tidspunkt er meget mere macro,
som http://www.vividlight.com/articles/2914.htm

Fra : Jeppe Høiby

Fra : N/A

Dato : 22-03-06 18:21

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-03-06 19:19

> [...]
> rækker. Jeg har i hvert fald set nogle gode makro-billeder her i gruppen,
> så mon ikke fx Sigmas 150mm er fin for mig.

Du kan evt. gå på jagt her http://www.novoflex.com/english/html/products.htm
under macro.

Fra : Lars Clausen

Dato : 14-03-06 21:56

Hans Kruse wrote:
> Jeg har dog købt en
> Canon 100mm macro USM http://www.pbase.com/hkruse/image/56443843/original
> Ellers får den Canon EF-S 60mm macro mange rosende ord med på vejen.

Der er mange gode reviews på the-digital-picture.com, og specielt har
de fordelen at de sammenligner linser meget. Se f.eks.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-60mm-f-2.8-Macro-USM-Lens-Review.aspx
og
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-100mm-f-2.8-USM-Macro-Lens-Review.aspx

Det er lige ved at få mig til at skifte mening om min første makro.

-Lars