IP-adresse bestemt startside.
Fra : JohnDK

Dato : 11-03-06 19:27

Hej venner.

Jeg skal lave en hjemmeside på 3 sprog.

Hvis en fra Tyskland logge sig på, skal han blive ledt videre til den tyske
del, og hvis han logger sig på fra England, skal han blive ledt videre til
den engelske side.

Resten skal se den danske side som standard.

Hvordan lave man det?

MVH
John

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 11-03-06 20:04

JohnDK wrote:
> [...]
> den engelske side.
>
> Resten skal se den danske side som standard.

Så vidt jeg ved er IP-to-country mapping noget, man ofte skal betale
penge for. En Google søgning fandt dog det her,
http://www.maxmind.com/app/free, der måske kunne være noget.

Det vil dog være noget nemmere at aflæse hvilke sprog, brugeren gerne
vil have websider vist på gennem variablen
$_SERVER["HTTP_ACCEPT_LANGUAGE"]. Dette blive sat op i brugerens
browser, men det er langtfra alle, der har gjort det, og metoden er
derfor på ingen måde foolproof.

/Kasper

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 11-03-06 20:10

Kasper Garnæs skrev:

> Så vidt jeg ved er IP-to-country mapping noget, man ofte skal betale
> penge for.

Her kan man laste ned oversikten gratis, og den oppdateres jevnlig.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 11-03-06 20:12

Kasper Garnæs wrote:
> Så vidt jeg ved er IP-to-country mapping noget, man ofte skal betale
> penge for. En Google søgning fandt dog det her,
> http://www.maxmind.com/app/free, der måske kunne være noget.

Ok - et par minutter mere på Google gave også dette:
http://www.phptutorial.info/iptocountry/. Det er gratis, og er
kodeeksempler etc.

/Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-06 11:23

JohnDK skrev:

> Hvis en fra Tyskland logge sig på, skal han blive ledt videre til den tyske
> del

Det vil irritere danskere der bor i Tyskland.

> og hvis han logger sig på fra England, skal han blive ledt
> videre til den engelske side.

Det vil irritere danskere der bor i England.

> Hvordan lave man det?

Lad folk selv vælge.

Krydspostet til: <news:dk.edb.internet.webdesign.html>,<news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php>

--
Bertel
Skrivebord sælges. Se http://lundhansen.dk/temp/skrivebord.htm

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-03-06 14:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det vil irritere danskere der bor i Tyskland.
<klip>

> Lad folk selv vælge.

Det giver så et nyt spørgsmål, skal folk fra tyskland vælge på tysk eller
dansk, og så er vi vist lige vidt..

Bruger man HTTP_ACCEPT_LANGUAGE og USER_AGENT,som tidligere foreslået, så
ser folk siden på det sprog browseren foretrækker, så kan man supplere op
med geoip, evt. hostname tld og andre lidt mindre effektive metoder. Man
ender trods alt med at (slag på tasken) 98% ser siden på det "rigtige"
sprog. De sidste 2% forstår sikkert at klikke på et dansk/engelsk/tysk flag,
for at vælge sprog.

Jeg mener det øger brugervenligheden, istedet for at 100% skal manuelt
foretage et valg for at komme videre.

Et tilfældigt tåbeligt eksempel her:
http://www.oresunddirekt.com/

Der er ingen grund til at konsultere synske John fra hjemmet for at finde ud
af at folk med da-dk foretrækker den danske udgave.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-03-06 14:55

Sune Storgaard wrote:
<klip>
> Et tilfældigt tåbeligt eksempel her:
> http://www.oresunddirekt.com/
>
> Der er ingen grund til at konsultere synske John fra hjemmet for at
> finde ud af at folk med da-dk foretrækker den danske udgave.

Det var faktisk et tåbeligt valg af eksempel istedet. Både informationer og
sprog er forskelligt. I spørgerens tilfælde antager jeg at informationerne
er de samme og sproget forskelligt.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 13-03-06 19:53

Sune Storgaard wrote:

> [...]
>
> Der er ingen grund til at konsultere synske John fra hjemmet for at
> finde ud af at folk med da-dk foretrækker den danske udgave.

Lad os lige stoppe op og glemme vores fordomme. Lad os sige vi befinder os i
en virksomhed hvor korncernsproget er engelsk, så vil computeren i de fleste
tilfælde være sat op til engelsk. Som Gyldenkærne påpeger kan brugeren ændre
på opsætningen af browseren, men det er ikke sikkert at man gør det, (hvis
man overhovedet ved, at det kan lade sig gøre) for det kan også have nogle
ulemper, en side findes måske ikke på et sprog, men kun på et andet. Uden
valg mulighed, så fratager man brugeren muligheden, for at vælge et sprog
hvor siden findes. Det er ikke brugervenligt

Giv brugerne valgmuligheden, om man skal klikke på et link for at skifte
sprog er ikke den store ulejlighed. Og det kræver ikke en gatewayside som
man oftest ser.

Placer sproglinks centralt, hvor de er nemme at få øje på. så kan man skifte
når / hvis man har brug for det.

Mwed venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-06 22:53

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Lad os sige vi befinder os i en virksomhed hvor
> korncernsproget er engelsk, så vil computeren i de fleste
> tilfælde være sat op til engelsk.

Ovenstående situation vil kun være aktuel for et fåtal af brugere
(hvis vi underforstår at det er folk der ikke har engelsk som deres
primære sprog).

> Som Gyldenkærne påpeger kan brugeren ændre på opsætningen af
> browseren, men det er ikke sikkert at man gør det,

Korrekt. Hvis valget har betydning, kan man dog hjælpe brugeren ved
at skrive hvordan man kan ændre indstillingen på en hjælpeside.

> det kan også have nogle ulemper, en side findes måske ikke på
> et sprog, men kun på et andet.

Det forstår jeg ikke. Alle de HTTP_ACCEPT_LANGUAGE-baserede
sprogvælgere jeg har set, har en default-løsning der bliver vist
hvis der ikke findes en version der passer til brugerens/browserens
sprogvalg. Det er ikke sådan at man bare undlader at sende en side
hvis man ikke kan finde en sprogudgave der matcher indstillingen.

> Uden valg mulighed, så fratager man brugeren muligheden, for at
> vælge et sprog hvor siden findes. Det er ikke brugervenligt

Jeg har ikke set nogen der har advokeret for at fratage brugeren
muligheden for at vælge. Spørgsmålet er om man skal benytte
bruger/browserindstillingen til at vælge et sprog fra starten,
eller om man i stedet skal lade brugeren vælge eksplicit på en
intro-side. I begge tilfælde skal der være links mellem de
forskellige sprogversioner, så man uanset hvor langt man er kommet
ind på ét sprog, altid kan skifte til de andre sprog siden kan ses
på.

Hvis man som sin indgangsside præsenterer brugeren for en side der
alene skal bruges til at vælge et sprog, er det i mine øjne et
misforstået hensyn. For det første ignorerer man at brugeren har
mulighed for at fortælle hvilke sprog han/hun gerne vil læse (incl.
prioriteringsrækkefølge), for det andet betyder startvalget at man
ikke kan bedømme indholdet før man har klikket en ekstra gang. I
forhold til indeksering på en søgemaskine, er det ikke heldigt -
hvis beskrivelsen i Googles søgeoversigt bare består af sætningen
"Dansk - English - Deutsch", er der nok andre sider der ser mere
interessante ud.

> Giv brugerne valgmuligheden, om man skal klikke på et link for
> at skifte sprog er ikke den store ulejlighed. Og det kræver
> ikke en gatewayside som man oftest ser.

Jeg er helt enig i at brugerne skal have muligheden for at skifte
sprog via et link. Men når du skriver at man ikke behøver en
gateway-side, er ideen så ikke den samme som Sune og jeg selv
advokerer for - nemlig at vælge en sprog ud fra
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE, gå direkte til indholdssiden på dette sprog
og så sørge for at brugeren kan skifte til andre sprog hvis det
automatiske valg ikke var det han/hun ønskede?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 13-03-06 23:23

Jens Gyldenkærne Clausen ramte sit keyboard den 13-03-2006 22:52 og fik
dette ud af det:

> Korrekt. Hvis valget har betydning, kan man dog hjælpe brugeren ved
> at skrive hvordan man kan ændre indstillingen på en hjælpeside.

Jens, nu har det vist ikke ret meget med php at gøre mere, og derfor bør
der ikke være opfølgning i både html og php gruppen.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 14-03-06 17:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ovenstående situation vil kun være aktuel for et fåtal af brugere
> (hvis vi underforstår at det er folk der ikke har engelsk som deres
> primære sprog).

Der er nu en del virksomheder i danmark hvor det "officelle" sprog er
engelsk, men det betyder ikke at det er medarbejdernes foretrukne sprog. Der
er en forskel på at beherske og foretrække Men du har ret scenariet er måske
ikke det mest typiske. Jeg brugte det blot for at illustrere at der kan være
et modsætningsforhold mellem brugeren ønske og det brugeren får.

> Korrekt. Hvis valget har betydning, kan man dog hjælpe brugeren ved
> at skrive hvordan man kan ændre indstillingen på en hjælpeside.

Det kan man man, men det syntes jeg ikke er brugervenligt. Jeg har vendt
denne problemstilling mange gange gennem de seneste måneder og der er flere
problemstillinger i det end man lige får øje på fra start af.

> [...]
> sprogvalg. Det er ikke sådan at man bare undlader at sende en side
> hvis man ikke kan finde en sprogudgave der matcher indstillingen.

Du har ret eller retter du brude have ret

Hvis menuer baseres på opslag i databaser eller værre endnu på statiske
menuer, så vil der mangle et link til en side, der ikke er oversat til det
viste sprog. Der vil sjældent blive oprettet andre poster, når en side
indlægges i systemet. Så brugeren kan måske slet ikke finde siden, selv om
der er et direkte link, når sproget vælges automatisk, for så kan der ikke
omdirigeres for siden er ikke oversat endnu og det vil udløse 404

En ting er den idelle verden, men i praksis kan der gå både uger og måneder
fra en side er klar på et sprog til den findes på andre sprog. Det er
ligesom med textonly sider for blinde, de kan halte både halve og hele år
efter en side og der grundlæggende meget lidt man kan gøre ved det. I
princippet kunne man basere menuer på en primær ID og en sprog ID og hvis
sprog ID en ikke findes så servere vi den først registrede side, den er så
skrevet på spansk og så vil jeg hellere have en 404

> [...]
> forskellige sprogversioner, så man uanset hvor langt man er kommet
> ind på ét sprog, altid kan skifte til de andre sprog siden kan ses

Det kan vi sagtens være enige om.

> [...]
> prioriteringsrækkefølge), for det andet betyder startvalget at man
> ikke kan bedømme indholdet før man har klikket en ekstra gang.

Gaterway sider er vi klart enige om, men jeg vil hellere have brugeren til
at ofre et klik på sprogvalg på forsiden end på tilbageknappen.

> [...]
> hvis beskrivelsen i Googles søgeoversigt bare består af sætningen
> "Dansk - English - Deutsch", er der nok andre sider der ser mere

Ud over at siden rygere flere hundrede pladser ned, hvis den ikke har noget
indhold, så sandynligheden for at den bliver set er ikke stor. Så vil en
side have små chancer for at blive set, med mindre domænetnavnet og evt
biblioteks og filnavne klart indikerer at det man søger findes. Når jeg
afsøger et emne kigger jeg lige så meget på linket som på beskrivelsen og
jeg tillægger klar linket større betydning end beskrivelsen.

> [...]
> og så sørge for at brugeren kan skifte til andre sprog hvis det
> automatiske valg ikke var det han/hun ønskede?

Både og jeg har fravalgt at se på browseren og vælger et default sprog og
giver brugeren valget på alle sider til at skifte sprog. Det sidste vil jeg
helt klart blive ved med.

Men jeg er lidt valen ved http løsningen jeg har set for mange dårlige og
for få gode til at være rigtig tryg ved det. Og så har jeg det lidt med
tvungent sprogvalg som med tvungent layout, det virker lidt nedladende på
mig. Også selv om det ikke er ment sådan. Jeg ved hvor nemt man bliver
grebet af noget, man selv syntes er rigtig smart og hvor irriteret man
bliver når brugerne konstaterer, at det er noget lort. Så i den sidste ende,
ender jeg nok med at lade brugeren vælge sproget.

Hvis brugeren skal klikke engang for det foretrukne sprog eller en gang for
at komme væk, kommer jo ud på et og hvor doven har en bruger lov til at være

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-06 15:15

Sune Storgaard skrev:

> Bruger man HTTP_ACCEPT_LANGUAGE og USER_AGENT,som tidligere
> foreslået, så ser folk siden på det sprog browseren
> foretrækker,

- HTTP_ACCEPT_LANGUAGE er en brugerindstilling, så det skulle gerne
være det sprog som *brugeren* foretrækker. Hvis man ikke har pillet
vil indstillingen, svarer den til browserens standard - der normalt
er samme sprog som browserens UI.

> så kan man supplere op med geoip, evt. hostname
> tld og andre lidt mindre effektive metoder.

I mine øjne er HTTP_ACCEPT_LANGUAGE nok - og det eneste fornuftige
at undersøge i forhold til hvilket sprog man vil præsentere
brugeren for. I modsætning til ip-aflæsning o.l. genererer det
nemlig *ikke* danskere der bor i Tyskland o.l. - da man selv frit
kan vælge sprogindstillingen i browserens opsætning.

> Jeg mener det øger brugervenligheden, istedet for at 100% skal
> manuelt foretage et valg for at komme videre.

Jeg er enig - forudsat at man husker at give brugeren mulighed for
at vælge et andet sprog med et almindeligt link. Så vidt jeg husker
har Windows Update tidligere fungeret på denne måde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-06 23:41

Benny Nissen skrev:

> Jens, nu har det vist ikke ret meget med php at gøre mere, og
> derfor bør der ikke være opfølgning i både html og php
> gruppen.

Du har ret. Tråden burde for længst have været futtet til html-
gruppen, og jeg kunne sagtens have lavet opfølgningen hvis jeg
havde husket på det.

Jeg vil anbefale folk der svarer i denne deltråd at sætte FUT til
html-gruppen - eller evt. bare nøjes med at svare i denne gruppe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-06 23:38

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Der er nu en del virksomheder i danmark hvor det "officelle"
> sprog er engelsk,

Bestemt. Min pointe er bare at i forhold til den samlede mængde af
internetbrugere i Danmark, udgør gruppen af folk der er tvunget til
at benytte en browser på et andet sprog end det de foretrækker
meget lille.

> Det kan man man, men det syntes jeg ikke er brugervenligt.

Jf. ovenstående afsnit vil det kun være en lille del af de
besøgende der får brug for vejledningen. I mine øjne opvejer
fordelen ved et automatisk og korrekt valg af sprog for de fleste
langt den ulempe det er for restgruppen at rette sprogvalget.

> Hvis menuer baseres på opslag i databaser eller værre endnu på
> statiske menuer, så vil der mangle et link til en side, der
> ikke er oversat til det viste sprog.

Det problem du beskriver gælder jo også selv om man ikke benytter
automatisk sprogvalg. Hvis en person vælger dansk på indgangssiden,
og så fortsætter ind på den danske del af siden, vil han/hun ikke
opdage hvis der er links der alene findes på den engelske afdeling.

Problemet kan være reelt nok, men det har så vidt jeg kan se bare
ikke noget med automatisk sprogvalg at gøre.

> Gaterway sider er vi klart enige om, men jeg vil hellere have
> brugeren til at ofre et klik på sprogvalg på forsiden end på
> tilbageknappen.

Der er ikke nogen der har brug for at klikke på tilbageknappen ved
automatisk sprogvalg.
Hvis vi sender 1000 brugere ind på et site, kan man med automatisk
sprogvalg få måske 990 direkte ind på den ønskede startside, mens
de sidste 10 skal vælge det sprog de ønsker fra et mindre link.
Uden automatisk sprogvalg, men med et standardsprog, vil det måske
være 8-900 der havner det på den rigtige side, mens de sidste 1-200
selv må vælge via et mindre link. Og hvis helt undlader at træffe
valg for brugerne, betyder det at samtlige 1000 besøgende skal
klikke på et link - formentlig lidt større end de før nævnte - for
at komme til den ønskede startside.

> Men jeg er lidt valen ved http løsningen jeg har set for mange
> dårlige og for få gode til at være rigtig tryg ved det.

Har du links til nogle af dem? Jeg skal fluks erkende at jeg ikke
selv har mange links til denne type løsninger - der er mig bekendt
ikke mange der anvender dem.

Microsoft bruger det meget diskret på www.microsoft.com - i menuen
ude til venstre er der nederst et link til Microsoft Danmark,
forudsat at man har dansk stående som første sprog. Vælger man
svensk og reloader, er der i stedet link til MS Sverige - og så
fremdeles. Men sproget på resten af siden er stadig engelsk.

> Og så har jeg det lidt med tvungent sprogvalg som med tvungent
> layout, det virker lidt nedladende på mig.

Skal man så helt undlade at arbejde med css? Det er fint nok at
give brugerne valgmuligheder, men jeg mener at man gør dem en
bjørnetjeneste ved at overlade samtlige valg til dem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mkwong8888@hotmail.c~

Dato : 15-03-06 05:25
Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 15-03-06 14:55

"JohnDK" <news@jal.as> wrote in message
> [...]
> videre til den engelske side.
>
> Resten skal se den danske side som standard.

Du kan via server variabler se adressen på brugeren (REMOTE_HOST), og dermed
lade sidste del af adressen bestemme sproget.
F.eks. hvis den ender med ".dk" så giver vi ham den danske, alternativt
engelsk.
Jeg bruger selv den metode på http://swampthing.dk/~tsj/ hvor jeg har dansk
og engelsk udgave.
Mvh
Torben

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-06 15:14

Torben Schou Jensen skrev:

> Du kan via server variabler se adressen på brugeren
> (REMOTE_HOST), og dermed lade sidste del af adressen bestemme
> sproget. F.eks. hvis den ender med ".dk" så giver vi ham den
> danske, alternativt engelsk.

REMOTE_HOST er ofte bare et ip-nummer - så man skal først oversætte
til en adresse, hvis det overhovedet er muligt.

> Jeg bruger selv den metode på http://swampthing.dk/~tsj/ hvor
> jeg har dansk og engelsk udgave.

Den side vises på engelsk hos mig (og jeg sidder i Danmark med en
dansk browser, en dansk udbyder og et dansk styresystem).

Som nævnt tidligere - brug HTTP_ACCEPT_LANGUAGE hvis der skal
træffes et sprogvalg på brugerens vejne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-03-06 17:20

Hej Jens!
> Som nævnt tidligere - brug HTTP_ACCEPT_LANGUAGE hvis der skal
> træffes et sprogvalg på brugerens vejne.

Jeg har en tråd længere oppe - kan du ikke lige smide en konkret eksempel
ind i den, for jeg fatter ikke en dyt af det, og jeg kan ikke finde nogle
brugbare eksempler på nettet... (har "googlet"...)

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-06 23:05

Dennis Munding skrev:

> Jeg har en tråd længere oppe - kan du ikke lige smide en
> konkret eksempel ind i den, for jeg fatter ikke en dyt af det,

Du får eksemplet her - jeg kan ikke lige se den anden tråd pt (jeg
ser kun nye indlæg som standard).

Jeg har for en del år siden lavet en sprogvælger i asp - den kan
ses her: <http://gyros.dk/usenet/asp/sprog2.asp>.

Den afsluttende kode - med to includefiler placeret i en if-blok -
er nok ikke det mest effektive valg, men det kan let ændres - fx
til en Server.Execute-sætning.

(NB: Jeg har kun svaret i .html-gruppen)

Hvis du har spørgsmål om funktionen, er du velkommen til at lave en
tråd i asp-gruppen. Hvis du vil have den lavet om til php, er jeg
ikke den rette at spørge, men der er måske nogle i php-gruppen der
kan hjælpe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen