Smagsdommeri er for de autoritetstro
Fra : Bo Warming

Dato : 11-03-06 02:06

Smagsdommeri er for de autoritetstro

På et frit marked afgøres pris af kvalitet, udbud og efterspørgsel.
Det er lykkeskabende. Det er retfærdigt.

Barnet kan have brug for at adlyde mors smag. Uddannede og andre
statslige smagsdommere behøver vi sjældent - siger os
friheds-fundamentalister.

Men slavenaturer har brug for at knytte sig til idoler og blive
bekræftet ved at være med i den store flok, der fx kan lide Gasolin og
andet åndsvagheds-simulerende rockmusik. Har Kim Larsens ikke mund som
et (mongol-)barn?

" Enhver finder det, han ikke er vant til, barbarisk.
Michel de Montaigne

" Enhver generation finder forældrenes smag rædselsfuld.
Frithiof Brandt
" Mode er for kvinder uden smag, etikette for mennesker uden
opdragelse. Maria af Rumænien

"Alle mennesker er lidt mærkelige, undtagen du og jeg, og selv du er
lidt mærkelig. Robert Owen

" In Boston they ask, How much does he know? In New York, How
much is he worth? In Philadelphia, Who were his parents?Mark Twain

OG OM KUNST

" Biologisk set er kunst en blasfemi. Øjnene er givet os til at
se tingene, ikke til at glo på dem. R. Fry

"Kvindernes store kunst er løgnen , deres højeste bekymring er skinnet
og skønheden. Lad os indrømme det instinktet hos kvinden.

" En maler er som menneske for optaget af det, hans øjne ser,
og derfor ikke i tilstrækkelig grad herre over hele resten af sit liv.
Vencent van Gogh

" Giv mig et museum, og jeg skal fylde det. Pablo
Picasso (1881-1973)

"Lediggang er roden til kunst. Asger Jorn

The author ought to keep his mouth shut, when his work begins to
talk.Friedrich Nietzsche

The scientific man is a further development of the artistic
man. . Nietzsche

Without freedom, no art; art lives only on the restrainst it
imposes on itself, and dies of all others. Albert Camus DERFOR HAR
MUSLIMER INGEN KUNSTNERE

Den, der har kunst og videnskab, han har religion; den, der
ikke har kunst og videnskab, lad ham have religion. Goethe

The world is made by the singer for the dreamer. Oscar Wilde

Kunst er en løgn, der afslører virkeligheden. Pablo
Picasso

Kunsten er menneskehedens samvittighed. Friedrich Hebbel

Hvorfor jeg skriver? Jeg har ikke funden anden måde at
slippe af med mine tanker. Nietzsche

Kunsten er mere værd end sandheden. Kunsten rejser hovedet, når
religionen slipper taget. Nietzsche

Ned med kunsten, som ikke i sig selv presser på for en
revolution af samfundet, for fornyelse og forening af folket.
Nietzsche

Vi har kunsten, for at vi ikke skal gå til grunde ved
sandhedenNietzsche