Menu søges
Fra : Brian 'BeerHunter' L~

Dato : 06-01-01 18:46

Jeg søger en simpel menu (helst i html) der er så simpel, at den består af
nogle hovedpunkter, og når man klikker på et hovedpunkt, så åbnes en
undermenu.

fx.
Download
Email
-------------------
(efer klik på download ser den sådan ud)
Download
Shareware
Freeware
Pirat
Email
-------------------

Hvem har den eller skal jeg selv lave den???

Mvh. BeerHunter

'Hvorfor dø af tørst, når man kan drikke sig ihjel?'

Fra : Jakob Andersen

Dato : 06-01-01 18:56

Brian 'BeerHunter' Larsen" <brian@bgl.dk> wrote
> Jeg søger en simpel menu (helst i html) der er så simpel, at den består af
> nogle hovedpunkter, og når man klikker på et hovedpunkt, så åbnes en
> undermenu.

Se menuen på http://www.drugtest.dk (Den kræver dog at du bruger frames) den
er lavet af Allan Vebel og for at bruge hans ord: "It is simple, stupid -
keep it simple"

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Jesper FA

Dato : 07-01-01 00:57

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in message
> [...]
den
> er lavet af Allan Vebel og for at bruge hans ord: "It is simple, stupid -

Det kan også blive for simpelt. En sådanne type dur i hvert fald kun hvis
man ikke ændre for meget i menuen. Jeg ville i hvert fald nødigt skulle
opdatere den ret tit.

--
Jesper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-01-01 02:04

Sat, 06 Jan 2001 23:57:05 GMT, skrev "Jesper FA" <news@skydiver.dk>:

>Det kan også blive for simpelt. En sådanne type dur i hvert fald kun hvis
>man ikke ændre for meget i menuen. Jeg ville i hvert fald nødigt skulle
>opdatere den ret tit.

Hvad er besværligt, at opdatere i den menu? det kan klares i løbet af
få sekunder med noget klippen og klistren.

Har du nogensinde studeret en træmenu i javascript eller javaaplet?
Det er da næsten til at få marreridt - de er da meget indviklede.

Det kan sandsynligvis laves mere enkelt med noget serverside, men det
er jo langt fra alle, der har mulighed for det.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Jesper FA

Dato : 09-01-01 18:01

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> Hvad er besværligt, at opdatere i den menu? det kan klares i løbet af
> få sekunder med noget klippen og klistren.

Få sek.. nogle min. man skal vel også lige teste at man fik det lavet
rigtigt.
Og hvad så hvis man havde brug for menu i 3 eller 4 niveauer.. hvor mange
sider ville det så blive man skulle opdatere og hvad ville changen for at
lave fejl blive?

> Har du nogensinde studeret en træmenu i javascript eller javaaplet?

Nææ.. Men jeg har da overvejet om ikke jeg skulle lave en selv.

> Det er da næsten til at få marreridt - de er da meget indviklede.

Det er vel en spg. om at lave det ordentligt.

> Det kan sandsynligvis laves mere enkelt med noget serverside, men det
> er jo langt fra alle, der har mulighed for det.

Joo... men så er det jo nok også sandsynligt at sitet ikke er så stort at
man ikke ville kunne overleve at opdatere det manuelt. Jeg ved bare at jeg
ville blive tosset over at sidde og rette i de samme html filer gang på
gang.

--
Jesper

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-01-01 02:35

Jesper FA <news@skydiver.dk> skrev:

> den
>
> Det kan også blive for simpelt. En sådanne type dur i hvert fald kun hvis
> man ikke ændre for meget i menuen. Jeg ville i hvert fald nødigt skulle
> opdatere den ret tit.

Den bliver heller ikke opdateret ret tit - kun når der kommer nye produkter
i virksomheden, eller når vi bliver enige om at ændre på noget - og så er
jeg jo ekspert i at opdatere den

Der er faktisk kun 4 forskellige menuer - og koden er skrevet så overskuelig
at enhver idiot nemt kan overskue den - og ændre den til eget formål.

Fordelen er jo at det fungerer i alle browsere - også uden javascript og
css - det er det der er meningen med det.

Den er opstået (for snart flere år siden) efter lange diskussioner om menuer
i dhtml, der ikke fungerede i den ene den anden browser uden at lave
forskellige menuer til de enkelte, med browserdetektering til følge - og så
fungerer det pludselig ikke i Opera ver. x eller zbrowser ver. y. I hvilken
browser fungerer min menu ikke?

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Jesper FA

Dato : 09-01-01 18:19

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in message
> Den bliver heller ikke opdateret ret tit - kun når der kommer nye
produkter
> i virksomheden, eller når vi bliver enige om at ændre på noget - og så er
> jeg jo ekspert i at opdatere den

Jo.. hvis det kun er noget der sker hver anden måned overlevet man nok. Så
er det eneste problem bare chancen for at lave fejl i én af filerne og
menneskets evne til at overse fejl når man er sikker på det er rigtigt.

> Fordelen er jo at det fungerer i alle browsere - også uden javascript og
> css - det er det der er meningen med det.

Det er da også en klar fordel. Derfor plejer jeg også at lave ting
serversite og så kun pynte grafikken lidt med onmouseover og onmouseout.

> forskellige menuer til de enkelte, med browserdetektering til følge - og

> fungerer det pludselig ikke i Opera ver. x eller zbrowser ver. y. I
hvilken
> browser fungerer min menu ikke?

Tjaa.. jeg kunne da hurtigt lave en browser der ikke kunne vise den?

--
Jesper

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-01-01 22:17

> Tjaa.. jeg kunne da hurtigt lave en browser der ikke kunne vise den?

Hvor vil du hen med den?

Det er da ikke meningen at folk skal lave deres egen browser - der ikke kan
vise den kode der kan ses i alle andre browsere.

Hvis du lægger den til download et sted, så giv lige et link her i
gruppen
--
Allan

Fra : Jesper FA

Dato : 10-01-01 02:38

> Hvor vil du hen med den?

Bare at jeg efterhånden er træt af at man har nogle fine standarder for
hvordan tingene skulle virke og der ikke findes en eneste browser der følger
dem. Deraf følger at 90% af den tid man bruger på html er på at lave en
masse lappeløsninger o.l. for at få det til at virke nogenlunde fornuftigt i
de fleste browsere.

> Det er da ikke meningen at folk skal lave deres egen browser - der ikke
kan
> vise den kode der kan ses i alle andre browsere.

Men er det ikke sådanne det er i praksis.

--
Jesper

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-01 12:15

> [...]
> masse lappeløsninger o.l. for at få det til at virke nogenlunde fornuftigt

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i din påstand. Ja, det er temmelig
irriterende at så mange millioner mennesker bruger fejlbehæftede produkter
fra X (ingen nævnt, ingen glemt). Imidlertid må vi finde os i tingenes
tilstand og få det bedste ud af det alligevel.

I disse grupper er vi til for at hjælpe hinanden, når nu tingene er som de
er. Der er mange nybegyndere, der er mange let øvede og der er mange der
virkelig har forstand på tingene - eller har konstateret at dette og hint
kan lade sig gøre her, men ikke der - og noget andet fungerer der, men ikke
her.

Det er nemt nok at komme med:

> Det kan også blive for simpelt.
> Det er vel en spg. om at lave det ordentligt.
> Tjaa.. jeg kunne da hurtigt lave en browser der ikke kunne vise den?

Du skulle hellere bruge din store viden til at hjælpe andre - det kan der
komme et frugtbart samarbejde ud af - og en god dialog.

Naturligvis skal der være nogen der altid ser tingene med kritiske øjne -
det skal der også være plads til - men et gammelt ord siger jo: "Kom ikke
med problemer, kom med løsninger".

> Men er det ikke sådanne det er i praksis.

Jo!

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Jesper FA

Dato : 10-01-01 18:06

> [...]
> fra X (ingen nævnt, ingen glemt). Imidlertid må vi finde os i tingenes
> tilstand og få det bedste ud af det alligevel.

Ja, det må man vel.

> Det er nemt nok at komme med:

Det er så fordi jeg ikke kender så meget til JS, men jeg vil da gå ud fra at
det er muligt at lave en datastruktør der beskriver menuen og så ud fra den
generere menuen. Det er da i hvert fald noget lignende jeg gør, bare
serversite.

> Naturligvis skal der være nogen der altid ser tingene med kritiske øjne -
> det skal der også være plads til - men et gammelt ord siger jo: "Kom ikke
> med problemer, kom med løsninger".

Det kan der da være noget om.. men for at finde en løsning skal man se
problemet.

--
Jesper

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-01 23:40

> [...]
den
> generere menuen. Det er da i hvert fald noget lignende jeg gør, bare

Ja, du kan lave det serverside, men det er de færreste med en almindelig
opkobling hos Tele Danmark, get2net, World Online osv, der har mulighed for
serverside.

Man kan også lave mange smarte ting med javascript. Problemet opstår så når
folk slår javascript fra i deres browser (det er der en hel der der gør) og
så fungerer en javascript-baseret menu pludselig ikke mere - og man kan ikke
navigere. Det er hovedårsagen til at omtalte menu er lavet som den er.

> Det kan der da være noget om.. men for at finde en løsning skal man se
> problemet.

Naturligvis.
Problemerne skal folk nok omtale her i grupperne. Her er heldigvis nogle
indsjæle der elsker at tage dem op - afprøve forskellige ting - og komme med
mulige løsninger.

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 07-01-01 02:42

"Jesper FA" <news@skydiver.dk> wrote
> Det kan også blive for simpelt. En sådanne type dur i hvert fald kun hvis
> man ikke ændre for meget i menuen. Jeg ville i hvert fald nødigt skulle
> opdatere den ret tit.

Jeg har været ved at lege med en ASP/MySQL version af menuen hvor der
oprettes en tabel med alle overmenupunkterne, og de har så en henvisning til
en tekstfil/tabel med navn+link til undermenuen, det virker fint men er en
del af et projekt jeg ikke lige kan offentlig gøre endnu (Denne version er
også lavet uden frames den får informationer om hvad der er klappet ud fra
querystringen), hvis der er interesse for det skal jeg nok offentliggøre den
når varen er leveret

Men på den anden side hvor tit ændres en menu?

Fra : Boysen

Dato : 07-01-01 03:26

Jakob Andersen skrev:
> [...]
> querystringen), hvis der er interesse for det skal jeg nok offentliggøre

Nye input er altid velkomne.

> Men på den anden side hvor tit ændres en menu?

Jeg har selv været et kvaj/uvidende. På www.sgif.dk er den venstre menu,
tænkt som en undermenu til den højre. Problemet er bare, at jeg ikke lige
havde overvejet, at når den skal opdateres, er det pludselig 7 sider, som
skal rettes. Dette er især belastende på forsiden, hvor menuen indeholder
seneste nyt.
Hvis jeg ikke har fået det helt galt ind, kan dette dog problem dog løses
ret enkelt med SSI ?
Kunne man ikke lave en menu i stil med Allans på samme måde?

/Michael Boysen

Fra : Boysen

Dato : 07-01-01 15:32

Boysen skrev
> På www.sgif.dk er den venstre menu,
> tænkt som en undermenu til den højre.

Omvendt selvfølgelig.
Når man er småstiv, kan det være svært med højre og venstre .

/Michael Boysen