MS Windows
briani 27239
Dokumentmappen "Adgang nægtet"
Fra : Lotte M

Dato : 10-03-06 17:25

Efter en reinstallation af win xp pro kan jeg ikke få adgang til en
mappe, der er placeret på min HD2, mappen ligger på en disk/partion der
er - burde være - uberørt af reinstallationen.
I den tidligere installation var mappen min "Dokumenter" mappe, det var
opsat ved hjælp af et windows powertool "tweak xp". Jeg kan se, at
data ligger i mappen, men jeg nægtes altså adgang - hvad kan årsagen
være og hvordan kommer jeg ind i mappen igen?
/Lotte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-03-06 22:29

"Lotte M" <post@lotte-m.dk> wrote in message
> [...]
> opsat ved hjælp af et windows powertool "tweak xp". Jeg kan se, at data
> ligger i mappen, men jeg nægtes altså adgang - hvad kan årsagen være og

Hej Lotte.

Det kan være, at du tidligere oprettede mappen med et andet brugernavn (og
dermed nogle andre brugerrettigheder). Prøv evt. at oprette en ny konto med
dit tidligere brugernavn og samme adgangskode - og se så om du kan komme ind
i mappen.

Virker det ikke, så prøv evt. at logge ind med en Administrator-konto og
ændre "ejerskabet" på mappen. Det gør du ved at gå ind i Egenskaber for
mappen og vælge "Sikkerhed". Her klikker du på "Advanceret" og derefter på
fanebladet "Ejer" (eller noget i den stil - min Windows er engelsk ;)). Her
kan du tilføje den nye bruger og derefter vinge de 2 nederste punkter af og
trykke OK.

Med andre ord, så skal du altså sikre dig, at din nye bruger har fuld
rettighed til mappen du prøver at tilgå.

Håber du fik lidt ud af den forklaring :)

*/Henrik Pedersen

Fra : Lotte M

Dato : 10-03-06 23:41

Henrik Pedersen skrev:

Hej Henrik

> Prøv evt. at oprette en ny konto med
> dit tidligere brugernavn og samme adgangskode - og se så om du kan komme ind
> i mappen.

Det havde jeg prøvet uden held!

> Det gør du ved at gå ind i Egenskaber for
> mappen og vælge "Sikkerhed".

1000 tak, det var en fin ledetråd! Jeg skulle dog først slå fildelingen
fra, før jeg kunne ændre ejerskabet på mappen!

Mange hilsner
Lotte

Fra : MRN

Dato : 11-03-06 11:30

> være og hvordan kommer jeg ind i mappen igen?

Hejsa!

Der er en god guide til det her:
(Har selv brugt den med succes...)

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q308421