Vil oversætte JP-artikel og behøver seks o~
Fra : Michael Laudahn

Dato : 10-03-06 16:31

Tak for henvisningen til

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3601516 .

Den er vigtig, og så vil jeg gerne (igen) sprede den i andre
sprogområder. Jeg har dog problemer med nogle ord, der ikke står i
min lille ordbog. Kunne nogen af jer hjælpe mig med dem?

Her følger de vedkommende sætninger, med det uklare ord i VERSALER:

LUREPASSER man, mens verden brænder om ens vugge, er det også en
slags markering.

Når man skærer alle FALBELADER og de stedse mere pinagtige
bortforklaringer væk, som størstedelen af meningseliten excellerer i,
er sagen i grunden såre enkel.

Den hvide rædsel over udsigten til et liv i TRÆLdom er begyndt at
brede sig i befolkningen.

Det er ikke desto mindre sådan, folk tænker, og folkets meninger er
en hård KRABAT i et demokrati.

Historien vil ikke vise ringeste sympati for de VALNE, som med
forbehold og men'er og uld i mund har danset rundt om den varme grød.

Sådan må man nok tolke det, når tidligere udenrigsminister Uffe
Ellemann-Jensen i en KLUMME trykt i den pakistanske avis New Times i
Lahore 19/2, efter at have omtalt "Profeten Muhammed" (med stort "P" i
profeten), tilføjer "peace be upon him" (fred være med ham).

Jeg behøver ikke i hvert fald det tyske ord. Det rækker med et andet,
lignende ord, eller med en beskrivning af det, der menes med det, så
kommer jeg nok selv på det.

Tak for hjælpen!

--
>.)

Unter blinden ist der einäugige könig.

http://worldimprover.net/

islam-info: http://www.historyofjihad.org/ - WICHTIG / IMPORTANT

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 10-03-06 17:21

LUREPASSER: en som melder pas. Ikke vedstår sine meninger (kort).

FALBELADER: Gebærder, udenomssnak og gestikuleren.
TRÆLdom : slaveri.

KRABAT: en hård nyser, én man kan slå sig på.

VALNE: slatne, (radikale)

KLUMME: spalte, fast indlæg.

Håber det hjælper ... og rammer.

ivan, århus

Fra : Bo Warming

Dato : 10-03-06 18:27

"Sparvath [8210]" <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> wrote in message
> LUREPASSER: en som melder pas. Ikke vedstår sine meninger (kort).

En som melder pas, selvom han har gode kort - en bedrager med
tålmodighed og snu fortielse, der er langtidsplanlagt

> FALBELADER: Gebærder, udenomssnak og gestikuleren.
> TRÆLdom : slaveri.
>
> KRABAT: en hård nyser, én man kan slå sig på.
>
> VALNE: slatne, (radikale)

Lunkne og trætte

> KLUMME: spalte, fast indlæg.

Mellemting af kronik og læserbrev - ofte har en berømthed adgang til
ugenglit klumme i et blad

Fra : Michael Laudahn

Dato : 10-03-06 17:38

Sparvath [8210] schrieb:

> [...]
>
> FALBELADER: Gebærder, udenomssnak og gestikuleren.
> TRÆLdom : slaveri.
>
> KRABAT: en hård nyser, én man kan slå sig på.

Det har bragt mig nærmere sagen, tak skal du have. Det største
problem er nok fortsat 'krabat'. Måske kommer Egon Stich lidt senere
og kan give mig de tyske ord...

Fra : E.M.

Dato : 10-03-06 18:11

Det har bragt mig nærmere sagen, tak skal du have. Det største
problem er nok fortsat 'krabat'. Måske kommer Egon Stich lidt senere
og kan give mig de tyske ord...

Ordet "krabat" er en lidt underlig størrelse der kan betyde forskellige
ting, det eneste tyske ord jeg umiddelbart kan komme i tanker om er
"haudegen", og så er det nok alligevel ikke helt dækkende.
Man kan sige at en person er "en stor krabat" eller "en voldsom krabat", men
det kan også benyttes i forbindelse med forskellige ting, en "ordentlig
krabat" er noget der er stort, massivt, voldsomt.
Jeg håber det hjælper mere end det forvirrer.

E.M.

Fra : E.M.

Dato : 10-03-06 18:46

> Jeg håber det hjælper mere end det forvirrer.

Glem mit tidligere indlæg, jeg var lige lidt for hurtig ved tasterne, vi
prøver igen.

Ordet "krabat" i sig selv betyder egentlig ikke noget, det kan ikke stå
alene, lad mig give et eksempel: hvis en kvinde føder et barn der er
væsentligt større end nyfødte børn normalt er vil man i tyskland sige at det
er en "riesenbaby", her i danmark siger vi at det er "en ordentlig krabat",
dvs. hvis noget, ligegyldigt hvad, er væsentligt større end sådan noget
normalt er, kan det kaldes "en ordentlig krabat".
Det er meget muligt at nogen bruger ordet på anden måde, det skal jeg ikke
gøre mig klog på.

E.M.

Fra : Ole Kreiberg

Dato : 10-03-06 22:34

On 10 Mar 2006 08:38:02 -0800, "Michael Laudahn"
<es_reicht_2005@yahoo.com.br> wrote:

>Det har bragt mig nærmere sagen, tak skal du have. Det største
>problem er nok fortsat 'krabat'.

Ordet er afledt af "kroat" og var betegnelsen for nogle kroatiske
lejesoldater, der for nogle århundreder siden opførte særligt
voldsomt.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-03-06 18:55

"Michael Laudahn" <es_reicht_2005@yahoo.com.br> skrev i en meddelelse

Tak for henvisningen til

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3601516 .

LUREPASSER man, mens verden brænder om ens vugge, er det også en
slags markering.

LUREPASSER ---
Lauern, - tut nichts weil der Welt u.s.w.

Når man skærer alle FALBELADER og de stedse mere pinagtige
bortforklaringer væk, som størstedelen af meningseliten excellerer i,
er sagen i grunden såre enkel.

FALBELADER
- umschweife - wegdeuten - Gebärde (in lächerliche ziehen)

Den hvide rædsel over udsigten til et liv i TRÆLdom er begyndt at
brede sig i befolkningen.

TÆLDOM - Sklaverei

Det er ikke desto mindre sådan, folk tænker, og folkets meninger er
en hård KRABAT i et demokrati.

KRABAT = Burche - Risiger , Harter Kerl - Halbstark

Historien vil ikke vise ringeste sympati for de VALNE, som med
forbehold og men'er og uld i mund har danset rundt om den varme grød.

De VALNE - Kerls mit wageAntvort - Nichtstuer

KLUMME
Tägliche Artikel im Zeitung.

MVH
Egon

Fra : Michael Laudahn

Dato : 10-03-06 19:03

Egon Stich schrieb:

Takker dig og alle andre! Er i gang med arbejdet for 'tyskerne', for at
starte med. Specielt der må man dog hyppigt spørge sig, om man ikke
kaster perler for svin. Sikken nogen mest venstre-radikale
gruppe-idioti som i de.soc.politik.misc og at.gesellschaft.politik
(sommetider også ch.talk) skal man ellers længe lede efter i
'usenet'...

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-06 20:56

On 10 Mar 2006 07:30:58 -0800, Michael Laudahn wrote:

> [...]
>
> Her følger de vedkommende sætninger, med det uklare ord i VERSALER:
>
> LUREPASSER man, mens verden brænder om ens vugge, er det også en

lurepasse mauern.

> Når man skærer alle FALBELADER og de stedse mere pinagtige
> bortforklaringer væk, som størstedelen af meningseliten excellerer i,
> er sagen i grunden såre enkel.

falbelader (fig.) Umschweife pl.

> Den hvide rædsel over udsigten til et liv i TRÆLdom er begyndt at
> brede sig i befolkningen.
>
> Det er ikke desto mindre sådan, folk tænker, og folkets meninger er
> en hård KRABAT i et demokrati.

krabat (person, særlig stort eksemplar af ngt.) Bursche m. -n -n (fx er war
schon als Kind ein wilder Bursche; einen mächtigen Burschen
fangen*/schießen*)
   â€¢   en vældig krabat
   a)   (om person) ein riesiger Kerl, ein Kerl wie ein Baum, ein Mordskerl;
   b)   (om ting) ein Mordsding n. -e.

> Historien vil ikke vise ringeste sympati for de VALNE, som med
> forbehold og men'er og uld i mund har danset rundt om den varme grød.

valen (adj.)
   1.   (følelsesløs) taub (fx vor Kälte);
   2.   (fig.: „lunken“) lau, unentschlossen (fx Haltung);
vage, hinhaltend (fx Antwort).

Det er nok nr. 2 der passer bedst.

> [...]
> Lahore 19/2, efter at have omtalt "Profeten Muhammed" (med stort "P" i
> profeten), tilføjer "peace be upon him" (fred være med ham).

klumme (typ.) Satzspiegel m. -.

> Jeg behøver ikke i hvert fald det tyske ord. Det rækker med et andet,
> lignende ord, eller med en beskrivning af det, der menes med det, så
> kommer jeg nok selv på det.
>
> Tak for hjælpen!

Og så vil jeg anbefale dig at købe Gyldendals Røde Ordbøger, da-ty-da, på
CD-ROM. Det er den jeg har citeret fra.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-03-06 21:22

Per Rønne fortalte:

> Og så vil jeg anbefale dig at købe Gyldendals Røde Ordbøger,
> da-ty-da, på CD-ROM. Det er den jeg har citeret fra.

Eller blot nudansk ordbog i samme serie. Den var engang gratis tror jeg
nok.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Michael Laudahn

Dato : 10-03-06 23:05

Ole Kreiberg schrieb:

> Ordet er afledt af "kroat" og var betegnelsen for nogle kroatiske
> lejesoldater, der for nogle århundreder siden opførte særligt
> voldsomt.

Tak igen alle sammen! At artikeln er lavet og synlig på
http://tinyurl.com/k79kg har jeg meddelt? Også den hollandske version
er ude.